شیخ طاهر القادری حملات انتحاری علیه مسلمانان را حرام اعلام کرد

دکتر طاهر القادری، از روحانیون سنی مذهب مقیم پاکستان که دارای پیروان زیادی در بریتانیاست، در فتوای جدیدی که صادر کرده تروریسم و بمبگذاری انتحاری را حرام اعلام کرده است.

شیخ طاهر القادری از علمای برجسته اهل پاکستان طی بیانیه ای حملات انتحاری وهابیون در عراق، افغانستان و پاکستان را محکوم کرد و آن را از نظر اسلام حرام و امری نابخشودنی اعلام کرد.

در این بیانیه تاکید شده است: حملات انتحاری علیه مسلمان در هیچ آیه و روایتی مجاز شمرده نشده است و ارتکاب آن گناهی بزرگ به حساب می آید.

وی تاکید کرد: مرتکبین اینگونه اعمال شنیع علیه دیگر برادران مسلمان، چهره زیبای اسلام را نزد غیر مسلمانان بسیار مخدوش کرده است و سبب شده تا اسلام به عنوان دین وحشی گری شناخته شود.

القادری با انتقاد از تفکر افراطی طالبان و وهابیون در جهان اسلام خاطر نشان کرد: طبق آیات قرآن کریم ترور و تروریسم امری کاملا مردود و محکوم قلمداد شده است و افرادی که به راحتی دست به چنین اقداماتی می زنند معلوم نیست به کدام آیه قرآن و حدیث نبوی تمسک کرده اند.

وی افزود: مرتکبین اینگونه اعمال تروریستی در جهان، به هیچ وجه مسلمان نیستند چراکه از صریح ترین دستورات اسلامی مبنی بر حرمت کشتار مسلمانان تخطی کرده اند و همه جوامع اسلامی باید از آنها بیزاری بجویند.

این عالم برجسته پاکستانی از مسلمانان خواست نسبت به نقشه های دشمنان علیه امت اسلام هوشیار باشند و همواره وحدت و یکپارچگی خود را در برابر بدخواهان اسلام حفظ کنند.

وی که در حال حاضر برای مطرح کردن فتوای خود در لندن به سر می برد به هواداران خود گفت بمبگذاران انتحاری به جهنم می روند و هیچ مسلمانی که در صدد حمله انتحاری است نباید فریب این وعده ها را بخورد که بمبگذاران انتحاری عمر ابدی یافته و در بهشت زندگی خواهند کرد.

این روحانی، شبکه القاعده را یک "ابلیس قدیمی با نامی جدید" می خواند که به عقیده او به حد کافی با آن مبارزه نشده است.

شیخ طاهر در فتوای خود می گوید اسلام کشتار شهروندان بیگناه و بمبگذاری انتحاری را منع کرده است.

در ژوئیه سال 2005، چهار بمبگذار انتحاری به شبکه حمل و نقل بریتانیا حمله کردند که موجب کشته شدن بیش از 50 نفر شد.

کریستوفر لاندو، گزارشگر در مسائل مذهبی می گوید فتوای شیخ طاهر القادری از این جهت حائز اهمیت است که به این منظور صادر شده که به مسلمانان و دیگرانی که به نام اسلام دست به حملات انتحاری می زنند یادآوری کند که این گونه عملیات بهیچوجه در دین اسلام تایید نشده است.

ولی برخی از فقهای اسلامی در خاورمیانه چنین استدلال می کنند که مناقشه اسرائیل و فلسطینیان یک وضعیت استثنایی است و حملات "شهادت طلبانه" را می‌توان موجه دانست.

کریستوفر لاندو می افزاید شیخ طاهر امیدوار است صدور یک چنین فتوایی سبب شود اسلامگرایانی که می خواهند دست به خشونت بزنند، در این باره بیشتر فکر کنند.

طاهرالقادری که یک حقوقدان اسلامی سرشناس در پاکستان است، بنیانگذار جنبش منهاج القرآن است که یک اسلام غیر افراطی و توام با بردباری را ترویج می کند.

ولی خبرنگاران می گویند در مورد این که او تا چه حد در پاکستان جدی گرفته می شود، جای سئوال است.

۱۰۴۰۳۲