بزرگداشت نوروز در کابل

افغانها در حال پایکوبی نوروزی (عکس از آرشیو)

مردم کابل پایتخت افغانستان، در نخستین روز سال نو، با شرکت در مراسم رسمی و غیر رسمی بزرگداشت نوروز، به استقبال فصل بهار رفتند.

ورزشگاه غازی شهر کابل، زیارتگاه کارته سخی و بازار مندوی این شهر، شاهد برگزاری مراسم رسمی نوروز با حضور مقامات دولتی بود.

در کنار این مراسم، دامان طبیعت و گردشگاههای داخل و خارج پایتخت هم، پذیرای شمار زیادی از مردم بود که به مناسبت فرارسیدن نوروز باستانی، به رقص، پایکوبی و شادمانی پرداختند.

کرزی هموطنانش را به مهربانی با طبیعت فراخواند

حامد کرزی، رییس جمهور افغانستان، از هموطنانش خواست تا در سال جدید، با طبیعت مهربان باشند و کوشش کنند تا "طراوت و شادابی گذشته" را به شهرها و روستاهایشان بازگردانند.

آقای کرزی که در مراسم رسمی جشن نوروز در ورزشگاه شهر کابل سخن می گفت، مردم افغانستان را از بدرفتاری با طبیعت، شکارهای خودسرانه و قطع درختان برحذر داشت.

او مردم را تشویق کرد تا در سال جدید، به سرسبزی محیط زیست شان توجه بیشتر داشته باشند.

رییس جمهور افغانستان با اشاره به سیلهای اخیر در نقاط مختلف کشورش، از این موضوع ابراز ناخرسندی کرد که مردم افغانستان، حتی برای جلوگیری از خسارات و تلفات سیل هم، باید متکی به کمکهای خارجی باشند.

او درعین حال از کمک تمام کشورهایی که در بازسازی و تامین امنیت در افغانستان همکاری می کنند تشکر کرد، اما گفت که مردم باید تلاش کنند تا کشورشان از کمکهای دیگران بی نیاز شود.

آقای کرزی گفت: "تا زمانی که ما خانه خود را، به دست خود آباد نکنیم، کشورمان آباد نخواهد شد و تا وقتی ما همت نکنیم، عرق نریزیم و زحمت نکشیم، به خودکفایی نخواهیم رسید".

رییس جمهور افغانستان همچنین از هموطنانش خواست تا از کشورهایی مانند آلمان، ژاپن و کره جنوبی که سرنوشتی مشابه افغانستان داشته اند، سرمشق بگیرند و برای بازسازی کشور جنگ زده شان همت به خرج دهند.

مراسم رسمی جشن نوروز در کابل

با سخنان آقای کرزی، مراسم رسمی بزرگداشت جشن نوروز در ورزشگاه المپیک شهر کابل آغاز شد.

در این مراسم، شماری از اعضای کابینه، برخی از رهبران مجاهدین، فرماندهان نیروهای بین المللی یاری امنیتی و ائتلاف بین المللی ضدتروریسم و سفیران شماری از کشورهای خارجی نیز در جایگاه مهمانان حضور داشتند.

نمایشهای ورزشی و هنری، رژه گروههای ورزشی، رقص و نوازندگی گروههای قومی مناطق مختلف کشور که با لباسهای محلی شان آمده بودند و نمایش محصولات کشاورزی، از بخشهای جالب توجه این مراسم بود.

در آغاز، گروهی از سربازان ترکیه ای عضو آیساف، با لباسهای سنتی رنگارنگ به سبک دوران عثمانی و نواختن طبل و سنج، در حالی که علم های مزین به پارچه های سبز و سرخ در داست داشتند، از مقابل جایگاه مهمانان رژه رفتند که باعث هیجان و استقبال حاضران شد.

مراسم روز دهقان

نوروز و سر آغاز فصل بهار، با زندگی عینی مردم افغانستان پیوند دارد.

از آنجایی که بخش بزرگی از مردم این کشور کشاروز هستند، از آمدن فصل بهار و نوروز، به نشانه گشایش فصل جدیدی از زندگی کاریشان، به گرمی استقبال می کنند.

بخشی از مراسم رسمی نوروز در شهرهای مختلف افغانستان، به نمایشهای سنتی کشاورزان و نمایش محصولات زراعی آنان اختصاص دارد.

در ورزشگاه المپیک شهر کابل نیز، نمایندگانی از کشاورزان شهرها و مناطق مختلف کشور، در رژه های نمایشی شان، نمونه هایی از دامها و محصولات زراعی این کشور را به نمایش گذاشتند.

در مندوی (بازار غله و حبوبات) شهر کابل هم، با حضور شهردار این شهر و شماری از شهروندان، توغ (علم) روز دهقان برافراشته شد.

این مراسم نیز، یکی از سنتهای نوروز در افغانستان است که در آن، برای برکت و فراوانی محصولات زراعی در سال جدید، دعا می کنند.

برافراشتن علم سخی

در نخستین روز سال، همچنین علم سخی در زیارتگاه کارته سخی کابل برافراشته شد.

این علم را که از نشانه های مذهبی بزرگداشت نوروز در میان مردم کابل است، چهل مرد سبزپوش برافراشتند.

علم سخی، قرار است تا چهل روز برافراشته باقی بماند تا زایران و نیازمندان برای تبرک از آن استفاده کنند.

افزون بر این مراسم رسمی، مردم کابل نخستین روز سال نوشان را، از ساعات اولیه بامداد تا پاسی از شامگاه، در گردشگاههای داخل و خارج شهر گذراندند و در نوروز باستانی، رقص و پایکوبی کردند.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

نوروز در مزارشریف

 آرامگاه منسوب به حضرت علی در مزارشریف، همه ساله پذیرای هزاران تن از مهمانان نوروزی است

شهروندان مزارشریف امسال میزبان میهمانان بیشتری بودند و حضور زائران آرامگاه منسوب به حضرت علی در این مراسم چشمگیرتر بود.

مردم حتی از شاخه های درختان اطراف محل برگزاری مراسم بالا رفته بودند، ساختمانها و مهمانخانه های اطراف روضه شریف نیز مملو از مردم بود.

مراسم رسمی پس از ادای احترام نظامی آغاز شد.

جشن گلسرخ در مزارشریف امسال در میان تدابیر بسیار شدید امنیتی آغاز شد، دامنه این تدابیر به حدی بود که حتی خبرنگاران رسانه های جهانی هم ساعتها برای ورود به محل مراسم منتظر ماندند.

احمد ضیا مسعود معاون اول رییس جمهور پس از قبول احترام ویژه نظامی همراه با چند تن دیگر از وزیران در حالی که معاون وزارت فرهنگ تاجیکستان و تعدادی از شخصیتهای فرهنگی که از آمریکا آمده اند او را همراهی می کردند در جایگاه ویژه قرار گرفت.

احمدضیا مسعود در سخنرانی اش به هزاران نفری که برای تماشای جریان برافرازی ژنده آمده بودند وعده داد که در سال جدید اقداماتی برای بهبود بخشیدن به وضعیت اقتصادی آنان انجام شود.

اما پیش از وی، عطامحمد نور، والی بلخ به ذکر کارهایی که در سال گذشته خورشیدی در این ولایت انجام شده پرداخت و سال گذشته را سالی همراه با موفقیتهای قابل توجه برای شهروندانش در بلخ توصیف کرد.

از روز اول حمل، جشن باستانی گلسرخ با برنامه های متنوع تفریحی و ورزشی در مزارشریف آغاز شد.

بازی بومی بزکشی هم در دشت شادیان در جنوب شهر با حضور هزاران تماشاچی انجام شد.

چندین گروه موسیقی از کشورهای آذربایجان، ازبکستان، تاجیکستان، ایران، ترکمنستان و همچنین از بخشهای مختلف افغانستان به مزارشریف آمده و برنامه های اجرای موسیقی را از روز گذشته آغاز کرده اند که تا ده شب ادامه خواهد داشت.



7109

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد