آمریکا: ایران جهانیان را فریب می دهد

برادعی و گلد اسمیت در اجلاس شورای حکام - آژانس بین المللی انرژی اتمی

نماینده آمریکا در آژانس بین المللی انرژی اتمی مجددا ایران را به تلاش برای دستیابی به تسلیحات هسته ای متهم کرده است.

جکی ساندرز، نماینده آمریکا، در واکنش نسبت به گزارش مطرح شده در اجلاس جاری شورای حکام آژانس بین المللی در باره ایران گفت که این کشور در صدد فریب افکار عمومی جهانیان است و با ریاکاری برنامه تولید جنگ افزارهای اتمی را در پوشش فعالیت های صلح آمیز هسته ای ادامه می دهد.

وی گفت که گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی نشان می دهد که تعداد هشدار دهنده ای پرسش های بی پاسخ در مورد برنامه های اتمی ایران همچنان مطرح است.

گزارش مطرح شده در اجلاس دوره ای آژانس بین المللی در مورد ایران به مواردی اشاره دارد که به گفته تهیه کنندگان این گزارش، همچنان با ابهام مواجه است.

خانم ساندرز گفت که این گزارش عملا حاوی فهرستی از اقدامات دولت ایران برای پنهانکاری و گمراه کردن بازرسان آژانس بین المللی است.

وی مجددا خواستار آن شد که پرونده هسته ای ایران به منظور بررسی تخلفات این کشور از تعهدات آن در چارچوب پیمان منع گسترش جنگ افزارهای هسته ای به شورای امنیت سازمان ملل متحده ارجاع شود.

شورای امنیت از حق وضع تحریمهای بین المللی علیه کشورهای متخلف برخوردار است.

گزارشی که در جلسه شورای حکام در روز سه شنبه، 1 مارس، مطرح شد به خودداری ایران از همکاری کامل با بازرسان آژانس بین المللی و از جمله بازدید از تاسیسات نظامی منطقه پارچین اشاره دارد.

انتقاد ایران

پیشتر، یک مقام ایرانی گزارش معاون آژانس بین المللی انرژی اتمی به جلسه شورای حکام آژانس را مورد انتقاد قرار داده و گفته بود جمهوری اسلامی به این گزارش پاسخ خواهد داد.

محمد سعیدی، معاون برنامه ریزی و امور بین المللی سازمان انرژی اتمی ایران که در وین، پایتخت اتریش و مقر آژانس بین المللی به سر می برد، گفت که ارایه گزارش پیر گلد اشمیت، معاون آژانس، در جلسه شورای حکام اقدامی "غیر معمول" بوده است و چنین گزارشی می بایست در جلسات فنی و قبل از نشست شورای حکام ارایه می شد.

آقای سعیدی گفته است که نمایندگان جمهوری اسلامی در آژانس بین المللی انتقاد این کشور از اقدام آقای گلد اشمیت را به اطلاع محمد البرادعی، مدیرکل، و سایر مقامات آژانس رسانده اند.

وی اعلام داشت که روز چهارشنبه، 2 مارس، جمهوری اسلامی پاسخ خود را در این زمینه اعلام می دارد.

به گفته آقای سعیدی، گزارش معاون آژانس بین المللی حاوی روند بازرسی از تاسیسات هسته ای ایران از ماه نوامبر گذشته بوده است و منشا آلودگی در برخی قطعات هسته ای ایران را مطرح می کند.

منظور آقای سعیدی از آلودگی، یافت شدن آثار اورانیوم غنی شده در برخی تجهیزات موجود در مراکز هسته ای ایران به خصوص قطعات دستگاه های سانتریفوژ مورد استفاده در غنی کردن اورانیوم است.

در مورد احتمال صدور بیانیه ای از سوی آمریکا نسبت به این گزارش، معاون سازمان انرژی اتمی ایران گفت که چنین احتمالی وجود ارد و افزود که طبیعی است آمریکا نسبت به فعالیت های هسته ای جمهوری اسلامی واکنش نشان دهد.

نشست دوره ای شورای حکام آژانس بین المللی روز دو شنبه، 28 فوریه، در وین آغاز به کار کرد و در جلسه روز سه شنبه، 1 مارس، معاون آژانس در امور امنیتی، گزارشی را در مورد اقدامات انجام شده از زمان برگزاری نشست قبلی در نوامبر سال 2004 ارایه داد.

گزارش گلد اشمیت

آقای گلد اشمیت در این گزارش از جمله به وضعیت ایران در زمینه برنامه سانتریفوژ و فن آوری کسب شده در این کشور، منشا آلودگی برخی قطعات و تعلیق غنی سازی اورانیم اشاره کرد.

وی گفت که از ماه نوامبر سال گذشته تا کنون، بازرسان آژانس از تجهیزات هسته ای در تهران، نطنز و اصفهان بازدید کرده و اجازه بازرسی از برخی مراکز جانبی را نیز یافته است.

