کنفرانس جوانان افغان در بریتانیا

نمایش چهره ای متفاوت از افغانستان و ارائه تصویری که در آن، فقط جنگ و خون و خشونت حرف اول را نزند، هدفی است که دراین اواخر، بسیاری از افغانهای مقیم خارج را، به تکاپو واداشته است.

کنفرانس جوانان افغان در بریتانیا، یکی از اینگونه برنامه ها بود که جمعه شب ۱۸ جولای، در باشگاه مشترک المنافع وزارت خارجه بریتانیا (Commonwealth Club) در لندن برگزار شد.

در این کنفرانس که به ابتکار یک نهاد افغانی به نام "شورای افغانهای بریتانیا" برگزار شد، افزون بر دهها تن از افغان ها - به ویژه دختران و پسران جوان - مقام هایی از ارگان های دولتی بریتانیا نیز حضور داشتند.

'نه فقط جنگ'

فقیر میوند مسئول "شورای افغان های بریتانیا" در بخشی از این مراسم، رسانه های همگانی را مورد انتقاد قرار داد که به گفته او، جز جنگ و خشونت، به جنبه های دیگر زندگی در کشورش، از جمله رویدادهای فرهنگی و هنری نمی پردازند.

آقای میوند همچنین گفت: کنفرانس های متعددی در کشورهای مختلف، برای کمک به افغانستان برگزار شده است، اما در هیچیک از این کنفرانس ها، حرفی از جوانان و نقش آنها به میان نیامده است.

مقام های بریتانیایی شرکت کننده در این کنفرانس نیز، تلاش داشتند با استفاده از این فرصت، پیام هایی به جامعه افغانهای مقیم بریتانیا، به خصوص جوانان برسانند.

گرگ هندز (Greg Hands) از نمایندگان حزب محافظه کار در پارلمان بریتانیا گفت که این حزب از حضور بریتانیا در افغانستان حمایت می کند، اما به جای اتکا به اقدام نظامی، به تمرکز بر آموزش و پرورش، رشد اقتصادی و تقویت ارگان های دولتی افغانستان در مناطق مختلف این کشور تاکید دارد.

افغانها در پارلمان بریتانیا؟

آقای هندز همچنین از افغان های مقیم بریتانیا خواست در فعالیت های اجرایی و قانونگذاری نیز سهم بگیرند. او ابراز امیدواری کرد که بریتانیا به زودی شاهد انتخاب نخستین نماینده افغانی الاصل در پارلمان خود باشد.

یک تن از افسران وزارت دفاع بریتانیا به نام پال کلی (Paul Kelly) که می گفت چند ماه در افغانستان خدمت کرده است، به بیان دستاورد های ارتش بریتانیا در افغانستان، به ویژه در ولایت آشوب زده هلمند پرداخت.

او گفت که سربازان کشورش، افزون بر کمک به تامین امنیت در جنوب افغانستان، در فعالیت های عمرانی این منطقه نیز سهم دارند.

ماموران افغانی در پلیس بریتانیا

یک سخنران دیگر، دن استابارت (Dan Stobbart) از افسران پلیس لندن بود. او نیز افغان های مقیم بریتانیا را به سهمگیری بیشتر در اداره جامعه فراخواند. این افسر پلیس، با اشاره به اینکه حدود هشتاد هزار افغان در بریتانیا زندگی می کنند، گفت درحال حاضر، فقط ۲۵ افغان در پلیس بریتانیا خدمت می کنند.

"اعتیاد؛ معضل فراموش شده"، موضوع سخنرانی داوود اعظمی روزنامه نگار مقیم لندن بود که اخیراً با سفر به افغانستان، رشته گزارشهایی در مورد وضعیت این کشور برای سرویس جهانی بی بی سی ساخته است.

آقای اعظمی با ارائه آمار و ارقامی از وضعیت اعتیاد به مواد مخدر در افغانستان، به نقل از مقامات افغان گفت که حدود چهل درصد معتادان به مواد مخدر در افغانستان را زنان و کودکان تشکیل می دهند.

نمایش فیلم مستندی از وضعیت زنان افغانستان و اجرای رقص ملی (اتن) توسط جوانان، از دیگر بخش های کنفرانس جوانان افغان بود.

نمایش مد لباس

در ادامه، شماری از دختران و پسران جوان، به ارائه نمایش مد لباس (Fashion Show) پرداختند. این بخش، که با حضور و هنرنمایی حماسه کوهستانی، ملکه زیبایی سال ۲۰۰۵ انگلستان همراه بود، بیش از سایر بخش ها، مورد استقبال و تشویق حاضران قرار گرفت.

آقای میوند، برگزار کننده کنفرانس، حماسه کوهستانی را به عنوان "پلی میان فرهنگ افغانستان و بریتانیا" معرفی کرد و از جوانان افغان خواست او را الگوی خود قرار دهند.

