کدام کشور بهترین جا برای زندگی است؟


جمهوری ایرلند بهترین جا برای زندگی معرفی شده است.

بنا به بررسی که هفته نامه بریتانیایی اکونومیست در مورد "کیفیت زندگی" در کشورهای مختلف انجام داده، جمهوری ایرلند بهترین جا برای زندگی معرفی شده است.

طبق این تحقیقات، افزایش ثروت و حفظ ارزشهای سنتی در جمهوری ایرلند بهترین شرایط را برای خوشبختی مردم این کشور فراهم آورده است.

بعد از جمهوری ایرلند کشورهای سوئیس، نروژ و لوگزامبورگ قرار دارند. همه بجز یکی از ده کشور صدر فهرست، کشورهای اروپایی هستند.

ایالات متحده آمریکا در مکان سیزدهم و بریتانیا در مکان بیست و نهم قرار گرفته اند. بدین ترتیب بریتانیا در میان کشورهایی که از قدیم عضو اتحادیه اروپا بوده اند پایین ترین رتبه را آورده است.

ده کشور صدر فهرست

1
- جمهوری ایرلند
2- سوئیس
3- نروژ
4- لوکزامبورگ
5- سوئد
6- استرالیا
7- ایسلند
8- ایتالیا
9- دانمارک
10- اسپانیا


این تحقیقات برای کتاب "جهان در سال 2005" با عنوان "بهترین جا برای زندگی در سال 2005 کجا خواهد بود" انجام شده است.

تهیه کنندگان این تحقیقات نه تنها درآمد بلکه عوامل دیگری را که برای رفاه و رضایت مردم مهم است در نظر گرفته اند.

این عوامل شامل وضعیت بهداشت، آزادی ها، میزان بیکاری، زندگی خانوادگی، وضعیت آب و هوا، ثبات سیاسی و امنیت، برابری زن و مرد و زندگی اجتماعی هستند.

اکونومیست می نویسد: "ایرلند از آنجایی که توانسته است مطلوب ترین عناصر زندگی جدید از جمله میزان پایین بیکاری و وجود آزادیهای سیاسی با حفظ عناصری از زندگی قدیم از جمله ثبات در زندگی خانوادگی و اجتماعی را با موفقیت ترکیب کند در صدر فهرست قرار گرفته است."

این هفته نامه اذعان می کند که اندازه گیری کیفیت زندگی کار سر راستی نیست و نتیجه این تحقیقات - "البته بجز در جمهوری ایرلند" - با انتقاداتی همراه خواهد بود.

جمهوری ایرلند از عضویت در اتحادیه اروپا فوائد عمده ای برده است. تحلیلگران می گویند اعضای جدید اتحادیه اروپا جمهوری ایرلند را بسیار تحسین می کنند و آنرا الگویی برای آینده خود می بینند.

گرچه کشورهای اروپایی مکانهای بالای فهرست اکونومیست را اشغال کرده اند، کشورهای عمده صنعتی این قاره یعنی فرانسه، آلمان و بریتانیا به ترتیب در مکان بیست و پنجم، بیست و ششم و بیست و نهم قرار گرفته اند.

تحقیق کنندگان گفته اند گرچه بریتانیا درآمد سرانه بالایی دارد، اما میزان از هم پاشی خانواده ها در این کشور هم بالاست.

در این فهرست، بدترین کشور برای زندگی زیمبابوه است که به گفته این تحقیقات "اوضاع، تحت حکومت رابرت موگابه از بد به بدتر تغییر یافته است."


کاندولیزا رایس رسما وزیر خارجه بعدی آمریکا معرفی شد


Condoleezza Rice and President George Bush

جورج بوش، رئیس جمهور آمریکا اعلام کرده است که کاندولیزا رایس، مشاور امنیت ملی دولت آمریکا را برای سکانداری وزارت خارجه انتخاب کرده است.

خانم رایس، 50 ساله، جانشین کالین پاول می شود. اگر مجلس سنای آمریکا انتصاب وی را تایید کند، او نخستین زن سیاهپوست در راس وزارت خارجه آمریکا خواهد بود.

آقای بوش گفت که وی در چهار سال گذشته از تجارب، مشاوره و "قوه تشخیص سلیم و پایدار" خانم رایس بهره برده است.

آقای بوش گفت: "وزیر خارجه چهره آمریکا در جهان است و جهان در خانم رایس شاهد توانایی، کرامت و نجابت کشور ما خواهد بود."

آقای بوش همچنین اعلام کرد که او استفان هدلی، معاون فعلی خانم رایس را به مقام مشاور امنیت ملی ترفیع خواهد داد.

خانم رایس گفت که برای او مایه افتخار است که از او درخواست شده بار دیگر به کشورش خدمت کند. وی افزود که جانشینی کالین پاول که وی را "یک وزیر خارجه بزرگ و الهام بخش" خواند برای او "مایه تواضع" است.

آقای بوش بار دیگر به کالین پاول، 67 ساله، که روز دوشنبه استعفا داده بود ادای احترام کرد. آقای پاول گفت همواره قصد داشته است تنها برای یک دوره خدمت کند.

روز دوشنبه سه نفر دیگر از اعضای دولت بوش نیز استعفا داده بودند.

به این ترتیب، تعداد اعضای کابینه پانزده نفره جورج بوش که پس از انتخاب مجدد وی به ریاست جمهوری از سمت های خود استعفا داده اند تاکنون به شش نفر می رسد.

کسانی که در این مدت از مقام های خود کناره گرفته اند عبارتند از: کالین پاول، وزیر خارجه، جان اشکرافت، دادستان کل، دان اوانز، وزیر بازرگانی، اسپنسر ابراهام، وزیر انرژی، آن ونمن، وزیر کشاورزی و راد پیج، وزیر آموزش و پرورش.

دوره جدید ریاست جمهوری آقای بوش از روز 20 ژانویه رسما آغاز می شود و ترکیب جدید کابینه نگرش وی به مسایل داخلی و خارجی در خلال چهار سال آینده را مشخص خواهد کرد.

در مقایسه با کالین پاول و رویکرد نسبتا ملایمتر وی به چالش های موجود در روابط خارجی آمریکا، از خانم رایس به عنوان شخصیتی سختگیرتر یاد می شود که دارای اشتراک نظر بیشتری با رییس جمهوری است و به این ترتیب، انتظار می رود ترکیب کابینه جدید آقای بوش یکدست تر شود.

شخصیت دیگری که از وی به عنوان نامزد تصدی وزارت خارجه نام برده می شد جان دانفورث، نماینده آمریکا در سازمان ملل بود اما به گفته ناظران، کاندولیزا رایس در مقام جدید قاطعانه تر از آقای دانفورث عمل خواهد کرد.

تفاهم با بوش

به گفته جیل مکگیورینگ، خبرنگار بی بی سی در واشنگتن، کاندولیزا رایس به محفل داخلی جورج بوش بسیار نزدیک است و برخی او را حتی عملا عضو خانواده بوش توصیف می کنند.

به گفته خبرنگار ما همچنین گفته می شود که خانم رایس در بسیاری از مسائل با آقای بوش اشتراک نظر دارد و شخصیتی با انگیزه و بسیار بلندپرواز توصیف می شود.

در جریان جنگ افغانستان و عراق، خانم رایس همواره از مواضع قاطعانه جورج بوش حمایت کرد و دانش وی در زمینه روابط بین المللی کمک بزرگی به رییس جمهوری در نخستین دوره زمامداری وی بوده است به خصوص اینکه آقای بوش حکومت خود را بدون آگاهی چندانی در این زمینه آغاز کرد.

کاندولیزا رایس در سال 1954 در ایالت آلاباما متولد شد در حالیکه در آن زمان، تبعیض علیه ساهپوستان در این ایالت بخشی از زندگی عادی آنان تلقی می شد به نحوی که به گفته خانم رایس، وی حتی آن را مساله ای غیرعادی حس نمی کرد.

پدر کاندولیزا کشیش و مادرش معلم موسیقی بود و هر دو نفر پیشرفت تحصیلی را تنها راه برای غلبه یک جوان سیاهپوست بر موانع موجود در جامعه می دانستند.

خانم رایس در سن پانزده سالگی به عنوان دانشجو علوم سیاسی وارد دانشگاه دنور شد و بعد از اخذ درجه دکتری، در مرکز مطالعات امنیت بین المللی و کنترل تسلیحات وابسته به دانشگاه استانفورد پذیرفته شد.

وی در دوره زمامداری جورج بوش پدر به عنوان مشاور امور اتحاد شوروی در شورای امنیت ملی خدمت کرد و پس از پیروزی دموکرات ها در انتخابات، مجددا به تدریس در دانشگاه استانفورد بازگشت.

از خانم رایس، که گاه "شاهدخت جنگجو" خوانده می شود، به عنوان حامی تزلزل ناپذیر سیاست های جورج بوش پس از حملات انتحاری یازدهم سپتامبر و به خصوص در تصمیم گیری در مورد حمله به افغانستان و عراق نام برده می شود.


در یک فیلم سینمائی
هدیه تهرانی
مادر آیت الله خمینی می شود


هدیه‌ تهرانی قرار است در نقش مادر آیت الله خمینی، در فیلمی که بهروز افخمی درباره زندگی دوران کودکی آیت الله خمینی می‌سازد بازی کند.

داستان‌ این‌ فیلم‌ دو دوره کودکی آیت الله خمینی را قرار است در بر گیرد که دو سالگی تا سه سالگی یک دوره است و سه سالگی تا 7 سالگی دوره دوم.

هنوز معلوم نیست که این فیلم دنباله دار خواهد شد و سالها و دوره‌های بعدی زندگی آیت الله خمینی را هم شامل خواهد شد یا خیر. دکورهای خانه‌ پدری آیت الله خمینی در حوالی شهریار تهران برپا شده است‌. هدیه‌ تهرانی پیشتر در فیلم شوکران بهروز افخمی بازی کرده بود.


نتایج نهایی شمارش آراء انتخابات افغانستان

نتیجه نهایی انتخابات ریاست جمهوری افغانستان پس از بیش از 3 هفته اعلام شد

بر اساس آمار اعلام شده از سوی دفتر مشترک تنظیم انتخابات افغانستان، بیش از هشت میلیون و صد هزار تن از واجدان شرایط، در انتخابات نهم اکتبر این کشور شرکت کرده اند.

از این تعداد، صد هزار رای به دلیل مغشوش بودن غیر قانونی اعلام شده است.

سهم هفت نفر اول در فهرست نامزدهای هجده گانه انتخابات ریاست جمهوری افغانستان به این ترتیب است:

  • حامد کرزی: بیش از چهار میلیون و چهارصد هزار رای (4/55 درصد)

  • یونس قانونی: یک میلیون و سیصد هزار رای (3/16 درصد)

  • محمد محقق: بیش از نهصد و سی هزار رای (7/11 درصد)

  • عبدالرشید دوستم: هشتصد هزار رای (10 درصد)

  • عبدالطیف پدرام: صد و ده هزار رای (4/1 درصد)

  • مسعوده جلال: نود و یک هزار رای (1/1درصد)

  • سید اسحاق گیلانی: هشتاد هزار رای (۱ درصد)

یازده نامزد دیگر، در مجموع کمتر از سه درصد رای آورده اند.

نامزدهایی که در ولایات در صدر قرار گرفته اند

حامد کرزی رییس جمهور منتخب افغانستان، در کابل و بیست ولایت دیگر، در صدر قرار دارد.

آقای کرزی، بیشتر درصد آرای مهاجرین افغانی در ایران و پاکستان را نیز به خود اختصاص داده است.

یونس قانونی نفر دوم در فهرست نامزدها، در زادگاهش پنجشیر و شش ولایت دیگر اول است.

عبدالرشید دوستم در چهار ولایت و محمد محقق نیز، در دو ولایت نفر اول است.

شرکت زنان در انتخابات

دفتر مشترک تنظیم انتخابات افغانستان می گوید که نسبت شرکت زنان و مردان در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، چهل به شصت بوده است.

ولایتهای دایکندی در مرکز، فاریاب در شمال، هرات در غرب و نورستان در شرق افغانستان، بیشتر درصد رای دهندگان زن را داشته اند.

در این ولایات، میزان شرکت زنان، تقریباً با مردان برابری می کرده است.

ولایتهای اروزگان در مرکز و هلمند در جنوب افغانستان نیز، به ترتیب با دو و شش درصد، کمترین میزان شرکت کننده زن را در انتخابات داشته اند.

بیشترین و کمترین شرکت کنندگان در رای گیری

بیشترین تعداد رای دهندگان از ولایت کابل، با نزدیک به ششصد و چهل هزار و ولایـت هرات با بیش از ششصد هزار بوده اند.

ولایتهای زابل و نیمروز نیز، به ترتیب با سی هزار و سی و نه هزار رای دهنده، کمترین تعداد شرکت کنندگان در این انتخابات را داشته اند.


نشست قوماندانان امینه کشور در کابل

صبح روز گذشته جلسه قوماندانان پولیس امنیه کل کشور در کابل برگزار شد.

در این جلسه محترم علی احمد جلالی وزیر داخله دولت انتقالی افغانستان با ابراز نگرانی از وضعیت تولید رو به رشد مواد مخدر در کشور گفت : تلاش ما در جهت نابودی مزارع تریاک و جلوگیری از تولید مواد مخدر در کشور ، انتطارات دولت و جامعه جهانی را بر آورده نساخته است.

نشست قوماندانان امنیه کشور با هدف تبادل افکار و جستجوی راه حل های مبارزه با تولید و کشت مواد مخدر درکشور دایر گردید.

  • نظامی آمریکایی برقع پوش در پارک زنانه کابل دستگیر شد

یک نظامی مرد آمریکایی با پوشش برقع زنانه سنتی افغانی در پارک زنانه کابل مورد ظن نیروهای امنیتی قرار گرفت و بازداشت گردید.

نامی آمریکایی هنگام ورود به این پارک در حال جابجایی اسلحه خود در زیر برقع توسط نیروهای امنیتی متوقف شده دستگیر گردید.

این نظامی آمریکایی اظهار داشته است که فقط برای گشت و گذار آمده و قصد دیگری نداشته است.

در پارک زنانه کابل هیچ مردی حق ورود ندارد و این پارک مخصوص زنان است.