انتقاد شدید سازمان ملل متحد از بریتانیا

 
سازمان همکاری اقتصادی و توسعه، وابسته به سازمان ملل متحد از سابقه بریتانیا در مقابله با رشوه خواری های تجاری و معاملاتی، به شدت انتقاد کرده است.

این سازمان می گوید ضعف قوانین بریتانیا سبب شده که تحقیق درباره رشوه خواری مقامات خارجی به اشکال برخورد کرده و برای دادستان ها تشکیل یک پرونده موثر علیه شرکت ها مشکل شود.

سازمان همکاری اقتصادی و توسعه از "کوتاهی دولت بریتانیا در هم آهنگ کردن قوانین مربوط به فساد مالی خود با تعهدات بین المللی" ابراز تاسف کرده است.

در ماه دسامبر سال 2006، دولت بریتانیا تحقیقات "اداره جرائم مهم" این کشور را درباره معامله کلان شرکت بریتانیایی BAE Systems با عربستان سعودی برای فروش 72 فروند هواپیمای نظامی مدل تایفون( یوروفایتر) به این کشور، متوقف ساخت.

گزارش سازمان همکاری اقتصادی و توسعه در پی تحقیقاتی است که متعاقبا برای بررسی در این باره آغاز شد.

دولت بریتانیا گفته است بنا بر ملاحظات امنیت ملی مانع رسیدگی به معامله تسلیحاتی دو کشور شده ولی سازمان همکاری های اقتصادی و توسعه می گوید دولت بریتانیا باید برای یافتن گزینه های دیگر، بیشتر تلاش می کرد.

تونی بلر، نخست وزیر وقت بریتانیا گفته بود این تصمیم با توجه به روابط بریتانیا و عربستان سعودی و با در نظر گرفتن منافع ملی بریتانیا گرفته شده است و مسئولیت دستور متوقف کردن تحقیقات را به عهده گرفته بود.

تصمیم تونی بلر پس از انتشار گزارشاتی بود مبنی بر این که عربستان سعودی تهدید کرده از خرید 72 فروند جت یوروفایتر به ارزش 11 میلیارد دلار از بریتانیا منصرف شده و در نظر دارد در عوض با فرانسه معامله کند.

تصمیم دولت بریتانیا را نهاد بین المللی مبارزه با رشوه و سازمان همکاری های اقتصادی و توسعه OECD محکوم کردند و این سازمان تصمیم گرفت بازرسانی را برای تحقیق درباره علت انصراف از تحقیقات، به بریتانیا اعزام دارد.

اداره جرائم مهم بریتانیا درباره این ادعاها تحقیق می کرد که BEA Systems، بزرگترین کارخانه تسلیحاتی بریتانیایی، برای تامین معامله فروش هواپیماهای جنگی به عربستان سعودی در دهه 1980 (موسوم به قرارداد الیمامه) رشوه پرداخت کرده است.

BEA Systems این ادعا را همواره تکذیب کرده است.

کمیته امور خارجی مجلس عوام بریتانیا در اعتراض به تصمیم دولت بریتانیا گفته بود علاوه بر این که این تصمیم احتمال دارد به شهرت بریتانیا در مبارزه با فساد صدمه بزند، ممکن است از توانایی بریتانیا برای مقابله با عربستان سعودی در ارتباط با یک رشته مسائل از جمله حقوق بشر، بکاهد.  

۷۷۰۰۸

پسر معاون "عزیزی بانک" درکابل ربوده شد

 

مقامات امنیتی افغان می گویند مردان مسلح پسر معاون یک بانک خصوصی را در شهر کابل، پایتخت افغانستان ربوده اند.

محمد ایوب سالنگی، فرمانده پلیس کابل به بی بی سی گفت مردان مسلح پسر علی اکبر، معاون "عزیزی بانک" را از نزدیکی بیمارستان استقلال در غرب کابل ربودند.

آقای سالنگی گفت هنوز مشخص نیست که آدم ربایان چه کسانی هستند و به چه منظوری اقدام به ربودن" لطیف" پسر معاون "عزیزی بانک" کرده اند.

پیش از این در موارد مشابه، ربایندگان از خانواده های افراد ربوده شده درخواست پول می کردند.

آقای سالنگی گفت یک محافظ آقای لطیف هنگام ربودن او از سوی آدم ربایان زخمی شده است.

گفته می شود لطیف خود نیز از کارمندان عزیزی بانک است.

فرمانده پلیس کابل گفت تحقیقات برای یافتن آدم ربایان و نجات لطیف آغاز شده است.  

 

۷۶۹۹۶

بازداشت دهها تن در کابل به اتهام قتل و دزدی

 
پلیس کابل می گوید بیش از دوصد نفر را به اتهام قتل و دزدی های مسلحانه ظرف دو ماه اخیر در کابل بازداشت کرده است.

فرمانده پلیس کابل گفت که از این جمع، حدود چهل نفر به دست داشتن در موارد جداگانه قتل و بیش از صد و هشتاد نفر دیگر به ارتکاب دزدی های مسلحانه متهم هستند.

به گفته ژنرال ایوب سالنگی، فرمانده پلیس کابل دهها نفر دیگر نیز به اتهام قاچاق مواد مخدر در این شهر دستگیر شده اند.

بازداشت این تعداد از متهمان به جرایم جنایی و قتل در کابل، می تواند نمایانگر افزایش فعالیت گروه های مسلح غیرقانونی و وخامت اوضاع امنیتی در پایتخت افغانستان باشد.

مسئولان امنیتی در کابل می گویند گروههای مسلح غیرمسئول در داخل شهر به هدف آدم ربایی یا دزدی های مسلحانه فعالیت می کنند.

بخش دیگر از نا امنی ها در پایتخت افغانستان، به گفته فرماندهی پلیس کابل، فعالیت افراد مربوط به گروه طالبان است که هر از چندگاه پاسگاه های امنیتی و نیروهای پلیس را مورد حمله قرار می دهند.

ژنرال سالنگی گفت که نیروهای امنیتی در چند روز گذشته شماری از افراد وابسته به گروه طالبان را نیز در روستاهای اطراف کابل بازداشت کرده اند.

مقامات در فرماندهی پلیس کابل شماری از کسانی را که متهم به طرح ریزی حمله به پاسگاه های پلیس در ولسوالی چهار آسیاب کابل بودند، در برابر خبرنگاران حاضر کردند.

گفته شده که این افراد می خواستند با استفاده از لباس پلیس، به پاسگاه نیروهای امنیتی حمله کنند. 

۷۶۱۲۰

تنظیم متن قطعنامه تازه ای علیه ایران بدون تدابیر تنبیهی

 
اعضای دائم شورای امنیت و آلمان، موسوم به گروه 1+5، در حرکتی غیرمنتظره، بر سر پیش نویس قطعنامه تازه ای علیه ایران به توافق رسیده اند.

این سند که احتمال به رای گذاشته شدن آن در روز شنبه وجود دارد، برخلاف میل آمریکا و متحدان غربی آن حاوی تحریم های تازه علیه ایران نخواهد بود و تنها لزوم اجرای قطعنامه های قبلی سازمان ملل علیه ایران را به آن کشور گوشزد می کند.

با این حال برخی مقام های ارشد غربی ابراز رضایت کرده اند که این توافق به تهران نشان خواهد داد که فعالیت گروه 1+5 برای مهار برنامه اتمی ایران متوقف نشده است.

توافق روز جمعه از این نظر غیرمنتظره بود که چند روز پیشتر اعلام شد نشست روز پنجشنبه وزرای خارجه این شش کشور در نیویورک برای بحث درباره قدم بعدی مقابل ایران لغو شده است.

لغو آن ملاقات در پی مخالفت روسیه صورت گرفت و تصور عمومی این بود که تنظیم هرگونه قطعنامه ای علیه برنامه اتمی ایران فعلا منتفی است. اما این وضع ظاهرا در جریان دیدار وزرای خارجه روسیه و آمریکا در روز چهارشنبه در نیویورک عوض شد.

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه پس از آن دیدار در اشاره به ایران گفت: "غیرمسئولانه خواهد بود اگر این مسائل (برنامه اتمی ایران) به خاطر اختلاف بر سر قفقاز زمین گذاشته شود."

به نظر می رسد که مسکو توافق جمعه بر سر قطعنامه ایران را یک پیروزی برای خود می داند.

به گزارش خبرگزاری روسی اینترفکس وزارت خارجه روسیه در بیانیه ای گفت که تنظیم یک پیش نویس ساده و کوتاه در مورد ایران پیشنهاد مسکو بوده است و پذیرش آن را نشانه "غالب آمدن عقل سلیم" توصیف کرد.

این بیانیه حاکیست که پس از موضع گیری روسیه دایر بر نامناسب بودن زمان برای نشست وزرای خارجه شش کشور در نیویورک برای بحث درباره تحریم های تازه علیه ایران، دیگر اعضای این گروه "پذیرفتند که بار دیگر سراغ پیشنهاد روسیه که پیشتر تسلیم شده بود بروند."

واکنش آمریکا، آلمان و بریتانیا

به گزارش خبرگزاری رویتر متن این پیش نویس که تنها حاوی 10 خط است از ایران می خواهد "به طور کامل و بدون معطلی" سه قطعنامه قبلی شورای امنیت را که خواستار تعلیق غنی سازی اورانیوم می شود اجرا کند.

این سند همچنین از ایران می خواهد درخواست های شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی را برآورده کند.

کاندولیزا رایس وزیر خارجه آمریکا گفت که هدف این قطعنامه نشان دادن وحدت اعضای گروه 1+5 پس از بروز اختلاف با روسیه بر سر مناقشه گرجستان است.  

خانم رایس به رویتر گفت: "همچنین به ویژه مهم است که ایرانی ها تشخیص دهند که فرآیند کاری گروه پنج به علاوه یک همچنان به قوت خود باقی است."

آمریکا و متحدان اروپایی آن خواهان تصویب قطعنامه چهارمی حاوی تحریم های بیشتر علیه ایران بودند.

دیوید میلیبند وزیر خارجه بریتانیا گفت که این پیش نویس جمعه بعد از ظهر تسلیم 15 عضو شورای امنیت خواهد شد و ممکن است شنبه به رای گذاشته شود.

او نیز گفت قطعنامه تازه موید عزم شش کشور برای دنبال کردن استراتژی دو وجهی است - یعنی ارائه مشوق ها به ایران در صورت تعلیق غنی سازی اورانیوم و دنبال کردن تحریم های بیشتر در صورت رد آن.

'تهران بیش از حد خوشحال می شد'

فرانک والتر اشتاین مایر، وزیر خارجه آلمان، نیز ضمن آنکه این حرکت را نشانه "اتحاد" این گروه در قبال پرونده اتمی ایران توصیف کرد گفت که هرچند پیش نویس قطعنامه تازه حاوی تحریم های جدیدی نیست اما "آنها را مردود نیز نمی داند."  

وی به خصوص ابراز رضایت کرد که این قطعنامه پیامی برای تهران است.

وی گفت: "نگرانی من این بود که اگر یک اعلامیه مشترک تنظیم نمی کردیم، دولت ایران بیش از حد خوشحال می شد."

آقای اشتاین مایر گفت: "موضع جامعه بین المللی همچنان این است که اولا می خواهیم بگوییم که آماده همکاری با ایران هستیم اما ثانیا تنها به این شرط که ایران تعهدات خود در برابر جامعه بین المللی را اجرا کند."  

او افزود: "اگر (ایران) چنین نکند، ما آماده ایم که مسیری دیگر، احتمالا حرکت به سمت تحریم های بیشتر را انتخاب کنیم. با این حال آنچه کلیدی است این است که عملا بتوانیم در کنار یکدیگر، به عنوان گروهی شامل شش عضو، در این مسیر گام برداریم."

محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران روز پنجشنبه گفته بود که تهران باید توانایی تولید سوخت اتمی را داشته باشد زیرا نمی تواند برای تامین اورانیوم غنی شده بر دیگر کشورها تکیه کند.

وی همچنین در سخنرانی روز چهارشنبه خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک هشدار داده بود که در مقابل "قدرتهای زورگو" که در تلاشند مانع از ادامه فعالیتهای هسته ای ایران شوند، مقاومت خواهد کرد.