در مورد منشا آلودگی، که جمهوری اسلامی گفته است قبل از صدور این قطعات به ایران صورت گرفته، آقای گلد اشمیت گفت که بازرسان آژانس از مراکزی در خارج از ایران دیدن کرده اند.

در مورد دستگاه های سانتریفوژ، وی گفت که ایران مدارکی را به بازرسان نشان داده حاکی از اینکه یک طرف خارجی در سال 1987 پیشنهادی را برای تحویل دو هزار دستگاه به ایران عرضه کرد اما مقامات ایرانی گفته اند که تنها بخشی از قطعات ارسال شده و آژانس مشغول بررسی این ادعای ایران است.

معاون آژانس بین المللی همچنین به درخواست بازرسان برای بازدید از تاسیسات نظامی واقع در پارچین اشاره کرده است.

وی گفت که در چارچوب بررسی در مورد تاسیسات و تجهیزاتی که دارای کاربرد دو منظوره نظامی و غیر نظامی است از دولت ایران خواسته است از مرکز تحقیقات فیزیک در منطقه شیان لویزان دیدن کند اما مقامات ایرانی گفته اند که فعالیت این مرکز مشمول پیمان منع گسترش تسلیحات هسته ای نیست.

آقای گلد اشمیت همچنین گفت که ایران با تقاضای بازرسان آژانس برای بازرسی تاسیسات دیگری در منطقه پارچین موافقت نکرده است.

ایالات متحده ایران را متهم کرده است که از برخی تاسیسات نظامی واقع در پارچین برای تهیه تجهیزات دارای کاربرد در تولید بمب اتمی استفاده می کند اما مقامات جمهوری اسلامی، ضمن رد این اتهام، با بازرسی از این تاسیسات موافقت نکرده است.

معاون آژانس بین المللی گفت که این آژانس بر تصمیم دولت ایران برای تعلیق برنامه غنی سازی اورانیوم نظارت دارد.



~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


ایران درخواست بازرسی مجدد از مجتمع نظامی پارچین را رد کرد

عکس ماهواره ای از پارچین

آژانس بین المللی انرژی اتمی می گوید ایران درخواست این سازمان برای بازدید مجدد از تاسیسات نظامی پارچین در جنوب شرق تهران را رد کرده است. مقام های ایرانی در واکنش گفته اند همکاری ایران تاکنون در این زمینه فراتر از تعهدات آن کشور بوده است.

بازرسان آژانس ابتدا در نیمه اول ماه ژانویه در جستجوی آثار مواد غیرمجاز هسته ای در منطقه پارچین به نمونه برداری از فضای سبز آن پرداختند، اما گفته شد در جریان آن بازدید اجازه دسترسی به تمامی نقاط مورد نظر به آنها داده نشد.

سال گذشته یک موسسه پژوهشی در آمریکا با انتشار تصاویری ماهواره ای از پارچین مدعی شد که در این مکان، تجهیزات و امکاناتی برای آزمایش مواد انفجاری در حد بمب اتمی وجود دارد.

دولت آمریکا می گوید ایران احتمالا از این مجتمع برای انجام آزمایش های مربوط به توسعه سلاح های اتمی استفاده می کند.

دولت ایران این ادعا را رد کرده و هدف از موافقت با بازرسی این مجتمع را "اعتمادسازی و کمک به بسته شدن هرچه سریعتر پرونده ایران" در آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرد.

درخواست بازدید مجدد

بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی پس از نخستین بازدید از این مجتمع به مقام های ایرانی گفتند که مایلند برای بازدید از بخش دیگری از آن که در جریان بازدید اول پوشش داده نشد به آنجا بازگردند.

اما پیر گلداسمیت، قائم مقام این آژانس می گوید مقام های ایرانی اکنون درخواست بازدید از این قسمت از پارچین که وی آن را "مورد علاقه ویژه آژانس" توصیف کرد رد کرده اند، چرا که استدلال می کنند بازرسان آژانس قبلا امکان بازدید از قسمت هایی را که مشخص کرده بودند یافته اند و به همین دلیل بازدید دیگری از مجتمع قابل توجیه نیست.

آقای گلداسمیت در گزارشی به اجلاس دوره ای نمایندگان 35 کشور عضو شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی که روز دوشنبه در مقر سازمان در وین آغاز به کار کرد در این زمینه اظهار نظر می کرد.

اما سیروس ناصری، نماینده ایران در نشست روز سه شنبه شورای حکام گفت ایران در ایجاد امکان دسترسی به پارچین برای بازرسان آژانس حتی از تعهدات خود فراتر رفته است.

وی گفت آژانس اتمی اطلاعات گسترده ای جمع آوری کرده و افزود بازرسی ها نشانه ای از عملکرد شفاف ایران و راهی برای اعتمادسازی بوده است.

در زمان اعلام موافقت ایران با بازدید بازرسان از پارچین، مقامات ایرانی گفتند که این بازرسی شامل تاسیسات نظامی این منطقه نمی شود.

