ایران 2- 0 کره شمالی را شکست داد



مسابقه فوتبال بین تیم های ملی ایران و کره شمالی با پیروزی 2 بر صفر به نفع تیم ایران خاتمه یافت.

این بازی در چارچوب رقابت های مقدماتی جام جهانی سال 2006 و در ورزشگاه کیم ایل سونگ شهر پیونگ یان، پایتخت کره شمالی، برگزار شد.

تیم ایران در حالی به مصاف کره شمالی رفت که از دو بازی قبلی خود مقابل بحرین و ژاپن چهار امتیاز کسب کرده بود اما کره شمالی در دو دیدار گذشته خود شکست خورده و هیچ امتیازی نداشت.

ایران در بازی نخست خود مقابل بحرین در شهر منامه، پایتخت این کشور به مساوی تن داد اما موفق شد ژاپن را با نتیجه 2 بر یک در تهران شکست دهد.

کره شمالی در مسابقه با همین دوتیم (بحرین و ژاپن) با نتایج مشابه 2 بر یک شکست خورده بود.

تغییر شیوه ایران

به خاطر مصدومیت علی دایی کاپیتان و مهاجم ایران و محمد نصرتی مدافع این تیم، مربیان تیم ایران دو بازیکن دیگر یعنی ستار زارع و محمد علوی را از ابتدا وارد میدان کردند.

همچنین در نبود علی دایی، یحیی گل محمدی بازوبند کاپیتانی تیم ایران را به بازو بست.

‪ ۴ - ۵ - ۱اما تغییر اصلی تیم ایران، به کار گرفتن شیوه‬بود که از قرار معلوم دلیل آن نیز مصدومیت و غیبت علی دایی بوده است. در نتیجه این تغییر، وحید هاشمیان به عنوان تنها مهاجم ایران عمل کرد اگرچه در خط میانی، بازیکنانی چون جواد نکونام، محمد علوی، فریدون زندی(علی رضا واحدی نیکبخت)، مهدی مهدوی ‌کیا و علی کریمی را داشت که هم در ارسال توپ و هم در حملات به کمک او می آمدند. علی کریمی، بازیکنی که به خاطر تکنیکهای فردی خود بر روی توپ، در بین ایرانی ها از محبوبیت زیادی برخوردار است، بعضا در خط حمله در کنار هاشمیان قرار داشت.

یحیی گل محمدی، ستار زارع، رحمان رضایی و حسین کعبی نیز چهار مدافع ایران در این دیدار بودند که به همراه ابراهیم میرزاپور (دروازه بان) بدون دریافت گل از کره شمالی، روزی اگرچه سخت، اما موفق را پشت سر گذاشتند.

تیم ایران در ابتدا با حالتی تدافعی بازی را آغاز کرد تا اسیر بازی سرعتی تیم کره شمالی نشود اما این تیم حملاتی بر روی دروازه کره شمالی را نیز تجربه کرد.

نیمه نخست بازی به همین ترتیب ادامه داشت تا اینکه در دقیقه 33 ، یکی از مدافعان کره شمالی، توپی را که مهدی مهدوی کیا به سمت دروازه آنها ارسال کرده بود، به اشتباه وارد دروازه خودی کرد.

کره شمالی که نیمه نخست را با دریافت یک گل به پایان برده بود، در نیمه دوم با حالتی تهاجمی ظاهر شد و فشار سنگینی را بر دروازه ایران وارد کرد اما مهاجمان کمتر شناخته شده کره شمالی نتواسنتد از حملات خود نتیجه ای بگیرند تا اینکه تیم ایران در دقیقه 79 و بر خلاف جریان بازی، به گل دوم خود دست یافت. جواد نکونام بازیکن میانی پیش تاخته ایران در فرصتی که وحید هاشمیان و علی کریمی برای او ایجاد کردند، گل دوم ایران را وارد دروازه کره شمالی کرد.

اخراج یک بازیکن کره شمالی

در دقایق پایانی، در پی وقوع صحنه ای مشکوک در محوطه جریمه ایران که بازیکنان کره ای معتقد به وقوع خطای پنالتی بودند، بازی برای دقایقی متوقف شد اما داور سوری این دیدار که اعتقادی به وقوع خطای پنالتی نداشت، یکی از بازیکنان معترض کره شمالی به نام "کیم یونگ جون" را از بازی اخراج کرد.

تیم ایران با این پیروزی صاحب ‪ ۷‬امتیاز شد و در صدر جدول گروه خود قرار گرفت. این تیم سه دیدار دیگر (دیدارهای برگشت) در پیش دارد که دو دیدار آن (مقابل بحرین و کره شمالی) در تهران و دیدار آخر مقابل ژاپن در توکیو برگزار می شود.

در میان این سه دیدار، دشوارتر از همه دیدار مقابل ژاپن خواهد بود اما اگر تیم ایران بتواند در دو دیدار آینده در تهران (مقابل بحرین و کره شمالی) به پیروزی دست یابد، قطعا به جام جهانی 2006 آلمان صعود خواهد کرد و دیدار آخر این تیم مقابل ژاپن، یک دیدار تشریفاتی خواهد شد که نتیجه ان سرنوشت ساز نخواهد بود.

در این مسابقه، علاوه بر کیم یوگ جون که از بازی اخراج شد، محمد علوی از ایران و هانگ سو چول از کره شمالی کارت زرد گرفتند.

7435


برگزاری دور جدید مذاکرات هسته ای ایران و اروپا

ایران و اتحادیه اروپا

دور دیگری از مذاکرات هسته ای ایران و سه کشور اروپایی برگزار می شود در حالیکه دو طرف در باره برنامه غنی سازی اورانیوم همچنان خواست های متناقضی را دنبال می کنند.

قرار است امروز چهارشنبه، 23 مارس، نمایندگان جمهوری اسلامی و سه کشور آلمان، بریتانیا و فرانسه جلسه یکروزه ای را برای دنبال کردن مذاکرات خود در زمینه حل بحران ناشی از برنامه های اتمی ایران در پاریس برگزار کنند و بکوشند به راه حلی در باره اختلاف نظر کنونی دست یابند.

به گفته منابع دیپلماتیک، جلسه روز چهارشنبه، که ممکن است زمان آن به مدت یک روز دیگر تمدید شود، به مرور نتایج گفتگوها تا این مرحله اختصاص خواهد داشت هرچند از قول علی آقامحمدی، سخنگوی شورای عالی امنیت ملی ایران، نقل شده که جمهوری اسلامی انتظار دارد در این مذاکرات طرف های اروپایی نسبت به خواست های ایران تفاهم نشان دهند.

تاکنون ادامه اختلاف نظر در باره برنامه غنی سازی اورانیوم مانع از آن شده است تا این گفتگوها، که از ماه دسامبر دنبال شده است، به نتیجه نهایی برسد.

کشورهای اروپایی تاکید دارند که ایران باید برنامه غنی سازی اورانیوم را، که فرآورده های آن می تواند دارای کاربرد نظامی نیز باشد، به طور کامل و قطعی کنار بگذارد.

در مقابل، جمهوری اسلامی گفته است که این برنامه را موقتا و تا زمان ادامه مذاکرات به حالت تعلیق در آورده و بر حق این کشور بر دستیابی به فناوری غنی سازی به منظور تکمیل چرخه سوخت نیروگاه های اتمی اصرار می ورزد.

ظاهرا کشورهای اروپایی توانسته اند موافقت ایالات متحده را با ادامه مذاکرات کنونی با ایران کسب کنند و می کوشند جمهوری اسلامی را قانع سازند در برابر دریافت برخی امتیازات، از جمله کاهش تحریم های اقتصادی آمریکا و کسب تضمین هایی در زمینه های امنیتی و برخورداری از کمک های هسته ای خارجی، برنامه غنی سازی اورانیوم را متوقف کند و، به گفته آنان، به همکاری کامل و شفاف با آژانس بین المللی انرژی اتمی مبادرت ورزد.

هیچ تضمینی کافی نیست

در مقابل، جمهوری اسلامی حاضر نبوده است از خواست خود برای تکمیل چرخه سوخت هسته ای صرفنظر کند و مقامات این کشور هیچ نوع امتیازی را برای چنین اقدامی کافی ندانسته اند.