روز جمعه در وین، محمد سعیدی معاون امور بین الملل و برنامه ریزی سازمان انرژی اتمی ایران گفت که برنامه اتمی ایران شفاف ترین برنامه در نوع خود در جهان است. وی در گفتگو با خبرگزاری رسمی ایرنا اظهار نظر می کرد.

این درحالی است که آژانس بین المللی انرژی اتمی مستقر در وین هفته گذشته در گزارشی اعلام کرد که بدون اطلاعات بیشتر قادر نخواهد بود درباره ماهیت صلح آمیز برنامه های هسته ای ایران، به جامعه بین المللی اطمینان خاطر دهد.

این آژانس در گزارش خود اعلام کرده بود که پیشرفت معناداری در ارزیابی فعالیت های هسته ای ایران در گذشته به دست نیامده است.

قدرتهای غربی می گویند که ایران قصد دارد از توانایی های هسته ای اش در ساخت تسلیحات اتمی استفاده کند اما ایران با رد این مسئله تاکید دارد که برنامه های هسته ای این کشور صلح آمیز است.

تبادل آتش میان نیروهای آمریکایی و پاکستانی

 
ارتش آمریکا می گوید که نیروهای آمریکایی و افغانستان در مرز با پاکستان با نظامیان آن کشور درگیر شده اند.

یک مقام ارشد نظامی آمریکا گفت این زد و خورد که پنج دقیقه طول کشید پس از آن شروع شد که سربازان پاکستانی به سوی دو هلیکوپتر آمریکایی تیر اخطار شلیک کردند.

در این حادثه کسی آسیب ندیده است و آمریکا می گوید که نیروهای آمریکایی از مرز افغانستان عبور نکرده بودند.

در هفته های اخیر عملیات فرامرزی آمریکا علیه پیکارجویان باعث خشم پاکستان شده است.

این حادثه در ناحیه خوست در طول مرز شرقی افغانستان روی داد که از مناطق حضور و فعالیت گروه های پیکارجو محسوب می شود.

گرگ اسمیت از مقام های ارشد فرماندهی مرکزی آمریکا گفت که نیروهای پاکستانی زمانی به سوی هلی کوپترها آتش گشودند که گروهی از نظامیان آمریکایی و نیروهای مرزی افغان را همراهی می کردند.

وی گفت که نیروهای زمینی ائتلاف به آتش سربازان پاکستانی پاسخ دادند اما منظور از این اقدام هدف قرار دادن طرف مقابل نبود بلکه "اطمینان از این مساله بود که متوجه شوند باید تیراندازی را متوقف کنند."

وی افزود که هنگام وقوع تیراندازی، نیروهای آمریکایی و افغان در یک ماموریت گشت زنی در منطقه از حدود 1600 متر داخل خاک افغانستان شرکت داشتند.

با این حال ارتش پاکستان شرح متفاوتی ارائه کرد.

فرماندهان پاکستانی در بیانیه ای گفتند که نیروهایشان زمانی به سوی هلی کوپترها تیر اخطار شلیک کردند که از مرز گذشته و وارد خاک پاکستان شده بودند.

در بیانیه ارتش پاکستان آمده است: "زمانی که هلی کوپترها از پاسگاه مرزی ما گذشتند و کاملا داخل خاک پاکستان بودند، نیروهای امنیتی ما تیرهای اخطار شلیک کردند."

این بیانیه می افزاید که "پس از آن، هلی کوپترها به آتش پاسخ دادند و سپس [به افغانستان] باز گشتند."

ساکنان محلی گفته اند هنگامی که دو هلیکوپتر در نزدیکی غلام خان، در وزیرستان شمالی سعی می کردند وارد حریم هوایی پاکستان شوند، نیروهای پاکستانی به سوی آنها تیراندازی کردند.

نخست وزیر پاکستان که در نیویورک به سر می برد شرح دیگری ارائه کرد. او گفت که نیروهای پاکستانی با شلیک گلوله "منور" سعی کردند هلی کوپترها را آگاه کنند که نزدیک مرز هستند.

وزارت دفاع آمریکا در واشنگتن این حادثه را یک سوء تفاهم خواند.