مشخص نیست که آیا درخواست گسترش دامنه بازرسی از پارچین به دلیل کشف آثار مواد مشکوک صورت می گیرد یا علت دیگری دارد.

یک مرکز تولید و آزمایش مهمات در پارچین قرار دارد و آمریکا این احتمال را مطرح کرده است که ممکن است امکانات موجود در آن برای آزمایش قطعات انفجاری قابل استفاده در بمب های اتمی به کار رود.


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

فراخوان مخالفان حمله احتمالی آمریکا به ایران در بریتانیا


یک گروه مخالف جنگ در بریتانیا به نام 'جهان ما صدای ما' که پیش از حمله آمریکا و متحدانش به عراق تشکیل شد، در تلاشی تازه، اقدام به جمع آوری امضا علیه هرگونه حمایت بریتانیا از عملیات نظامی یا حمله احتمالی به ایران و سوریه کرده است.

این گروه، از مردم خواسته تا با پیوستن به مبارزه اخیر، احزاب اصلی بریتانیا را که برای انتخابات سراسری این کشور آماده می شوند، مجبور به دادن تعهد برای حمایت نکردن از آمریکا در صورت حمله احتمالی آن کشور به ایران و سوریه کنند.

یک صفحه کامل از روزنامه ایندیپندنت، چاپ لندن، روز سه شنبه یکم مارس به آگهی مخالف مشارکت در هرگونه حمله به ایران که به سفارش گروه "جهان ما صدای ما" منتشر شده، اختصاص داشت.

بالای این آگهی نوشته شده: "فوری! بنا بر گزارشهای رسیده، آمریکا بنا دارد در ماه ژوئن سال جاری به ایران حمله کند."

در متن این آگهی نیز به اظهارات اخیر "اسکات ریتر" بازرس تسلیحاتی ارشد سابق سازمان ملل متحد اشاره شده که در برخی سایت های اینترنتی منعکس شده بود. طبق گزارش سایتهای مذکور، آقای ریتر ادعا کرده بود اطلاعاتی بدست آورده که نشان می دهد آمریکا بنا دارد در ماه ژوئن 2005(خرداد سال جاری) ایران را بمباران کند. این آگهی همچنین از احتمال وجود برنامه هایی برای حمله آمریکا به سوریه خبر داده است.

سخنان اسکات ریتر در هیچیک از رسانه های مستقل خبری بازتاب نیافته اما گروه "جهان ما صدای ما" آن را محور برنامه خود قرار داده است.

گروه مذکور در ادامه آگهی خود نوشته که غیر ممکن است تونی بلر (نخست وزیر بریتانیا) در صورت وجود چنین برنامه هایی، از آنها بی خبر باشد و خواسته که موضوع اقدام نظامی احتمالی آمریکا علیه ایران و سوریه به یکی از موضوعات اصلی انتخابات تبدیل شود.

تشکیلات غیر حزبی و فارغ از گرایشات خاص مذهبی "جهان ما صدای ما" در این آگهی از مردم بریتانیا خواسته است ضمن حمایت مالی از این موسسه با پر کردن یک فرم ویژه از تونی بلر و رهبران احزاب سیاسی این کشور در خواست کنند در صورت حمله احتمالی آمریکا به ایران، از این اقدام حمایت نکرده و این کشور را بار دیگر درگیر جنگ نکنند.

"جهان ما، صدای ما" چندمین گروهی است که با هدف مخالفت با اقدام نظامی احتمالی آمریکا علیه ایران اقدام به جلب حمایت مردم کرده است.

در واقع، سابقه ذهنی به جا مانده از حمله آمریکا به همسایگان ایران، یعنی افغانستان و عراق و هشدارهایی که برخی کارشناسان یا منابع مطلع، مانند آقای ریتر داده اند، از یک سو و جو حاکم بر مذاکرات هسته ای ایران با جامعه بین المللی از سوی دیگر فعالان سیاسی و مدافعان حقوق بشر را در ایران و خارج از ایران به بروز واکنش های مخالفت آمیز و ضد جنگ وا داشته است.

برخی گروه های دیگر نیز در هفته های اخیر با راه انداختن اقدامهای مخالف جنگ به ویژه از طریق سایتهای اینترنتی در حال جمع آوری امضا و حمایتهای مردمی علیه هرگونه اقدام نظامی احتمالی علیه ایران و در گرفتن جنگی تازه در منطقه خاورمیانه هستند.

نظرات 1 + ارسال نظر
ایران دخت ۷۷ چهارشنبه 12 اسفند‌ماه سال 1383 ساعت 14:17 http://www.dargah.mihahblog.cok

رژیم جنایتکاروسرگوبگر اسلامی با جدیت در پی بدست آوردن سلاح اتمی است...آنها بی شرمانه دروغ میگویند و فکرمی کنند که کسی باور میکند؟؟؟؟

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد