قطعنامه تحریم ایران 'جمعه' به رای گذاشته می شود

در پی اعمال تغییرات تازه از سوی بریتانیا، آلمان و فرانسه در پیش نویس قطعنامه تحریم ایران و تعدیل یکی دیگر از بندهای آن برای قانع کردن روسیه، برخی دیپلمات ها در سازمان ملل پیش بینی می کنند این طرح تا پایان هفته در شورای امنیت به رای گذاشته شود.

ایران در ماه اوت گذشته از پذیرش قطعنامه شورای امنیت که از این کشور می خواست بخش های حساس برنامه اتمی اش به ویژه غنی سازی اورانیوم را معلق کند سر باز زد که به تنظیم پیش نویس قطعنامه جاری منجر شد.

کشورهای اروپایی تنظیم کننده پیش نویس، روز چهارشنبه بخش مهمی از آن در زمینه منع سفر دست اندر کاران بخش های حساس برنامه اتمی ایران به خارج از این کشور را تعدیل کردند.

با این حال هنوز برخی نکات مورد اختلاف باقی مانده و اِمیر جونز پری، سفیر بریتانیا در سازمان ملل در تایید این موضوع گفته است که "لزوما هنوز به مقصد نرسیده ام".

اما آقای پری افزود: "قصد داریم صبح روز جمعه این قطعنامه را به رای بگذاریم - نیت ما این است."

ویتالی چرکین، سفیر روسیه در سازمان ملل، نیز با اشاره به وجود "دو یا سه" مساله که هنوز حل نشده است ابراز امیدواری کرد که اینها در روز پنجشنبه حل شود.

 مقام های جمهوری اسلامی در واکنش به این تحولات بار دیگر علیه صدور قطعنامه علیه ایران هشدار داده اند.

به گزارش ایرنا، خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، منوچهر متکی وزیر خارجه ایران در گفتگو با شبکه ماهواره ای "العربیه" گفت: "صدور قطعنامه علیه فعالیت های صلح ‌آمیز هسته ‌ای ایران، تنها به پیچیده ‌تر کردن شرایط کمک می ‌کند و ما آن را در حوزه امنیت ملی، خصمانه تلقی می‌کنیم."

علیرغم تاکید آقای متکی بر صلح آمیز بودن برنامه اتمی ایران اعضای دائم شورای امنیت به خصوص کشورهای غربی مظنون هستند ایران از این برنامه برای سرپوش گذاشتن بر توسعه سلاح اتمی استفاده می کند.

ایران اذعان کرده است که بخش های حساس برنامه اتمی اش را برای 18 سال از آژانس بین المللی انرژی اتمی مخفی نگاه داشته و این آژانس می گوید علیرغم بررسی های چند ساله از سال 2002 به این سو هنوز نتوانسته برخی ابهامات اساسی در مورد برنامه اتمی ایران را برطرف کند تا قاطعانه نظر دهد که این برنامه اهداف نظامی را دنبال نمی کند. این آژانس همواره خواستار همکاری بیشتر ایران شده است.

تعدیل

پیش نویس قطعنامه کنونی صدور کالاها و فن آوری های مرتبط با غنی سازی یا بازپردازی اورانیوم و راکتورهای آب سنگین و همچنین سیستم پرتاب موشک های بالستیک را به ایران ممنوع می کند.

آلمان، بریتانیا و فرانسه پیشتر در امتیازی به روسیه، هرگونه اشاره ای در پیش نویس به راکتور آب سبک بوشهر که مسکو سرگرم ساخت آن است را از قلم انداختند.

 بنابه گزارش ها این سه کشور اکنون در تازه ترین اقدام برای به کرسی نشاندن قطعنامه بخش مربوط به منع سفرهای خارجی مقام های ایرانی دست اندرکار بخش های حساس برنامه اتمی را اصلاح کرده اند.

ویتالی چرکین سفیر این کشور روز چهارشنبه گفت: "منع سفر اکنون از میان رفته است ؛ مساله به شیوه ای بدیع مورد رسیدگی قرار گرفته است."

وی توضیح بیشتری نداد اما توماس ماتوسک، سفیر آلمان در سازمان ملل، پیشتر گفت که یک امکان این است که ممنوعیت سفر "کاملا الزام آور نباشد."

روسیه از همان ابتدای تنظیم پیش نویس با بند ممنوعیت سفر مخالفت و استدلال می کرد به انزوای بیشتر ایران و دور کردن آن کشور از میز مذاکره منجر خواهد شد درحالی که مسکو می گوید در نهایت خواستار حل بحران از طریق مذاکره است.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، همین دو روز پیش تأکید کرد که روسیه خواهان تصویب قطعنامه ای است که ایرانیها را به بازگشت به میز مذاکره و همکاری فعالانه با آژانس بین المللی انرژی اتمی ترغیب کند نه اینکه باعث انزوای بیشتر ایران شود.

همزمان مقام های آمریکایی گفته اند که هنوز سرگرم بررسی پیش نویس اصلاح شده هستند اما آنها نیز پیشتر نسبت به رای گیری در مورد آن تا پایان هفته ابراز امیدواری کرده بودند.

وزیر خارجه ایران در واکنش به این تحولات هشدار داد "در صورت صدور قطعنامه، سازوکار همکاری های صمیمانه ما با آژانس بین‌المللی‌ انرژی اتمی تغییر خواهد کرد و قطعا در رویکردهای ایران در حوزه‌های مختلف هم بی‌تاثیر نخواهد بود."

وی توضیح بیشتری در مورد رویکرد ایران در "حوزه های مختلف" نداد با این حال مقام های جمهوری اسلامی در ماه های اخیر تهدیدهای تلویحی مشابهی را مطرح کرده اند که می تواند اشاره ای به نفوذ ایران در اوضاع عراق و همچنین لبنان و مناطق فلسطینی باشد.

هدف از تحریم ایران، واداشتن این کشور به متوقف ساختن غنی سازی اورانیوم تا زمانی است که دولتهای غربی از صلحجویانه بودن اهداف فعالیت اتمی ایران اطمینان حاصل کنند.

اورانیومی که با غلظت بالایی غنی شده باشد می تواند در ساخت سلاح اتمی کاربرد داشته باشد اما ایران بارها تصریح کرده که تنها هدفش از غنی سازی اورانیوم، تولید سوخت اتمی مورد نیاز برای نیروگاههای اتمی است.

روسیه به عنوان تأمین کننده اصلی فناوری اتمی برای ایران و فروشنده تسلیحات به این کشور خواهان آن بوده که تحریمی که به ایران اعمال می شود لطمه ای به روابط اتمی و نظامی دو کشور نزند.

 ۳۴۲۰۶

رییس جمهوری ترکمنستان درگذشت

از جمهوری ترکمنستان در آسیای میانه گزارش می رسد که صفرمراد نیازاف، رییس جمهوری این کشور به طور ناگهانی درگذشته است.

تلویزیون دولتی ترکمنستان اعلام کرده است که آقای نیازاف که 66 سال داشت، بامداد امروز، پنجشنبه 30 آذر (21 دسامبر)، در اثر حمله قلبی درگذشت.

آقای نیازاف که از چندین سال قبل دچار ناراحتی های قلبی بود، به طور رسمی به ترکمن باشی یا پدر ترکمن ها شهرت داشت. خود وی گفته بود که به دلیل ناراحتی قلبی، دارو مصرف می کند.

آقای نیازاف از زمان اتحاد جماهیر شوروی سابق اداره امور ترکمنستان را که کشوری با منابع غنی گاز است، بر عهده داشت. وی در سال 1985 رهبر حزب کمونیست ترکمنستان شد.

صفرمراد نیازاف در سال 1991 به عنوان اولین رییس جمهور ترکمنستان مستقل انتخاب شد. در سال 1999 نهاد عالی قانونگذاری ترکمنستان، آقای نیازاف را رییس جمهور مادام العمر این کشور کرد.

وی در ترکمنستان دارای نوعی کیش شخصیت بود و بسیاری از شهرها و فرودگاه ها به نام اوست.

آقای نیازاف آخرین بار دو هفته قبل هنگام افتتاح پارکی که نام وی بر آن گذاشته شد، در میان جمع حضور یافت.

تحلیلگران می گویند صفرمراد نیازاف میراثی ناگوار از خود باقی گذاشته است و با آنکه ترکمنستان پنجمین ذخایر بزرگ گاز طبیعی جهان را دارد، برنامه های آموزشی، بهداشتی و رفاه اجتماعی این کشور در دوران حکومت او وضعیتی نامناسب داشت.

صفر مراد نیازاف، که رئیس جمهور یکی از فقیرترین جمهوری های آسیانه میانه بود خصوصیت های فردی و رفتار مخصوص به خود را داشت مثلا ریش گذاشتن را قدغن و کتابخانه ها را در سراسر ترکمنستان تعطیل کرد.

تغییر نام ماه های سال و روزهای هفته نیز از جمله اقدامات عجیب و غریب آقای نیازاف بود. وی ماه های سال را به اسامی قهرمانان ملی و اعضای خانواده اش، از جمله مادر خود، نام گذاری کرد.

مدتی قبل وی یک طریقه غیر معمول برای پخش پیام های خود پیدا کرد که عبارت بود از فرستادن نوشته هایش به فضا.

بخش اول کتاب روحنامه نوشته صفرمراد نیازاف که در ترکمنستان جایگاهی هم ارز قرآن، کتاب آسمانی مسلمانان به آن داده شده است با یک موشک روسی از پایگاه فضایی بایکانور قزاقستان به فضا فرستاده شد.

در محفظه ای در داخل موشک، که این کتاب در آن قرار داده شده بود یک پرچم ترکمستان و یک نشان ریاست جمهوری نیز دیده می شد.

پرتاب این موشک چند روز پس از آن بود که آقای نیازاف فرمانی را امضا کرد که به موجب آن پخش موسیقی ضبط شده در مراسم عمومی و جشن ها از جمله در عروسی و نیز در تلویزیون قدغن می شد.

آقای نیازاف گفته بود که برای دفاع از فرهنگ اصیل از جمله سنت های موسیقی و آواز ملت ترکمن در برابر" نفوذ های منفی" این تصمیم لازم بوده است.


نمایه سیاسی ترکمنستان 

ترکمنستان کشوری است که بخش اعظم آن از صحرا تشکیل شده و دارای کمترین جمعیت در میان جمهوری های آسیای مرکزی است.

این کشور همچنین فقیرترین جمهوری در اتحاد جماهیر شوروی سابق بود.

ترکمنستان علاوه بر داشتن منابع نفتی قابل ملاحظه، از لحاظ ذخائر گاز طبیعی نیز در جهان مقام پنجم را دارد. با اینحال کشوری فقیر باقی مانده است که از زمان استقلال از اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱ خود را از سایر جهان کنار کشیده است.

از حیث نژادی ترکمنستان یکی از متجانس ترین جمهوریهای آسیای مرکزی است، زیرا بخش اعظم جمعیت آن ترکمن هستند. نژادهای دیگر کشور متشکل اند از ازبک، روس، و همچنین اقلیتهای قزاق، تاتار، اوکراینی، آذربایجانی و ارمنی.

بر خلاف جمهوری های دیگر شوروی سابق، این کشور کاملا از درگیریهای قومی فارغ بوده است. با این همه تعلقات قومی قدرتمند می توانند موجب بروز تنش شوند.

ترکمنستان در واقع کشوری تک حزبی است. هیچ حزب مخالفی در برابر حزب دموکرات ترکمنستان، که اکثرا متشکل از کمونیستهای سابق است، نایستاده است و هیچ رسانه مستقلی در کشور وجود ندارد. اختیار تام در دست صفرمراد نیازف، رئیس جمهور ترکمنستان، است که از سوی مجلس به سمت رئیس جمهور دائمی منصوب شده است. در پی راندن فعالان معارض بانفوذ از کشور، نیازف فرقه ای پیرامون وجهه خویش ایجاد کرده که در کل آسیای مرکزی بی نظیر است.

ترکمنستان، بخاطر فقدان خطوط لوله صادراتی و اختلاف میان کشورهای خاشیه دریای خزر پیرامون وضعیت قانونی این دریاچه نفت خیز، در بهره گیری از ذخائر نفت و گاز خود موفق نبوده است. این امر موجب شده است که شرکتهای خارجی در امر سرمایه گذاری از خود تردید نشان دهند و در نتیجه اقتصاد کشور در حالت رکود باقی مانده است.

اطلاعات کلی

جمعیت: ۴.9 میلیون (سازمان ملل متحد ۲۰۰4)
پایتخت: عشق آباد
مساحت: 488.100 کیلومتر مربع
زبان اکثریت: ترکمنی، روسی
دین اکثریت: اسلام
امید به زندگی: ۶۴ سال (مردان)، ۷۰ سال (زنان)
واحد پول: ۱ منات ترکمنی = ۱۰۰ تنج
صادرات عمده: نفت، گاز، منسوجات، پنبه
میانگین درآمد سالانه: ۱,12۰ دلار (بانک جهانی ۲۰۰3)
نشانه حوزه اینترنتی: tm.
کد بین المللی تلفن: ۹۹۳+

رهبران سیاسی

رئیس جمهور: صفرمراد نیازف

نیازف در سال ۱۹۴۰ متولد شد. وی در سال ۱۹۸۵ به ریاست حزب کمونیست ترکمنستان منصوب شد، و در ساال ۱۹۹۱ به عنوان نخستین رئیس جمهور کشور انتخاب شد. در سال ۱۹۹۹ مجلس قانونی را تصویب کرد که بر اساس آن نیازف به ریاست جمهوری مادام العمر منصوب شد.

در پی یک عمل جراحی بزرگ قلب در سال ۱۹۹۷، نیازف نه تنها شخصا سیگار را ترک کرد بلکه به وزرای خود نیر فرمان داد که چنین کنند و بطور کلی استعمال دخانیات در محوطه های عمومی را ممنوع کرد. پس از ریزش موهای خود در اثر عمل جراحی نیازف به طب چینی روی آورد که به نقل از وی، مردم کشورش از سیمای زشت یک رئیس جمهور طاس رنج نبرند.

در داخل کشور تعداد مخالفان سیاسی بسیار محدود است. ولی نیروهای مخالف که در تبعید به سر می برند از جمله وزیر خارجه اسبق، بوریس شیخ مرادف، در ماه ژوئن ۲۰۰۲ در وین گرد هم آمدند و حزب مخالف دموکراتیک ترکمنستان را ایجاد کردند. آنان در این گردهمایی رئیس جمهور ترکمنستان را به نقض آشکار حقوق بشر متهم کردند.

یک سال بعد، در نوامبر، افرادی مسلح، حودروی حامل رئیس جمهور را هدف شلیک گلوله قرار دادند. نیازف که از این سانحه جان سالم بدر برد آن را یک ترور ناکام توصیف کرد و نیروهای مخالف در تبعید را مقصر خواند. ولی مخالفان این حادثه را ساخته نیازف خواند و آن را بهانه ای برای سرکوب مخالفان توصیف کرند.

نخست وزیر: صفرمراد نیازف
وزیر خارجه: رشید مرادف
وزیر اقتصاد و دارایی: بیبیتک وکیلوا

رسانه ها

رسانه های ترکمنستان مطلقا تحت انحصار دولت قرار دارند. مقامات کشور مسئول نظارت بر رسانه ها، چاپ جرائد و تایین خط مشی سرمقالات هستند.

گزارشی از سوی سازمان امنیت و تعاون در اروپا، که در سال ۲۰۰۲ منتشر شد، فقدان آزادی مطبوعات در ترکمنستان را در تاریخچه این سازمان پدیده ای بی سابقه خواند.

همچنین به گفته گزارشگران بدون مرز، که یک سازمان بین المللی دفاع از مطبوعات است، نیازف از رسانه ها صرفا بدای ترویج و بالیدن به مقام خود استفاده می کند.

به گفته نهاد بین المللی آزادی بیان، واقع در کانادا، ترکمنستان دارای وخیم ترین فضای مطبوعاتی در جهان است.

برنامه های تلویزیون روسیه قبل از پخش در ترکمنستان سانسور می شوند. در سال ۲۰۰۲ دریافت نشریات روسی نیز معلق شد و پخش برنامه های تلویزیون روسیه از طریق تلویزیون کابلی نیز تحت کنترل شدیدتر قرار گرفت.

ترکمن تله کام و سایر تشکیلات مخابراتی دولتی کاربری از اینترنت را کنترل می کنند.

مطبوعات

نیترلنی ترکمنستان - روزنامه، به زبان روسی
ترکمنستان - روزنامه، به زبان ترکمنی
وطن - روزنامه، به زبان ترکمنی
گلکنیز - نشریه هفنگی، به زبان ترکمنی، ارگان حزب دموکراتیک ترکمنستان
ترکمن دنیاسی - نشریه ماهانه به زبان ترکمنی، ارگان انجمن ترکمنهای جهان، عشق آباد
عدالت - به زبان ترکمنی
ادبیات و صنغات (هنر و ادبیات) - به زبان ترکمنی

تلویزیون
تلویزیون دولتی ترکمنستان - دولتی، شامل سه کانال

رادیو
رادیو دولتی ترکمنستان - دولتی، شامل دو کانال

خبرگزاری
سرویس خبری ترکمنستان - خبرگزاری دولتی.

۳۴۲۰۶

جوزف باربرا، خالق تام و جری درگذشت

جوزف باربرا، خالق تام و جری درگذشت

 

جوزف باربرا، یکی از دو خالق شخصیت های کارتونی محبوبی چون تام و جری، یوگی و دوستان، اسکوبی دو و عصر حجر، در سن 95 سالگی درگذشت.

وی و ویلیام هانا، از دهه پنجاه و پس از آنکه تام و جری را برای متروگلدوین مایر ساختند کمپانی خودشان را تاسیس کردند.

بری میر مدیر اجرایی کمپانی برادران وارنر در باره او می گوید: "شخصیت هایی که او به همراه شریکش ویلیام هانا خلق کرد، تنها سوپراستارهای کارتونی نیستند بلکه اجزای محبوبی از فرهنگ پاپ آمریکایی هستند."

هنگامی که طرح های جوزف باربرا در جوانی به مجله های کارتون راه پیدا کردند او به دنیای سینما و تلویزیون وارد شد.

تام و جری

جوزف باربرا در سال 1937 با ویلیام هانا در کمپانی متروگلدوین مایر ملاقات کرد و مدتی بعد آنها یک گربه و موش به نام های تام و جری را خلق کردند.

 همراهی هفده ساله آنها برای ساخت کارتون های تام و جری هفت جایزه اسکار و 14 نامزدی اسکار برایشان به ارمغان آورد.

پس از تاسیس کمپانی هانا-باربرا آنها شخصیت های کارتونی محبوبی چون عصر حجر خلق کردند.

در طول دهه های بعدی هانا و باربرا 300 قسمت کارتون و بیش از 3000برنامه نیم ساعته کارتونی تولید کردند.

نیم قرن محبوبیت

نزدیک به نیم قرن است که شخصیت های کارتونی جوزف باربرا و ویلیام هانا در تلویزیون به نمایش در آمده است اما همچنان کارتون های آنها در سراسر جهان به نمایش در می آید.

تقریبا اغلب کارتون های هانا و باربرا در ایران در طی نیم قرن گذشته به نمایش در آمده اند و به علاوه این کارتون ها به شخصیت های محبوب میلیون ها نفر در جهان بدل شده اند که هنوز تی شرت ها و محصولاتی با تصاویر آنها را می خرند.

عصرحجر

پس از آنکه یک نظرسنجی نشان داد بیشتر مخاطبان کارتون هکلبری هوند را بزرگسالان تشکیل می داد، کارتون عصر حجر در سال 1960 به عنوان یک برنامه خانوادگی ساخته شد.

ماجراهای فرد فلینستون و دوست صمیمی اش بارنی روبل بلافاصله به محبوبیت چشمگیری دست یافت.

جوزف باربرا تا سالهای واپسین عمر به کار ادامه داد و به همراه هانا هشت جایزه امی که اسکار تلویزیونی تلقی می شود دریافت کرد.

وی روز گذشته در خانه و در حالی که همسرش بر بالینش بود درگذشت.

۳۴۱۶۰

 روی آوردن غیر مسلمانان به بانکداری اسلامی

خانم 'اما دلاوی' ، بیست و پنج ساله و ساکن جنوب لندن نمی خواهد از پولی که در حساب جاری وی وجود دارد در کارهای مضر استفاده شود.

او می گوید: "من تازه کارم را شروع کرده ام و پول زیادی ندارم، اما برای من مهم است که از این پول به شیوه غیراخلاقی بهره برداری نشود."

وی می افزاید: "من از اینکه حتی بطور غیر مستقیم از حساب من برای فروش اسلحه به برخی کشورهای آفریقایی استفاده شود، متنفرم."

خانم دلاوی راهی غیر معمول برای دستیابی به اعتقادات اخلاقی خود برگزیده است.

او در یک بانک اسلامی یک حساب جاری باز کرده است.

پدیده جهانی

خانم دلاوی تنها کسی نیست که شیوه بانکداری اسلامی را به دلیل ارزشهای اخلاقی که به آن مقید است برگزیده است.

'پل شرین' ، مدیرسرمایه گذاری اسلامی در بانک لویدز که همانند موسسه مالی HSBC و بانک اسلامی بریتانیا حساب های شرعی بانکی باز می کنند در این باره می گوید: "بر اساس گزارشهای شعبه های بانک، این حساب ها از سوی جوامع مختلف مورد استقبال قرار گرفته است."

وی می گوید: "در سطح بین المللی نیز گرایش مشابهی وجود دارد. در مالزی بیش از 25 درصد حساب های اسلامی توسط غیر مسلمانان باز شده است."

آقای شرین ادامه می دهد: "این امر در مقیاس کوچکتری در این جا( بریتانیا) نیز رخ داده است، شماری از غیر مسلمانان مایل نیستند که از پولهایی که در حسابهایشان دارند برای بهره گرفتن و اموری که که از دید آنها غیر اخلاقی شمرده می شود، بهره برداری شود."

عوامل اخلاقی

حساب های اسلامی مطابق قوانین شرعی عمل می کنند.

بر اساس قوانین اسلامی، استفاده از پول برای کسب سود مانند نزول پول، رباخواری مسحوب شده و حرام است.

کسب درآمد تنها برمبنای بازرگانی مشروع و سرمایه گذاری در امور حلال، مجاز است.

اما چه جنبه های دیگری از بانکداری اسلامی برای خانم دلاوی مهم جلوه می کند؟

او می گوید: "به من تضمین داده شده که از پول من برای سرمایه گذاری در صنایع نظامی یا دخانیات استفاده نخواهد شد."

قوانین اسلامی همچنین سرمایه گذاری بر روی مشروبات الکلی، قمار و پورنوگرافی(هرزه نگاری) را ممنوع کرده است.

علائق اسلامی

خانم دلاوی همواره به مسائل خاورمیانه علاقمند بوده است. او مدتی را در لیبی به سر برده و در دانشگاه در رشته علوم سیاسی به تحصیل پرداخته است. وی همچنین دوستانی از مذاهب مختلف دارد.

واکنش دوستان و خانواده خانم دلاوی به تصمیم او مبنی بر گشودن حساب اسلامی به نظر مثبت می آید.

وی می گوید: "آنها واقعا به آنچه من انجام دادم علاقه نشان دادند. سوالات بسیاری از من پرسیدند و دریافتند که چگونه امور مالی مبتنی بر اصول اخلاقی و شیوه بانکداری اسلامی می توانند با یکدیگر جور در بیایند."

وی ادامه می دهد: "وقتی من به شعبه بانکم رفتم و به متصدی مربوطه گفتم که مایلم یک حساب جاری اسلامی باز کنم، آنها متعجب نشدند."

این موضوع که به حساب های بانکی اسلامی بهره تعلق نمی گیرد برای خانم دلاوی مشکلی به حساب نمی آید.

وی می گوید: "نگاه من به چشم پوشی کردن ازبهره، مانند بازیافت مواد یا رفتن به یک بازار محلی مزرعه داران است (که قیمت ها در آن بالاتر از سوپرمارکتهاست اما همچنان بسیاری از مردم خرید از آنجا را ترجیح می دهند). اما شاید اگر من پول زیادی داشتم به آن جور دیگری نگاه می کردم و از بهره هم بدم نمی آمد."

۳۴۱۴۰

 اعتراف یک 'مامور استخبارات پاکستان' در کنر

دولت افغانستان از بازداشت یک افسر برحال سازمان استخبارات پاکستان (ISI) در ولایت شرقی کنر خبر داده است.

کریم رحیمی، سخنگوی رییس جهمور افغانستان در کابل به خبرنگاران گفت که ماموران امنیتی اسنادی را از نزد فرد بازداشت شده به دست آورده اند که جزییات ماموریت او را در افغانستان روشن می کند.

مقامات امنیتی افغان ادعا کرده اند که فرد بازداشت شده شهروند پاکستان و از ساکنان منطقه چترال آن کشور است.

از این فرد به نام سید اکبر نام برده شده است.

مقامات افغان ادعا می کنند که فرد بازداشت شده عضو گروهی است که مسئولیت تامین روابط سران القاعده با سرویس امنیتی پاکستان را به عهده داشته است.

این مقامات گفته اند فرد بازداشت شده در جریان بازجویی ها همه جزییات ماموریت خود را در افغانستان بیان کرده است.

این جزییات تاکنون به شکل واضح از سوی مقامات افغان اعلام نشده است.

با آن هم، مسئولان امنیتی می گویند این مامور دستگاه استخبارات پاکستان در اعترافات خود گفته که در ماه رمضان سال گذشته به دستور مسئول منطقه ای دستگاه استخباراتی پاکستان در چترال، اسامه بن لادن، رهبر شبکه القاعده را از منطقه برگمتال نورستان در شرق افغانستان به چترال پاکستان انتقال داده است.

مقامات افغان به نقل اعترافات فرد بازداشت شده می گویند دستگاه استخبارات پاکستان تلاش دارد سران القاعده را از دید نیروهای ناتو و ائتلاف مستقر در افغانستان پنهان نگهدارند تا در موارد ضرورت، بتوانند آنان را به سادگی از یک جا به جای دیگر منتقل کنند.

اگر این ادعاها ثابت شود، حداقل یک موضوع روشن خواهد شد و آن اینکه دستگاه استخبارات پاکستان هنوز از تحریک طالبان در افغانستان حمایت می کند.

همچنین موضوع دیگری که در این صورت از اهمیت برخوردار است اینکه سران گروه القاعده از جمله اسامه بن لادن، فرد شماره یک این گروه، هنوز در مناطقی در خاک افغانستان رفت و آمد می کنند.

در عین حال، سخنگوی رییس جمهور افغانستان خبر بازداشت یک "ژنرال" وزارت دفاع این کشور را که به اتهام "خیانت ملی" و "جاسوسی" به دستگاه استخبارات پاکستان بازداشت شده بود، تایید کرد.

ولی وزارت دفاع افغانستان با انتشار اعلامیه ای هر گونه ارتباط این وزارت با فرد بازداشت شده را رد کرده و گفته که این فرد، نه ژنرال بلکه یک کارمند عادی وزارت دفاع بوده که حدود یک سال پیش برکنار شده بود.

سخنگوی رییس جمهور کرزی گفت که چند ماه پیش یک کارمند ریاست امنیت ملی افغانستان نیز به اتهام جاسوسی به دستگاه استخبارات پاکستان از سوی مقامات امنیتی افغان بازداشت شده بود.

مقامات امنیتی افغان می گویند این دو فرد در جریان جاسوسی به شکل بالفعل بازداشت شده و به جرایم خود اعتراف کرده اند.

۳۴۱۳۸

 اعتراض ایران به لغو توقیف داراییهای مجاهدین خلق

 وزارت امور خارجه ایران به حکم دادگاه بدوی اتحادیه اروپا مبنی بر لغو توقیف دارایی های سازمان مجاهدین خلق اعتراض کرده و تجدید نظر در آن را خواستار شده است.

محمدعلی حسینی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران حکم بدوی دادگاه دیوان عدالت اروپایی در خصوص رفع انسداد دارایی های سازمان مجاهدین خلق را فاقد وجاهت قانونی و غیرقابل قبول خواند.

آقای حسینی سازمان مجاهدین را "گروه تروریستی" خواند و گفت: "حکم صادر شده بر خلاف روح حاکم بر قطعنامه ‪ ۱۳۷۳‬شورای امنیت در خصوص مسئولیت دولتها در مبارزه با گروه های تروریستی است."

روز سه شنبه دادگاه بدوی اتحادیه اروپا رأی به لغو توقیف داراییهای سازمان مجاهدین خلق در کشورهای عضو این اتحادیه داد.

این دادگاه اعلام کرد که حکم توقیف داراییهای سازمان مجاهدین خلق که چهار سال پیش صادر شد، فاقد استدلال های حقوقی کافی بوده و در آن زمان به این سازمان امکان دفاع از خود در برابر اتهامی که به توقیف دارایی اش انجامید، داده نشده است.

دادگاه بدوی اتحادیه اروپا که در کشور لوکزامبورگ مستقر است، از هفت قاضی تشکیل شده که به شکایات علیه نهادهایی دولتی رسیدگی می کنند که دامنه فعالیتشان سراسر اتحادیه اروپا باشد.

آرای این دادگاه در دادگاه عدالت اروپا قابل تجدید نظرخواهی است.

سازمان مجاهدین خلق که برای سرنگونی حکومت جمهوری اسلامی در ایران مبارزه می کند در اتحادیه اروپا سازمانی تروریستی به شمار می رود اما شورای ملی مقاومت که خود را نهادی در برگیرنده گروهها و شخصیتها مختلف مخالف حکومت ایران معرفی می کند و عملاً شاخه سیاسی سازمان مجاهدین خلق است در این کشورهای اروپایی آزادانه فعالیت می کند.

خبرگزاری فرانسه از یکی از مسئولان دادگاه بدوی اتحادیه اروپا نقل کرده که رأی این دادگاه برای آزادسازی داراییهای توقیف شده سازمان مجاهدین خلق می تواند به منزله خروج این سازمان از فهرست گروههای تروریستی در اتحادیه اروپا تفسیر شود.

اما خبرگزاری رویترز به یک بیانیه شورای اتحادیه اروپا اشاره کرده که در آن گفته شده دادگاه مقرراتی را که لیست تروریسم بر مبنای آن استوار است یا اشخاص و نهادهای موجود در آن لیست را لغو نکرده است.

یک سخنگوی وزارت کشور بریتانیا نیز در این باره گفته بریتانیا در مورد گروه هایی که فعالیتشان ممنوع است قوانین داخلی خود را دارد، و بر اساس این قانون، فعالیت مجاهدین خلق ممنوع باقی خواهد ماند.

با اعلام این رأی، مریم رجوی، رئیس شورای ملی مقاومت و همسر رهبر سازمان مجاهدین خلق بیانیه ای صادر کرد و خواستار لغو فوری کلیه محدودیتها و ممنوعیتهایی شد که در اروپا بر سازمان مجاهدین خلق اعمال می شود.

شانزدهم ژوئن (26 خرداد) گذشته نیز دادگاه تجدیدنظر پاریس طی حکمی که با اعتراض دولت ایران مواجه شد، محدودیتی را که طی سه سال گذشته بر فعالیت و تحرکات خانم رجوی و شانزده تن دیگر از اعضای سازمان مجاهدین خلق ایران اعمال شده بود لغو کرد.

۳۳۸۶۲

 کرزی: پاکستان می خواهد افغانها غلامش باشند

حامد کرزی، رییس جمهور افغانستان، دولت پاکستان را صریحا متهم کرد که در شورشهای طالبان دست دارد و می خواهد افغانستان را به بردگی بگیرد.

آقای کرزی بارها پاکستان را متهم کرده که پیکارجویان طالبان را برای انجام حملاتی که به کشته شدن حدود چهار هزار تن در افغانستان منجر شده است، آموزش می دهد تجهیز می کند.

این نخستین باری است که رییس جمهور افغانستان با چنین صراحت و احساساتی، دولت پاکستان را به تلاش برای بی ثبات کردن افغانستان متهم می کند.

حامد کرزی که در شهر جنوبی قندهار و درمیان صدها تن از دانش آموزان سخن می گفت، همه شورشها ونا امنی های اخیر را به پاکستان نسبت داد.

دولت پاکستان این اتهامات را قویا رد کرده است.

 به باور آقای کرزی چنین تلاشهایی با این هدف از سوی پاکستان انجام می شود تا افغانستان به خواستهای آنان گردن نهد.

آقای کرزی گفت: "امروز جهان افغانستانی را که به پاکستان داده بود، دوباره آباد می کند ولی پاکستان هنوز این نیت را نسبت به ما (افغانها) از دست نداده که ما باید تا همیشه غلام باشیم."

رییس جمهور افغانستان افزود که مقامات پاکستانی تلاش دارند بخشی از خاک افغانستان را تصرف کنند.

آقای کرزی با اشاره به برهه هایی از تاریخ کشورش گفت: "پاکستان باید بداند که پای خیلی از امپراتوری های بزرگ در افغانستان شکسته است و پاکستان نیز هیچ گاه به اهدافش در افغانستان نخواهد رسید".

 'کرزی تسلیم نمی شود'

حملات مسلحانه و انتحاری بقایای گروه شورشی طالبان که آقای کرزی پاکستان را به حمایت و تجهیز آنها متهم می کند، در ماههای اخیر به طور کم سابقه ای افزایش یافته است.

آقای کرزی با اشاره به شدت حملات انتحاری در برخی شهرهای کشورش گفت: "در قندهار چند روز پیش حمله انتحاری شد و پس از آن تا شش روز پی هم این شهر مورد حملات انتحاری قرار می گرفت و درست همان روزی که وزیر خارجه پاکستان به کابل آمد، این حملات قطع شد. چرا شش روز پی هم قندهار هدف حمله قرار گرفت؟ به این دلیل که تا آمدن وزیر خارجه پاکستان به کابل من را بترسانند که کرزی! ما می توانیم تو را بکشیم و از بین ببریم، تسلیم شو! و کرزی تسلیم نمی شود."

حامد کرزی همچنین با تاکید بر اینکه پرویز مشرف رییس جمهور پاکستان تلاش می کند پشتونها را طالبان معرفی کند گفت اسلام آباد می خواهد با این تلاشها پشتونها را بدنام کند و می خواهد پشتونهای هر دو سوی خط دیورند (مرز مشترک دو کشور) را سرکوب کند".

رییس جمهور افغانستان در سخنانش خطاب به دانش آموزان افغان، تاکید کرد کسانی که مکاتب و مراکز آموزشی را آتش می زنند معلمان، مهندسان، پزشکان و روحانیون مساجد را می کشند، افغان و طالب (طلبعه علوم دینی) نیستند.

 خطاب به ملاعمر

قای کرزی با خطاب از ملا محمد عمر رهبر طالبان خواست که دست از ویرانی کشور و کشتن مردم بردارد، و "اگر در سوختن مکاتب و ویرانی کشورش سهم ندارد پس موضعش را در قبال چنین جنایاتی اعلام کند".

حامد کرزی همچنین از مقامات پاکستانی خواست تا به گفته او دست از سر مردم افغانستان بردارند و مراکز تروریستی در پاکستان را ببندند.

آقای کرزی خطاب به سران اقوام و متنفذان محلی قندهار ارزگان، زابل و هلنمد، هشدار داد که اگر پاکستان این مراکز را نبندد، مردم افغانستان مجبور خواهند شد، "برای بستن این لانه ها در بیرون کشور اقدام کنند".

'مرگ در بی غیرتی را نمی پذیریم'

او گفت: "اگر بدانم که راه دیگری وجود ندارد و منتظر باشم که ما را در خانه های مان بکشند، این مرگ در بی غیرتی است و افغانستان هیچگاه مرگ در بی غیرتی را قبول نکرده است."

حامد کرزی بارها پاکستان را به حمایت از شورشهای در افغانستان متهم کرده است، اما شاید ایراد چنین سخنران تندی علیه پاکستان در قندهار تصادفی نباشد، زیرا ولایات جنوبی افغانستان که آقای کرزی درمیان نمایندگانی از آنها سخن می گفت اخیراً شاهد افزایش شورشها و حملات انتحاری بوده است و مقامات افغان براین باورند پاکستان در این شورشها دست دارد.

از رو آقای کرزی می خواهد احساسات مردم این مناطق را بیشتر علیه پاکستان تحریک کند.

۳۳۸۶۱

کمکهای مالی آیالات متحده به جیب طالبان فروریخت

 کمکهای مالی که از سوی نیروهای نظامی ایالات متحده دریک ولایت جنوبی به مردم ملکی صورت گرفت، سرانجام به طالبان تکیه نمود.

گزارش میرویس اتل روزنامه نگار آی دبلیوپی آر از غزنی.

زمانیکه نیروهای ایالات متحده درولایت جنوبی غزنی مساعدتهای نقدی وجنسی را به روسای قریه جات تقسیم نمود، به فکر آن بودند تا مردم منطقه را از آن خود سازند. این کمکها غرض اعمار پلها، حفرچاها، آب آشامیدنی، سیستم آبیاری وغیره پروژه های زیربنائی تادیه گردیده بود تا اهالی منطقه را مقنع سازند که موجودیت عساکر خارجی علاوه از آنکه درمجموع به نفع کشور است، باالاخص به نفع مردم منطقه نیز میباشد.

بعد از آنکه عساکر ایالات متحده در اوائل ماه اکتوبر درولسوالی اندر ولایت غزنی کمکهای نقدی خویش را به ساکنین محل تقدیم نمودند، منطقه را به امید آن ترک نمودند که گویا وظیفه را بوجه احسن انجام دادند وحمایت مردم را بدست آوردند.

این برنامه بخش از عملیات بزرگ علیه طالبان میباشد که بنام یورش کوهستان یاد میشد ودر اواسط ماه سپتمبر توسط نیروهای مشترک ائیتلاف بین المللی تحت رهبری ایالات متحده واردوی ملی علیه طالبان براه انداخته شد.

امااز این برنامه که غرض ازبین بردن نفوذ طالبان براه انداخته شده بود، نتیجه ای معکوس از آن بدست آمد. مردم محل درچندین منطقه ای ولسوالی اندر به آی دبلیوپی آر گفتند، زمانیکه نیروهای ائیتلاف قریه را ترک نمودند، بزودی تمام مبلغ کمک شده به طالبان واگذار گردید، تا آنرا درجهاد علیه نیروهای خارجی بمصرف برسانند.

عبدالجلیل یکتن از روسای یک قریه درزمینه گفت" پول امریکائیها حرام است.ما آنرا غرض بهتر ساختن زندگی خویش به مصرف رسانیده نمیتوانیم، ازینرو ما تصمیم گرفتیم تا آنرا به طالبان بدهیم.کار خیلی مهمی که ما به آن پول انجام داده میتوانیم، آن تقدیم نمودن آن به طالبان است تا جهاد را به پیش ببرند."

جلیل علاوه نمودکه ملاها دریک گردهمائی درمسجد به مردم توصیه نمودند تا از خارجیها حمایت نکنند، بلکه به طالبان کمک کنند.روسای مردم بدان موافقه نمودند وطالبان را فراخواندند تا پول را از نزدشان اخذ نمایند.

یکتن از روسای قریه ای دیگر(قریه ای لشکو) که خواست تا از وی نام گرفته نشود، به آی دبلیوپی آر گفت که اهالی قریه جات بخوبی میدانستند که آنها نمیتوانند تا این پول را بدون موافقه ای طالبان بمصرف برسانند.

وی گفت"این طالبان هستند که هنگام شب با ما هستند.آنها نیرومند هستند،آنها میتوانند قانون خویش را تطبیق نمایند وآنهای را که از قانون آنها سرکشی نمایند، مجازات کنند. یک روز امریکائیها برای ما غرض یک پروژه ای ساختمانی پنجاه هزار افغانی دادند،شام همان روز طالبان آمدند وازنزد ما پرسیدند که بدان پول چه کاری را انجام میدهید، ما درجواب گفتیم که تصمیم آن به شما ارتباط دارد. آنها پول را گرفتند ورفتند."

مطابق اظهارات این شخص، چند روز بعد عساکر امریکائی فرارسیدند تا ببینند که به مبلغ کمک شده چه کاری انجام شده است، مردم محل درپاسخ به آنها گفتند که طالبان پول کمک شده را از نزد آنها بزور گرفتند.

وی گفت" عساکر خشمگین شدند وتهدید نمودند که آنها دیگر درمقابل طالبان به آنها کمک نخواهد کردند."

کمکهای نقدی وجنسی بخشی از عملیات نظامی میباشد و درمناطقی براه انداخته میشود که درآنجا حمایت از طالبان بیشتر باشد.درحقیقت توزیع کمکها توسط عساکری که بعضیها آنها را بدیده ای اشغالگر میبینند، بیشتر خشم شورشیان را برانگیخته است.

سایر پروژه های ساختمانی که بودیجه ای آن از سوی دونرها وتوسط قراردادیها انجام میگیرد، بیشتر موفق بودند، اما باوصف آن براه انداختن این نوع پروژه ها نیز درمناطق مانند غزنی خالی از خطر نیست، زیرا آنها نیز از سوی شورشیان آسیب پذیرمیباشند.

درمورد کمکهای نقدی از لاری فاکنهاؤزن سخنگوی تیم بازسازی ولایتی درغزنی پرسیده شد، او تائید نمود که مشکلات وجود دارد، اما چنین رویدادها اندک بوده.

وی به آی دبلیوپی آر گفت " ولسوال ولسوالی اندر به ما گفت که این قضیه فقط دریک قریه رخداده است."

محمد رحیم دسیوال ولسوال اندر تائید نمود که چنین حادثه دربعضی قریه جات رخداده است، اما گفت که پول به جبر از نزد اهالی اخذ گردیده است نه آنکه آنها برضأ ورغبت خود آنرا برای شورشیان داده باشند.

وی گفت"به ما چنین راپورها از بعضی قریه ها مواصلت ورزیده است. طالبان با استفاده از زور ازنزد مردم کمکهای جنسی ونقدی را گرفته اند واین نشاندهنده ای آنست که چگونه آنها مردم غریب را غارت میکنند وحتی دیگران را نیز نمیگذارند تا به آنها کمک کنند."

آی دبلیوپی آر درمورد سطح استفاده از زور طالبان در زمینه ای مصادره ای کمکها، راپورهای متفاوت را بدست آورده است. مطابق اظهارات اهالی چنان بنظر میاید که تهدید وتبلیغ هردو درمورد اینکه اهالی ولسوالی اندر همکاری را با نیروهای ائیتلاف رد مینمایند،نقش دارد.

غزنی به یکی از مراکز مهم شورشیان که از آنجا به سایر مناطق نفوذ میکنند مبدل شده است وولسوالی اندر قلب این مرکز را تشکیل میدهد و ازهمین جاست که آن ولسوالی هدف مهم عملیات یورش کوهستان را که بمنظور جلوگیری نفوذ طالبان درجنوب براه انداخته شده است، تشکیل میدهد.

مقامات ولسوالی اندر قادرنیستند تا بیرون از محوطه ای ولسوالی گشت وگذار نمایند وپولیس میترسند تا شاهراه عمومی را مسدود سازند. جنگجویان طالبان که توانسته اند به همکاری اهالی شبکه ای استخباراتی خویش را قوی بسازند، با استفاده از راه های فرعی هر وسیله ای حکومتی ... را که از امتداد آنها عبور میکنند، مورد حمله قرارمیدهند.

موضوع ای خیلی نگران کننده اینست که پیشرفت بطی بازسازی ، فساد اداری درمربوطات حکومتی ووضیعت خراب امنیتی باعث آن گردیده است تا همدردی اهالی آن منطقه با طالبان بیشتر شود.

طالبان طی چند ماه گذشته درولایت غزنی بیشتر نفوذ نموده اند واکنون دست بکار شده اند تا نوع مقررات سابق خود شان را تطبیق نمایند.

