'افغانستان خمیرمایه لازم برای احیای روند بهبود و بازسازی را دارد'

چه در داخل و چه در سطح بین المللی، به تدریج این اشتراک نظر شکل می گیرد که احتمال دارد افغانستان درحال لغزش به سوی هرج و مرج باشد.

این نظر یک مشکل اساسی دارد و یک نکته اساسی را فراموش کرده است: اینکه در افغانستان ابزارها و عناصری وجود دارد که اگر انسجام و سازمان یابد، می توان با کمک آنها فرآیند حرکت به سوی ایجاد کشوری باثبات، مرفه و دموکراتیک را بار دیگر به جنبش درآورد.

اگر شکست جزو گزینه های جامعه بین المللی در افغانستان نیست، باید تلاش ها بر بازگرداندن اعتماد به افغان ها و ایجاد خوشبینی در آنها نسبت به آینده ای درخشان متمرکز شود تا به شرکایی فعال در نبرد علیه خشونت و بی نظمی بدل شوند.

مشکل از ناکامی در سازگاری با بستری متحول شونده، از نفس افتادن فرآیند حرکت در جهت یک برنامه معتبر توسعه و استفاده ناموزون و بی حساب از خشونت آب می خورد.

 افغانستان امروز در منطقه و جهان

در مقایسه با سال 2001 که اشتراک نظری جهانی وجود داشت دایر بر اینکه ثبات در افغانستان یک فریضه است، اکنون فضای داخلی، منطقه ای و بین المللی تغییر کرده است.

وفاق منطقه ای یا تضعیف شده یا کاملا درهم شکسته و افغانستان و پاکستان به جای دست زدن به شراکتی که منافع متقابل آنها اقتضا می کند، سرگرم مشاجره و تبادل اتهامات هستند و روسیه، هند و ایران نیز در رابطه با افغانستان پیام های ضد و نقیض می فرستند و هر کدام به طور جداگانه و بدون هماهنگی با دیگران عمل می کنند.

با اینکه جامعه بین المللی در مورد کشورسازی در افغانستان به اتفاق نظر رسیده است، اما سازوکارهای بدیع و ضروری برای اجرا، هماهنگ سازی و نظارت بر این طرح هنوز وجود ندارد.

به علاوه افکار عمومی در کشورهایی که نیروهای نظامی خود را به افغانستان فرستاده اند نیز درباره درستی این تصمیم دچار تردید شده است.

در فاصله سال های 2001 تا 2005 پیشرفت هایی به سوی استقرار یک دولت مشروع مرکزی که به تدریج اعتماد مردم را جلب کرد حاصل شد.

اما اکنون به نظر می رسد که دولت توان بالقوه حرکت در این زمینه را از دست داده باشد.

دولت هنوز موفق به ایجاد اتفاق نظر پیرامون یک دستور کاری مشخص برای رسیدگی به چالش های فعلی یا بنا کردن نهادهایی که می توانند نیاز به برقراری حکومت قانون، امنیت و توسعه اقتصادی را برآورده کنند نشده است.

سامانه توزیع کمک ها نیز به جای تقویت توانمندی های افغانستان، باعث ایجاد یک نظام موازی بوروکراتیک که بسیاری از نیروهای نخبه را به جای دستگاه های دولتی جذب سازمان های امدادرسانی می کند شده و به انزجار مردم دامن زده است.

درحالی که اکثر افغان ها از فقر شدید رنج می برند، گروه کوچکی از قاچاقچیان و سودجویان پول های کلان به جیب زده اند و درحال زایل کردن اقتدار دولت هستند.

شبکه های تروریستی نیز از بدبینی موجود در میان مردم به عنوان فرصتی طلایی استفاده کرده و با جسارت پیش تاخته اند.

در ضمن خشونتی که برای مهار تروریسم به کار گرفته می شود، به نوبه خود احساس ناامنی را در میان مردم افزایش داده است.

اما می توان این روندهای منفی را متوقف کرد. سرمایه ها و امکاناتی وجود دارد که می توان آنها را بسیج کرد.

پیش از این مجموعه ای از برنامه های توسعه ملی در افغانستان به اجرا گذاشته شده است که بیانگر توانایی اجرایی و مدیریتی افغان ها است.

اصلاحاتی در زمینه های پولی و مالی انجام شده است که از جمله می توان به ساماندهی و جذب 500 میلیون دلار سرمایه گذاری خصوصی در صنعت مخابرات و تضمین ارائه خدمات توسط بخش خصوصی به مردم اشاره کرد.

همچنین یک برنامه میان مدت از سرمایه گذاری های عمومی برای ایجاد درآمدهای کافی جهت فراهم کردن شالوده های مالی لازم برای گرداندن امور دولت آماده شده است.

با افزایش ارزش محصولات معدنی در بازارهای جهانی، منابع غنی مس، آهن، سنگ مرمر و زغال افغانستان می تواند این کشور را به یک بازیگر مهم منطقه ای بدل کند.

نخستین مورد استقرار نیروهای ناتو در خارج از اروپا که به افغانستان مربوط می شود، نباید تردیدی در مورد حمایت جامعه بین المللی از این کشور باقی بگذارد.

 چه باید کرد؟

رویکرد تازه همچنین نیازمند پرهیز از تله های آشکار است.

افغانستان و شرکای خارجی آن باید از متهم کردن یکدیگر درباره کاستی های موجود خودداری کنند و به یاد داشته باشند که هیچ کدام به تنهایی قادر به برطرف کردن مشکلات نیستند.

به علاوه هیچ کدام نمی توانند دست روی دست بگذارند و اجازه وقوع بدترین حوادث را بدهند و آنوقت درصدد مهار اوضاع برآیند.

باید در مقابل خصوصی سازی امر تامین امنیت - چه از طریق شبه نظامیان یا شرکت های خصوصی - مقاومت کرد چرا که باعث بروز خشونت های روزمره می شود و تنها اعتماد مردم به حکومت قانون را خدشه دار می کند.

عناصر یک استراتژی چیست؟ حامد کرزی رییس جمهور افغانستان و دولت این کشور انتخابی پیش رو دارند: یا می توانند قاطعانه عمل کنند و نام خود را در تاریخ به عنوان بنیانگزاران ملتی آبرومند ثبت کنند یا به عنوان کسانی در تاریخ از آنها یاد شود که فرصتی طلایی را هدر دادند.

آنها باید تعهد خود به حکومت قانون و مسئولیت پذیری را نشان دهند.

آنها در درجه اول باید یک دیوان عالی تاسیس کنند که نمونه و سرمشق استقلال باشد.

ثانیا برای مبارزه با فساد باید کمسیسون هایی با اعضای داخلی و خارجی تشکیل دهند که قادر به تحقیق در زمینه ادعاهای فساد در بالاترین سطوح و اعمال تحریم های لازم باشد.

ثالثا آنها باید در پی حکومت داری صحیح باشند. رابعا آنها باید فرصت هایی برابر برای نسل جوان ایجاد کنند. و آخر اینکه استراتژی امنیتی باید از اساس متحول شود.

از سوی دیگر حمایت منطقه ای از دولت افغانستان باید تجدید شود و به خصوص پاکستان باید به این نتیجه برسد که امنیت و ثبات افغانستان به امنیت و ثبات آن کشور ارتباط مستقیم دارد.

عدم توازن میان بودجه نظامی و توسعه از سوی جامعه بین المللی باید برطرف شود: مکانیسم های تازه ای لازم است تا به افغان ها برای بازسازی کشورشان جان تازه ای بخشد.

از آنجا که کلید رفاه در تجارت منطقه ای و سرمایه گذاری نهفته است، کشورهای حوزه خلیج فارس می توانند نقش مهمی بازی کنند.

هرچند استفاده از قوه قهریه لازم خواهد بود، باید در چارچوب یک استراتژی جامع کشورسازی قرار داده شود.

استراتژی مبارزه با مواد مخدر نیز باید برای اطمینان از همسویی آن با هدف کلی، مورد بازبینی قرار گیرد.

مردم افغانستان در سال 2001 با آغوش باز از نیروهای خارجی کمک امنیتی و ائتلافی استقبال کردند.

با اتخاذ تدابیر درست، می توان و باید این حسن نیت را بار دیگر به دست آورد.

دولت و شرکای بین المللی آن باید با تدبیر، تعهد و نیروی ماندگار، به یافتن راه حل ها کمک کنند و تسلیم پیشگویی های ارضاکننده نشوند.

۲۴۸۹۹

 نخستین دانشگاه خصوصی افغانستان، مدرک آمریکایی می دهد

نخستین دانشگاه خصوصی در افغانستان به نام 'کاردان' رسما گشایش یافته است.

این موسسه که از سال گذشته در افغانستان آغاز به کار کرده به گفته مسئولان وزارت تحصیلات عالی قادر شده است خدمات تحصیلی را مطابق معیارهای جهانی ارایه کند.

موسسه تحصیلی کاردان در حال حاضر تنها در رشته "مدیریت و حسابداری" فعالیت می کند و مسئولان آن می گویند ظرف سه سال آینده بخش های اقتصاد، حقوق و کامپیوتر نیز در آن ایجاد خواهد شد.

رویین رحمانی، مسئول موسسه تحصیلی کاردان می گوید هم اکنون دوصد نفر در این مرکز مشغول آموزش هستند که از هر کدام این دانش آموزان هر ماه ۱۵۰ دلار شهریه اخذ می شود.

در این موسسه تحصیلی آموزگاران افغان و خارجی مشغول تدریس هستند و به گفته مسئولان آن، اسناد و مدارک تحصیلی برای دانش آموزان این موسسه از سوی دانشگاه پرستون آمریکا داده می شود.

آقای رحمانی گفت که این موسسه تحصیلی تلاش دارد آموزش های بالاتر از لیسانس را نیز آغاز کند.

محمد اعظم دادفر وزیر تحصیلات عالی افغانستان در مراسم گشایش موسسه کاردان گفت که در کنار این، برخی موسسات تحصیلی دیگر نیز از جمله یک موسسه تحصیلی آمریکایی در افغانستان مجوز فعالیت دریافت خواهند کرد.

وزارت تحصیلات عالی افغانستان می گوید به تمامی موسسات تحصیلات عالی که محل مشخص برای تدریس، نظام آموزشی، استراتژی مشخص و منابع تثبیت شده مالی داشته باشند، مجوز فعالیت می دهد.

به گفته این مقامات با گشایش این گونه موسسات خصوصی زمینه آموزش هزاران جوان افغان که شامل موسسات تحصیلی دولتی نشده اند، فراهم می شود.

ولی این نگرانی وجود دارد که تعداد زیادی از جوانان افغان قادر به پرداخت شهریه شمول در مراکز تحصیلی خصوصی نیستند و این می تواند چالشی در برابر موسسات تحصیلات عالی دولتی قرار دهد.

در سال گذشته نزدیک به سی هزار دانش آموز در افغانستان به دلیل ظرفیت محدود موسسات تحصیلات عالی این کشور از ورود به این موسسات باز ماندند.

۲۴۸۶۳

 
جدول قابل چاپ مسابقات جام جهانی
 
 
جدول کامل ۶۴ بازی مسابقات جام جهانی همراه با زمان و محل برگزاری آنها برای چاپ آماده است.
 

اینجا را کلیک کنید تا این جدول نمایش داده شود

 
 
گرفته شده از سایت بی بی سی
۲۴۷۷۵

 کشف اسناد حاکی از تلاش القاعده برای حمله آمریکا به ایران

در خانه ای که ابومصعب زرقاوی، رهبر شاخه القاعده در عراق در حمله مشترک نیروهای آمریکایی و عراقی به قتل رسید، اسنادی پیدا شده است که نشان می دهد این سازمان قصد برافروختن آتش جنگ میان ایران و آمریکا را دارد.

اسناد به دست آمده در این خانه را موفق ربیعی، مشاور امنیت ملی نخست وزیر عراق در اختیار رسانه ها قرار داده و در آنها آمده که جنگ میان ایران و آمریکا منافع زیادی برای اهل سنت در عراق و آنچه جنبش مقاومت در برابر آمریکا خوانده شده است به همراه خواهد آورد.

از جمله این "منافع"، "آزاد شدن اهل سنت از سلطه شیعیان" و تضعیف شیعیان، مشغول شدن بسیاری از نیروهای آمریکایی به جنگی تازه، امکان دستیابی بیشتر به سلاح از طریق ایران و واداشتن ایران به کمک به "نیروهای مقاومت" در عراق ذکر شده است، چراکه به عقیده تنظیم کنندگان سند، ایران در صورت حمله به آمریکا به "نیروهای مقاومت" نیازمند خواهد بود.

در سندی که در قتلگاه ابومعصب زرقاوی کشف شده آمده است که برای برافروختن آتش جنگ میان ایران و آمریکا باید "خطر" ایران را بزرگنمایی کرد و آمریکا و غرب را قانع ساخت که ایران خطری بزرگ در منطقه است.

در این سند راههای مختلفی برای قانع ساختن آمریکا و غرب به "خطرناک" بودن ایران توصیه شده است:

از جمله اینکه با اقداماتی همچون آدمربایی، فرستادن پیامهای تهدیدآمیز و نسبت دادن آنها به ایران و شیعیان مورد حمایتش، حکومت ایران به عنوان دولتی مرتبط با تروریسم معرفی شود.

همچنین اینکه در دنیا تبلیغاتی به راه انداخته شود که ایران دارای سلاحهای شیمیایی و هسته ای است، بمبگذاریهایی در کشورهای غربی برنامه ریزی گردد و آثار دخالت شیعیان ایرانی در کنار آنها جعل شود.

ابومصعب زرقاوی که چنین اسنادی در قتلگاهش کشف شده، عصر چهارشنبه هفتم ژوئن هنگامی که در خانه در روستای هبهب در شمال بغداد پنهان شده بود مورد حمله دو هواپیمای آمریکایی قرار گرفت که این خانه را بمباران کردند و سپس وی با حمله نیروهای امنیتی عراقی به داخل خانه به قتل رسید.

آمریکاییها زرقاوی را مسئول بسیاری از عملیات تروریستی و نزاعهای فرقه ای در عراق می دانند.

۲۴۵۹۶

 ملاقات رییس جمهور با سران دولتی دبی

 محترم حامدکرزی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان در دومین روز دیدارش از امارات متحده عربی قبل از ظهر روز گذشته با  شیخ محمد بن راشد معاون ریاست دولت ، صدراعظم امارات متحده عربی و حاکم دبی در محل اقامتش ملاقات کرد.

در این ملاقات طرفین در مورد سرمایه گذاری و چالش های موجود در افغانستان بحث و مذاکره نمودند.

رئیس جمهور کشور ضمن مساعد شمردن وضعیت برای سرمایه گذاری در افغانستان اظهار داشت که قوانین برای سرمایه گذاری بهتر شده و کشورما در عرصه های تولید سمنت ، انرژی برق ، توریزم و هتل داری دارای ظرفیت های قابل توجه میباشد.

رئیس جمهور کشور مبارزه علیه مواد مخدر و تروریزم را از اولویت های دولت افغانستان دانسته گفت : ما بعداز دونیم دهه جنگ و نابسامانی ها اساسات و بنیاد یک جامعه مردم سالار را گذاشته ا یم ما در اغاز این سفر هستیم و امیدواریم با مساعدت جامعه جهانی و کشور های اسلامی به زودی به مقصد خود برسیم .

رئیس جمهور کشور همچنان مشکل کمبود انرژی را از چالش های دولت خوانده گفت : افغانستان اماده پذیرش سرمایه گذاران در عرصه های انرژی ، استخراج معادن ، گاز و نفت میباشد.

رئیس جمهور کشور همچنان با تماس با دست اوردهای افغانستان در چهارسال گذشته گفت : زندگی با گذشت هرروز بهبود نموده در عرصه های معارف کارهای زیاد انجام شده و دراین راستا کار به جدیت دوام دارد.

رئیس جمهور به وضعیت امنیتی کشور اشاره نموده گفت: استقرار امنیت در افغانستان به نفع کشور های منطقه و خصوصا همسایه گان ما می باشد.

در این ملاقات همچنان رئیس جمهورکشور ما از صدراعظم امارات دعوت نمود تادر یک فرصت مناسب از افغانستان دیدن نماید . که از طرف صدراعظم امارات پذیرفته شد.

۲۳۵۲۰

 قرارداد مخابراتی با امارات

 

 درجریان سفر هیات بلند رتبه افغانستان به کشور امارات متحده عربی موافقتنامه میان وزارت مخابرات افغانستان و وزارت اتصالات امارات متحده عربی به امضا رسید.

این موافقتنامه در حضور داشت هدایت امین ارسلا وزیر ارشد و سرپرست وزارت تجارت و صنایع، انجنیر امیرزی سنگین و همتای عربی وی امضا گردید.

به اساس این موافقتنامه اولین شرکت امارات با ارزش چهل اعشاریه یک ملیون دالر در بخش مخابرات سرمایه گذاری می نماید.

امیرزی سنگین وزیر مخابرات افغانستان ، هنگام امضای این موافقتنامه اظهار خرسندی نموده گفت : در عرصه های مخابرات زمینه ها و سهولت های خوبی سرمایه گذاری برای سرمایه گذاران خارجی موجود بوده و دولت افغانستان دراین راستا از سرمایه گذاران پشتیبانی می نماید.

وی افزود : مامطمین هستیم که شرکت اتصالات با عرضه خدمات ، جایگاه خود را در افغانستان پیدا خواهد نمود.

وزیر اتصالات امارات نیز از امضای این موافقتنامه ابراز خرسندی نموده گفت : این موافقتنامه ساحه همکاری های هردو کشور را گسترش خواهد داد.

وی علاوه کرد : شرکت اتصالات ارزومند است که درکنار عرضه خدمات عالی مخابراتی در توسعه و اموزش افراد مسلکی نیز بپردازد.

دراین مراسم هدایت امین ارسلا وزیر ارشد و سرپرست وزارت تجارت و صنایع در رابطه به وضعیت امنیتی کشور صحبت نموده گفت : امنیت در افغانستان با گذشت هرروز بهبود یافته و دولت افغانستان مطمین است که برای سرمایه گذاران از ناحیه امنیتی مشکل به میان نخواهد امد.

وی آرزو نمودکه این سرمایه گذاری بتواند زمینه فعالیت سایر شرکت های امارات متحده عربی را درافغانستان فراهم و گسترش نماید.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

 شرکت جدید مخابراتی عربی در افغانستان

 

 

 شرکت مخابراتی ام تی آی (مدرن تکنولوژی اینترنشنال) مستقر در امارات عربی متحده مجوز فعالیت در بخش‌ های تلفن ثابت، سیار و دیتا را در ‪هفت ولایت شمالی افغانستان به دست آورد.

به گزارش رسانه‌های روز سه شنبه امارات، شرکت "واصل تله‌کام" نماینده ام تی‌ای در افغانستان پیش بینی کرد تا اواخر سالجاری خدمات مخابراتی خود را بطور همگانی عرضه کند.

ام تی‌ای که در منطقه آزاد جبل علی در کنار دبی مستقر است، هفته گذشته با سازمان نظارت بر امور مخابراتی افغانستان "آترا" برای آغاز فعالیت خود دراین کشور، توافقنامه رسمی امضا کرد.

در همین حال شرکت دولتی مخابرات امارات "اتصالات" نیز درحال آغاز فعالیت در بازار ‪ ۳۱‬میلیون نفری افغانستان است.

هم اکنون دو اوپراتور تلفن همراه(جی‌اس‌ام) به نامهای "روشن" و "ای دبلیو سی‌سی" با ‪ ۱/۵‬میلیون مشترک درکشور فعال هستند.

سومین اپراتور تلفن همراه به نام "اینوست کام" نیز به زودی ارایه خدمات خود را بطور همگانی در این کشور آغاز خواهد کرد.

همچنین شرکت دولتی مخابرات "افغان تله‌کام" اکنون فقط خدمات تلفن ثابت در افغانستان عرضه می‌کند.

به گفته "بایونگ هو چانگ" رییس ام تی ای، از آنجا که اهالی شمال افغانستان با جمعیت ‪ ۷‬میلیون نفری با ‪ ۵‬کشور ازبکستان، ترکمنستان، تاجیکستان و چین تماس و روابط تجاری دارند، این ناحیه از تقاضای بالقوه زیادی برای عرضه خدمات مخابراتی برخوردار است.

به گفته چانگ، ام تی‌ای قصد دارد مجوز برای فعالیت مخابراتی در کشورهای خاورمیانه آفریقا، آسیای میانه و کشورهای مستقل مشترک‌المنافع به دست آورد.

وی افزود: ام تی‌ای قصد دارد، در دو سال آینده ‪ ۱۰‬مجوز فعالیت مخابراتی از کشورهای مختلف دریافت کرده و به یک شرکت عمده در بخش مخابرات منطقه تبدیل شود.

براساس این گزارش، شرکت اتصالات احتمالا امروز در ابوظبی همزمان با دیدار حامد کرزی رییس جمهوری افغانستان از امارات، بطور رسمی ورود خود را به بازار افغانستان اعلام خواهد کرد.

 ۲۳۵۱۷