نشست بانک جهانی در مورد افغانستان




در نشست شهر دبی مقاماتی از کشورهای کمک کننده به افغانستان، نمایندگان موسسات امداد رسانی سازمان ملل متحد و شرکتهای خصوصی سرمایه گذاری، حضور خواهند داشت.

اشرف غنی احمد زی، وزیر دارایی افغانستان، گرداننده این نشست خواهد بود و اخضر ابراهیمی، فرستاده ویژه دبیر کل سازمان ملل متحد برای افغانستان، سرپرستی هیات اعزامی سازمان ملل متحد را به عهده خواهد داشت.

در نشست بانک جهانی در دبی، اعلاوه بر سازمانهای بین المللی، دست کم شانزده کشور کمک کننده اصلی به افغانستان شرکت خواهند داشت.

فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد، بعد از پایان این نشست، در جلسه گشایش مجمع عمومی سازمان ملل متحد و جلسات ویژه مسایل افغانستان در نیویورک شرکت خواهد کرد.

انتظار می رود کشورهای شرکت کننده در نشست دبی کمک های خود به بازسازی افغانستان را افزایش دهند.

زمستان سال گذشته، کشورهای شرکت کننده دراجلاس کمک به بازسازی افغانستان در توکیو، پایتخت ژاپن، قول دادند چهار میلیارد و پانصد میلیون دلار را طی پنج سال برای بازسازی این کشور اختصاص دهند.

به گفته مقامات افغان، از این مبلغ تاکنون نزدیک به دو میلیارد دلار به افغانستان رسیده است.

این درحالی است که مقامات دولت افغانستان می گویند که این کشور برای اجرای برنامه های بازسازی خود به بیست میلیارد دلار نیاز دارد.


ارقام یونانی ریشه مصری دارد

یونانی ها در دوره باستان برای نمایش ارقام از حروف و نمادهای جانبی استفاده می کردند

نوآوری و خلاقیت دانشمندان علوم نجوم، فیزیک و ریاضی یونان باستان همواره مایه شگفتی و تحسین بوده است، با این حال به نظر می رسد آنها سیستم شمارش خود را، که مبنای بسیاری از محاسبات بدیع متفکران یونانی بود، از خارج وارد کرده باشند.

تحقیقات تازه حاکی از آن است که یونانی ها سیستم معروف به "ارقام الفبایی" خود را از مصری ها وام گرفته و برخلاف باورهای دیرینه خود خالق آن نبوده اند.

دکتر استفان کریسومالیس از دانشگاه مک گیل کانادا، ضمن تحلیل و مقایسه ارقام الفبایی یونانی و ارقام مصری، که از اواخر قرن هشتم قبل از میلاد تا سال  ۴۵۰ میلادی در مصر رایج بود، به شباهت های خیره کننده ای میان ها آنها پی برده است.

هر دو سیستم در هر "پایه" از ۹ علامت استفاده می کنند. پس ارقام یکان از یک تا نه شمرده می شود و ارقام دهگان از ۱۰ تا ۹۰ و الی آخر. همچنین هر دو سیستم فاقد رقم صفر هستند.

دکتر کریستومالیس می گوید گمان می کند که رونق بازرگانی میان یونان و مصر پس از سال ۶۰۰ پیش از میلاد، به اتخاذ این سیستم از سوی یونانی ها منجر شده باشد.

به گفته وی احتمال دارد بازرگانان یونانی سیستم شمارش مصری ها را در آن کشور دیده و آن برای مقاصد خود به کار گرفته باشند.



گرفته شده از بی بی سی