تنش میان واشنگتن و اسلام آباد از روز سوم سپتامبر بالا گرفته است. در آن روز نیروهای آمریکایی دست به عملیات زمینی در داخل خاک پاکستان زدند.

هدف آن عملیات گروه هایی در نواحی قبیله نشین وزیرستان جنوبی بود که آمریکا پیکارجو توصیف کرد.

'بوش با طرح حمله اسرائیل به ایران مخالفت کرد'

روزنامه گاردین روز جمعه در گزارشی نوشته است که اسرائیل پیشتر در سال جاری به طوری جدی بمباران تاسیسات اتمی ایران را مد نظر قرار داده بود اما جورج بوش رئیس جمهور آمریکا در واکنش گفت از چنین حمله ای حمایت نمی کند.

گاردین به نقل از منابع ارشد دیپلماتیک اروپایی می نویسد که اهود اولمرت نخست وزیر اسرائیل این مساله را در ملاقاتی در روز 14 مه با جورج بوش در میان گذاشته بود.

آن ملاقات در جریان سفر جورج بوش به اسرائیل برای شرکت در شصتمین سالگرد تشکیل اسرائیل انجام شد.

بنابه این گزارش آقای بوش گفت که او به دلیل نگرانی از تلافی جویی ایران علیه نیروها و مراکز آمریکایی، احتمالا در عراق و افغانستان، و نگرانی از اینکه چنین حمله ای اصولا برنامه اتمی ایران را از کار نخواهد انداخت، از آن حمایت نمی کند.

این روزنامه اشاره کرد که هرچند اسرائیل می خواست بدون موافقت واشنگتن چنین عملیاتی انجام دهد، مشکل اینجا بود که هواپیماهای آن بدون اجازه آمریکا نمی توانستند از آسمان عراق عبور کنند.

مارک رگف سخنگوی آقای اولمرت به گاردین گفت: "نیاز به جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی در همه جلسات میان نخست وزیر و رهبران خارجی مطرح می شود. اسرائیل راه حل دیپلماتیک را برای این مساله ترجیح می دهد اما همه گزینه ها باید در دسترس بماند."

گوردون جاندرو سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا گفت او درباره محاورات خصوصی رئیس جمهور اظهار نظر نخواهد کرد.

مقام های اسرائیلی پیشتر به مخالفت آمریکا با گزینه حمله به ایران اذعان کرده بودند.

اهود باراک وزیر دفاع اسرائیل روز 14 اوت علنا گفت که آمریکا در مقطع حاضر با حمله نظامی کشورش به تاسیسات اتمی ایران مخالف است.

همان زمان روزنامه اسرائیلی هاآرتص گزارش داد که دولت آمریکا اخیرا درخواست اسرائیل برای فروش تجهیزات نظامی به این کشور را رد کرده است. براساس آن گزارش مقام های آمریکایی گفته اند که این درخواست نشان می دهد اسرائیل در "مراحل پیشرفته" مقدمه چینی برای حمله به ایران است.

اسرائیل که تصور می شود تنها قدرت اتمی خاور میانه باشد می گوید که اگر ایران به سلاح اتمی مجهز شود می تواند موجودیت این کشور را تهدید کند. ایران گفته است که علیه هیچ کشوری به زور متوسل نخواهد شد مگر آنکه هدف قرار گیرد.

ایران اتهام غرب در مورد تلاش برای دستیابی به سلاح اتمی را رد می کند و می گوید برنامه اتمی اش صرفا کاربردهای غیرنظامی دارد.

اسرائیل هرگز رسما نگفته است که قصد حمله به ایران را دارد اما تهدید کرده است شاید با شکست دیپلماسی برای منصرف کردن ایران از تلاش برای دستیابی به چرخه سوخت اتمی "حمله به آن کشور اجتناب ناپذیر" باشد.

با این حال پس از یک مانور نظامی اسرائیل در ماه ژوئن که جزئیات آن توسط مقام های آمریکایی در گفتگو با نیویورک تایمز فاش شد گمانه زنی ها در مورد احتمال حمله اسرائیل به تاسیسات هسته ای ایران بالا گرفت. 

۷۶۰۲۲