جایزه بهترین قالین(فرش) دنیا برای افغانستان

 

 

 

 

 

 در بزرگ ترین نمایشگاه بین المللی قالین(فرش) در شهر هانوفر آلمان، افغانستان جایزه بهترین قالین دنیا را کسب کرد.

محترم محمدامین فرهنگ، وزیر تجارت و صنایع کشور طی یک کنفرانس مطبوعاتی، اعلام کرد که در نمایشگاه بزرگ دیموتکس در کشور آلمان که با اشتراک 80 کشور برگزار شده بود، افغانستان برای اولین بار با به نمایش گذاشتن حدود 4 هزار مترمربع قالین، در این نمایشگاه اشتراک ورزید.

فرهنگ، با اظهار این که تمام قالین های اشتراکی افغانستان در این نمایشگاه به فروش رسید، علاوه نمود که این امر نشان دهنده مرغوبیت قالین افغانی و کیفیت بالای آن از لحاظ رنگ و طرح می باشد.

وزیر تجارت و صنایع کشور، کسب عنوان قالین برتر دنیا در میان 80 کشور شرکت کننده در نمایشگاه یادشده را یک دست آورد بزرگ در عرصه قالین کشور عنوان کرده و در ادامه خاطر نشان ساخت که قدم های بسیار مهمی در راستای ارتقای سطح تولیدات و کیفیت قالین افغانستان برداشته شده است
وی از ایجاد یک اداره در چارچوب وزارت تجارت و صنایع، به منظور تهیه سهولت های فراوان برای مولدین قالین در کشور خبر داده و تصریح نمود که به همین منظور همچنین ساحه ای به وسعت 200 جریب زمین در منطقه ده سبز کابل برای مولدین قالین که از کشور پاکستان به کشور باز می گردند، اختصاص داده شده است.

فرهنگ، ادامه داد که در نمایشگاه قالینی که در شهر لاس وگاس آمریکا در تاریخ 29 و 30 جدی سال روان برگزار خواهد شد، قرار است تا هیأتی به شمول تاجران کشور در این نمایشگاه شرکت ورزند.
گفتنی است که طبق گفته های محمد ظریف یادگاری، معاون ریاست اتحادیه صادرکننده گان قالین افغانستان، حدود 6 میلیون تن در کشور به کار قالین بافی مشغول هستند که 80 درصد تولید کننده گان قالین در افغانستان را طبقه اناث تشکیل می دهند.

وی اضافه نمود که سالانه در کشور، حدود 2 میلیون مترمربع قالین تولید می شود که 5/1 میلیون آن به کشورهای خارجی صادر می گردد.

یادگاری ضمن عنوان این که صادرات غیررسمی قالین از کشور رو به افزایش است، افزود: دلیل عمده ای که باعث صادرات غیررسمی قالین های افغانستان شده و موجب آن می شود که قالین افغانی به نام کشورهای دیگر مانند پاکستان، وارد بازار های جهانی می شود، این است که تعدادی از ارگان های امنیتی و دولتی در ولایات، از تجار قالین، تکس های غیرقانونی دریافت می کنند.

وی، عدم وجود مکاتب حرفه ای قالین بافی، مارکیت عرضه قالین و کلینیک تشخیصیه برای بافنده گان را مانع افزایش تولید قالین و رونق هر چه بیش تر آن دانسته، افزود: بنا بر نبود راه های ترانزیتی در کشور، تولیدات افغانستان ابتدا به پاکستان و از طریق پاکستان به کشورهای خارجی صادر می شود که این خود در قیمت کالاهای تولیدی افغانستان افزایش می آورد و موجب می شود تا تولیدات افغانی قدرت رقابت را از دست دهند.

۶۱۹۹۹