توزیع پرتقال 'اسرائیلی' در تهران

 

مقدار زیادی پرتقال که گفته می شود اسرائیلی بوده، در تهران، کرج و سایر شهرستان های استان تهران توزیع و سپس جمع آوری شده است.

بر اساس گزارش ها و تصاویر منتشر شده در خبرگزاری های ایران، روی برچسب این پرتقال ها نام اسرائیل نوشته شده اما روی جعبه های حاوی آنها اسم چین آمده است.

محمدرضا نادری، معاون امور گمرکی گمرک ایران به خبرگزاری ایسنا گفته است: "از آنجا که معامله تجاری با اسرائیل ممنوع است و مردم هم کالاهای اسرائیلی را مصرف نمی کنند، اگر هم پرتقال هایی از اسرائیل به داخل کشور وارد شده باشد، از مبادی رسمی نبوده است".

این در حالی است که خبرگزاری ایلنا می نویسد که این پرتقال ها با مجوز وزارت بازرگانی ایران وارد این کشور شده ولی از آنجا که جعبه حاوی آنها چینی بوده است، مأموران وزارت بازرگانی هنگام ترخیص جعبه ها متوجه برچسب های روی خود پرتقال ها نشده اند.

از سوی دیگر یک وارد کننده میوه به ایسنا گفته است که بازرسان دولتی صبح جمعه ۴ اردیبهشت (۲۴ آوریل) سردخانه های واردکنندگان میوه را بازرسی کرده اند.

او که در خبر ایسنا با نام "ارجمندی" معرفی می شود، گفته است: "به نظر می رسد عده ای در حال تخریب بی رحمانه بازرگانان فعال در حوزه میوه هستند".

این وارد کننده میوه هشدار داده است که نباید اجازه داد "به بهانه وجود انحصار در تجارت"، در مورد فعالیت بازرگانان میوه تردید ایجاد شود. 

 

گفته می شود اجازه واردات برخی کالاهای پرمشتری در ایران به طور محدود در اختیار عده ای قرار می گیرد، در نتیجه رقابت شدیدی برای به دست آوردن مجوز واردات این گونه کالاها وجود دارد.

به نظر می رسد اشاره "ارجمندی" به وجود ارتباط میان توزیع پرتقال های دارای برچسب اسرائیل با موضوع "انحصار در تجارت"، به معنای مطرح کردن این احتمال باشد که توزیع این پرتقال ها برای به دردسر انداختن وارد کنندگان پرتقال بوده است.

در این حال حسین مهاجران، رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران به ایسنا گفته که این پرتقال ها احتمالا از طریق دوبی به ایران وارد شده است.

به گفته او این پرتقال ها به میدان مرکزی میوه و تره بار تهران وارد نشده و "گویا فقط در سطح میادین میوه شهرداری ها توزیع شده اند"

اسرائیل تنها کشوری است که جمهوری اسلامی ایران آن را به رسمیت نمی شناسد.

روابط میان این دو کشور در سال های اخیر و تحت تأثیر برنامه های موشکی و هسته ای ایران و حملات لفظی محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری ایران به اسرائیل از یک سو و حمله اسرائیل به مواضع حزب الله لبنان و تهاجم ارتش اسرائیل به غزه از سوی دیگر، از همیشه متشنج تر بوده است.
۸۶۵۹۳

گشایش نخستین مرکزمداوای ایدز در افغانستان

نخستین مرکز تشخیص و مداوای بیماران ایدز، در کابل، پایتخت افغانستان آغاز به کار کرد.

در این مرکز که به کمک سازمان بهداشت جهانی ایجاد شده، بیماران به طور رایگان داروی ضد ویروس اچ آی وی دریافت می کنند.

وزارت صحت/بهداشت افغانستان می گوید در نتیجه آزمایش داوطلبانه خون در این مرکز، تا حالا مشخص شده است که حدود 550 نفر آلوده به ویروس اچ ای وی هستند.

مسئولان وزارت صحت افغانستان، پیش بینی می کنند که احتمالا دو هزار تا دو هزار و پانصد نفر در افغانستان به این ویروس آلوده هستند که تاکنون حاضر نشده اند برای تشخیص و مداوا مراجعه کنند.

مسئولان وزارت صحت می گویند از آنجا که تشخیص بیماری ایدز در میان افغانها، تنها از طریق شرکت در برنامه های داوطلبانه آزمایش خون مشخص می شود، مشخص کردن شمار دقیق افراد آلوده به ویروس اچ آی وی دشوار است.

وزیر صحت افغانستان می گوید در نظر است چند مرکز دیگر مداوای بیماران ایدز در بیرون از کابل نیز ایجاد شود.

داروی رایگان



آغاز به کار نخستین مرکز مداوای ایدز در کابل، با بیست و هشتمین سالروز شناخت ویروس اچ ای وی ایدز در جهان همزمان شده است.

این مرکز دارویی را که از پیشرفت بیماری ایدز جلوگیری می کند، به طور رایگان در اختیار مبتلایان قرار می دهد.

این دارو سیستم دفاعی بدن را تقویت کرده و از تاثیر بیشتر ویروس در بدن بیمار جلوگیری می کند.

دارو های مخصوص ضد رش این دارو در بازارهای جهان به قیمت زیادی به فروش می رسد که در بازار آزاد قابل دسترس نیست.

در حال حاضر، بیماران ایدز از سراسر افغانستان باید برای دریافت این دارو به این مرکز در کابل بیایند و طی کردن این فاصله برای خیلی از آنها دشوار است.

بیشتر مبتلایان به بیماری ایدز در افغانستان، کسانی هستند که به استفاده از مواد مخدر تزریقی اعتیاد دارند.

اما این بیماری می تواند از طریق برقراری ارتباط جنسی با کسی که قبلا به این بیماری آغشته بوده نیز منتقل شود. آلوده بودن وسایل پزشکی و خون نیز ممکن است سبب انتقال ویروس اچ ای وی از یک فرد به فرد دیگری شود.

در افغانستان به دلیل حساسیت شدیدی که علیه بیماری ایدز وجود دارد، معمولاً مبتلایان به این بیماری از افشای هویت خود، خودداری می کنند و از همین رو بیشتر آنها به مراکز آزمایش خون مراجعه نمی کنند.

وزارت صحت افغانستان ماه گذشته اعلام کرد که هفت تن از بیماران ایدز در این کشور جانشان را از دست داده اند.

این وزارت بلند رفتن سطح آگاهی مردم را بهترین راه برای کنترل این بیماری می داند.

۸۶۵۰۴