غزنی شاهد چندین سرقت مسلحانه است وسطح جرایم درآن افزایش یافته است. طالبان مسؤلیت کشتن بسم الله خان یکتن از سارقین را که درامتداد شاهراه عمومی کابل کندهار با چندتن دیگر مورد رگبار قرارگرفت، بدوش گرفتند.

درجریان تابستان طالبان با شبنامه ها مردم را از رجعت دعوی قانونی وتنازع شان به محکمه ای حکومتی ممنوع ساختند.به عوض آن آنها محکمه ای خود شان را بخاطر حل قضایا وتنازع مردم تشکیل دادند و اهالی اندر گفتند که درنتیجه به محکمه ای آنها از سوی مردم لبیک گفته شد.

بخاطر حل تنازع مردم یک شورا درخانه ویا مسجد به رهبری قاضی طالبان مطابق قانون شریعت دایر وبه قضایا رسیدگی میکند. ، مردم این پروسه را سریع، منصفانه، خالی از فساد اداری و ازآنجایکه افراد مسلح طالبان درسراسرمنطقه وجود دارند ، فیصله های این گونه محاکم را قابل تطبیق میدانند.

اهالی غزنی گفتند که عملیات یورش کوهستان که بمنظور تصفیه ای طالبان از منطقه براه انداخته شده بود، در بعضی موارد وضیعت را بیشتر خراب ساخت.

بعضی مردم شکایت نمودند که نیروهای اردوی ملی غرض محافظت آنها اعزام گردید، اما زمانیکه آنها به قریه جات رسیدند خانه های مردم را غارت نمودند. راپورهای استمداد نیروهای اردوی ملی ، همدردی را با طالبان افزایش داده وبرخلاف خصومت را علیه نیروهای ائیتلاف که متحدین نظامی حکومت افغانستان میباشد، برانگیخته است.

مولوی عبدالحکیم یکتن از علمای صاحب نفوذ درولسوالی اندر،دریک خطابه ای خویش در روز عید سعید الفطر آنهای را که کمکهای نقدی وجنسی را از طرف نیروهای ائیتلاف پذیرفته اند، محکوم نمود.

وی به مجتمع مردم درحالیکه صدای بلندگو را خاموش ساخته تا صدای وی دربیرون شنیده نشود، گفت"این کمکها بمنظور آن صورت گرفته است تا حمایت ما را بدست بیاورند وحمله ای خویش را موجه سازند. کسانیکه به آنها کمک میکنند، هرگز توسط خداوند بخشیده نخواهند شد."

حال آنکه دقیقاً دانستن سطح حمایت از طالبان امکان پذیرنیست، اما میتوان تا اندازه ای آنرا از حکایات دریافت نمود. طی یک ویابیشتر از یک ساعت مصاحبه ای آی دبلیوپی آر که با یکتن از قوماندانان متوسط الحال طالبان صورت گرفت، مصاحبه چندین بار بخاطر زنگ تلفونها متوقف شد و آن قوماندان اظهار داشت که این تلفونها از جانب مردم عادی غرض تبادله ای استخبارات به وی مواصلت میورزید.

زمانیکه نیروی های ائیتلاف به یک قریه داخل شوند، مردم محل توسط تلفونهای موبائیل ایشان طالبان را آگاه میسازند وطالبان فرصت بدست میاورند تا به آنها کمین نشینند ویا مائین زمینی را درمسیر حرکت شان جابجا سازند.

اهالی اندر به آی دبلیوپی آر گفتند زمانیکه نیروهای امریکائی از قریه ها بازدید بعمل میاوردند تا بالای مردم کمکهای مالی خویش را توزیع نمایند، طالبان همزمان کمپاین خویش را براه انداختند تامردم را تشویق نمایند تا کمکهای خارجیها را نپذیرند.

نصرالله خان یکتن از اهالی قریه ای بخشی گفت که طالبان به داخل مسجد آمدند وبه مردم هوشدار دادند که اگر آنها کمکهای نقدی ویاجنسی عساکر را پذیرفتند، این گناه خود آنها خواهد بود، زیرا احتمال آن میرود تا آنها به ضد نیروهای خارجی حملات انتحاری را انجام دهند.

مطابق اظهارات نصرالله ، بعد از آنکه عساکر خارجی منطقه را ترک نمودند، بزودی گروپ های طالبان به قریه ها فرا رسیدند وکمکهای جنسی را که تاکنون میان مردم تقسیم نشده بود، ضبط و حریق ساختند. وی گفت که آنها جلو مردم تمام اجناس کمک شده را حریق ویا تخریب مینمودند.

وی گفت" هیچکس اعتراض ویا مانع آنها شده نمیتوانست."

ملا نصیر کاکر یکتن از نمایندگان طالبان دریک ولسوالی غزنی که گروپ ده ها نفری جنگجویان مسلح تحت فرماندهی وی قرارداشت، گفت که افراد وی توسط اهالی قریه پنهان میشوند واصرار ورزید که همکاری با آنها داؤطلبانه میباشد.

وی به آی دبلیوپی آر گفت" ما چیزهای را که عساکر خارجی غرض بدست آوردن همدردی مردم، بالای آنها تقسیم نمایند ،میسوزانیم.ما همینطور پولی را که به آنها داده میشود، از نزد آنها میگیریم.این امر رهبری ماست."

ملا نصیر گفت که از پول غرض خریدن اسلحه، مواد منفجره، موترسائیکل وتلفونهای موبائیل استفاده میشود.

وی گفت"ما اجازه نداریم که یک سنت این پولها را برای خود نگهداریم."

اکنون عملیات یورش کوهستان در ولسوالی اندر به پایان رسید وطالبان بالیدند که به آنها هیچ صدمه ای وارد نشد.اکثرآنها درجریان عملیات ولایت را ترک نمودند. از آنجایکه ولایت غزنی دارای سطح هموار وبدون کوها وجنگلات میباشد، طالبان ترجیح دادند تا علیه قوای ائیتلاف حملات چریکی ومائین گذاری را براه اندازند.

اما مطابق اظهارات اهالی ، وضیعت دوباره به حالت عادی خویش برگشته است، یعنی یکبار دیگر طالبان کنترول منطقه را بدست آورده اند.

۳۳۵۷۵

 هشدار بوش به ایران و سوریه

جورج بوش، رییس جمهوری آمریکا به ایران و سوریه هشدار داده است که اگر می خواهند در هر گونه مذاکره ای درباره آینده عراق دخالت داده شوند، کمک به تندروها را متوقف کنند و از دولت عراق حمایت به عمل بیاورند.

جورج بوش پس از دیدار با تونی بلر در واشنگتن این مطلب را بیان کرد. سران دو کشور در این ملاقات، درباره گزارش گروه بررسی وضعیت عراق که روز گذشته منتشر شد، صحبت کردند.

به نظر می رسد این حرف آقای بوش با پیشنهادهای مطرح شده در این گزارش مبنی بر آنکه آمریکا باید به طور مستقیم و بدون قائل شدن هیچگونه پیش شرطی با سوریه و ایران وارد مذاکره شود، مغایرت دارد.

جورج بوش، همچنین گفت آمریکا و بریتانیا مصمم به برقراری صلح در عراق هستند و با آنکه این کار بسیار دشوار است، موفق خواهند شد.

سران آمریکا و بریتانیا همچنین اعلام کردند که تونی بلر قرار است به زودی از منطقه خاورمیانه دیدار کند و هدف از این دیدار، پیشبرد فرایند صلح میان اسرائیلی و فلسطینی ها است.

به جریان انداخته شدن مذاکرات صلح میان فلسطینی ها و اسرائیل، از دیگر پیشنهادهای مطرح شده در گزارش گروه بررسی اوضاع عراق است.

خبرنگاران در امور دیپلماتیک می گوید هنوز مشخص نیست آمریکا تا چه حد آمادگی دارد که در این راه، تلاش به خرج دهد.

پیشتر، منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران که برای شرکت در یازدهمین اجلاس کنوانسیون سازمان منع تسلیحات شیمیایی در هلند بسر می برد، در واکنش به این گزارش گفته بود که "مشکل عراق با بیرون بردن نیروهای نظامی آمریکا از این کشور حل خواهد شد".

وی افزوده بود که: "آمریکا در مورد عملی کردن تصمیمش برای خروج از عراق نیازی به مذاکره با ایران یا هیچ کشوری ندارد".

در گزارش گروه بررسی وضعیت عراق به دولت آمریکا توصیه شده که هرچه زودتر سیاست خود را در عراق تغییر دهد و استراتژی نظامی تازه ای در این کشور اتخاذ کند.

پس از انتشار این گزارش، جورج بوش از آن استقبال کرد و گفت که پیشنهادهای این گزارش را جدی خواهد گرفت. آقای بوش گفت که موارد مطرح شده، فرصتی را برای دموکرات ها و جمهوریخواهان فراهم کرده که طی آن با یافتن زمینه های مشترک، گامی به جلو بردارند.

این گزارش که توسط گروهی به ریاست جیمز بیکر، وزیر خارجه پیشین آمریکا در دوران جورج بوش پدر تهیه شده، خواهان تغییر در برخی رویکردهای آمریکا در عراق شده است. گزارش فوق خاطرنشان می کند که هیچ فرمول معجزه آسایی برای حل مشکلات عراق وجود ندارد.

به نظر این هیئت، سیاست کنونی آمریکا در عراق بیش از این قابل دوام نیست و برای جلوگیری از "آشوب همه جانبه در عراق" سیاست تازه ای لازم است.

این گزارش اگرچه از لزوم تغییر در سیاست ها سخن می گوید اما از تعیین قطعی زمان بندی خروج نیروهای آمریکایی از عراق خودداری کرده است.

گروه تحقیق عراق، خواهان تلاش های جدید دیپلماتیک برای جلوگیری از لغزش عراق به سوی هرج و مرج شده و هشدار داده که هیچ راهی که بتواند موفقیت در عراق را تایید کند، وجود ندارد، اگرچه چشم اندازها بهبود یافته است.

 ۳۳۵۴۱

 'در استرالیا خوشم اما دوست دارم به افغانستان بر گردم'

سهیل نوجوان افغان ۲ سال است که در استرالیا زندگی می کند و اکنون، زندگی تازه خود را با گذشته اش در افغانستان مقایسه می کند:

"در استرالیا زیاد به من خیلی خوش می گذرد. اینجا پارک های زیبا و وسایل برای بازی بسیار زیاد است.

با وجود اینکه خوشی های زیادی در استرالیا نصیبم شده ولی نمی دانم چرا باز هم دوست دارم به افغانستان بر گردم و در آنجا زندگی کنم.

زندگی من از روزی که از افغانستان بیرون آمدم خیلی زیاد تغییر کرده است.

درس و مکتب

مکتب  ما نسبت به مکتب کابل بسیار فرق دارد. در کابل معلم های ما همیشه شاگردهای شوخ را لت می کردند  و من که اول نمره صنف بودم، معلم ما به دست من چوب می داد و از من می خواست تا صنف را آرام کنم.

ولی در مکتب استرالیا هیچ کس را لت نمی کنند و اینجا ما بسیار آزاد هستیم. معلم های ما مثل دوستان ما هستند و ما مثل کابل در اینجا از معلم نمی ترسیم.

یک چیزی که از اینجا زیاد خوشم می آید این است که معلم های ما، ما را زیاد تشویق می کنند وقتی درس بخوانیم به ما چاکلیت می دهند و هر هفته ما تقدیر نامن های مختلف داریم.

در کابل من روزانه دو ساعت مکتب می رفتیم و ما در مکتب هیچ تفریحی نداشتیم. یگان وقت دو ساعت درس خواندن هم برایم زیاد بود. ولی ما اینجا روزانه شش ساعت در مکتب هستیم باز هم خسته نمی شویم چرا که معلم های ما درس را با بازی همراه کرده اند . ما هم بازی می کنیم و هم درس می خوانیم.

آشنایی با تکنولوژی جدید

من که در کابل زندگی می کردم در خانه کامپیوتر داشتیم، ولی بیشتر وقتها برق نداشتیم که از آن استفاده کنیم. یادم می آید وقتی شام برق می آمد دوان دوان می رفتم و کامپیوتر را روشن می کردم و بازی می کردم.

پدرم همیشه در خانه در مورد اینترنت صحبت می کرد و من فکر می کردم اینترنت شاید چیزی مثل پرینتر باشد که هر چیز را چاپ می کند.

از وقتی که به استرالیا آمدیم در خانه اینترنت داریم و در مکتب هم از اینترنت استفاده می کنیم. و حالا زیاد در مورد اینترنت می دانم حتی خودم بدون کمک کسی چندتا وبلاگ درست کرده ام که یکی در مورد فوتبال است و دوتای دیگر در مورد بازی های اینترنتی است.

 دوستان

من به خاطر اینکه تازه به استرالیا آمده ام، غیر از همصنفی (همکلاسی) هایم، دوستان زیادی ندارم. ولی در کابل وقتی که در "مکروریان" زندگی می کردیم، بیشتر بچه های بلاک (مجمتع ساختمانی) ما، با من دوست بودند.

ما دو سال است که در شهر سیدنی در یک آپارتمان زندگی می کنیم ولی تا هنوز درست همسایه های ما را نمی شناسیم . بچه های بلاک ما مثل کابل در پایین بلاک بازی نمی کنند.

رفیق هایم در کابل یک مشکل داشتند که همیشه به یک دیگر دشنام های بد می دادند اما در اینجا تا به حال از هم صنفی های حرف بد نشنیده ام.

مشکل زبان

از روزی که از کابل خارج شده ایم، سروکارم با زبان انگلیسی شده و تمام روز به زبان انگلیسی صحبت می کنم. چون ما در مکتب به زبان انگلیسی که زبان رسمی استرالیاست درس می خوانیم.

تنها در خانه با پدر و مادرم به زبان دری صحبت می کنم. راستش زیاد خوشم می آید با دوستانم به زبان انگلیسی صحبت کنم حتی در خانه. ولی دری را هم دوست دارم و در خانه روزهای رخصتی (تعطیلی) کتاب دری می خوانم.

موسیقی

از روزی که به استرالیا آمدم زیاد خوش دارم موسیقی غربی بشنوم اگر چه موسیقی افغانی را هم دوست دارم و در خانه گوش می کنم.

من به چند هنرمند استرالیایی زیاد علاقه دارم و آهنگهای شان را می شنوم .

شهر و خیابانها

صبحها، وقتی از خانه تا مکتب می رویم، از چندین خیابان می گذریم که موتر (ماشین) های زیاد دارد. در کابل وقت عبور از خیابان بسیار می ترسیدم اما در اینجا نمی ترسم چون همه خیابان ها چراغ دارد و موترها قانون را مراعات می کنند.

۳۳۵۴۰