بودجه عادی سال جدید افغانستان تصویب شد

انورالحق احدی، وزیر مالیه افغانستان

دولت افغانستان، بودجه عادی این کشور برای سال 1384 خورشیدی را تصویب کرده است.

منابع مالی پیش بینی شده برای سال 1384 خورشیدی افغانستان، 678 میلیون دلار، معادل 32 میلیارد و 833 میلیون افغانی است.

دولت افغانستان می گوید که 333 میلیون دلار از این مبلغ، از محل درآمدهای داخلی این کشور تامین خواهد شد.

بر این اساس، حدود نیمی از بودجه عادی افغانستان، وابسته به کمکهای خارجی خواهد بود که از صندوق امانت بازسازی افغانستان تامین می شود.

در بودجه سال 1384 خورشیدی افغانستان، 24 درصد کل مبلغ پیش بینی شده، برای وزارت داخله (کشور) اختصاص داده شده است.

بدین ترتیب، وزارت داخله، بیشترین بودجه را در میان نهادهای دولتی افغانستان دریافت خواهد کرد.

همچنین 19 درصد بودجه برای بخش آموزش و پرورش و20 درصد برای وزارت دفاع در نظر گرفته شده است.

انور الحق احدی وزیر مالیه افغانستان در مراسم اعلام بودجه عادی این کشور، گفت که این بودجه بر اساس سه اصل عمده، رفع نیازمندیها، نظم اقتصادی و توانمندی هزینه ها تهیه شده است.

بودجه عادی افغانستان، صرف کارهای خدماتی دولت و پرداخت حقوق کارمندان می شود.

افزون بر این، بودجه انکشافی افغانستان، برای تامین مخارج بازسازی این کشور، با اتکا به کمکهای خارجی تهیه می شود.

کشورهای خارجی کمک کننده، تمایل زیادی برای مشارکت در تامین بودجه عادی افغانستان ندارند و تاکید دارند که دولت، در صورت امکان، تمام هزینه های لازم به این منظور را، از محل درآمدهای داخلی تامین کند.

وزارت مالیه افغانستان همچنین رشد واقعی اقتصاد این کشور را، کمی بیش از ده درصد و نرخ تورم سالانه را ده درصد پیشبینی کرده است.

در گزارش این وزارت، ارزش برابری دلار آمریکا در برابر افغانی واحد پول افغانستان هم، 5/48 افغانی در نظر گرفته شده است.

دولت افغانستان معمولاً برای حفظ این ارزش، هر از گاهی مقداری ارز وارد بازار می کند.

۷۰۲۵

امتناع مایکروسافت از اجرای تحریمهای اروپا

مایکروسافت

کمیسیون اروپا اعلام کرد که مایکروسافت برای پیروی از تحریمهای وضع شده علیه این شرکت نرم افزارسازی بخاطر نقض قوانین ضد انحصار اروپا گامی برنداشته است.

این غول رایانه ای در سال ۲۰۰۴ بخاطر سواستفاده از موقعیت انحصاری خود در بازار رایانه های رومیزی برای دستیابی به سایر زمینه های تجاری مجازات شده بود.

این شرکت که توسط بیل گیتس بنیان نهاده شده، پذیرفت ۶۶۰ میلیون دلار جریمه بپردازد و بکوشد نرم افزارهایش را طوری طراحی کند که با محصولات رقیبان بهتر کار کند.

اما یک سخنگوی کمیسیون اروپا اعلام کرد که مایکروسافت پایبند به تعهداتش نیست. جاناتان تاد گفت: " بر اساس نتایج آزمایش بازار، ما درباره پایبندی مایکروسافت به همخوانی نرم افزارهایش با سایر محصولات نرم افزاری تردیدهای جدی داریم."

کمیسیون اروپا می گوید که مایکروسافت مرتکب چهار فقره تخلف شده است. نخست، این شرکت آمریکایی برای شرکتهایی که می خواهند برای پروتکلهای اطلاعاتی مایکروسافت مجوز صادر کنند، دسترسی به اسناد مربوط را دشوار کرده است.

دوم، شرکتهایی که می خواهند مجوز بگیرند، باید مبالغ هنگفتی را بپردازند که شامل مواردی می شود که آنها نیازی ندارند.

سوم، طراحان نرم افزارهای منبع باز که برای ارایه خدمات نرم افزاری به رایانه های سرور با مایکروسافت رقابت می کنند، نمی توانند به پروتکلها دسترسی داشته باشند.

چهارمین و بزرگترین محدودیت این است که میزان مبلغی که مایکروسافت برای استفاده از نرم افزارهایش مطالبه می کند، غیرقابل قبول" است.

ناهمخوانی نرم افزارها از دیر باز بزرگترین اتهامی بوده است که به این شرکت مستقر در سیاتل وارد شده است که نود درصد رایانه های جهان از برنامه ویندوز آن استفاده می کنند.

سلطه مایکروسافت بر بازار سرورها (رایانه های بزرگی که داده ها را نگهداری و توزیع می کنند) و نرم افزارهای صوتی و تصویری چندان محسوس نیست.

کمیسیون اروپا می گوید که مایکروسافت در هردو مورد، عرصه را برای سایر کشورها جهت همخوانی سازی برنامه هایشان با برنامه ویندوز دشوار ساخته و در نتیجه بازار آنها را محدود و سهم بازار خودش را تقویت کرده است.

طبق قوانین اتحادیه اروپا، شرکتهای مسلط بر بازار در بکارگیری قدرتشان برای اعمال فشار بر سهم بازار شرکتهای دیگر با محدودیت مواجه اند.


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

بزرگترین سرقت بانک در بریتانیا شکست خورد

تابلوی بانک سومیتومو میتسویی

پلیس بریتانیا گفته است که توطئه گروهی از سارقان برای دست زدن به بزرگترین سرقت بانکی در این کشور را خنثی کرده است.

به گفته منابع پلیس بریتانیا، طرح سرقت شامل انتقال حدود 423 میلیون دلار از حساب های بانک سومیتومو میتسویی در لندن به حساب های مختلف در نقاط دیگر جهان بود که پس از رخنه سارقان به سیستم کامپیوتری این بانک و با استفاده از نقل و انتقال کامپیوتری پول آغاز شده بود.

به گفته کارشناسان کامپیوتر، سارقان کوشیده بودند با استفاده از سیستم کامپیوتری بانک مبالغی را از طریق مبادلات الکترونیکی به حساب های خود منتقل کنند.

پس از آنکه واحد ملی مبارزه با جرایم فناوری پیشرفته در بریتانیا این توطئه را کشف کرد، اطلاعات مربوط به آن باعث بازداشت یک نفر در اسرائیل شد.

تحقیقات در مورد این سرقت ماه اکتبر سال گذشته و زمانی آغاز شد که ماموران کشف کردند که گروهی از افراد غیرمجاز به سیستم کامپیوتری بانک رخنه کرده اند.

این افراد توانسته بودند نرم افزاری را به کار اندازند که قادر بود اثر استفاده از تک تک کلیدهای صفحه کلید را پیگیری کند.

به این ترتیب، آنان می توانستند شماره حساب، کلمه عبور و سایر اطلاعات حساس را به دست بیاورند و از آن برای ورود به حساب ها و انجام عملیات بانکی استفاده کنند.

شخصی که در اسرائیل بازداشت شده یرون بولوندی، 32 ساله، است که هنگام اقدام در انتقال بیش از بیست میلیون دلار به حسابی در اسرائیل بازداشت شد.

با کشف این توطئه، پلیس بریتانیا به بانک ها و سازمان های تجاری هشدار داده است مراقب جرایم کامپیوتری باشند.

۷۰۲۴

افتتاح بزرگترین نمایشگاه فناوری پیشرفته جهان

یک کارگر در سبیت


سبیت، بزرگترین نمایشگاه فناوری پیشرفته جهان، برای معرفی تازه ترین دستگاه های ارتباطی و مخابراتی با حضور گرهارد شرودر، صدر اعظم آلمان، در هانوفر آلمان افتتاح شده است.

موبایلهای نسل سوم، خانه های دیجیتالی و اینترنت پرسرعت از ویژگی های اصلی نمایشگاه امسال است. بیش از ۶ هزار شرکت، تازه ترین نوآوری های خود را در بیستمین نمایشگاه سبیت در معرض دید عموم قرار داده اند و انتظار می رود نیم میلیون نفر از این نمایشگاه دیدار کنند.

صنعت اطلاعات و ارتباطات به موتور رشد مهمی برای اقتصاد آلمان و جهان تبدیل شده است. آقای شرودر اعلام کرد آلمان برای احیای رشد اقتصادی به بخش فناوری پیشرفته اتکا کرده است.

شرکت کره ای سامسونگ قصد دارد با معرفی گوشی موبایل دوربین داری که وضوح تصویر آن به ۷ مگاپیکسل ارتقا یافته، توجه بازدیدکنندگان را در این روز جلب کند.

این گوشی موسوم به اس سی اچ-وی۷۷۰ برخی از خصوصیات دوربینهای عکاسی دیجیتالی تک لنز مانند قابلیت زوم دستی و نصب لنز واید یا تله را دارد.

بن وود، تحلیلگر شرکت آلمانی گارتنر، اعلام کرد که گوشی های دوربین دار احتمالاَ به صحنه قابل توجه رقابت شرکتها در این نمایشگاه تبدیل می شود.

وی به بی بی سی گفت: "این یک واقعیت کاملاَ شناخته شده است که دوربین بخش جدایی ناپذیر گوشی های موبایل شده و اکنون رقابت بر سر تقویت وضوح تصویر است. در این نمایشگاه تا حدودی بحث درباره این خواهد بود که کدام شرکت دوربین بهتری عرضه کرده است."

همچنین تاکید خاصی بر موبایلهای دارای قابلیت پخش موسیقی وجود دارد. آقای وود گفت: "در نمایشگاه ۳GSM در کن همه به سراغ موسیقی رفته بودند و موسیقی در سبیت نیز از محورهای بزرگ غرفه داران خواهد بود."

سونی اریکسون می خواهد در این نمایشگاه تلفن-واکمن دابلیو۸۰۰ خود را به رخ بکشاند که به تازگی معرفی کرد.

همچنین گفته می شود که موتورولا شاید گوشی های موبایل ROKR خود را به نمایش بگذارد که اولین گوشی دارای قابلیت اجرای نرم افزار موسیقی iTunes ساخت شرکت اپل است که به کاربران امکان پخش و خرید فایلهای موسیقی از اینترنت را می دهد.

اپل و موتورولا در اواخر سال گذشته اعلام کردند که در نتیجه دوستی دیرینه بین اد زاندر، مدیر اجرایی موتورولا و استیو جابز، رییس اپل، با یکدیگر متحد شده اند.

اکراه بزرگان

برخی تحلیلگران می گویند که چه بسا موتورولا عرضه این گوشی را تا هفته دیگر به تعویق بیاندازد و آن را در نمایشگاه CTIA در آمریکا در معرض دید عموم بگذارد که نشانه سردی علاقه شرکتها به سبیت خواهد بود.

آقای وود به بی بی سی گفت: "یکی از جالب ترین مسایل این است که نمایشگاه سبیت در حال افول است. بسیاری از بازیگران بزرگ نظیر نوکیا عقب نشسته اند و می گویند که شرکت فعال در این همه نمایشگاه بیهوده است. این می تواند آخرین سال بزرگ سبیت باشد."

سایر محصولات عرضه شده عبارتند از موبایلهای مجهز به تلویزیون که انتظار می رود با استقبال فراوان مواجه شود. شرکت ودافون قصد دارد یک نمونه از اولین گوشی های تلفن همراه را عرضه کند که می تواند برنامه های تلویزیون دیجیتالی را زنده نشان دهد.

اخیراَ اخبار زیادی درباره موبایلهای تلویزیون دار مخابره شده است. شرکتهای مخابراتی فرانسه در این زمینه بسیج شده اند، شرکت O۲ یک سیستم تازه را در شهر آکسفورد محک می زند و نوکیا می خواهد آزمایش مشابهی را به کمک یک شرکت رادیو و تلویزیونی فنلاند و شبکه های خصوصی به اجرا بگذارد.

سبیت همچنین می تواند جایگاهی برای معرفی فناوری دسترسی به داونلود پرسرعت (HSDPA) باشد که گفته می شود با موبایلهای نسل سوم به رقابت خواهد پرداخت.

این فناوری می تواند به کاربران امکان دهد فایلها را سریع تر به گوشی خود وارد کنند. مثلاَ آهنگی که در حال حاضر ظرف یک و نیم دقیقه دوانلود می شود، با HSDPA در ده ثانیه وارد گوشی شما می شود.

ال جی و سامسونگ گوشی های مجهز به این فناوری را به نمایش خواهند گذاشت و پیش بینی می شود این فناوری در سال آینده در آمریکا، اروپا و کره عرضه شود.

خانه آینده

علاوه بر این، اینترنت پرسرعت کماکان از جاذبه های بزرگ سبیت خواهد بود و تاکید شرکتها در نمایشگاه امسال حول تلفن اینترنتی می گردد.

گفته می شود تی-آنلاین، بزرگترین ارایه دهنده خدمات اینترنت در آلمان، نرم افزاری را برای تماسهای ارزان اینترنتی معرفی خواهد کرد تا با شرکت مادرش، دویچ تلکوم، به رقابت بپردازد.

سازماندهندگان سبیت همچنین در یکی از سالنهای آن، یک خانه دیجیتالی شامل ۲۷ ساختمان آشیانه مانند درست کرده اند تا نسل آینده خانه را به نمایش بگذارند.

گابریل دوریس از سازماندهندگان سبیت می گوید: "این خانه دیجیتالی که از موضوعات جالب توجه نمایشگاه خواهد بود، کاملاَ الکترونیکی و مملو از تجهیزاتی است که برای سرگرمی خانگی بکار گرفته خواهد شد."

سبیت امسال تا ۱۶ مارس در شهر شمالی هانوفر ادامه خواهد یافت.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


اعتراض به خبر فروش تجهیزات سانتریفوژ اورانیوم به ایران

عبدالقدیر خان

اظهارات شیخ رشید احمد، وزیر اطلاع رسانی پاکستان، مبنی بر اینکه عبدالقدیر خان، فیزیکدان پاکستانی و سازنده نخستین بمب اتمی برای این کشور، دستگاههای سانتریفوژ اورانیوم به ایران فروخته، خشم احزاب مخالف دولت را در مجلس پاکستان برانگیخت.

یک روز پس از اعلام این خبر از سوی شیخ رشید احمد، نمایندگان احزاب مخالف دولت اقدام او را "خوش خدمتی به آمریکا" خواندند و از رئیس مجلس پاکستان خواستند که این موضوع در مجلس به بحث گذاشته شود، اما این در خواست رد شد.

شیخ رشید احمد ضمن اعلام این خبر که عبدالقدیر خان دستگاههای سانتریفوژ اورانیوم ایران فروخته، هرگونه دخالت دولت پاکستان در این اقدام را رد کرده است.

دستگاههای سانتریفوژ برای غنی سازی اورانیوم و تولید سوخت اتمی به کار می روند اما در عین حال می توانند اورانیوم غنی شده مورد نیاز برای تولید جنگ افزار اتمی را نیز فراهم آورند.

ایران در حال حاضر بنابر تعهدی که به دولتهای بریتانیا، فرانسه و آلمان داده، کاربرد دستگاههای سانتریفوژ اورانیوم را متوقف کرده است، هرچند طرفین در مورد مدت زمان متوقف ماندن کاربرد این دستگاهها اختلاف دارند.

عبدالقدیر خان که به پدر بمب اتمی پاکستان شهرت دارد، بیش از یک سال پیش طی مصاحبه ای تلویزیونی اعتراف کرد که به دولتهای ایران، لیبی و کره شمالی برای تولید جنگ افزار اتمی یاری رسانده است و از آن پس تحت حصر خانگی قرار گرفت.

دولت پاکستان هرگونه دخالت در همکاریهای عبدالقدیرخان با دیگر کشورها را رد کرد اما در همان روزهایی که اعترافات عبدالقدیرخان مطرح شد، یکی از رؤسای سابق سازمان اطلاعاتی پاکستان گفت که امکان ندارد دانشمندان برجسته هسته ای این کشور بتوانند به اقدامی دست بزنند بدون اینکه مقامات امنیتی از فعالیت آنان آگاه شوند.

پرویز مشرف، رئیس جمهور پاکستان عبدالقدیر خان را مورد عفو قرار داد، هرچند وی از مقام مشاور دولت برکنار شد.

سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا (سیا) طی گزارشی که ماه نوامبر گذشته به مجلس کنگره آمریکا ارسال کرد، ادعا کرد که پس از هفت سال زیر نظر گرفتن عبدالقدیرخان و شبکه ای که تحت نظارت وی فعالیت می کرده به این نتیجه رسیده که وی نقشه ساخت کلاهکهای اتمی در اختیار ایران گذاشته است.

شورای ملی مقاومت، شاخه سیاسی سازمان مجاهدین خلق که در خارج از ایران علیه حکومت این کشور فعالیت می کند و نخستین منبعی بود که حدود سه سال پیش وجود تأسیسات سانتریفوژ و غنی سازی اورانیوم را در ایران فاش کرد نیز ادعا کرده که عبدالقدیر خان در سال 2001 محموله ای از اورانیوم که با درجه بالایی غنی شده بوده در اختیار ایران قرار داده است.

همه این ادعاها تکذیب دولت ایران را در پی داشته است.

عبدالقدیر خان که در پاکستان قهرمان ملی به شمار می رود، بیش از بیست و پنج سال پیش نیز به ربودن طرحهای غنی سازی اورانیوم از کشورهای اروپایی متهم شده بود، هرچند هیچگاه برای این اتهام تحت پیگرد قانونی قرار نگرفت.

در دسامبر 2003 نیز روزنامه آمریکایی واشنگتن پست به نقل از یکی از کارشناسان بریتانیایی که اوائل آن سال همراه بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی از تأسیسات هسته ای ایران بازدید کرده بود نوشت که دستگاههای سانتریفوژ اورانیوم در ایران عیناً مشابه نمونه های اولیه دستگاههایی است که عبدالقدیرخان و دستیارانش با الگوبرداری از طرحهای اروپایی ساخته بودند.

نیویورک تایمز، دیگر روزنامه آمریکایی نیز همان زمان نوشت که دستگاههای سانتریفوژ اورانیوم در سال 1987 میلادی به ایران منتقل شده است.

پلیس مالزی، فوریه سال گذشته بر اساس اعترافات فردی از اتباع سری لانکا که خود را مشاور مالی عبدالقدیرخان معرفی کرده بوده، اعلام کرد که یک "ایرانی ناشناس" در اواسط دهه نود میلادی در ازای دریافت دو دستگاه سانتریفوژ از پاکستان، سه میلیون دلار به عبدالقدیر خان پرداخت کرده و این مبلغ به صورت وجه نقد در دو کیف دستی در آپارتمانی در شهر دوبی در امارات متحده عربی به عبدالقدیرخان تحویل داده شده است.

آن گونه که پلیس مالزی اعلام کرده، واسطه این معامله، قطعات سانتریفیوژ را از شرکتی به نام اسکوپ که به کمال الدین عبدالله، پسر نخست وزیر مالزی تعلق دارد، تحویل گرفته بوده است.

شرکت اسکوپ از هرگونه مشارکت در این معامله تبرئه شده و مدیریت این شرکت ادعا می کند که اطلاع نداشته است قطعاتی که فروخته بوده برای چه مصرفی بوده است.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

بوداهای بامیان چگونه به خاک نشست

یکی از دو بودای بامیان قبل از تخریب از سوی طالبان

یازده مارس، چهارمین سالگرد تخریب مجسمه های تاریخی بودا در بامیان افغانستان، به دست گروه طالبان است.

چهارمین سالگرد تخریب دو مجسمه تاریخی بودا در افغانستان، امسال هم توجه زیادی را به خود جلب نکرد و در مطبوعات، رادیو یا تلویزیون افغانستان، هیچ مطلبی در مورد این رویداد فرهنگی مهم تاریخ افغانستان منتشر نشد.

 

شریعتی که برخی از اعضای طالبان مدعی پیروی از آن بودند، هر گونه تجسم و تصویر انسان و حیوان را از مصادیق بت پرستی و شرک می دانست.

در تاریخ بیست و شش فوریه سال 2001 میلادی، شورای رهبری، شورای علما و دیوان عالی (استره محکمه) طالبان، به پیروی از فرمان ملا محمد عمر رهبر این گروه، دستور تخریب تمام آثاری را که به تعبیر آنها "غیر اسلامی" بود صادر کردند.

دو مجسمه بودا در بامیان و تمامی مجسمه های تاریخی که در موزه های کابل و دیگر شهرهای افغانستان نگهداری می شدند نیز می بایست بر اساس این فتوا نابود می شدند.

مخالفت جهانی

تکاپوی جهانی برای بازداشتن طالبان از تخریب آثار فرهنگی و تاریخی افغانستان به ویژه بتهای بودا در بامیان آغاز شد.

 

بوداهای بامیان (عکس از پاینده محمد)

کوفی عنان دبیر کل سازمان ملل متحد با فرستادن نماینده ویژه خود به کابل و قندهار، از سران طالبان خواست تا از تخریب این آثار صرف نظر کنند.

دبیرکل یونسکو، سازمان علمی، فرهنگی و آموزشی ملل متحد، از سازمان کنفرانس اسلامی در خواست کرد که طالبان را متقاعد کند که از این تصمیم خود منصرف شوند.

رییس موزه مترپولیتن نیویورک نیز از رهبران طالبان خواست که به جای تخریب این آثار فرهنگی و تاریخی، آنها را به موزه های کشورهای مختلف بفروشند.

همچنین علاقه مندان و پیروان آیین بودایی در چند شهر آسیایی، در اعتراض به این تصمیم طالبان دست به تظاهرات زدند.

اما این فشارها، تاثیری بر عزم طالبان برای تخریب آثار و داشته های تاریخی و فرهنگی افغانستان نگذاشت و در حالی که رایزنی های جهانی برای متقاعد کردن آنها به صرف نظر کردن از این اقدام ادامه داشت، از نقاط مختلف افغانستان، توپ، تانک، مسلسل و مواد منفجره به بامیان، شهر مجسمه های تاریخی بودا منتقل می شد.

نخستین بار، وقتی طالبان مجسمه های موزه کابل را دیدند

وحید مژده، عضو کمیسیون حفاظت از میراث فرهنگی افغانستان در زمان طالبان و از مقامات وزارت خارجه این گروه بوده است.

 

بوداهای بامیان (عکس از پاینده محمد)

او که در کتابش با نام افغانستان و پنج سال سلطه طالبان، فصلی را به تخریب مجسمه های بودا در بامیان و مسایل پیرامون آن اختصاص داده است، می گوید اندیشه تخریب بتهای بامیان، زمانی قوت گرفت که برخی رهبران طالبان، برای نخستین بار، چند مجسمه را در موزه کابل دیدند.

آقای مژده می گوید: "یک کتیبه تاریخی در ولایت بغلان افغانستان به دست آمده بود که در آن، نام یکی از اجداد کنشکا (پادشاه افغانستان کنونی در دوره کوشانی) نوشته شده بود، از آنجایی که با مشخص شدن این نام، نقطه تاریکی از تاریخ افغانستان روشن می شد، وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان تصمیم گرفت از این کتیبه، طی مراسمی در موزه کابل پرده برداری کند."

به گفته آقای مژده، در این مراسم یک باستان شناس خارجی به نام نانسی دوپری هم حضور داشت که از به دست آمدن آثاری از وجود پنجاه هزار سال تاریخ زندگی در افغانستان سخن گفت و این موضوع، سران طالبان را حیرت زده کرد.

 

وحید مژده، عضو کمیسیون حفاظت از میراث فرهنگی افغانستان در زمان طالبان
وحید مژده، عضو کمیسیون حفاظت از میراث فرهنگی
 افغانستان در زمان طالبان و از مقامات وزارت خارجه
 این گروه بوده است.


وحید مژده می افزاید که دیدن چند مجسمه تاریخی در مراسم پرده برداری از کتیبه در موزه کابل، باعث شد که طالبان به این موضوع فکر کنند که آیا نگهداری از این گونه آثار از نظر شرعی مجاز است یا خیر.

اختلاف نظر بر سر تخریب بتهای بامیان

آقای مژده معتقد است که همه رهبران طالبان در تخریب آثار تاریخی افغانستان، از جمله مجسمه های بودا، هم نظر نبودند.

او می گوید: "بعضی از سران طالبان می گفتند اگر وجود این مجسمه ها بر خلاف شریعت است، چرا کسانی مانند سلطان محمود غزنونی که بتکده سومنات را در هند خراب کرد، بتهای بامیان را ویران نکردند، بنابراین به نظر آنها، در جایی که بت پرستش نمی شود، وجود آن مانعی ندارد؛ اما برخی دیگر معتقد بودند که در زمانهای گذشته مواد منفجره وجود نداشته است، پس حالا که چنین امکاناتی وجود دارد، باید این مظاهر بت پرستی را نابود کرد."

 

اما به گفته آقای مژده، از آنجایی که حرف آخر در هر زمینه را، ملا محمد عمر رهبر طالبان می زد، مخالفتها در این زمینه، به جایی نرسید.

تخریب بتهای بامیان: انتقام از جامعه جهانی

بوداهای بامیان (عکس از پاینده محمد)

نویسنده کتاب افغانستان و پنج سال سلطه طالبان همچنین معتقد است که تخریب مجسمه های بودا، در حقیقت نوعی دهن کجی از سوی طالبان در برابر کشورهای اروپایی و آمریکایی بود که آنها را در انزوا قرار داده بودند.

او می گوید: "طالبان بیش از اینکه به اجرای شریعت بیندیشند، به این فکر بودند که با از بین بردن بتهای بامیان، از جامعه بین المللی، سازمان ملل متحد و کشورهایی که آنها را به رسمیت نشناخته است، می توانند انتقام بگیرند، بنابراین، هر چه قدر تاکید جهانی بر حفظ این آثار بیشتر شد، طالبان هم بیشتر بر ازبین بردن آنها پافشاری می کردند".

و سرانجام "صلصال" و "شهمامه" فروریخت

سرانجام در روز نهم مارس سال 2001 میلادی، بعد از برگزاری نماز جمعه، نیروهای طالبان به روی مجسمه های بودا، آتش گشودند و دو شبانه روز به این کار ادامه دادند تا در شامگاه 11 مارس، از "صلصال" و "شهمامه" 1600 ساله، تنها دو حفره به ارتفاع 53 و 35 متر در دامنه هندوکش مرکزی افغانستان باقی ماند.

پیش از طالبان نیز، مجسمه های تاریخی بودا در بامیان افغانستان ضربه های فراوان دیده بود، چنگیز خان مغول در سال 1222، اورنگزیب در سال 1689 و عبدالرحمان خان در سال 1892 میلادی، هر کدام به نوبه خود برای تخریب این دو مجسمه تلاش کردند و بر پیکر آنها صدماتی وارد کردند؛ در جریان جنگهای داخلی مجاهدین افغان در آغاز دهه نود میلادی نیز مجسمه های بودا، از آسیب مصون نماند.

به باور برخی از کارشناسان، مجسمه های بودا در بامیان، اگر تا دیروز نمادی از دیرینه تاریخی در این سرزمین بود، امروز یادگار سالهای حاکمیت افراطگرایی مذهبی در این کشور است، حرکتی که جهان را تکان داد و یونسکو آن را وحشت فرهنگی نامید.

۶۹۱۰

مراسم تجلیل از سالگرد شهادت استاد مزاری در کابل برگزار شد

مراسم تجلیل از دهمین سالگرد شهادت استاد مزاری رهبر فقید حزب وحدت اسلامی افغانستان، امروز با حضور معاونان رئیس جمهور، اعضای کابینه، رهبران و نمایندگان گروهها و احزاب مختلف، شخصیتهای سیاسی، ملی، علمی، رهبران و بزرگان اقوام مختلف کشور، صدها تن از مقامات دولتی، ماموران عالی رتبه ادارات مختلف، جنرالان، افسران، علما، بزرگان، روشنفکران وهزاران تن از خواهران و برادران از اقشار مختلف، در خیمه بزرگ لویه جرگه در دانشگاه پولتخنیک کابل، برگزار شد.

این مراسم که بی سابقه ترین و با شکوه ترین مراسم تجلیل از رهبر شهید در کابل محسوب می گردد، با قرائت قرآن کریم، حوالی ساعت 30/9 صبح آغاز گردید و با اجرای سرود ملی کشور ادامه یافت، پس از آن پیام آقای حامد کرزی رئیس جمهور کشورمان به مناسبت دهمین سالگرد شهادت رهبر شهید، توسط آقای فاروق وردک رئیس اداره امور قرائت گردید.

در ادامه مراسم استاد خلیلی رهبر حزب وحدت اسلامی افغانستان و معاون ریاست جمهوری به ایراد سخن پرداختند. سخنران بعدی محترم داکتر انورالحق احدی وزیر مالیه و رهبر حزب افغان ملت بود. وی گفت؛ مزاری یک رهبر بود، رهبری که توانسته است، جمعیتی را هدایت نماید و آثار رهبری اش تا هنوز به قوت خود باقی است.

وی افزود؛ گرچه من شناخت کامل از شهید مزاری ندارم، چون در آن زمان نبودم، ولی از استاد خلیلی شناخت دارم، ایشان به وحدت ملی، عدالت اجتماعی، دموکراسی، ثبات، امنیت، صلح و ترقی پایبند است و تاکید ایشان بر پایداری و پافشاری بر آرمان های شهید مزاری، نشان می دهد که آن شهید نیز چنان اندیشه داشته است.

سخنران دیگر مراسم، انجینر احمد ضیاء مسعود معاون اول رئیس جمهور و سرپرست دولت بود. سپس استاد محقق رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان شهادت استاد مزاری را فاجعه ای دانست که بدست تاریک اندیشان شوم برای ضربه زدن به مردم اتفاق افتاد و در عین حال این شهادت را باعث هوشیاری و بیداری مردم خواند.

آقای محقق با اشاره به سالهای طولانی مبارزات و خدمات فرهنگی رهبر شهید با کمترین امکانات، گفت؛ شهید مزاری بر علاوه اینکه یک سیاست مدار و مبارز بود، یک شخصیت فرهنگی و پاکدامن هم بود.

رهبر حزب وحدت مردم افغانستان اظهار داشت که شهید مزاری خواهان وحدت ملی و عدالت اجتماعی بود و می گفت کشور زمانی درست میشود که اقوام ساکن کشور در عوض حذف و کتمان همدیگر، یکی دیگر را بپذیرند و این خواسته رهبر شهید در شرایط فعلی کشور تا حدودی تحقق یافته و برای تحقق یافتن بیشتر آن، تلاش صورت گیرد تا همه مردم کشور خود را عضو یک خانواده احساس کنند و نباید منطق حذف و کتمان کردن حقایق بار دیگر در کشور تکرار شود.

در ادامه این محفل، پیام تسلیت سترجنرال دوستم رهبر جنبش ملی اسلامی افغانستان و درستیزوال سرقوماندانی اعلای قوای مسلح قرائت گردید. بعد از آن محترم حنیف اتمر وزیر انکشاف دهات در سخنرانی خود، شهید مزاری را رهبر ملی افغانستان دانسته، افزود؛ اصول و اهداف او باید اهداف ملی ما باشد و برای ما یک وجیبه است که برای تحقق آن اهداف، تلاش کنیم تا بخون شهید مزاری و شهدای ملی دیگر ارج گذاری کرده باشیم.

وی علاوه نمود؛ من به تمام مردم افغانستان تسلیت می گویم و از طرف دیگر افتخار ما این است که ما رهبرانی در کشور خود داشته ایم که صدای آزادی، عدالت و صلح از گلویی پرافتخار و مبارک آنان بیرون شده و این صدای مبارک را باید هر روز به عنوان یک اندیشه افغانی و انسانی خود ارج گذاری نمود، و در تحقق آن تلاش کنیم.

همچنان محترمه صدیقه بلخی وزیر شهدا و معلولین با مرد نامی افغانستان خواندن رهبر شهید، تجلیل از شهدایی چون استاد مزاری را جزء وظایف ایمانی مردم شهید پرور افغانستان خواند و گفت؛ آرمان عدالت اجتماعی تو برآورده شده و امروز این خواسته تو با حضور نمایندگانی از همه اقوام و مذاهب کشور در این مراسم، تمثیل شده است.

بعداً آقای سید مصطفی کاظمی وزیر سابق تجارت و رهبر حزب اقتدار ملی افغانستان در این مراسم به بیان برخی از خاطرات خود و دیدگاههای رهبر شهید پرداخت. سپس محترم سید حامد گیلانی فرزند و نماینده پیرصاحب سید احمد گیلانی رهبر حزب محاذ ملی افغانستان، گفت؛ جای افتخار است که در مراسم بزرگداشت شهید استاد مزاری پیرو مولا علی که خونش در راه اعتلای کلمه الله و وحدت افغانستان ریخته شد، شرکت میکنم. وی خواستار توجه مردم به حمایت از شرایط کنونی که به بهای خون شهدای زیاد بدست آمده، گردید و خواهان همبستگی بیشتر مردم شد.