از جمله، آیت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، در سخنانی در روز اول سال جدید در مشهد مجددا تاکید کرد که ایران از حق دستیابی به فناوری هسته ای نمی گذرد و آمریکا را متهم کرد که برای مقاصد سیاسی به دروغگویی در باره هدف های اتمی ایران دست زده است.

همچنین، حسین موسویان، از اعضای هیات مذاکره کننده ایرانی در مصاحبه ای با تلویزیون ایران گفته است که پیشنهاد دریافت امتیازات و تضمین هایی از سوی ایالات متحده نمی تواند ایران را وادار سازد از پیگیری خواست خود در زمینه برنامه های هسته ای چشم پوشی کند.

محمد سعیدی، معاون سازمان انرژی اتمی ایران نیز مجددا بر ضرورت دستیابی ایران به فناوری صلح آمیز هسته ای تاکید کرده است.

آقای سعیدی که روز سه شنبه، 22 مارس، در همایش "انرژی هسته ای و قرن 21" در پاریس سخن می گفت، تاکید کرد که تولید برق هسته ای برای پاسخگویی به نیاز رو به افزایش ایران به منابع انرژی ضروری است.

محمد سعیدی

این همایش با شرکت نمایندگانی از 64 کشور جهان در پاریس برگزار شده است.

وی این نظر کارشناسان غربی را رد کرد که گفته اند که با وجود منابع عظیم گاز و نفت در ایران، روی آوردن به تولید برق هسته ای برای این کشور توجیه اقتصادی ندارد.

آقای سعیدی گفت که وعده هایی مانند دادن تضمین و کاهش تحریم های اقتصادی، از جمله لغو تحریم فروش هواپیماهای ایرباس به جمهوری اسلامی با هدف محروم کردن ایران از فناوری هسته ای صلح آمیز صورت می گیرد و قابل قبول نیست.

معاون سازمان انرژی اتمی ایران گفت که برنامه هسته ای ایران شامل توسعه فناوری های لازم برای خودکفایی در زمینه نیروگاه های اتمی است و افزود که برنامه ایجاد تاسیسات آب سنگین و غنی سازی اورانیوم با این هدف صورت گرفته است.

مذاکرات جاری در حالی در پاریس دنبال می شود که به نظر می رسد دولت ایالات متحده موضوع استفاده از نیروی نظامی علیه ایران را به درخواست اروپاییان کنار گذاشته و ایران در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری قرار دارد.

در نتیجه، این احتمال وجود دارد که مقامات جمهوری اسلامی همچنان بر مواضع کنونی خود پافشاری کنند و با توجه به تبلیغاتی که در مورد ضرورت برخورداری از فناوری هسته ای به راه انداخته اند، از پذیرش خواست اروپاییان که می تواند به انکار حق مسلم ایران تعبیر شود خودداری ورزند.

۷۲۱۲


نوروز، جشن ملی و مذهبی افغانها

اتن ملی

جشن باستانی نوروز( سال نو ) از زمانهای باستان تاکنون باشکوهمندی تمام در سرزمین افغانستان تجلیل می شود.

این جشن باستانی که نویدبخش پایان زمستان و آغازگر بهار است، پیشینه کهنی دارد.

در مسیر تاریخ افغانستان، این جشن بهاری از نسلی به نسل دیگر به میراث رسیده و در هریک از مراحل و مقاطع تاریخ متناسب با شرایط ومقتضیات زمان به شیوه های خاصی برگزار شده است.

درباره پیدایش و وجه تسمیه نوروز سخنوران این سرزمین باستانی و این حوزه تمدن، سخنهای زیادی گفته اند.

بعضی از محققان ریشه های تاریخی این سنت بزرگ را به دوران جمشید شهریار بزرگ آریانا نسبت داده و به همین سبب نوروز را "نوروزجمشیدی" نیز گفته اند.

در مجله فرهنگ آریانا در باره نوروز از گفته های فردوسی بزرگ این گونه نقل قول شده است:

"جمشید پس از یک سلسله اصلاحات اجتماعی، بر تخت زرین نشست و فاصله بین دماوند تا بابل را در یک روز پیمود و آن روز" روز هرمزد" از فروردین ماه بود (هرمزد روز اول ماه را گویند). چون مردم این شگفتی را از وی بدیدند جشن گرفتند و آن روز را نوروز خواندند".

برخی دیگر از نویسندگان نیز چنین گفته اند که "در آن روزگاری که کاوه آهنگر علیه ضحاک قیام کرد و در این روز فرشتگان از آسمان به زمین فرود آمدند و به کمک کاوه شتافتند و فریدون به کمک کاوه برضحاک غلبه کرد و مردم را از شر بیداد وی نجات داد، مردم آریانا شادمان شدند و به شکرانه این پیروزی و نیک بختی، آن روز را جشن گرفتند".

تخت جمشید

درمنابع و متون ادبی و تاریخی روایت شده است که در روزگارانی که سرزمین فارس قدیم و آریانای باستان جز قلمرو جمشید بود، در روز آغازین فروردین (مطابق برج حمل) نیشکر را شناختند. وقتی جمشید نی را دید که از آن آب شیرین تراوش می کند، امر کرد که آب این نبات را بیرون آورده و از آن شکر بسازند و در روز پنجم فروردین ماه، مردم از این آب شیرین جهت تبرک به همدیگر هدیه فرستادند و این روز را روز امید نام نهادند و گفتند که هر کسی در صبح این روز فرخنده قبل از آن که سخن بر زبان آورد، از این آب شیرین و شکر بچشد و با روغن زیتون تن خود را چرب کند، در طول سال از انواع بلاها در امان خواهد بود .

به باور بیشتر نویسندگان پهنه زبان فارسی زبان، مهمترین کتابی که درباره جشن نوروز نوشته، کتاب نوروزنامه منسوب به حکیم عمر خیام نیشابوری است که همه نویسندگان و سخنوران در ارتباط با نوروز به آن استناد کرده اند.

حکیم ابوالقاسم فردوسی سخن سالار توانای زبان فارسی نیز نوروز را به دوران جمشید نسبت داده است و افزوده است که جمشید پسر تهمورث زمانی که بر اورنگ سلطنت آریانا جلوس کرد و با بدکاران مبارزه کرد و رنگ کدورت از دلهای حسودان و نابخردان شست، مردم آن ایام را به فال نیک گرفته و آغاز نوروز پنداشتند.

این سخن سالار در قسمتی از ابیات شاهنامه سروده است:

به جمشید برگوهر افشاندند
مر آن روز را روز نو خواندند

چنین جشن فرخ از آن روزگار
بمانده از آن خسروان یادگار

به هر حال قافله سالاران عرصه ادب و فرهنگ آریانا در باب نوروز و جشنهای ملی آریائیان سخنهای زیادی گفته اند که یاد آوری آنها اهمیت این جشن فرخنده را در ادوار گذشت تاریخ این سرزمین به نمایش می گذارد و مردمان این حوزه مدنی و این خطه باستانی از جشن نوروز به گرمی استقبال نموده و با قدرشناسی و تجلیل از آن، زندگی امروزی خود را به گذشته های دور و دورتر تاریخی خویش پیوند می زنند.

نوروز، پس از اسلام

باظهور اسلام، نوروز با سنت های اسلامی نیز پیوند یافت و قدرشناسی از نوروز در پرتو فرهنگ مشترک اسلامی و خراسانی به گونه های خاصی به عمل آمد.

در این روز مسلمانان با نیات پاک جهت رسیدن به مراد به زیارتگاهها رفته و توغ و علم های اعزازی برفراز این زیارتگاهها به اهتزاز درمی آورند.

در نزد مسلمانان و به خصوص نویسندگان اسلامی، باورهایی وجود دارد که نوروز مصادف به روز قبول امانت رهبری اسلام از جانب حضرت علی امام اول شیعیان بوده است که این امر سیمای تاریخی نوروز را جلوه و شکوه دیگری بخشید.

در دوره های بعدی تاریخ اسلامی افغانستان و با رستاخیز ابومسلم خراسانی که حیات ملی و آزادیخواهی ساکنان خراسان زمین با جوهر حقیقی اسلام پیوند یافت، جشنهای ملی خراسانیان، از جمله جشن نوروز رونقی تازه یافت.

۷۱۱۴


بزرگداشت نوروز در کابل

افغانها در حال پایکوبی نوروزی (عکس از آرشیو)

مردم کابل پایتخت افغانستان، در نخستین روز سال نو، با شرکت در مراسم رسمی و غیر رسمی بزرگداشت نوروز، به استقبال فصل بهار رفتند.

ورزشگاه غازی شهر کابل، زیارتگاه کارته سخی و بازار مندوی این شهر، شاهد برگزاری مراسم رسمی نوروز با حضور مقامات دولتی بود.

در کنار این مراسم، دامان طبیعت و گردشگاههای داخل و خارج پایتخت هم، پذیرای شمار زیادی از مردم بود که به مناسبت فرارسیدن نوروز باستانی، به رقص، پایکوبی و شادمانی پرداختند.

کرزی هموطنانش را به مهربانی با طبیعت فراخواند

حامد کرزی، رییس جمهور افغانستان، از هموطنانش خواست تا در سال جدید، با طبیعت مهربان باشند و کوشش کنند تا "طراوت و شادابی گذشته" را به شهرها و روستاهایشان بازگردانند.

آقای کرزی که در مراسم رسمی جشن نوروز در ورزشگاه شهر کابل سخن می گفت، مردم افغانستان را از بدرفتاری با طبیعت، شکارهای خودسرانه و قطع درختان برحذر داشت.

او مردم را تشویق کرد تا در سال جدید، به سرسبزی محیط زیست شان توجه بیشتر داشته باشند.

رییس جمهور افغانستان با اشاره به سیلهای اخیر در نقاط مختلف کشورش، از این موضوع ابراز ناخرسندی کرد که مردم افغانستان، حتی برای جلوگیری از خسارات و تلفات سیل هم، باید متکی به کمکهای خارجی باشند.

او درعین حال از کمک تمام کشورهایی که در بازسازی و تامین امنیت در افغانستان همکاری می کنند تشکر کرد، اما گفت که مردم باید تلاش کنند تا کشورشان از کمکهای دیگران بی نیاز شود.

آقای کرزی گفت: "تا زمانی که ما خانه خود را، به دست خود آباد نکنیم، کشورمان آباد نخواهد شد و تا وقتی ما همت نکنیم، عرق نریزیم و زحمت نکشیم، به خودکفایی نخواهیم رسید".

رییس جمهور افغانستان همچنین از هموطنانش خواست تا از کشورهایی مانند آلمان، ژاپن و کره جنوبی که سرنوشتی مشابه افغانستان داشته اند، سرمشق بگیرند و برای بازسازی کشور جنگ زده شان همت به خرج دهند.

مراسم رسمی جشن نوروز در کابل

با سخنان آقای کرزی، مراسم رسمی بزرگداشت جشن نوروز در ورزشگاه المپیک شهر کابل آغاز شد.

در این مراسم، شماری از اعضای کابینه، برخی از رهبران مجاهدین، فرماندهان نیروهای بین المللی یاری امنیتی و ائتلاف بین المللی ضدتروریسم و سفیران شماری از کشورهای خارجی نیز در جایگاه مهمانان حضور داشتند.

نمایشهای ورزشی و هنری، رژه گروههای ورزشی، رقص و نوازندگی گروههای قومی مناطق مختلف کشور که با لباسهای محلی شان آمده بودند و نمایش محصولات کشاورزی، از بخشهای جالب توجه این مراسم بود.

در آغاز، گروهی از سربازان ترکیه ای عضو آیساف، با لباسهای سنتی رنگارنگ به سبک دوران عثمانی و نواختن طبل و سنج، در حالی که علم های مزین به پارچه های سبز و سرخ در داست داشتند، از مقابل جایگاه مهمانان رژه رفتند که باعث هیجان و استقبال حاضران شد.

مراسم روز دهقان

نوروز و سر آغاز فصل بهار، با زندگی عینی مردم افغانستان پیوند دارد.

از آنجایی که بخش بزرگی از مردم این کشور کشاروز هستند، از آمدن فصل بهار و نوروز، به نشانه گشایش فصل جدیدی از زندگی کاریشان، به گرمی استقبال می کنند.

بخشی از مراسم رسمی نوروز در شهرهای مختلف افغانستان، به نمایشهای سنتی کشاورزان و نمایش محصولات زراعی آنان اختصاص دارد.

در ورزشگاه المپیک شهر کابل نیز، نمایندگانی از کشاورزان شهرها و مناطق مختلف کشور، در رژه های نمایشی شان، نمونه هایی از دامها و محصولات زراعی این کشور را به نمایش گذاشتند.

در مندوی (بازار غله و حبوبات) شهر کابل هم، با حضور شهردار این شهر و شماری از شهروندان، توغ (علم) روز دهقان برافراشته شد.

این مراسم نیز، یکی از سنتهای نوروز در افغانستان است که در آن، برای برکت و فراوانی محصولات زراعی در سال جدید، دعا می کنند.

برافراشتن علم سخی

در نخستین روز سال، همچنین علم سخی در زیارتگاه کارته سخی کابل برافراشته شد.

این علم را که از نشانه های مذهبی بزرگداشت نوروز در میان مردم کابل است، چهل مرد سبزپوش برافراشتند.

علم سخی، قرار است تا چهل روز برافراشته باقی بماند تا زایران و نیازمندان برای تبرک از آن استفاده کنند.

افزون بر این مراسم رسمی، مردم کابل نخستین روز سال نوشان را، از ساعات اولیه بامداد تا پاسی از شامگاه، در گردشگاههای داخل و خارج شهر گذراندند و در نوروز باستانی، رقص و پایکوبی کردند.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

نوروز در مزارشریف

 آرامگاه منسوب به حضرت علی در مزارشریف، همه ساله پذیرای هزاران تن از مهمانان نوروزی است

شهروندان مزارشریف امسال میزبان میهمانان بیشتری بودند و حضور زائران آرامگاه منسوب به حضرت علی در این مراسم چشمگیرتر بود.

مردم حتی از شاخه های درختان اطراف محل برگزاری مراسم بالا رفته بودند، ساختمانها و مهمانخانه های اطراف روضه شریف نیز مملو از مردم بود.

مراسم رسمی پس از ادای احترام نظامی آغاز شد.

جشن گلسرخ در مزارشریف امسال در میان تدابیر بسیار شدید امنیتی آغاز شد، دامنه این تدابیر به حدی بود که حتی خبرنگاران رسانه های جهانی هم ساعتها برای ورود به محل مراسم منتظر ماندند.

احمد ضیا مسعود معاون اول رییس جمهور پس از قبول احترام ویژه نظامی همراه با چند تن دیگر از وزیران در حالی که معاون وزارت فرهنگ تاجیکستان و تعدادی از شخصیتهای فرهنگی که از آمریکا آمده اند او را همراهی می کردند در جایگاه ویژه قرار گرفت.

احمدضیا مسعود در سخنرانی اش به هزاران نفری که برای تماشای جریان برافرازی ژنده آمده بودند وعده داد که در سال جدید اقداماتی برای بهبود بخشیدن به وضعیت اقتصادی آنان انجام شود.

اما پیش از وی، عطامحمد نور، والی بلخ به ذکر کارهایی که در سال گذشته خورشیدی در این ولایت انجام شده پرداخت و سال گذشته را سالی همراه با موفقیتهای قابل توجه برای شهروندانش در بلخ توصیف کرد.

از روز اول حمل، جشن باستانی گلسرخ با برنامه های متنوع تفریحی و ورزشی در مزارشریف آغاز شد.

بازی بومی بزکشی هم در دشت شادیان در جنوب شهر با حضور هزاران تماشاچی انجام شد.

چندین گروه موسیقی از کشورهای آذربایجان، ازبکستان، تاجیکستان، ایران، ترکمنستان و همچنین از بخشهای مختلف افغانستان به مزارشریف آمده و برنامه های اجرای موسیقی را از روز گذشته آغاز کرده اند که تا ده شب ادامه خواهد داشت.



7109