در پایان کنفرانس جوانان افغان در لندن، اریس پرویز آوازخوان افغانی مقیم آلمان، به اجرای قطعاتی از آهنگ های معروف خود به زبان های فارسی، پشتو، انگلیسی و اسپانیایی پرداخت.

او در لابلای اجرای آهنگ های خود، از هموطنانش خواست از او حمایت کنند تا بتواند آهنگ های متفاوتی چون رپ و آر اند بی را نیز در جامعه افغانی گسترش دهد.

گفتنی است که در حاشیه سالن محل برگزاری کنفرانس جوانان افغان، نمایشگاه عکسی نیز با موضوع تغییرات و تحولات زندگی در افغانستان برگزار شده بود.

72291

خطر انشعاب در کلیسای اسقفی انگلستان

دکتر ویلیامز، سراسقف کانتربری
 
اجلاس بین المللی رهبران کلیسای اسقفی انگلستان در حالی در شهر کانتربری آغاز شده است که اختلافات عمیق بین دو جناح سنت گرا و تحول طلب، یگانگی این بزرگترین شاخه از مذهب پروتستان در دنیای مسیحی را بخطر انداخته است.

دعوا، بر سر تعبیر و تفسیر گفته های حواریون در انجیل است.

رهبران کلیسای اسقفی، هر ده سال یکبار بمدت 3 هفته در کانتربوری اجتماع می کنند تا درباره مسیحیت در قاره و کشور و شهر خود گفتگو کنند و باقی وقت را به دعا و نیایش بگذرانند.

این گردهمآیی تاریخی که هیچوقت برای تصمیم گیری درباره کلیسای اسقفی نبوده، در نخستین اجلاس خود در قرن بیست و یکم، اکنون با بزرگترین چالش در تاریخ کلیسای پروتستان روبرو است؛ خطر شکاف و حتی انشعاب جدی است و تمام انتظارها و انتقادها و اتهامات متوجه دکتر روئان ویلیامز، سر اسقف کلیسای کانتربری و رهبر کلیسای اسقفی است.

دکتر ویلیامز، که شش سال پیش به این مقام منصوب شد، صد و چهارمین رهبر کلیسای کانتربری است و نخستین باری که میزبانی چنین اجلاسی را بعهده می گیرد، و به ادعای برخی منتقدان عقاید شخصی و شیوه رهبری او، شاید آخرین رهبر یک کلیسای اسقفی واحد.

دعوا بین دو جناح تحول طلب و سنت گرا درباره نقش و مقام زن در این کلیسا و پذیرش همجنس گرایان در صفوف روحانیون است.

ده سال پیش، وقتی شورای جهانی کلیسای اسقفی که نقش پارلمان آنرا دارد، به انتصاب کشیش زن رأی مثبت داد، اعتراض سنت گرایان به حدی رسید که شماری از روحانیون و تعداد قابل توجهی از پیروان کلیسا، ترک مذهب کرده و به دامان کلیسای کاتولیک رم بازگشتند.

جمعی هم، نگران از ادامه اینگونه تغییرات، به کلیسا وفادار ماندند ولی هشدار دادند که اگر قرار به نان به نرخ روز خوردن کلیسای اسقفی باشد، تعداد بیشتری به واتیکان، و اصول تغییرناپذیر آن روی خواهند کرد.

حرف و خواسته گروه سوم، ادامه اصلاح و تغییر بوده و همچنان هست.

موفقیت بعدی تحول طلبان، تصمیم کلیسای اسقفی، نخست به پذیرفتن همجنس گرایی بعنوان یکی از انواع روابط جنسی بین دو فرد بالغ بود و بعد قبول همجنس گرایی در میان روحانیون در سطح کشیش کلیسا. مخالفان، هردو مورد را محکوم شمرده و با استناد به انجیل، به روایت حواریون، رابطه جنسی بین دو فرد را فقط در قالب ازدواج با هدف تولید مثل و ازدیاد نسل موجه دانستند و هر شق دیگر را، از گناهان کبیره.

نظیر علی اسقف راچستر
 

پذیرش همجنس گرایی در کلیسا، رهبران کلیسای اسقفی در آفریقا و آمریکای جنوبی را آنچنان برآشفت که علنا تهدید به انشعاب کردند.

سرانجام، موافقت رهبران شاخه آمریکایی کلیسا در سال 2003، با انتصاب جین رابینسون، کشیش همجنس گرا به مقام اسقفی در شهر شیکاگو، اختلافات عمیق بین لیبرال ها در نیمکره شمالی و سنت گراها در نیمکره جنوبی را عیان تر کرد. بارزترین پیامد این شکاف عقیدتی، قوت گرفتن جناح موسوم به مسیحیان اسقفی- کاتولیک شد.

تحولی که به نوبه خود، آنها را در مقابل جناح مسیحیان انجیلی، پر نفوذ ترین پروتستان های سنت گرای مخالف واتیکان قرار داده است؛ احتمال بروز شکاف در میان این دو جناح باصطلاح همسو کم نیست.

در آستانه اجلاس جاری در کانتربری، سه تحول مهم و تقریبا همزمان، کلیسای اسقفی را به ورطه انشعابی حتمی نزدیک تر کرد.

نخست، تصمیم کشیش مسئول یک کلیسا در لندن به برگزار کردن مراسم "وصلت" دو کشیش همجنس گرا، آنهم در حالیکه کلیسا از برگزار کردن مراسمی مشابه بین دو فرد عادی نیز منع شده است.

دوم، رأی مثبت شورای جهانی کلیسای اسقفی به انتصاب زنان به مقام اسقفی، و از آنها مهمتر، تشکیل نشستی از رهبران سنت گرای کلیسا در بیت المقدس. گردهم آیی بزرگی که رأی عدم اعتماد به رهبری دکتر ویلیامز تلقی شد.

کنفرانس جاری، بدون حضور 230 اسقف و سراسقف ( نزدیک به یک سوم از روحانیون ارشد این کلیسا) تشکیل شده است؛ بیشترآنها از قاره آفریقا هستند و سخت مخالف آنچه که ضعف سر اسقف کانتربری در مقابل اظهارات و اعمال " آلوده به کفر و گناه " رهبران تحول طلب کلیسا توصیف می کنند.

در جزوه ای که در آغاز کار کنفرانس بین 650 شرکت کننده توزیع شد، دکتر ویلیامز به اسقف ها گوشزد کرد که متوجه روابط شکننده و گاه آلوده به گناه بین خود باشند و باعث تضعیف کلیسای خدا، عیسی و روح القدس نشوند.

ولی، سراسقف ویلیامز، در نخستین تجربه خود بعنوان میزبان کنفرانس جهانی کلیسای اسقفی، با دو چالش واقعی روبرو است.

یکی، گسترش سریع نفوذ جناح مخالف لیبرال ها در کلیسا و انتظار آنها از رهبرشان برای جلو گیری از تفسیرآزادانه تعالیم انجیل از طرف اسقف های "غربی" و دوم، آگاهی از افول موقع و مقام کلیسا در جوامع اروپایی و حتی آمریکای شمالی است و گسترش سریع و همزمان آن در آفریقا و آمریکای جنوبی.

برای مشاهده گسترش نفوذ کلیسای اسقفی در میان غیر اروپائی ها، لازم به سفر به قاره های دیگر نیست؛ بعد از دکتر ویلیامز، ارشد ترین مقامات کلیسا در خود انگلستان؛ یکی، جان سنتامو، اسقف شهر تاریخی یورک ، از اوگاندا درآفریقا است و دیگری، مایکل نظیر علی، مسلمان زاده ای از پاکستان که اکنون اسقف راچستر است.

اسقف نظیر علی، یکی از سنت گرایانی است که در گردهمایی انشعاب طلبان در بیت المقدس شرکت داشت و اجلاس جاری در کانتربری را تحریم کرده است. و جان سنتامو، رقیب اصلی آقای ویلیامز، برای رسیدن به مقام رهبری کلیسا.

در شرایطی که از یک طرف، اشخاصی مثل پیتر آکینولا، اسقف ابوجا، پایتخت نیجریه، همجنس گرایان را پست تر از حیوان می خواند و موافقت شورای جهانی کلیسا با انتصاب زنان به درجه اسقفی را، خیانت به حواریون عیسی مسیح، و از طرف دیگر، ریچارد کیکر، رهبر جنبش مسیحیان همجنس گرا، دکتر ویلیامز را به چالش میکشد که بگوید یکپارچگی کلیسای اسقفی را مهمتر میداند یا اصول اعتقادی خود را؟ بنظر می رسد که حفظ وحدت کلیسای اسقفی، محتاج معجزه ای الهی باشد!

۷۲۲۶۶

چرا فلسطینی ها با شنیدن نام «دلال المغربی» گریستند؟

روی یکی از تابوت هایی که در عملیات تبادل اسرا به مقاومت اسلامی لبنان تحویل داده شد،نام آشنایی دیده می‌شد که خصوصا برای فلسطینیان بسیار خاطره‌انگیز بود:«دلال المغربی».بسیاری از فلسطینیان به مجرد شنیدن نام این دختر فلسطینی در لیست عملیات تبادل، گریستند.

روز 26 تیر ماه سال 1387، در مقابل چشمان حیرت زده جهانیان و علی الخصوص متحدان متعصب « رژیم صهیونیستی » «عملیات تبادل اسرا» میان « جنبش حزب الله لبنان» و « دولت مجعول یهود» آغاز شد.
در جریان این عملیات، جسد دو سرباز صهیونیست‌ با 5 اسیر لبنانی مبادله شد. در چارچوب همین عملیات که نام «رضوان» ، علاوه بر پیکر بیش از دویست شهید مقاومت ضد صهیونیستی با ملیت‌های مختلف عربی نیز به «حزب الله لبنان» تحویل داده شد. روی چند تابوتی که در همان مرحله اول بر دوش چریک‌های مقاومت اسلامی لبنان قرار گرفت چند اسم آشنا دیده می‌شد که خصوصا برای فلسطینیان بسیار خاطره‌انگیز بود:
«دلال المغربی».
بسیاری از فلسطینیان به مجرد شنیدن نام این دختر فلسطینی در لیست عملیات تبادل، گریستند.

 

دلال المغربی» که بود؟

روز 19 نوامبر سال 1977 با سفر غیر مترقبه «انورسادات» ‌رییس جمهور مصر به «فلسطین اشغالی» برگ جدیدی از تاریخ فلسطینی ورق خورد. رییس حکومت کشوری که تا چند روز پیش، مرزهایش به عنوان خط مقدم جبهه نبرد با « رژیم صهیونیستی» به شمار می‌رفت، در حالی از هواپیمای خطوط هوایی مصر پیاده می‌شد که پای پلکان هواپیما، «رئیس جمهور» و «نخست وزیر» اسرائیلی با نیش‌های تا بنا گوش باز و آغوش گشوده انتظارش را می‌کشیدند.

آن روزها علاوه بر مسلمانان جهان اسلام که حیرت زده از تلویزیون‌های خود شاهد این مراسم عجیب بودند، فلسطینیان هم با چشمانی اشکبار به آینده‌ای می‌اندیشیدند که با این سفر شوم انتظارشان را می‌کشید. آن روزها پرچم فعالیت‌های ضد صهیونیستی بر دوش « یاسر عرفات» رییس سازمان آزادی بخش فلسطین و فرمانده شاخه نظامی این سازمان قرار داشت.

عرفات به خوبی می‌دانست که این سفر سادات، روزهای سیاهی را برای "نهضت مقاومت فلسطین" به دنبال خواهد آورد.خروج مصر از جبهه نبرد با رژیم صهیونیستی عملا به معنای تنها ماندن فلسطینیان در مواجهه با اشغالگران بود چرا که هیچ کدام از کشور های عربی دیگر به تنهایی و بدون همراهی مصر یارای نبرد با ارتش صهیونیستی را نداشت و همین نکته باعث می شد که تمایل به کنار آمدن بت رژیم صهیونیستی در آنان نیز تقویت شود.تقویت چنین فضایی بهترین فرصت را به صهیونیست ها می داد تا فارغ از عکس العمل شدید کشورهای عربی ، حساب های خود را با فلسطینیان و در راس آنان «سازمان آزادی بخش فلسطین» تسویه کند.پس «عرفات» باید پیش از غافلگیری به دست صهیونیست‌ها، کاری صورت می‌داد.

در شب یازدهم مارس سال 1978، دو قایق لاستیکی از یک کشتی باری کوچک که در نزدیکی آب‌های ساحلی فلسطین اشغالی توقف کرده بود بر آب‌های مدیترانه قرار گرفت. تمامی مسافران قایق‌ها، لباس فرم ارتش صهیونیستی را بر تن داشتند. اینان گروهی از فدائیان فلسطینی و هدف آنان رسیدن به ساحل پایتخت رژیم صهیونیستی بود. این فدائیان وظیفه داشتند عملیات ضدصهیونیستی بزرگی را در "تل‌آویو" به اجرا درآوردند که اشغالگران را به تلافی‌جویی وادار کند.

تحلیل رهبران "فتح" این بود که واکنش "تل‌آویو" اگر منجر به توقف مسیر مذاکرات صلح مصر و اسراییل نشود، لااقل سرعت آن را کاهش می‌دهد و اگر این هدف هم محقق نمی‌شد، این عملیات می‌توانست هشداری باشد به مقامات صهیونیست و سران کشورهای عرب مبنی بر این که نادیده گرفتن "ساف" برای تمامی منطقه خطرناک باشد. مخلص کلام این‌که، فدائیان فلسطینی با این عملیات قصد داشتند یک بار دیگر موجودیت خود را به شکل دردناکی به همة طرف‌های درگیر یادآوری کنند.

"ابوجهاد" مرد شماره دوی "فتح" تقریباً از اوایل سال مراحل عملی کردن طرح عملیات را آغاز کرد. سیزده نفر از مجرب‌ترین و توانمندترین فدائیان عضو "فتح" برای اجرای این عملیات که بازگشتی برایش وجود نداشت انتخاب شدند. فرماندهی این تیم ویژه بر عهده دختری جوان و با انگیزه به نام "دلال سعید المغربی" قرار گفت.

«دلال»متولد 1958 در فلسطین اشغالی بود و عبری را به خوبی عربی صحبت می‌کرد. تیم 13 نفره ای که او فرماندهی اش می کرد، "دستة دیریاسین" نام گرفت . این نامگذاری نمادین پیامی آشکار به «دولت یهود» داشت چرا که در آن زمان پست نخست وزیری رژیم صهیونیستی بر عهده «مناخیم بگین» بود.

30 سال پیش از آن دار و دسته تروریستی که تحت فرماندهی همین« مناخیم بگین» قرار داشت به روستایی به نام «دیر یاسین» حمله برد و صد ها زن و کودک فلسطینی را قصابی کرد.خود عملیات نیز به یاد سخنگوی "ساف" که در سال 1973 در بیروت به دست کماندوهای صهیونیست ترور شد، "کمال عدوان" نامگذاری شد.

عملیات کمال عدوان

قایق های لاستیکی حامل فدائیان فلسطینی تحت امر«دلال المغربی» در 50 کیلومتری ساحل "تل‌آویو" روی آب رها شدند.

یکی از قایق‌های لاستیکی، در طول مسیر واژگون شد و دو فدایی به دلیل سنگینی تجهیزات خود غرق شدند.

یازده فدایی دیگر پس از یک ساعت و نیم موفق شدند خود را به ساحلی در نزدیکی بزرگراه "حیفا - تل‌آویو" برسانند. آنان به سمت بزرگراه حرکت کرده و در راه یک صهیونیست را که متوجه هویت آنان شده بود به قتل رساندند.

با رسیدن به بزرگراه مزبور، "دلال المغربی" دستور داد فدائیان دو اتوبوس را متوقف کنند. فدائیان، مسافران یکی از این اتوبوس‌ها را به اتوبوس دیگر منتقل کردند و یک اتوبوس با حدود یکصد گروگان و یازده فدایی فلسطینی به سمت "تل‌آویو" به حرکت درآمد. به "دلال" مأموریت داده شده بود که حتی الامکان خود را به یک هتل شلوغ در حومه جنوبی "تل‌آویو" برساند و مهمانان هتل را برابر آزادی چند تن از زندانیان فلسطینی به گروگان بگیرد.

هم «دلال» و هم «ابوجهاد» می‌دانستند که تحقق چنین تبادلی بسیار دور از ذهن است زیرا اساسا «مناخیم بگین» و «موشه دایان» وزیر جنگ در موارد مشابه قبلی نشان داده بودند که به هیچ وجه برای نجات گروگان های صهیونیست تمایلی نشان نمی دهند. اما "دلال" تمام سعی خود را به کار برد تا مطابق برنامة عملیاتی عمل کند و در حقیقت این عملیات با رویکردی استشهادی طراحی شده بود.

«دلال» احتمال می‌داد بتواند با گروگان‌های خود راهش را به سمت هدف از پیش تعیین شده باز کند. اما واحد ویژه ای از ارتش صهیونیستی در معیت تانک و نفربرهای زرهی ، در دو راهی "جلیلات"(که در میان صهیونیست ها به دو راهی «کانتری کلاب» نامیده می شود) واقع در چند کیلومتری شمال "تل‌آویو"(نزدیکی شهرک صهیونیست نشین«هرتسلیا») موضع گرفت و بزرگراه را مسدود کرد.

با نزدیک شدن اتوبوس حامل فداییان و گروگان ها به نظامیان صهیونیست، پیش از آن‌که فرصتی برای ایجاد ارتباط و مذاکره با فدائیان پیش بیاید، چرخ‌های اتوبوس به گلوله بسته شد و پس از توقف آن، تبادل آتش وسیعی میان فلسطینی‌ها و صهیونیست‌ها در گرفت و در کمتر از 15 دقیقه، اتوبوس به گلوله ای از آتش تبدیل شد. پس از ساعاتی درگیری رودر رو میان فداییان فلسطینی و نظامیان صهیونیست که تحت فرماندهی «سروان ایهود باراک» قرار داشتند ، سرانجام «دلال المغربی» بر اثر اصابت گلوله ای به سرش به شهادت رسید و 8 تن از فدائیان نیز در کنارش بر خاک افتادند. 2 فدایی دیگر به چنگ صهیونیست‌ها اسیر شدند. با خاموش شدن آتشبار ها صهیونیست ها به جمع آوری مصدومین پرداختند. آماری که در نهایت از کشته شدگان صهیونیست به دست آمد هولناک بود:37 کشته و 80 زخمی.

به این ترتیب "عملیات کمال عدوان" ساعات هولناکی را برای اهالی "تل‌آویو" به ارمغان آورد که هنوز هم در میان اتبتع رژیم صهیونیستی و حتی صاحب‌نظران صهیونیست یکی از بدترین حوادث تاریخ این رژیم به شمار می‌آید .این عملیات تا کنون بزرگ ترین عملیات فدایی فلسطینیان علیه اشغالگران به شمار می رود و به اعتراف تحلیل گران نظامی «دولت یهود» ، اتباع اسراییل دیگر تا زمان جنگ 33 روزه لبنان چنین ساعات پر وحشت و هراسی را تجربه نکردند.

اجساد «دلال المغربی» و سایر فداییانی که در این عملیات به شهادت رسیده بودند در محلی موسوم به«گورستان اعداء» به خاک سپرده شدند و سر انجام پس از 30 سال، در جریان «عملیات تبادل اسرا» میان حزب الله لبنان و رژیم صهیونیستی ، از آرامگاه های موقتی شان خارج شده و به مقاومت اسلامی لبنان تحویل داده شدند.

۷۲۲۵۲

دهها کشته در حمله انتحاری به سفارت هند در کابل

مجروحان حمله انتحاری در برابر سفارت هند در کابل
 
مقامات دولتی افغانستان می گویند یک انفجار انتحاری در کابل، پایتخت، چهل کشته و بیش از صد زخمی برجا گذاشته است.

وزارت صحت افغانستان، پیش از این، آمار کشته شدگان این حمله را بیست و هشت نفر اعلام کرده بود.

یک دیپلمات ارشد هندی و چهار کارمند دیگر سفارت هند، در میان کشته شدگان هستند.

انفجار در ساعات اولیه و پر رفت و آمد صبح (دوشنبه، هفده سرطان/تیر) در برابر ورودی سفارت هند روی داد که فاصله کمی با ساختمان وزارت داخله (کشور) افغانستان دارد.

چندین آمبولانس در عملیات انتقال قربانیان این انفجار به بیمارستانها شرکت کردند و نیروهای امنیتی خیابان منتهی به سفارت هند را بروی رفت و آمد مسدود کرده اند.

عبدالله فهیم، سخنگوی وزارت صحت افغانستان گفت که براساس آمار رسمی، در اثر انفجار چهل نفر کشته و یکصد و چهل و یک نفر دیگر زخمی شده اند.

یکی از مجروحان حمله انتحاری در بیرون سفارت هند

آقای فهیم گفت که این آمار در نتیجه شمارش تعداد قربانیان در بیمارستانهای شهر کابل بدست آمده است.

یک اعلامیه وزارت داخله افغانستان می گوید حداقل شش مامور پلیس و پنج سرباز دیگر از جمله سه نفر از محافظان امنیتی سفارت هند نیز در این حمله کشته شده اند و متباقی قربانیان، همه غیرنظامیان هستند.

این شدیدترین انفجار در کابل، ظرف ماه های اخیر بوده است. سال گذشته یک حمله کننده انتحاری، بمبهای خود را در ورودی ساختمان وزارت داخله افغانستان منفجر کرد که منجر به کشته و زخمی شدن دهها نفر شد.

صدای مهیب

پس از وقوع انفجار، دود غلیط همراه با گرد و خاک از محل وقوع حادثه بلند شد و تا فاصله های دور دیده می شد.

شاهدان عینی می گویند فرد مهاجم، موتر بمبگذاری شده ای خود را در نزدیک دروازه ورودی سفارت هند منفجر کرد.

یک شاهد عینی در محل انفجار

یک شاهد عینی گفت: "مشغول کار در دکان بودم که صدای مهیبی شنیده شد و همه جا را تکان داد. در آغاز نفهمیدم چه اتفاق افتاده و هیچ چیز دیده نمی شد... بعدتر دیدم که شیشه های دکانها شکسته شده و نیروهای امنیتی همه جا را گرفته اند."

آهن پاره ها و بدنه حداقل یک موتر (خودرو) که در اثر انفجار منهدم شده در نزدیک سفارت هند به چشم می خورد.

چندین دکان و غرفه های عکاسی و نامه نویسی در نزدیک سفارت هند وجود دارد که در ساعات اولیه صبح، دهها نفر برای نوشتن درخواست ویزا و یا کارهای دیگر، در نزدیک آن جمع می شوند.

یکی از شاهدان که در انتقال قربانیان این حادثه کمک کرده و آثار خون نیز در لباسهایش دیده می شد، گفت که پس از وقوع انفجار، دهها نفر بروی زمین افتادند و خون همه جا را فرا گرفت.

'روابط عمیق' افغانستان و هند

این نخستین بار است که سفارت هند در کابل، هدف حمله قرار می گیرد. افغانستان و هند روابط خوبی با هم داشته اند و هند در حال حاضر چندین پروژه بزرگ راه سازی و ساختمانی را در افغانستان رهبری می کند.

سخنگوی وزارت خارجه افغانستان می گوید که رنگین دادفر اسپنتا، وزیر خارجه پس از وقوع حمله انتحاری، از سفارت هند در کابل بازدید کرد.

سلطان احمد بهین، گفت که آقای اسپنتا به کارمندان سفارت هند اطمینان داد که "حملات دشمن، روابط عمیق میان افغانستان و هند را خدشه دار نخواهد کرد."

مقامات گفتند که سفیر هند، در زمان حمله به ساختمان سفارت، در محل حضور نداشت.

هندوستان با انتشار یک اعلامیه، حمله به سفارت خود در کابل را "حمله بزدلانه تروریستی" خواند.

یک سخنگوی دولت هند گفت: "این گونه حملات تروریستی، مانع از برآورده کردن تعهدات ما در قبال مردم و دولت افغانستان نخواهد شد."

در ماه آوریل سال جاری حامد کرزی، رییس جمهور افغانستان در جریان مراسم تجلیل از سالروز پیروزی مجاهدین در کابل، هدف سوء قصد قرار گرفت اما جان سالم بدر برد.

این حادثه به برکناری چند تن از مقامات امنیتی کابل منجر شد.

انفجار جدید در کابل چند روز پس از آن روی می دهد که وزارت داخله افغانستان، فرد جدیدی را به عنوان فرمانده پلیس این شهر به کار گماشته است.

۷۱۴۶۳

ایران به نامه وزرای گروه 1+5 پاسخ داد

پرچمهای ایران و اتحادیه اروپا

منابع خبری ایران به نقل از دبیرخانه شورای امنیت ملی گزارش کرده اند که ایران و اتحادیه اروپا بر سر آغاز مذاکرات هسته ای به توافق رسیده اند.

منابع ایرانی روز جمعه، 4 ژوئیه (14 تیرماه)، گزارش کردند که سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی و سرپرست مذاکرات هسته ای جمهوری اسلامی، و خاویر سولانا، نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست های مشترک خارجی و امنیتی، توافق کرده اند که مذاکرات بر سر بسته های پیشنهادی برای حل بحران هسته ای ایران اواخر تیرماه برگزار شود.

به گفته دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی "بر این مبنا، پاسخ جمهوری اسلامی به نامه وزرای خارجه شش کشور و رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز تحویل شد."

منوچهر متکی

روز چهارشنبه این هفته، منوچهر متکی، وزیر خارجه ایران، گفت که به زودی به نامه وزیران خارجه کشورهای گروه 1+5 که آقای سولانا همراه با بسته پیشنهادی به تهران آورده بود پاسخ خواهد داد.

دبیرخانه شورای امنیت ملی از قول آقای جلیلی افزوده است که "جمهوری اسلامی براساس توافقات انجام شده در سفر سولانا به تهران، پاسخ وزرای خارجه شش کشور و سولانا را با رویکرد تمرکز بر مشترکات و نگاه سازنده و خلاق تهیه و ارائه کرده است."

منظور آقای جلیلی ظاهرا اشاره به نظر قبلی مقامات جمهوری اسلامی در مورد گفتگوهای دو طرف براساس مجموعه پیشنهادهای گروه 1+5 برای حل بحران هسته ای این کشور و پیشنهادهایی است که از سوی جمهوری اسلامی برای حل بحران های جهانی ارائه شده است.

مقامات ایرانی گفته اند که بین این دو بسته پیشنهادی وجوه مشترکی وجود دارد که می تواند مبنای مذاکرات را تشکیل دهد.

در عین حال، سرپرست مذاکرات هسته ای ایران در تماس با خاویر سولانا گفته است که "نباید اجازه داد که برخی رفتارها باعث تشدید بی اعتمادی مردم ایران شود، چنانکه برخی اقدامات واکنش افکار عمومی و مجلس ما را به دنبال داشت."

پس از صدور قطعنامه های شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی و شورای امنیت حاوی درخواست از ایران برای تعلیق غنی سازی اورانیوم، نمایندگان مجلس طرح هایی حاوی مواضع سخنگیرانه تر در سیاست های هسته ای تصویب کردند.

امید به مذاکرات سازنده

جلیلی و سولانا

در بیانیه روز جمعه دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی آمده است که آقای سولانا ضمن تشکر از حسن نیت ایران و ارسال پاسخ نامه وزیران خارجه گروه 1+5، از توافق برای آغاز مذاکرات ابراز خرسندی کرد و گفت که "اروپایی ها به دنبال اقدامی که فضای مثبت کنونی را مخدوش کند نیستند."

براساس این بیانیه، سرپرست سیاست خارجی اتحادیه اروپا ابراز اطمینان کرده است که فضای مذاکرات سازنده و امیدوار کننده خواهد بود.

خاویر سولانا روز 14 ماه ژوئن به تهران سفر کرد و بسته پیشنهادی گروه 1+5 - آمریکا، روسیه، چین، بریتانیا، فرانسه و آلمان - برای حل مساله هسته ای ایران را به مقامات جمهوری اسلامی تحویل داد و نسبت به دریافت پاسخ سریع ایران ابراز امیدواری کرد.

چند هفته قبل از آن نیز جمهوری اسلامی بسته پیشنهادی خود را به مقامات اتحادیه اروپا، برخی کشورها و سازمان های بین المللی ارائه داده بود.

پس از سفر آقای سولانا به تهران، مقامات جمهوری اسلامی صرفا اعلام داشتند که پاسخ خود را "پس از بررسی" بسته پیشنهادی اعلام خواهند داشت.

این بسته پیشنهادی حاوی مجموعه مشوق های سیاسی و اقتصادی در برابر تصمیم ایران به تعلیق فعالیت در زمینه غنی سازی اورانیوم تا زمان حصول اطمینان جهانی از صلح آمیز بودن برنامه های هسته ای این کشور است.

در عین حال، تاکید ایران جمهوری اسلامی بر ادامه غنی سازی اورانیوم به عنوان حق انکارناپذیر این کشور تردیدهایی را در مورد حصول توافق بین دو طرف پدید آورده است.

تاسیسات غنی سازی اورانیوم

با اینهمه، رسانه های گروهی در چند روز اخیر گزارش هایی را از اظهار نظر مساعد برخی مقامات ایرانی در مورد آغاز مذاکرات بر سر بسته های پیشنهادی انتشار دادند.

هنوز ترکیب هیات های شرکت کننده، دستور کار و محل انجام مذاکرات و شرایط دو طرف برای آغاز و ادامه این گفتگوها اعلام نشده است.

۷۱۲۸۳

اخراج سیزده کودک خردسال افغان از عربستان سعودی

کودکان افغان (عکس از آرشیو)
 
مقامات عربستان سعودی هفته جاری سیزده کودک افغان را بطور بی رحمی از آن کشور اخراج کردند. خانواده های برخی این کودکان در عربستان سعودی مانده اند.

دولت عربستان سعودی آنان را ظرف ماههای گذشته دستگیر کرده و روز یکشنبه گذشته (۲۶ جوزا /خرداد) آنان را در کابل به مقامات افغان تحویل داد.

در میان آنان کودکان دوساله و سه ساله نیز دیده می شود. این کودکان می گویند خانواده و بستگانشان در عربستان سعودی مانده و پلیس عربستان آنان را به تنهایی به کابل فرستاده است.

شماری از این کودکان همراه با بستگان نزدیک خود در آن کشور زندگی می کردند.

برخی از کودکان می گویند که در زندان عربستان سعودی مورد لت و کوب قرار گرفته اند.

بر اساس گزارشها این کودکان به دلیل نداشتن جواز اقامت، از تحصیل در مکاتب رسمی عربستان سعودی محروم بوده و تنها زمینه تحصیلی شان رفتن به مسجد برای فراگیری قرآن بوده است. آنان در حال حاضر در پرورشگاه علاء الدین در شهر کابل نگهداری می شوند.

این در حالی است که واصل نور مهمند، معاون وزارت کار و اموراجتماعی افغانستان، می گوید مقامات در نظر دارند کودکان اخراج شده از عربستان سعودی را به خانواده و یا نزدیکانشان، که در ولایات مختلف افغانستان زندگی می کنند، تحویل دهند.

به گفته آقای مهمند، دولت نمی تواند این کودکان را به عربستان سعودی بفرستد. به گفته او، خانواده های این کودکان نیز به صورت غیر قانونی در آن کشور زندگی می کنند.

آقای مهمند گفت: "نکته اصلی این است که پدران و مادران این کودکان اجازه اقامت در عربستان سعودی را ندارند."

او افزود: "اینها عموماً کسانی اند که برای ادای حج به آن کشور رفته و در آنجا مانده اند. بنابراین کودکان آنان هم اسناد قانونی اقامت در عربستان سعودی را ندارند. به این دلیل توسط پلیس آن کشور دستگیر و به افغانستان بازگردانده شده اند. "

چندی قبل پلیس عربستان سعودی سیزده کودک افغان را حین بازی یا دستفروشی در شهرهای جده و مکه دستگیر کرد. مقامات عربستان سعودی گفته اند که این کودکان به صورت غیر قانونی در آن کشور زندگی می کردند.

کودکان دستگیر شده از یک تا شش ماه را در زندانهای عربستان سعودی گذرانده و چند روز پیش در فرودگاه کابل به دولت افغانستان سپرده شدند.

این هم ازعربستان سعودی که مثلاٌ خود را سردمدار مجامع اسلامی میداند.

۷۰۶۶۵