اولین اتومبیل الکتریکی اسپرت در راه بازار

توزیع اتومبیل تسلا رودستر (Tesla Roadster)، که اولین اتومبیل الکتریکی اسپرت ساخته شده برای مقاصد تجاری لقب گرفته، در هفته جاری آغاز خواهد شد.

این خبر از سوی جرمی اشنایدر، مسئول خدمات به مشتریان شرکت تسلا در گفتگویی با خبرگزاری اسوشیتدپرس اعلام شد.

ساده ترین مدل این اتومبیل، که به اتومبیلهای اسپرت شناخته شده در بازار همچون فراری و پورشه بی شباهت نیست، به قیمت 109 هزار دلار به فروش خواهد رسید و فروش آن همزمان با گشایش اولین فروشگاه این شرکت در لس آنجلس آغاز می شود.

این اتومبیل هرچند به اندازه اتومبیلهای با موتور احتراق داخلی صدا تولید نمی کند، اما صدای آن بم و شبیه به "صدای توربین" توصیف شده است.

مشخصات فنی

تسلا رودستر از یک باتری لیتیوم-یون مجهز به 6831 سلول استفاده می کند، و شرکت تولید کننده آن مدعی است که می تواند در ظرف کمتر از 4 ثانیه سرعت خود را از صفر به 100 کیلومتر در ساعت برساند.

این اتومبیل که می تواند در حرکت به سرعتی معادل 125 مایل در ساعت (200 کیلومت در ساعت) دست یابد، با هر بار شارژ شدن می تواند مسافت 225 مایل (362 کیلومتر) را طی کند و هر بار شارژ آن به سه ساعت و نیم زمان نیاز دارد.

آقای اشنایدر در اشاره به مزیت فناوری موتور الکتریکی گفت: "از آنجا که موتور الکتریکی است، در هر زمان شما 100 درصد گشتاور را در اختیار دارید و در نتیجه گذاشتن پا بر روی پدال گاز، به شما احساسی همچون احساس حضور در یک هواپیمای در حال شتاب گرفتن برای پرواز را می دهد."

نگرانی از توان و ایمنی باتری

بدنه این اتومبیل از مواد فیبر کربن ساخته شده است.

برخی کارشناسان درباره توان و ایمنی باتری استفاده شده در این اتومبیل ابراز نگرانی کرده اند.

تسلا رودستر بیش از 1223 کیلوگرم وزن دارد که حدود 453 کیلوگرم وزن آنرا باتری تشکلی می دهد.

با این حال مسئولان شرکت تسلا در واکنش به موفقیت محصول خود در آزمونهای ایمنی اشاره و استناد کرده اند و می گویند هر باتری می تواند مسافتی معادل 100 هزار مایل (160 هزار کیلومتر) کار کند.

تسلا و مشتریان آن

شرکت تسلا در سال 2003 با سرمایه ای معادل 40 میلیون دلار که از سوی افراد شناخته شده ای همچون لری پیج و سرگئی برین (موسسان شرکت گوگل) تامین شده بود، در شهر سن کارلوس ناحیه سیلیکون ولی (یکی از مهم ترین نقاط تمرکز شرکتهای فناوری در جهان) تاسیس شد.

این شرکت مدعی شده است آرنولد شوارتزنگر فرماندار کالیفرنیا و جورج کلونی هنرپیشه سینما از جمله افرادی هستند که هر یک نسخه ای از این اتومبیل را جهت خرید سفارش داده اند.

این شرکت در سال گذشته برای ساخت 600 دستگاه از این اتومبیل سفارش دریافت کرد و تا ماه اکتبر سال گذشته کل ظرفیت تولید خود برای سال 2008 را به فروش رساند.

زمان لازم برای تحویل هر دستگاه اتومبیل تسلا رودستر از زمان ثبت سفارش 15 ماه اعلام شده است.

68606

گاردین: ماموریت شکست خورده در افغانستان

حامد کرزی
 
خطر در بیخ گوش کرزی
 
حمله مسلحانه به مراسمی با حضور حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان، شمار زیادی از مقامات بلندپایه این کشور و مهمانان خارجی از جمله سفیران آمریکا و بریتانیا، بازتاب گسترده ای در روزنامه های چاپ لندن، از جمله گاردین داشته است.

روزنامه گاردین در سرمقاله امروز (دوشنبه) خود نوشته است اگر گلوله ها و راکت هایی که با هدف ترور حامد کرزی شلیک شد، به هدف می رسید، این امر می توانست نشانه روشنی از شکست تلاش های ناتو برای ثبات افغانستان تلقی شود.

نویسنده این مقاله، با تاکید بر اینکه شش سال پس از حمله نیروهای تحت فرمان آمریکا به افغانستان، وضعیت این کشور، روز به روز بدتر می شود، می نویسد مثالی از این واضح تر که شبه نظامیان مسلح به راکت، خود را تا فاصله صدمتری جایگاه به شدت محافظت شده مقامات ارشد دولتی، جنگسالاران سابق و دیپلمات های خارجی می رسانند؟

همانگونه که روزنامه گاردین نوشته، در این حمله، دو نفر که در فاصله حدود سی متری آقای کرزی نشسته بودند، کشته شدند.

حاکمیت 'شبه طالبانی'

نویسنده این مقاله که زیر عنوان "ماموریت شکست خورده" نوشته شده، تاکید می کند که هیچ برنامه یا وفاق جمعی، در مورد چگونگی باثبات کردن افغانستان وجود ندارد.

به نوشته این روزنامه، منابع نظامی آمریکا و بریتانیا، آشکارا فکر می کنند حامد کرزی رهبر ضعیفی است و از کنار زدن مقامات فاسد و مقابله موثر با تجارت مواد مخدر ناتوان یا بی میل است.

به نظر نویسنده این روزنامه معتبر انگلیسی، درحالی که آقای کرزی سال آینده، انتخابات ریاست جمهوری و پس از آن انتخابات پارلمانی را درپیش روی دارد، بیم آن می رود که کشورش، در حال سقوط به ورطه حاکمیت شبه طالبانی است.

سرمقاله نویس گاردین، در این مورد، به تلاش های وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان برای بازداشتن شبکه های آزاد تلویزیونی از ادامه پخش سریال های محبوب هندی اشاره می کند.

انتقاد کرزی از دستگیری طالبان

آقای کرزی اخیراً در مصاحبه ای با روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز، با انتقاد از عملکرد نظامیان آمریکایی و بریتانیایی در کشورش، گفته است اقدام این نیروها به بازداشت شبه نظامیان طالبان و طرفدران آنها، تلاش های دولت او برای راضی کردن طالبان به کنار گذاشتن اسلحه شان را ناکام می کند.

به باور سرمقاله نویس روزنامه گاردین، انتقادهای پیاپی حامد کرزی از کشورهایی که او را به قدرت رسانده اند و بازگشت قوانین طالبانی به کشورش، می تواند انگیزه های سیاسی داشته باشد و آقای کرزی می خواهد در انتخابات آینده، چهره ای مستقل تر و ملی گرا از خود نشان دهد.

یکی از انتقادهای همیشگی حامد کرزی درباره عملکرد نیروهای خارجی در کشور، کشتار غیرنظامیان در ماموریت های نظامی این نیروهاست. گاردین با تایید این انتقاد، تاکید می کند که براساس آمار موجود، سال گذشته نزدیک به دو هزار غیرنظامی در جریان خشونت های افغانستان کشته شدند که از این تعداد، 240 تن در اثر حملات هوایی نیروهای ائتلاف و ناتو جان خود را از دست دادند.

رئیس جمهور افغانستان ظاهراً انتقاد کرده است که شبه نظامیان طالبان، نباید مجبور به ترک افغانستان می شدند؛ گاردین در این مورد می نویسد طالبان هیچگاه مجبور به ترک افغانستان نشدند و به طور گسترده ای دیده می شوند، "نه تنها در ده درصد قلمرو تحت کنترل خودشان، بلکه در سی درصدی که توسط دولت افغانستان کنترل می شود هم هستند".

نفع کرزی از مذاکره با طالبان

نویسنده گاردین در ادامه به وجود فساد اداری و قوم و خویش گرایی در دولت افغانستان اشاره می کند و همچنین ابراز عقیده می کند که یکی از دلایلی که آقای کرزی، با ماموریت پدی اشداون در نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان مخالفت کرد و یا دلیل اخراج دو دیپلمات اروپایی از آن کشور، فقط این نبوده که آنها راه مذاکره با طالبان را سد می کردند، بلکه آن دو، سرگرم گفتگو با طالبان بودند، اما به نظر نویسنده، نگرانی آقای کرزی از این بوده که نمی توانسته از این مذاکرات، به نفع خود بهره برداری کند.

در این مقاله همچنین آمده است که طالبان اکنون فعالیت خود را از حد درگیری های پراکنده در هلمند و دیگر مناطق جنوبی افغانستان فراتر برده و از تاتکتیک های شورشیان در عراق، مانند حملات انتحاری، بمبگذاری های کنار جاده ای و انجام حملات در قلب پایتخت، پیروی می کنند. به نظر نویسنده، همه اینها، نشانه هایی از شکست ماموریت در افغانستان است.

گاردین می افزاید: آقای کرزی ادعا می کند که تنها فردی است که می تواند کشورش را رهبری کند؛ ژنرال پرویز مشرف نیز چنین ادعایی می کرد، اما دولت جدید در اسلام آباد، نشان داد که همیشه، یک جایگزین وجود دارد.

نویسنده این مقاله، در پایان می نویسد: "بدون یک استراتژی روشن در مقابله با شورشها، که گفتگو با طالبان را نیز دربر می گیرد، و یک عملیات خارجی مبتنی بر کمک، افغانستان می تواند به سرنوشت عراق دچار شود."

۶۸۱۸۳