از دیگر برنامه‌های این مراسم اجرای سرود بسیار زیبا توسط گروه سرود شیرین هزاره در وصف رهبر شهید بود.

پروفیسور صالح گل شینواری از رهبران قوم شینوار و مهمند نیز طی صحبتی گفت؛ مزاری رهبری بود که به همة ملت افغانستان تعلق دارد. او عدالت خواه، وحدت طلب و صلح دوست، اما نه در حرف بلکه در عمل و خود قربانی این اهداف شد. اکنون نیز وقتی از این آرمانها سخن میگویم در حد حرف نباید باشد بلکه در عمل نیز باید تحقق پیدا نماید.

استاد عرفانی یکه ولنگی آخرین سخنران این محفل با شکوه و بی نظیر، که علیرغم حضورهزاران نفر در آرامش کامل، برگزار شده بود. وی گفت که برازندگی و ماندگاری اشخاص بخاطر شعار و عملکرد آنان است و شهید مزاری بخاطر شعارها و خواسته‌های بحق خود، همچنان محبوبیت خویش را در میان مردم حفظ نموده است. وی اظهار داشت که شهید مزاری را نباید به، یک قوم، سمت و زبان محدود کرد، برای اینکه شعار و خواسته‌های او برای همه مردم افغانستان بود.

آقای عرفانی از یاران شهید مزاری خواست که انسجام و همکاریشان را در تمام صحنه‌ها حفظ کنند. مراسم دهمین سالگرد شهادت منادی عدالت اجتماعی و شهید وحدت ملی با دعا برای حفظ امنیت، آرامش و رفاه مردم افغانستان خاتمه یافت.

8891


در آمد ساکنان شهرسانتا ماریا از محاکمه مایکل جکسون

ماُیکل جکسون

در حالی که محاکمه مایکل جکسون در سانتا ماریا واقع در ایالت کالیفرنیای آمریکا کانون پوشش رسانه ای جهان شده است، ساکنان این شهر کوچک بهترین استفاده را از این فرصت می برند.

میلیونها نفر در سراسر دنیا آلبومهای موسیقی این خواننده آمریکایی را خریده اند و اکنون هزاران نفر اخبار دادگاه وی را با ولع تمام دنبال می کنند.

اما شاید آقای جکسون هرگز تصور نمی کرد که روزی خودش ناخواسته برای گروهی از ساکنان شهری کوچک تا این حد پولساز شود.

به نظر می آید تب پول درآوردن از محاکمه جنجال آفرین این خواننده موسیقی به جان همه شهروندان سانتا ماریا افتاده است.

کاسبی هتلهای شهر که معمولاَ در این موقع از سال کسادترین روزها را سپری می کنند، سکه شده است. یک مهمانخانه محلی تبلیغ کرده است که به مناسبت محاکمه مایکل جکسون، نرخهای ویژه ای ارایه می دهد.

البته بهره برداری مالی از محاکمه مردی که به اذیت و آزار جنسی کودکان متهم شده، در کشوری که سرزمین فرصتهاست، عجیب نیست.

صندلی ۵۰۰ دلاری

صف طویل واحدهای سیار تلویزیونی در محل محاکمه

در پشت ساختمان دادگاه، زنان در قهوه خانه "کافی دیم" به مشتریانی که عمدتاَ خبرنگار و گزارشگرند، نوشدینی و اینترنت پر سرعت ارایه می دهند، آن هم با قیمتهای گزاف!

صاحب این قهوه خانه، کارمن جنکینز، می گوید که محاکمه آقای جکسون کسب و کارش را هزار درصد رونق بخشیده است. وی به بی بی سی گفته است: "من هزینه های زیادی دارم، برای همین این فرصت خوبی است."

وی هر صندلی را به ازای ۲۵۰ دلار به عنوان دفتر کار به گزارشگران اجاره داده است. در اولین روز انتخاب اعضای هیات منصفه، مشتریان حاضر بودند ۵۰۰ دلار بپردازند. در آن روز قهوه خانه مملو از جمعیت بود.

خانم جنکینز لبخندزنان می گوید: "من هیچ گلایه ای ندارم، هیچ کسی گلایه ای ندارد."

حتی یک وب سایت ویژه راه اندازی شده است تا رستورانهای سانتا ماریا را به خیل خبرنگاران و مفسران حقوقی که به این شهر آمده اند، معرفی کند.

در این سایت همچنین به رستوران "هیچینگ پست" اشاره شده است که صحنه فیلمبرداری فیلم "از پهلو" بوده است که اخیراَ برنده اسکار بهترین فیلنامه اقتباسی شد.

یک کلوپ بازی های ویدئویی در مرکز شهر سانتا ماریا اعلام کرده است که به دارندگان کارت خبرنگاری ۱۵ درصد تخفیف می دهد. روی اعلامیه های این کلوپ که زیر برف پاک کن اتومبیلهای پارک شده در نزدیکی دادگاه بجا مانده، نوشته شده است: "پس از یک روز پرتلاطم در دادگاه، چرا به سراغ هیجان مجازی نمی آیید؟"

مفهوم کارآفرینی

رابرت بیشاف، یک برقکار بومی که اینترنت پرسرعت و سیستمهای تلویزیونی نصب می کند، برای بهره برداری از توجه رسانه ها به این شهر نقشه کشیده است.

وی  می گوید: "می خواستم به سراغ یکی از مشتریانم در نزدیکی دادگاه مایکل جکسون بروم، ولی کلی از وقتم برای یافتن جای پارک تلف شد."

در آن موقع بود که آقای بیشاف تصمیم گرفت لباسی عجیب بپوشد و کلاه گیس بر سر بگذارد و در میان آن هیاهوی رسانه ای هر چیزی را تبلیغ کند تا در تلویزیونها به نمایش گذاشته شود.

وی می گوید: "اوضاع شهر بهم ریخته ولی چه دلیلی دارد که من از آن پول درنیاورم؟ همه همسایگانم برای استقرار دوربینهای تلویزیونی دارند اجاره می گیرند. فکر می کنم من کار آفرین هستم."

البته آقای بیشاف که می خواهد پولش را صرف آموزش و پرورش فرزندانش کند، می افزاید: "مادرم فکر می کند من ابله ام."

اتوبوس طلایی

یک بومی دیگر وکیل مدافعی به نام مایکل کلیتون است که ساختمانی با بام مسطح دارد. وی می گوید: "من به تازگی پلکانی نصب کرده ام تا خبرنگاران بتوانند به بالای پشت بام بروند. من شش قسمت پشت بام را به شش رسانه خبری مختلف کرایه داده ام تا از آمدن و رفتن مایکل جکسون و سایر ستارگانی که وی می خواهد برای دفاع از خود به دادگاه بیاورد، فیلم بگیرند."

او هر روز از هرسازمان رسانه ای ۲۵۰۰ دلار بخاطر کرایه فضایی کوچک در پشت بام خانه اش دریافت می کند. این وکیل آمریکایی همچنین در بیرون خانه خود یک اتوبوس قدیمی انگلیسی دارد که از این وسیله نقلیه در حالت پارک شده بیشتر پول درمی آورد.

آقای کلیتون می گوید: "آاین اتوبوس دوطبقه قرمز رنگ می تواند برای هر رسانه مکان مناسبی برای فیلمبرداری باشد. سقف این اتوبوس حکم دنباله پشت بام خانه ام را دارد."

اما آیا چنین سودجویی آشکار از یک پرونده جدی جنایی برای یک وکیل قباحت ندارد؟

آقای کلیتون می گوید: "اگر فرد دیگری مالک این ساختمان بود و تصمیم می گرفت کسی را به ملکش راه ندهد، من وی را کودن تجاری می نامیدم."

۶۸۰9

پایان ' معجزه  فورد '

عرضه مدل تازه فورد

شرکت خودروسازی فورد که در سال ۱۹۰۳ به دست هنری فورد تاسیس شد، بیش از یک قرن نماد کارآفرینی و غرور آمریکا بوده است.

این شرکت در سال ۱۹۰۸ با تولید فورد مدل تی پیشگام عرضه خودروهای ارزان قیمت برای توده ها شد و طی دو دهه، بیش از ۱۵ میلیون دستگاه فورد تی تولید کرد.

همین روند کمک کرد تا نام فورد در جهان بر سر زبانها بیافتد و بسیاری از مدلهای فورد مانند موستانگ به نماد فرهنگ عامه تبدیل شوند.

هنگامی که تولید فورد مدل تی سرانجام خاتمه یافت، یک روزنامه نگار نیویورکی مرثیه معروفی نوشت که در آن آمده است: "این معجزه ای بود که خداوند نازل کرده بود!"

امروزه فورد یک غول جهانی است و به عنوان سومین خودروساز بزرگ دنیا هر سال شش و نیم میلیون دستگاه خودرو به ارزش ۱۴۰ میلیارد دلار می فروشد.

اگرچه این شرکت سال گذشته سه و نیم میلیارد دلار سود برد، اما بیشتر درآمدش از محل وامهای خرید خودرو و بهره سایر اعتبارها تامین شد. اکنون بیم آن می رود که اگرنرخ بهره بالا برود، این درآمد کاهش یابد.

فورد در آمریکا بخاطر رقابت شدید تولید کنندگان ژاپنی نظیر تویوتا، هوندا و نیسان و نیز رقبای سنتی خود جنرال موتورز و دایملرکرایسلر برای حفظ سهمش از بازار به صرافت افتاده است.

این خودروساز با ارایه تخفیفهای چند هزار دلاری برای مدلهای تازه می کوشد سهمش از بازار را حفظ کند، اما فورد با کاهش قیمتها در حقیقت از سود خود می کاهد.

فورد در اروپا نیز به تکاپو افتاده و موفقیت سرمایه گذاری اش روی اتومبیلهای مجللی مانند جگوار و آستن مارتین کمتر از حد انتظار بوده است.

این خودروساز آمریکایی همچنین گرفتارهزینه های سنگین برنامه های بازنشستگی و خدمات درمانی کارکنان خود است.

گرام مکستون، تحلیلگر صنعت خودرو، می گوید: "کل هزینه های خدمات درمانی فورد در حدود ۲۴ میلیارد دلار و مستمری بازنشستگی آن نیز چیزی در همین حدود است. مجموع ارزش کسب و کار فورد ۱۷ میلیارد دلار است، بنابراین هزینه های آن به مراتب بیشتر است."

برخی مفسران معتقدند فقط اعتبار خیره کننده فورد است که به این خودروساز امکان می دهد در فضای کنونی به فعالیت ادامه دهد.

شان ایگان، تحلیلگر صریح اللهجه نرخ گذاری اعتبار شرکتها می گوید: "اگر نام این شرکت، فورد نبود، باید تاحالا اعلام ورشکستگی می کرد."

رییس و مدیر اجرایی این خودروساز آمریکایی، بیل فورد، نوه بنیانگذار این شرکت است.

وی نسبت به منتقدان خوش بین تر است، ولی اذعان می کند که باید به مشکلات پرداخت.

آقای فورد می گوید: "ما باید رویکرد تازه ای به خدمات درمانی داشته باشیم، زیرا آن بزرگترین مشکل فراروی راهمان است."

سال آینده برای فورد حیاتی خواهد بود. آگر این شرکت بتواند بر چالش رقبای آسیایی فایق آید و کسب و کارش را احیا کند، آنگاه می تواند آینده درخشانی داشته باشد.

وگرنه، راه فورد به ترکستان ختم خواهد شد.

هفتاد و سه انبار اسلحه توسط نیروهای ائتلاف در افغانستان کشف گردیده است

Afghan militiaman in Kabul


سخنگوی قوای ائتلاف در افغانستان میگوید: نیروهای امریکایی تا فبروری سال 2005 موفق به کشف و ضبط هفتاد و سه انبار اسلحه در نقاط مختلف افغانستان گردیده اند .

نیروهای ائتلاف تا فبروری سال 2004 موفق به کشف شصت و چهار انبار اسلحه از نقاط مختلف افغانستان گردید ه بود که بیست و پنج آن به کمک مردم کشف گردید در حالیکه تا فبروری سال 2005 هفتاد و سه انبار اسلحه بدست عساکر امریکایی افتاده که در کشف چهل و نه ذخیره آن همکاری مردم قابل دقت است . ستیف ولمن اضافه داشت همکاری مداوم مردم در کشف انبار اسلحه در افغانستان میرساند که افغانها دیگر از جنگ خسته شده اند و خواستار یک کشور با مصئون و آزاد ند و مادر این راه آنها را کمک می نمایم .


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

مشاور اسکاتلندی وزارت توسعه روستایی افعانستان کشته شد

استیو مک کوئین - عکس از اش سوئیتینگ

سفارت انگلستان در کابل امروز کشته شدن استیومک کوئین تبعه 41 ساله این کشور را که به عنوان مشاور وزارت انکشاف و دهات کار می کرد، تائید کرد.

این تبعه انگلیسی ساعت 10 شب گذشته حوالی چهارراهی انصاری در نزدیکی مهمان خانه ملل متحد از سوی افراد مسلح ناشناس به قتل رسیده بود.

این چهارمین تبعه خارجی است که از سال گذشته تاکنون به قتل می رسد.
براساس گزارش ها؛ در حدود 2000 نفر تبعه خارجی در کابل در قالب دیپلمات و کارمندان انجوها حضور دارند.

یکی از سخنگویان طالبان مسئوولیت قتل مک کوئین را به عهده گرفته است.
مقامات امنیتی کشور در حال بررسی این حادثه می باشند.


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

والی بلخ را نمی خواهیم

روزنامه ارده در آخرین شماره خود نوشته است : صد ها تن باشندگان شهر مزارشریف با شعارهای عطا محمد را تبدیل کنید ، و والی را نمی خواهیم به جاده های آن شهر سرازیر شدند .

مظاهره کنندگان ادعا می کردند که عطا محمد والی ولایت بلخ پنج هزار جریب زمین ملکیت آنها را بفروش رسانیده است.

آنها  از حکومت مرکزی می خواستند که بحال شان توجه نماید.

خبرمی افزاید : عطا محمد والی بلخ دررابطه با این تظاهرات گفته است که خوشبختانه تظاهرکنندگان مردم شهر مزارشریف نیستند واز اطراف وسایرو لایات به این شهر امده اند.

۶۸۰۲


فیفا توپهای هوشمند را آزمایش می کند

عملکرد توپ هوشمند

فدراسیون جهانی فوتبال، فیفا، قصد دارد برای کمک به داورانی که در تشخیص عبور توپ از خط دروازه تردید دارند، در مسابقات جام جهانی فوتبال جوانان زیر ۱۷ سال توپ ویژه ای را به خدمت بگیرد که به یک ریزتراشه مجهز است.

این نهاد جهانی به منظور پایان دادن به جنجالهای مربوط به ابهام درباره عبور توپ از خط دروازه تصمیم گرفته است که این توپ را در ماه سپتامبر در پرو آزمایش کند.

این توپ را شرکت آدیداس طراحی و به فیفا معرفی کرده است. این شرکت تولید کننده لوازم و پوشاک ورزشی، این توپ مخصوص را در مسابقه ای بین تیم نورمبرگ و ذخیره های این تیم در حضور نمایندگان فیفا محک زده است.

هرگاه این توپ مجهز به ریز تراشه از خط دروازه عبور کند، داور با شنیدن یک بوق آگاه می شود. فیفا این توپ را بدین دلیل پسندیده است که دیگر بخاطر مشاهده تصویر صحنه "گل"، وقت مسابقه تلف نمی شود و داور در همان لحظه می تواند تصمیم بگیرد.

فدراسیون فوتبال انگلستان نیز برای امتحان این توپ ابراز تمایل کرده است، ولی هم لیگ برتر و هم لیگ فوتبال (دسته یک به پایین) این کشور از توپهایی استفاده می کنند که توسط رقبای آدیداس تولید شده اند.

آدیداس این توپ را به همراه دو شرکت آلمانی دیگر می سازد و گفته است که بخاطر لزوم آزمایش مفصل، بعید است که بتوان از این توپ در جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان استفاده کرد.

درخواست برای استفاده از فناوری پیشرفته در تشخیص عبور توپ از خط دروازه ماه گذشته پس از آن افزایش یافت که تیم تاتنهام در پیکارش با منچستر یونایتد در قالب مسابقات لیگ برتر از یک گل مسلم محروم شد.

در آن مسابقه، 'روی کارول' دروازه بان منچستر یونایتد توپ را پشت خط دروازه اش انداخت، ولی داور و خط نگهدار این صحنه را ندیدند.

۶۶۵۰


'انتخابات افغانستان در ماه سپتامبر برگزار می شود'



مقامات افغان می گویند که به نظر می رسد نخستین انتخابات پارلمانی این کشور، در ماه سپتامبر آینده برگزار خواهد شد.

پیشنهاد برگزاری انتخابات پارلمانی افغانستان در ماه سپتامبر، هنوز هم نهایی نشده است، اما چندین منبع بین المللی و افغان که نخواستند نامشان فاش شود می گویند که این تاریخ برای برگزاری انتخابات، قابل قبول به نظر می رسد.

بر اساس پیشبینی های قبلی، انتخابات پارلمانی افغانستان قرار بود در ماه مه آینده برگزار شود و مقامات افغان نیز، بارها امکان تاخیر در برگزاری انتخابات را رد کرده بودند.

دفتر سازمان ملل متحد در کابل هفته گذشته تایید کرد که امکان برگزاری انتخابات در ماه مه وجود ندارد.

در صورتی که ماه سپتامبر برای برگزاری انتخابات پارلمانی افغانستان تایید شود، این یک تاخیر چهار ماهه را نشان می دهد.

در ابتدا قرار بود انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی افغانستان، به طور همزمان برگزار شود، اما یکی از مشکلاتی که باعث ایجاد این فاصله شد، ملاحظات امنیتی بود.

موضوع پیچیده تر، انتخابات شوراهای ولایتی است که آن انتظار می رود همزمان با انتخابات پارلمانی برگزار شود.

هنوز بسیاری از مشکلاتی که باعث تاخیر انتخابات پارلمانی شد، همچنان وجود دارد.

تعیین مرزهای واحدهای انتخاباتی، سرشماری جمعیت، سیستم برگزاری انتخابات و همچنین نحوه شمارش آرا، از جمله این چالشها است.

تشکیل دبیرخانه موقت پارلمان افغانستان

از سوی دیگر، به گزارش باختر، خبرگزاری دولتی افغانستان، حامد کرزی رییس جمهور این کشور، یک دارالانشا (دبیرخانه) موقت تشکیل داده است تا مقدمات تشکیل پارلمان افغانستان را فراهم کند.

آماده کردن جایگاه موقتی پارلمان، در نظر گرفتن تدابیر امنیتی برای پارلمان و اعضای آن، تهیه لوازم و وسایل لجستیکی (تدارکاتی) و انجام مراسم افتتاح پارلمان، از وظایف دبیرخانه موقت به ریاست عزیز لودین است.

باختر می گوید که رییس جمهور افغانستان این دبیرخانه را بر اساس ماده صد و چهل و دو قانون اساسی این کشور تشکیل داده است.


آمریکا: ایران جهانیان را فریب می دهد

برادعی و گلد اسمیت در اجلاس شورای حکام - آژانس بین المللی انرژی اتمی

نماینده آمریکا در آژانس بین المللی انرژی اتمی مجددا ایران را به تلاش برای دستیابی به تسلیحات هسته ای متهم کرده است.

جکی ساندرز، نماینده آمریکا، در واکنش نسبت به گزارش مطرح شده در اجلاس جاری شورای حکام آژانس بین المللی در باره ایران گفت که این کشور در صدد فریب افکار عمومی جهانیان است و با ریاکاری برنامه تولید جنگ افزارهای اتمی را در پوشش فعالیت های صلح آمیز هسته ای ادامه می دهد.

وی گفت که گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی نشان می دهد که تعداد هشدار دهنده ای پرسش های بی پاسخ در مورد برنامه های اتمی ایران همچنان مطرح است.

گزارش مطرح شده در اجلاس دوره ای آژانس بین المللی در مورد ایران به مواردی اشاره دارد که به گفته تهیه کنندگان این گزارش، همچنان با ابهام مواجه است.

خانم ساندرز گفت که این گزارش عملا حاوی فهرستی از اقدامات دولت ایران برای پنهانکاری و گمراه کردن بازرسان آژانس بین المللی است.

وی مجددا خواستار آن شد که پرونده هسته ای ایران به منظور بررسی تخلفات این کشور از تعهدات آن در چارچوب پیمان منع گسترش جنگ افزارهای هسته ای به شورای امنیت سازمان ملل متحده ارجاع شود.

شورای امنیت از حق وضع تحریمهای بین المللی علیه کشورهای متخلف برخوردار است.

گزارشی که در جلسه شورای حکام در روز سه شنبه، 1 مارس، مطرح شد به خودداری ایران از همکاری کامل با بازرسان آژانس بین المللی و از جمله بازدید از تاسیسات نظامی منطقه پارچین اشاره دارد.

انتقاد ایران

پیشتر، یک مقام ایرانی گزارش معاون آژانس بین المللی انرژی اتمی به جلسه شورای حکام آژانس را مورد انتقاد قرار داده و گفته بود جمهوری اسلامی به این گزارش پاسخ خواهد داد.

محمد سعیدی، معاون برنامه ریزی و امور بین المللی سازمان انرژی اتمی ایران که در وین، پایتخت اتریش و مقر آژانس بین المللی به سر می برد، گفت که ارایه گزارش پیر گلد اشمیت، معاون آژانس، در جلسه شورای حکام اقدامی "غیر معمول" بوده است و چنین گزارشی می بایست در جلسات فنی و قبل از نشست شورای حکام ارایه می شد.

آقای سعیدی گفته است که نمایندگان جمهوری اسلامی در آژانس بین المللی انتقاد این کشور از اقدام آقای گلد اشمیت را به اطلاع محمد البرادعی، مدیرکل، و سایر مقامات آژانس رسانده اند.

وی اعلام داشت که روز چهارشنبه، 2 مارس، جمهوری اسلامی پاسخ خود را در این زمینه اعلام می دارد.

به گفته آقای سعیدی، گزارش معاون آژانس بین المللی حاوی روند بازرسی از تاسیسات هسته ای ایران از ماه نوامبر گذشته بوده است و منشا آلودگی در برخی قطعات هسته ای ایران را مطرح می کند.

منظور آقای سعیدی از آلودگی، یافت شدن آثار اورانیوم غنی شده در برخی تجهیزات موجود در مراکز هسته ای ایران به خصوص قطعات دستگاه های سانتریفوژ مورد استفاده در غنی کردن اورانیوم است.

در مورد احتمال صدور بیانیه ای از سوی آمریکا نسبت به این گزارش، معاون سازمان انرژی اتمی ایران گفت که چنین احتمالی وجود ارد و افزود که طبیعی است آمریکا نسبت به فعالیت های هسته ای جمهوری اسلامی واکنش نشان دهد.

نشست دوره ای شورای حکام آژانس بین المللی روز دو شنبه، 28 فوریه، در وین آغاز به کار کرد و در جلسه روز سه شنبه، 1 مارس، معاون آژانس در امور امنیتی، گزارشی را در مورد اقدامات انجام شده از زمان برگزاری نشست قبلی در نوامبر سال 2004 ارایه داد.

گزارش گلد اشمیت

آقای گلد اشمیت در این گزارش از جمله به وضعیت ایران در زمینه برنامه سانتریفوژ و فن آوری کسب شده در این کشور، منشا آلودگی برخی قطعات و تعلیق غنی سازی اورانیم اشاره کرد.

وی گفت که از ماه نوامبر سال گذشته تا کنون، بازرسان آژانس از تجهیزات هسته ای در تهران، نطنز و اصفهان بازدید کرده و اجازه بازرسی از برخی مراکز جانبی را نیز یافته است.

در مورد منشا آلودگی، که جمهوری اسلامی گفته است قبل از صدور این قطعات به ایران صورت گرفته، آقای گلد اشمیت گفت که بازرسان آژانس از مراکزی در خارج از ایران دیدن کرده اند.

در مورد دستگاه های سانتریفوژ، وی گفت که ایران مدارکی را به بازرسان نشان داده حاکی از اینکه یک طرف خارجی در سال 1987 پیشنهادی را برای تحویل دو هزار دستگاه به ایران عرضه کرد اما مقامات ایرانی گفته اند که تنها بخشی از قطعات ارسال شده و آژانس مشغول بررسی این ادعای ایران است.

معاون آژانس بین المللی همچنین به درخواست بازرسان برای بازدید از تاسیسات نظامی واقع در پارچین اشاره کرده است.

وی گفت که در چارچوب بررسی در مورد تاسیسات و تجهیزاتی که دارای کاربرد دو منظوره نظامی و غیر نظامی است از دولت ایران خواسته است از مرکز تحقیقات فیزیک در منطقه شیان لویزان دیدن کند اما مقامات ایرانی گفته اند که فعالیت این مرکز مشمول پیمان منع گسترش تسلیحات هسته ای نیست.

آقای گلد اشمیت همچنین گفت که ایران با تقاضای بازرسان آژانس برای بازرسی تاسیسات دیگری در منطقه پارچین موافقت نکرده است.

ایالات متحده ایران را متهم کرده است که از برخی تاسیسات نظامی واقع در پارچین برای تهیه تجهیزات دارای کاربرد در تولید بمب اتمی استفاده می کند اما مقامات جمهوری اسلامی، ضمن رد این اتهام، با بازرسی از این تاسیسات موافقت نکرده است.

معاون آژانس بین المللی گفت که این آژانس بر تصمیم دولت ایران برای تعلیق برنامه غنی سازی اورانیوم نظارت دارد.



~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


ایران درخواست بازرسی مجدد از مجتمع نظامی پارچین را رد کرد

عکس ماهواره ای از پارچین

آژانس بین المللی انرژی اتمی می گوید ایران درخواست این سازمان برای بازدید مجدد از تاسیسات نظامی پارچین در جنوب شرق تهران را رد کرده است. مقام های ایرانی در واکنش گفته اند همکاری ایران تاکنون در این زمینه فراتر از تعهدات آن کشور بوده است.

بازرسان آژانس ابتدا در نیمه اول ماه ژانویه در جستجوی آثار مواد غیرمجاز هسته ای در منطقه پارچین به نمونه برداری از فضای سبز آن پرداختند، اما گفته شد در جریان آن بازدید اجازه دسترسی به تمامی نقاط مورد نظر به آنها داده نشد.

سال گذشته یک موسسه پژوهشی در آمریکا با انتشار تصاویری ماهواره ای از پارچین مدعی شد که در این مکان، تجهیزات و امکاناتی برای آزمایش مواد انفجاری در حد بمب اتمی وجود دارد.

دولت آمریکا می گوید ایران احتمالا از این مجتمع برای انجام آزمایش های مربوط به توسعه سلاح های اتمی استفاده می کند.

دولت ایران این ادعا را رد کرده و هدف از موافقت با بازرسی این مجتمع را "اعتمادسازی و کمک به بسته شدن هرچه سریعتر پرونده ایران" در آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرد.

درخواست بازدید مجدد

بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی پس از نخستین بازدید از این مجتمع به مقام های ایرانی گفتند که مایلند برای بازدید از بخش دیگری از آن که در جریان بازدید اول پوشش داده نشد به آنجا بازگردند.

اما پیر گلداسمیت، قائم مقام این آژانس می گوید مقام های ایرانی اکنون درخواست بازدید از این قسمت از پارچین که وی آن را "مورد علاقه ویژه آژانس" توصیف کرد رد کرده اند، چرا که استدلال می کنند بازرسان آژانس قبلا امکان بازدید از قسمت هایی را که مشخص کرده بودند یافته اند و به همین دلیل بازدید دیگری از مجتمع قابل توجیه نیست.

آقای گلداسمیت در گزارشی به اجلاس دوره ای نمایندگان 35 کشور عضو شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی که روز دوشنبه در مقر سازمان در وین آغاز به کار کرد در این زمینه اظهار نظر می کرد.

اما سیروس ناصری، نماینده ایران در نشست روز سه شنبه شورای حکام گفت ایران در ایجاد امکان دسترسی به پارچین برای بازرسان آژانس حتی از تعهدات خود فراتر رفته است.

وی گفت آژانس اتمی اطلاعات گسترده ای جمع آوری کرده و افزود بازرسی ها نشانه ای از عملکرد شفاف ایران و راهی برای اعتمادسازی بوده است.

در زمان اعلام موافقت ایران با بازدید بازرسان از پارچین، مقامات ایرانی گفتند که این بازرسی شامل تاسیسات نظامی این منطقه نمی شود.

مشخص نیست که آیا درخواست گسترش دامنه بازرسی از پارچین به دلیل کشف آثار مواد مشکوک صورت می گیرد یا علت دیگری دارد.

یک مرکز تولید و آزمایش مهمات در پارچین قرار دارد و آمریکا این احتمال را مطرح کرده است که ممکن است امکانات موجود در آن برای آزمایش قطعات انفجاری قابل استفاده در بمب های اتمی به کار رود.


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

فراخوان مخالفان حمله احتمالی آمریکا به ایران در بریتانیا


یک گروه مخالف جنگ در بریتانیا به نام 'جهان ما صدای ما' که پیش از حمله آمریکا و متحدانش به عراق تشکیل شد، در تلاشی تازه، اقدام به جمع آوری امضا علیه هرگونه حمایت بریتانیا از عملیات نظامی یا حمله احتمالی به ایران و سوریه کرده است.

این گروه، از مردم خواسته تا با پیوستن به مبارزه اخیر، احزاب اصلی بریتانیا را که برای انتخابات سراسری این کشور آماده می شوند، مجبور به دادن تعهد برای حمایت نکردن از آمریکا در صورت حمله احتمالی آن کشور به ایران و سوریه کنند.

یک صفحه کامل از روزنامه ایندیپندنت، چاپ لندن، روز سه شنبه یکم مارس به آگهی مخالف مشارکت در هرگونه حمله به ایران که به سفارش گروه "جهان ما صدای ما" منتشر شده، اختصاص داشت.

بالای این آگهی نوشته شده: "فوری! بنا بر گزارشهای رسیده، آمریکا بنا دارد در ماه ژوئن سال جاری به ایران حمله کند."

در متن این آگهی نیز به اظهارات اخیر "اسکات ریتر" بازرس تسلیحاتی ارشد سابق سازمان ملل متحد اشاره شده که در برخی سایت های اینترنتی منعکس شده بود. طبق گزارش سایتهای مذکور، آقای ریتر ادعا کرده بود اطلاعاتی بدست آورده که نشان می دهد آمریکا بنا دارد در ماه ژوئن 2005(خرداد سال جاری) ایران را بمباران کند. این آگهی همچنین از احتمال وجود برنامه هایی برای حمله آمریکا به سوریه خبر داده است.

سخنان اسکات ریتر در هیچیک از رسانه های مستقل خبری بازتاب نیافته اما گروه "جهان ما صدای ما" آن را محور برنامه خود قرار داده است.

گروه مذکور در ادامه آگهی خود نوشته که غیر ممکن است تونی بلر (نخست وزیر بریتانیا) در صورت وجود چنین برنامه هایی، از آنها بی خبر باشد و خواسته که موضوع اقدام نظامی احتمالی آمریکا علیه ایران و سوریه به یکی از موضوعات اصلی انتخابات تبدیل شود.

تشکیلات غیر حزبی و فارغ از گرایشات خاص مذهبی "جهان ما صدای ما" در این آگهی از مردم بریتانیا خواسته است ضمن حمایت مالی از این موسسه با پر کردن یک فرم ویژه از تونی بلر و رهبران احزاب سیاسی این کشور در خواست کنند در صورت حمله احتمالی آمریکا به ایران، از این اقدام حمایت نکرده و این کشور را بار دیگر درگیر جنگ نکنند.

"جهان ما، صدای ما" چندمین گروهی است که با هدف مخالفت با اقدام نظامی احتمالی آمریکا علیه ایران اقدام به جلب حمایت مردم کرده است.

در واقع، سابقه ذهنی به جا مانده از حمله آمریکا به همسایگان ایران، یعنی افغانستان و عراق و هشدارهایی که برخی کارشناسان یا منابع مطلع، مانند آقای ریتر داده اند، از یک سو و جو حاکم بر مذاکرات هسته ای ایران با جامعه بین المللی از سوی دیگر فعالان سیاسی و مدافعان حقوق بشر را در ایران و خارج از ایران به بروز واکنش های مخالفت آمیز و ضد جنگ وا داشته است.

برخی گروه های دیگر نیز در هفته های اخیر با راه انداختن اقدامهای مخالف جنگ به ویژه از طریق سایتهای اینترنتی در حال جمع آوری امضا و حمایتهای مردمی علیه هرگونه اقدام نظامی احتمالی علیه ایران و در گرفتن جنگی تازه در منطقه خاورمیانه هستند.