پشتیبانی پوتین از فعالیت اتمی ایران در آستانه دیدار با بوش

ولادیمیر پوتین و حسن روحانی


ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در دیدار با حسن روحانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران بار دیگر بر اظهارنظرهای پیشین خود در مورد صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران تأکید کرده و گفته که کشورش همچنان به همکاری هسته ای با ایران ادامه خواهد داد و خودش نیز دعوت دولت ایران برای سفر به آن کشور را پذیرفته است.

در شرایط کنونی که ایران به دلیل فعالیت اتمی اش بشدت تحت تهاجم لفظی آمریکا و متحدانش واقع شده و حتی از حمله نظامی به این کشور سخن می رود، ابراز تمایل رئیس جمهور روسیه برای سفر به تهران پشتیبانی قابل توجهی از موضع ایران به شمار می رود، بخصوص اینکه روسیه عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد است و می تواند بر هر تصمیمی که در این شورا در مورد ایران گرفته می شود اثر بگذارد.

روسیه فراهم آورنده اصلی امکانات هسته ای برای ایران است و تنها نیروگاه هسته ای ایران که در آستانه بهره برداری قرار دارد را پیمانکاران روسیه ساخته اند.

اظهارات ولادیمیر پوتین در پشتیبانی از موضع ایران و ابراز تمایل او برای سفر به تهران در حالی صورت می گیرد که او قرار است پنجشنبه آینده (24 فوریه) در کشور اسلوواکی با جورج بوش، رئیس جمهور آمریکا دیدار و در مورد موضوع فعالیت هسته ای ایران به گفتگو بپردازد، هرچند آقای پوتین اذعان کرده که احتمال اینکه بتواند بر سر موضوع ایران با رئیس جمهور آمریکا به توافقی برسد بسیار کم است.

قرار است دو روز پس از دیدار جورج بوش و ولادیمیر پوتین، ایران و روسیه پروتکلی را امضا کنند که بنابر آن، ایران موظف می شود سوخت مصرف شده نیروگاههای هسته ای خود را به روسیه بازگرداند.

امضای این پروتکل می تواند بخشی از نگرانی غرب را مبنی بر اینکه ایران از سوخت مصرف شده نیروگاهها، پلوتونیوم استخراج کند و آن را برای تولید جنگ افزار اتمی به کار گیرد رفع کند و روسیه معتقد است که اعمال چنین تعهدی به ایران در کنار دیگر تعهداتی که ایران داده است می تواند خاطر کشورهای جهان را از امکان تولید جنگ افزار اتمی در ایران آسوده سازد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران نیز در دیدار خود با رئیس جمهور روسیه اطمینان داد که کشورش بر تعهداتی که چه به روسیه و چه به دیگر کشورها و نهادهای بین المللی در قبال برنامه هسته ای خود داده است پایبند خواهد ماند.

۶۲۷۸

ترور رفیق حریری در بیروت

صحنه انفجار

رفیق حریری، نخست وزیر سابق لبنان، با انفجار بزرگی ناشی از یک خوروی بمب گذاری شده در بیروت ترور شده است.

این انفجار که باعث مرگ 9 نفر و خرابی گسترده شده است 20 خودروی دیگر را نیز دستخوش آتش کرد.

انفجار در کنار بیمارستان متروک سن ژرژ و در نوار ساحلی شهر اتفاق افتاد.

براساس گزارش های رسیده از بیروت، هنگام عبور اتومبیل های حامل رفیق حریری، نخست وزیر سابق لبنان، و محافظان وی یک اتومبیل بمب گذاری شده منفجر شد.

گفته می شود تعدادی از محافظان آقای حریری نیز از جمله کشته شدگان این انفجار بوده اند.

تصاویر تلویزیونی ساختمان های آسیب دیده و تعدادی اتومبیل را نشان می دهد که دستخوش آتش سوزی شده است.

شدت این انفجار به حدی بود که حفره عمیقی را در محل ایجاد کرده است.

آقای حریری در حال بازگشت از پارلمان بود که خودروی او در نزدیکی جبهه غربی ساحل بیروت مورد حمله قرار گرفت.

بشار اسد رئیس جمهوری سوریه این بمب گذاری را به عنوان "یک عمل جنایتکارانه هولناک" محکوم کرده است.

هبا صالح خبرنگار بی بی سی در خاورمیانه می گوید که دقیقا روشن نیست دلیل ترور آقای حریری چه بوده است. اما برای بسیاری از لبنانی ها انفجار ویرانگر امروز بار دیگر خاطرات جنگ داخلی را که آنها می کوشند فراموش کنند زنده خواهد کرد.

نخست وزیر سابق

رفیق بهاءالدین حریری در سال 1944 در شهر صیدا، لبنان، به دنیا آمد و پس از تحصیل در دانشگاه عربی بیروت عازم عربستان سعودی شد و به فعالیت های بازرگانی پرداخت.

در سال 1992، آقای حریری، که یک چهره شناخته شده تجاری در جهان عرب به شمار می رفت، با برنامه ای شامل بازسازی اقتصادی لبنان، که جنگ داخلی را پشت سر گذاشته بود، به مقام نخست وزیری رسید.

وی این سمت را تا سال 1998 حفظ کرد و پس از دو سال دوری از قدرت، مجددا در سال 2000 همین سمت را برعهده گرفت.

دوره خدمت رفیق حریری تا ماه اکتبر سال 2004 و هنگام استعفای از نخست وزیری ادامه داشت.

در آن زمان، علت استعفای وی اختلاف نظر شدید با امیل لحود، رییس جمهوری لبنان عنوان شد.

گفته می شد که وی با فعالیت گروه حزب الله لبنان علیه اسرائیل از داخل خاک لبنان و حضور گسترده نیروهای سوریه در این کشور مخالف بود و استعفای وی به منزله تقویت موقعیت رییس جمهوری و باعث رضایت سوریه و حزب الله قلمداد شد.

براساس قانون اساسی لبنان، رییس جمهوری از میان مسیحیان، نخست وزیر از میان مسلمانان سنی و رییس پارلمان از میان شیعیان برگزیده می شوند.

آقای حریری از جمله ثروتمندان منطقه بود و علاوه بر فعالیت های بازرگانی، به عنوان حامی موسسات آموزشی در لبنان نیز شهرت داشت.


رفیق حریری: 2005 - 1944

رفیق حریری

رفیق حریری، نخست وزیر سابق لبنان، که در حادثه بمب گذاری کشته شد، بسیار تمایل داشت که خود را به عنوان مرد اول لبنان و یا به عبارتی آقای لبنان (Mr. Lebanan) نشان دهد.

آقای حریری درواقع مرد اول تحولات سیاسی و تجاری کشور درسالهای پس از جنگ بود.

بسیاری وی را فردی می دانند که لبنان را پس از 15 سال جنگ خونین داخلی، احیا کرد.

آقای حریری که خود تاجر و میلیونر بود با استفاده از حلقه های مالی موفق شد تا سرمایه گذاران خارجی رابه کشور جلب کند. او همچنین شرکتهای خصوصی بازسازی را در بیروت، پایتخت، راه انداخت.

در مسیر بازسازی کشور، لبنان متحمل قرضهای سنگینی شد. تا اینکه سرانجام آقای حریری در سال 1998 پس از بروز اختلافهایی با امیل لحود، رئیس جمهور لبنان، از قدرت کناره گرفت.

اما وی در سال 2000 باز به صحنه قدرت برگشت و نخست وزیر لبنان شد.

وی چند ماه پیش و این بار در اثر اختلاف نظرهایی در خصوص نقش سوریه در لبنان از صحنه قدرت خارج شد.

آقای حریری از خانواده ای سیاسی و یا قبیله ای بانفوذ در کشور نبود. او در سال 1944 در یک خانواده فقیر سنی مذهب در صیدا در جنوب لبنان بدنیا آمد.

آقای حریری دروس تربیت معلم را گذراند و سپس به خارج از کشور رفت.

وی در یک شرکت ساختمانی در عربستان سعودی مشغول به کار شد و سرانجام موفق شد که شرکت ساختمانی خود را تاسیس کند.

آقای حریری به عنوان کارفرمای خصوصی فعالیتهای شاهزاده فهد، که بعدها شاه عربستان سعودی شد، مشغول به کار شد.

در دوران این فعالیتها بود که آقای حریری ثروت زیادی اندوخت ثروتی که او را در فهرست نشریه "فوبرز" در بین یکصد مرد ثروتمند جهان قرار داد.

تخمینهای معتدل ثروت وی را در حدود 2 میلیارد دلار برآورد کرده اند. او در لبنان همچنین دارای یک امپراطوری خبری است.

نخست وزیر سابق لبنان جایگاه خوبی در بین رهبران جهانی داشت. و حتی هنگامی که وی از صحنه قدرت کنار رفت و به اپوزیسیون پیوست مهمانان پرنفوذ جهانی را پذیرا می شد.

بسیاری از مردم عادی لبنان به آقای حریری به عنوان فردی پرنفوذ که قادر به بازسازی محبوبیت لبنان به عنوان یک مرکز تجاری پیشرو در جهان است، نگاه می کردند.

اما البته سابقه فعالیتهای اقتصادی او در کشور واکنشهای مختلفی داشته است. برخی از فعالیتهای وی برای کشور وامهای سنگینی ببار آورد و باعث افزایش نرخ بهره و رکود رشد اقتصادی در لبنان شد.

به وی همچنین اتهام زده می شد که به قشرهای فقیر جامعه توجه ای نکرده است.

۶۱۸۴


مذاکرات پیرامون بازگشت مهاجرین افغان مقیم آلمان به آینده موکول شد




مذاکرات هیات افغانی با هیات آلمانی، در مورد باز گشت مهاجرین افغانی از آلمان به کشور بعد از دو دور مذاکرات از سوی داکتر محمد اعظم داد فر وزیر عودت امور مهاجرین به آینده  ماکول شد.

به اساس گزارش واصله وزارت عودت امور مهاجرین به خبرگزاری  باختر در پایان این مذاکرات از جانب وزارت امور مهاجرین به هیات آلمانی نکات آتی پیشنهاد گردید:

هرگاه مهاجرین حسب خواهش خود شان طور مصوون، باعزت و به شکل  تدریجی به میهن برگشت می نمایند جانب افغانی به آغوش بازاوشان را می پذیرد.

در مورد اخراج اجباری مهاجرین افغان و عودت آنها به میهن بدون آمادگی های قبلی مبنی بر حل مشکل سرپناه و کار یابی هیچ توافقی و جود ندارد.

کشور آلمان قبل از اینکه به عودت مهاجرین اقدام نماید، باید  همکاریهای لازم خود رادر  اسکان  مجدد شان عملی سازد.

همچنان وزارت عودت امور مهاجرین پیشنهاد نمود تا گروپ متخصصین دوکشور مسایل مربوط به آن عده مهاجرین را که خواهان برگشت بوطن می باشند ایجاد و بکار عملی آغاز نماید.

جانب آلمانی بمنظور طرح مسایل فوق با مقامات مسوول خویش افغانستان را به  قصد جمهوری  فدرال آلمان ترک گفت.

گفتنی است ، دولت آلمان تصمیم دارد شانرده هزار مهاجر افغان مقیم آن کشور را ، که  تاکنون پذیرفته  نشده اند، از آلمان اخراج نماید
.


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

گسترش فعالیت ناتو در افغانستان تصویب شد



وزرای دفاع ناتو موافقت کرده اند که پاسداران صلح ناتو در در افغانستان فعالیت خود را در این کشور گسترش دهند.

یاپ دو هوپ شفر دبیرکل ناتو این تصمیم را پس از ملاقات وزرای دفاع در نیس فرانسه اعلام کرد.

این تصمیم پس از ماهها تاخیر گرفته شده است و پس از آنکه ایتالیا، اسپانیا و لیتوانی متعهد شدند که صدها نفر نیروی تازه نفس به عملیات گسترش ناتو اختصاص دهند.

هرات و چند شهر دیگر افغانستان به این ترتیب بزودی شاهد حضور نیروهای ناتو خواهند بود.

هدف از گسترش نیروهای پیمان اتلانتیک شمالی یا ناتو به بخشهایی دیگراز افغانستان تامین امنیت، توسعه نفوذ حاکمیت مرکزی و همکاری در عرصه های بازسازی این کشور در آستانه انتخابات پارلمانی اعلام شده است.

این انتخابات قرار است در بهار سال آینده برگزار شود.

"راندی بروکس" یکی از فرماندهان نیروهای ائتلاف بین المللی ضد تروریسم به رهبری آمریکا گفته است فعالیت نیروهای ناتو در چارچوب تیم های بازسازی ولایتی یا پی آر تی به ولایتهای غور و دایکندی در مرکز افغانستان و نیز ولایت بادغیس در شمال غرب افغانستان گسترش می یابد.

او افزوده است که مشکلات امنیتی در این ولایات بیشتر از سایر مناطق افغانستان است.

آقای بروکس افزود که علاوه براین قرار است تیمهای باز سازی ولایتی به مناطقی که گروه طالبان در آنها نفوذ دارند نیز اعزام شوند.

او می گوید اعزام این تیمها به مناطق مختلف افغانستان بستگی به تصمیم دولت افغانستان و نیز کشورهایی دارد که به این منظور نیرو می فرستند.

درحال حاضر نوزده تیم بازسازی ولایتی یا پی آر تی در نوزده ولایت افغانستان فعالیت دارند که از آن جمله پنج تیم بازسازی در شمال این کشور مربوط به نیروهای ناتو است. سربازان چهارده تیم دیگر از کشورهایی مانند آمریکا، بریتانیا، نیوزیلند، کره جنوبی، اسپانیا و چند کشور دیگر است.

قرار است تا سال 2006 میلادی فعالیت تیمهای بازسازی ولایتی از 19 ولایت به تمامی ولایات افغانستان گسترش یابد.

۶۰۸۰


هاشمی رفسنجانی آمریکا را به مسالمت‌جویی فراخواند



علی اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت ایران در خطبه های نماز جمعه تهران از دولت آمریکا خواست با کشورش "از در مسالمت بیرون بیاید".

وی خطاب به دولتمردان آمریکایی گفت: "[ما] ماجراجو نیستیم، می بینید ماجراجویی نمی کنیم ، با آژانس بین المللی هسته ای تا حد اعلا همکاری کرده ایم، جاهایی که طبق معاهداتمان ملزم نیستیم به آنها نشان بدهیم، نشان داده ایم، هر جا را خواستند بازرسی کنند، بازرسی کردند، هر سؤالی کردند، گرچه لازم نبود جواب بدهیم، جواب دادیم، وارد مذاکره طولانی با اروپاییها شدیم و ماههاست داریم مذاکره می کنیم، هدفمان هم اعتمادسازی است ... البته اروپاییها هم نوشته اند و هم صریحاً اعلام کرده اند که ما دنبال اعتمادیم".

اظهارات آقای هاشمی رفسنجانی پس از آن صورت می گیرد که رئیس جمهور و دیگر مقامهای بلندپایه آمریکا طی روزهای گذشته بر شدت لحن خود علیه حکومت ایران افزوده و پی در پی از برخورد با این کشور سخن گفته اند تا آنجا که حتی احتمال برخورد نظامی با ایران را مطرح کرده اند.

تهدید آمریکا پاسخ تند مقامهای ایرانی را نیز در پی داشته، تا آنجا که محمد خاتمی، رئیس جمهور ایران هشدار داده است که "ایران به جهنمی سوزان برای متجاوزان تبدیل خواهد شد".

اکبر هاشمی رفسنجانی نیز در این پاسخها سهیم بوده و در خطبه های نمازجمعه علاوه بر فراخواندن آمریکاییها به مسالمتجویی به آنان هشدار داده است: "این تهدیدها ثمر ندارد، نه مردم ما را می ترساند، نه ما را می ترساند و نه شما می توانید تهدیدها را اجرا بکنید و اگر یک روزی هم به فکر اجرای این تهدیدها بیفتید، خسارتش را خودتان می دهید ... منطقه خلیج فارس منطقه ای نیست که بتوانید در آن آتشبازی بکنید، ایران جایی نیست که بشود در آن ماجراجویی بکنید".

اما هشدارهای او نسبت به دیگر مقامهای ایرانی لحنی متعادلتر و مسالمت جویانه تر داشته و در این اظهارات بر این نکته پافشاری شده است که در صورتی که به ایران فرصت بیشتری داده شود، امکان رفع نگرانی غرب نسبت به فعالیت اتمی این کشور وجود دارد: "ایران هنوز یک لحظه درنگ نکرده، در تصمیمش شک نکرده که غنی سازی را ادامه خواهد داد منتهی به شما می گوید به شما یک فرصتی می دهیم که بیایید، ببینید، سؤال کنید ... این فرصت صرفاً برای اعتمادسازی است، شما هم همین را می گویید".

وی افزوده است: "بالاخره این اعتماد ظرف چندماه باید به دست بیاید که دو سه ماه آن گذشته، ما فرصتی داده ایم و انتظار داریم اروپا از این فرصت استفاده بکند، اگر شبهه ای دارد با ما مطرح کند و جوابش را بگیرد".

چهار روز پیش از ایراد این سخنان، روزنامه آمریکایی یو اس ای تودی مصاحبه ای با آقای هاشمی رفسنجانی را چاپ کرده بود که وی در آن از احتمال برقراری رابطه با آمریکا سخن گفته و از خود به عنوان یکی از افرادی نام برده بود که می تواند چنین ارتباطی را برقرار سازد.

آقای هاشمی هنوز برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری آتی ایران اعلام آمادگی نکرده اما نام او به صورت جدی به عنوان نامزدی که احتمال برد زیادی دارد مطرح است و برخی از افرادی که تاکنون اعلام نامزدی کرده اند تصریح کرده اند که با ورود آقای هاشمی به صحنه انتخابات به نفع او کنار خواهند رفت.

برخی تحلیلگران معتقدند که فضای تهدیدآمیزی که اکنون پیرامون حکومت ایران ایجاد شده است می تواند به آقای هاشمی کمک کند که با اتخاذ کردن موضع فردی که با تدبیر و سیاست، کشور را از این بحران خواهد رهاند، آرای مردم ایران را به خود جلب کند.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


مصاحبه اکبر هاشمی رفسنجانی با 'یو اس ای تودی'



اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران و کسی که از او به عنوان یکی از نامزدهای احتمالی ریاست جمهوری در ایران یاد می شود، در مصاحبه ای اختصاصی با روزنامه آمریکایی 'یو اس ای تودی' به تشریح دیدگاه های خود درباره مسایل مختلف، از جمله مسایل داخلی ایران، منطقه و روابط با غرب پرداخته است.

آقای هاشمی اگرچه به روال ماه های اخیر خود، در این مصاحبه نیز از دادن جواب قطعی به این پرسش که آیا بالاخره در انتخابات ریاست جمهوری شرکت خواهد کرد یا نه طفره رفته، اما محورهایی که در مورد آنها صحبت کرده، دقیقا همانهایی است که برای جهان غرب و در راس آنها، آمریکا از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

اکبر هاشمی رفسنجانی که به احتمال زیاد از بازتابهای گسترده مصاحبه خود با روزنامه عامه پسند یو اس ای تودی چه در داخل ایران و چه در خارج از آن مطلع بوده، به جای اینکه مانند سایر نامزدهای انتخابات که عمدتا کم تجربه تر از او هستند، از آمریکا به عنوان دشمن اصلی جمهوری اسلامی یاد کند و غرب را یکسره در حال برنامه ریزی علیه منافع ایران معرفی کند، به شیوه زیرکانه ای حتی از آمادگی ایران برای برقراری ارتباط با آمریکا "در صورت نشان دادن صداقت از سوی آمریکا" سخن گفته است.

نشانه صداقت

وی در این مصاحبه حتی به ارائه مصداق هایی از اینکه آمریکا برای نشان دادن "صداقت" چه می تواند بکند نیز پرداخته و می گوید بهترین نشانه حسن نیت آمریکا می تواند آزاد کردن دارایی های ایران در بانکهای آمریکایی باشد.

دارایی های ایران در آمریکا پس از به گروگان گرفته شدن کارکنان سفارت آمریکا در تهران (در سال 1979) توسط گروهی از دانشجویان توقیف شد و تا کنون نیز آزاد نشده است.

هاشمی رفسنجانی میزان این دارایی ها را حدود 8 میلیارد دلار برآورد می کند و البته می افزاید با محاسبه نرخ بهره بانکی در 25 سال گذشته، این رقم باید اکنون بیش از اینها باشد.

خشونت کاندولیزا رایس، اشتباهات کلامی جورج بوش

"باربارا اسلاوین" گزارشگر یو اس ای تودی، سپس نظر آقای رفسنجانی را درباره "مواضع خشن" کاندولیزا رایس، وزیر خارجه آمریکا در قبال ایران پرسیده و اینکه آیا این نوع موضعگیری موجب نگرانی وی به عنوان یکی از مقام های ارشد جمهوری اسلامی شده یا خیر؟

آقای هاشمی در پاسخ به این پرسش، اگرچه تایید کرده که خانم رایس خشن صحبت می کند، اما از موضعی بالا، ضمن "احساساتی" خواندن خانم رایس که در دور دوم ریاست جمهوری جورج بوش جایگزین کالین پاول شد، گفته است ما به این "مهملات" عادت کرده ایم. وی حتی پیش بینی کرده که خانم رایس از این هم احساساتی تر شود!

وی این را نیز گفته که خانم رایس اگرچه خشن صحبت می کند اما نمی تواند شخصا آدم خشنی باشد.

اکبر هاشمی رفسنجانی در عین حال منکر تفاوتی عمده میان رویکردهای کاندولیزا رایس و کالین پاول (وزیر خارجه قبلی آمریکا) شده و افزوده اگرچه این دو بیانی متفاوت دارند اما خط مشی های سیاست خارجی آمریکا "در جایی دیگر" تعیین می شود.

آقای هاشمی در مورد شخص جورج بوش اما یکسره جانب احتیاط را رها کرده و در مورد اینکه آیا آقای بوش را خشن می داند یا نه، گفته اصولا جورج بوش اشتباهات زیادی در گفتارش دارد که می توان درباره آنها مقاله نوشت! و می افزاید: فکر نمی کنم برای شخصی در این مقام چنین شیوه بیانی شایسته یا مناسب باشد. آقای هاشمی از این نیز فراتر رفته و می گوید چنین به نظر می رسد آمریکا کشوری بزرگ اما با عقل گنجشک است و از عظمت این کشور به درستی بهره گرفته نمی شود.

سفر به آمریکا

گزارشگر یو اس ای تودی سپس از آقای هاشمی پرسیده که آیا اصلا به آمریکا سفر کرده یا خیر؟ که آقای هاشمی توضیح می دهد در سال 1974 دیداری از آمریکا داشته و به 20 ایالت این کشور سر زده است.

وی می گوید در آن سال برای برقراری ارتباط با ایرانیان مقیم آمریکا و دیدار برادرش که در ایالات متحده بوده به آن کشور رفته و آمریکا را کشوری بسیار پیشرفته و مرفه یافته اما تعجب کرده که چرا چنین کشوری "همچنان برای کسب منفعت، به کشورهای کوچکتر نظر دارد."

آقای هاشمی سپس موقعیت را برای افزودن این جمله مناسب دیده که "اکنون هروقت درباره آمریکا مطالعه می کنم، در می یابم که در این کشور مردمی جالب و توانا زندگی می کنند. سطح علم و فن آوری در این کشور حیرت انگیز است و ما هیچ خاطره بدی از مردم آمریکا نداریم و اگر مشکلی هم هست همیشه با دولت این کشور بوده است."

دیگرانی هم هستند

وی در پاسخ به این سوال که آیا آنطور که برخی مردم معتقدند، شما تنها کسی هستید که می توانید مشکلات میان ایران و آمریکا را حل کنید؟ با قدری محافظه کاری، پاسخ داده که "تنها کس نه اما یکی از آنها!"

البته وی سپس توضیح می دهد که از دید ایران، آمریکا حسن نیت ندارد و این آمریکا بوده که در ابتدا اقدامهایی علیه منافع جمهوری اسلامی کرده و گروگانگیری سفارت آمریکا در تهران نوعی واکنش به رفتارهای آمریکا در ابتدای انقلاب بوده و در عین حال ایران با گروگانها بدرفتاری نکرده است.

با این وجود، وی در پاسخ به این سوال که آیا ایران حاضر است از یک هیئت عالی رتبه آمریکایی، مثل مسئولان کمیته روابط خارجی سنا دعوت کند تا به ایران سفر کنند، گفته "آنها می توانند بیایند. ما مخالفتی نداریم. اگر قرار است دیداری جدی صورت بگیرد، ما انتظار داریم اقدامی که تایید کننده حسن نیت آمریکایی ها باشد ببینیم. این می تواند نقطه آغاز خوبی باشد."

البته در دو دور ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی در ایران خوشبینی هایی درباره بهبود روابط ایران و غرب در محافل داخل و خارج از ایران پدید آمد اما این خوشبینی ها به نتیجه نرسید. در اواخر دوران ریاست جمهوری آقای هاشمی، روابط ایران نه فقط با آمریکا، بلکه پس از برگزاری دادگاه معروف میکونوس در آلمان که برخی مقام های ارشد جمهوری اسلامی را متهم به صدور فرمان قتل چند فعال سیاسی در رستورانی به نام میکونوس در برلین می کرد، با اروپا شدیدا تیره شد.

آقای رفسنجانی در ادامه، در پاسخ به تمایل ایران به سلاح های اتمی گفته که ایران مطمئنا به دنبال استفاده از چنین سلاح هایی نیست و داشتن آن را مفید نمی داند.

روزنامه یو اس ای تودی، علاوه بر این مصاحبه، در مقاله ای جداگانه نیز به بررسی جایگاه اکبر هاشمی رفسنجانی در نظام جمهوری اسلامی پرداخته و وقایع مهمی که وی در آنها نقش داشته یا نامی از وی در طول بیش از 25 سال گذشته در آنها مطرح بوده را بررسی کرده است.


چین نخستین شبکه مبتنی بر IPv6  را ایجاد می کند

چین در حال ارایه‌ى نخستین شبکه‌ى مبتنى بر تکنولوژى Internet Protocol Version 6 (IPv6) بوده که مؤلفه‌اى اصلى از نسل بعدى اینترنت است.این شبکه‌ى جدید که CERNET2 (شبکه‌ى تحقیقات و آموزش چین) نام دارد، 25 دانشگاه را در بیست شهر مختلف به یکدیگر متصل مى‌سازد.

مقامات عالیرتبه ادعا مى‌کنند که سرعت این شبکه 2.5 تا 10 گیگا بایت در هر ثانیه است. سرعت اتصال آن در برقرارى ارتباط و اتصال میان مدارس پکن و تیانجین، چهل گیگا بایت در ثانیه است.

انتظار مى‌رود در آینده، این شبکه صد دانشگاه را به یکدیگر متصل سازد. مزیت اصلى IPv6 این است که مى‌تواند کمبود آدرس‌هاى IP را مشخص کرده و نشان دهد. مقامات چینى گفته‌اند که آمریکا 74 درصد از چیزى در حدود چهار میلیارد آدرس IP را کنترل مى‌کند.
 
با وجود آن که چین حدود هشتاد میلیون کاربر اینترنتى دارد، تعداد آدرس‌هایى که این کشور داراست، تقریباً برابر است با یکى از دانشکده‌هاى دانشگاه کالیفرنیا. اکثر تجهیزات CERNET2 از جمله روترها، توسط شرکت‌هاى بزرگ چینى نظیر Huawei Technologies و Tsinghua Bit-Way فراهم شده‌اند.
 
کشورهاى آسیایى از جمله چین، ژاپن و کره‌ى جنوبى بر روى تکنولوژى IPv6 تمرکز کرده‌اند.

شرکت بزرگ شبکه، سیسکو به تازگى اعلام کرده است که دوازده میلیون دلار در مرکز R&D سرمایه گذارى خواهد کرد که بر روى توسعه‌ى تکنولوژى‌هاى شبکه‌اى مبتنى بر IP نظیر IPv6 تمرکز مى‌کند.

۶۰۱۴



افغانستان رقیب آینده ایران در تولید زعفران

 




روزنامه هدف اقتصاد چاپ تهران با گزارشی وضعیت تولید زعفران ایران را مورد بررسی قرار داده افغانستان و

چین را رقبای آینده ایران در صادرات زعفران دانسته است.


این روزنامه افزوده است : تولید و کشت رو به رشد زعفران در افغانستان بهترین گزینه بجای تریاک شناخته شده مورد توجه زارعین افغانی قرار گرفته است.


این روزنامه تولید زعفران در افغانستان و چین را زنگ خطری برای ایران دانسته است.
لازم به ذکر است که ایران برای اولین بار بجای کشت تریاک کشت زعفران را به زارعین افغان پیشنهاد داد اما پس از گذشت چند ماه و استقبال زارعین از کشت زعفران ، از این کار پشیمان شده از ورود تخم زعفران به افغانستان جلوگیری بعمل آورد.


ایران بزرگترین تولید کننده و صادر کننده زعفران جهان محسوب می شود.


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ 


اشرف غنی احمد زی در حادثه کام ایر مقصر اصلی است

 





فرودگاه کابل از هیچ نوع سیستم راهدار بر خوردار نیست و راهدارهای بگرام این وظیفه را انجام میدهند که

 

هفتاد کیلومتر دور تر از کابل اند.
کنترول بر هوای کشور کاملا در اختیار قوای آی ساف و ائتلاف بین المللی قرار دارد و افغانستان هیچگونه نقشی در این رابطه ندارد.


در حالی که تا کنون طی دوسال گذشته بارها توسط وزارت هوانوردی پیشنهاد خرید و یا اجاره هواپیمای استاندارد با نورم بین المللی و تجهیز میدان هوایی کابل به دولت داده شده و جناب اشرف غنی احمد زی با آن مخالفت نموده اجازه نداده است از بودجه دولت در این زمینه استفاده شود.


در دوره حکومت انتقالی که آقای اشرف غنی احمدزی همه کاره و رییس غیر رسمی دولت بود، تصمیم گرفت فرود گاه جدیدی در زادگاه خودش لوگر احداث نماید.


قرار بود مصارف این فرودگاه جدید را سازمان بین المللی هوایی (آیاتا) بپردازد.


هنگامیکه نمایندگان این سازمان بکابل آمدند تا موضوع را از نزدیک بر رسی نمایند ، نجیم یار رییس جدید آریانا با این طرح مخالفت نمود و هیات مذکور راقناعت داد که باز سازی و انکشاف فرودگاه کابل بمراتب بهتر از احداث فرودگاه جدید در لوگر است .


نمایندگان مذکور بعد از سفر به لوگر و مطالعه فرودگاه کابل ، به این نتیجه رسیدند که رییس آریانا بحق است ، لهذا طرح احداث فرودگاه جدید را نپذیرفته و برنامه باز سازی و انکشاف فرودگاه کابل را پسندیدند.


این کار سبب عصبانیت اشرف غنی شد و از همان زمان دشمنی با رییس آریانا نجیم یار را آغاز کرد .
کسانیکه از اخلاق اداری اشرف غنی در دوره کارش البته در افغانستان نه بانک جهانی اطلاع داشته باشند می دانند که وقتی سخن از عصبانیت اشرف غنی بمیان می آید چه معنی دارد.


بدین ترتیب اشرف غنی احمد زی نجیم یار را بخود دشمن گرفت و از هیچ اقدامی برای بر کناری و ناکام ساختن او دریغ نکرد.


اولین قربانی این انتقام جویی خریداری طیارات جدید بود که هر بار پیشنهاد آن توسط نجیم یار به حکومت داده شد ، وزیر مالیه عواید شرکت را در قید حکم خود نگاه داشت تا اینکه از وظیفه بر کنار شد.
اینک نه اشرف غنی وزیر مالیه است و نه نجیم یار رییس آریانا.


دیده شود که وزیر نوجوان آقای عنایت الله قاسمی که از زمان شروع کار به اقدامات شتاب زده متمایل است ، با برکناری نجیم یارو کم ساختن امتیازات پروزای پیلوتان، تغییر وتبدیل نمایندگان آریانا در کشور های خارجی و چند تای دیگرا ز این اقدامات سطحی ، می تواند علت اصلی احتمال مرگ صد ها مسافر دیگر را که همانا کهنه بودن طیارات آریاناست بر طرف کند یاخیر؟

 

 ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

 

بدنه متلاشی شده طیاره کام اییر پیدا شد

 

In this photo taken Saturday, February 5, 2005 by ISAF's AH-64 Apache helicopter and posted on the Web site of the International Security Assistance Force (ISAF), shows the crash site of a Kam Air Boeing 737 on the snow-capped mountain at Chaperi Ghar, Afghanistan. A NATO helicopter searching for an Afghan jetliner that disappeared during a snowstorm with 104 people aboard found what appears to be the wreckage of the plane Saturday February 5, 2005, in a area to the east of the Afghan capital, officials told the Associated Press. Officials believed none of the 96 passengers and eight - at least 24 of them foreigners - had survived, expected to be Afghanistan's deadliest. [AP]


بدنه متلاشی شده طیاره مسافربری بوئینگ مربوط شرکت کام ایر بعداز دوروز جستجو روز گذشته در
ارتفاعات پر از برف بند غازی در 30 کیلومتری جنوب شرق کابل پیدا شده است.

این طیاره با مجموع یکصدو چهار سرنشین به شمول پانزده تعبه خارجی روز پنجشبنه از ولایت هرات حرکت نموده و زمانی لادرک گردید که نتوانست در میدان هوایی بین المللی کابل فرود آید.
نیروهای امدادی تلاش می کنند تا از بقایای هواپیما اطلاعاتی بدست آورند.

 

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ 

هواپیماهای ناشناس تعدادی از مزارع در هلمند را سمپاشی کردند

 


 

هیات ویژه اى از نیروهاى وزارت داخله عازم هلمند شده اند تا از نزدیک از مزارع سمپاشی شده توسط هواپیماهای ناشناس بازدید کنند.
تاکنون مشخص نشده که هواپیماهاى کدام کشور، اقدام به سمپاشى کرده اند.
سخنگوى وزارت داخله گفت : بر پایه شواهد، هواپیماهاى ناشناس یکشنبه شب، مزارع خشخاش را در منطقه نوزاد ولایت هلمند سمپاشى کرده اند.
والى ولایت هلمند
نیز از سمپاشى هوایى مزارع در این ولایت خبر داد و گفت : این امرسبب ایجاد مشکلاتى براى مردم، احشام و طیور منطقه شده است .
دو ماه قبل نیز هواپیماهاى ناشناس مزارع خشخاش را در ولایت ننگرهار در شرق سمپاشى کردند که با اعتراض رییس جمهورى و ساکنان این منطقه روبرو شد
.

۶۰۱۲


عملیات پلیس کابل علیه فحشا و فروش مشروبات الکلی



پلیس افغانستان از روز دوشنبه (31 ژانویه) حمله به تعدادی از مهمانخانه ها و رستورانهای شهر کابل را که به دست چینیها اداره می شوند آغاز کرده و طی این عملیات، دست کم چهار مهمانخانه را به ظن اینکه به محلی برای خرید و فروش مواد مخدر یا تبدیل شده اند، تعطیل کرده است.

به گفته مقامهای وزارت کشور افغانستان، هیچکس در ارتباط با این عملیات بازداشت نشده است.

از هنگام سقوط طالبان و در پی ورود نظامیان و اتباع خارجی به شهر کابل، تعداد زیادی مهمانخانه و رستوران در این شهر گشوده شده که اغلب مشتریان آنها را حدود دو هزار خارجی ساکن کابل تشکیل می دهند.

برخی از این مهمانخانه ها و رستورانها را خارجیها اداره می کنند و با وجود اینکه فروش مشروبات الکلی در افغانستان ممنوع است، در شماری از این اماکن، مشروبات الکلی در اختیار مشتریان قرار داده می شود.

اتهاماتی نیز مبنی بر فحشا در این اماکن نیز وجود دارد.

از هنگامی که دولت حامد کرزی در افغانستان بر سر کار آمده، بارها به سهل انگاری در مورد مسائل شرعی متهم شده و عملیات پلیس این کشور علیه فحشا و خرید و فروش مشروبات الکلی اقدامی برای کاستن از این انتقادات تلقی می شود.

۵۸۳۵


محمود عباس به ایران سفر می کند

Mahmoud Abbas

خبرگزاریها به نقل از منابعی در تشکیلات خودگردان فلسطینی خبرداده اند که محمود عباس، رئیس تازه این تشکیلات، دعوت محمد خاتمی، رئیس جمهور ایران را برای سفر به آن کشور پذیرفته است.

این در حالی است که منابع رسمی ایرانی تاکنون از اینکه محمود عباس به ایران دعوت شده باشد خبری نداده اند.

خبر سفر محمود عباس به ایران در حالی منتشر می شود که وی در حال دیدار از ترکیه است و طی بیست و چند روزی که از انتخاب او به ریاست تشکیلات فلسطینی می گذرد به روسیه نیز سفر کرده و قرار است بزودی در بندر تفریحی شرم الشیخ در مصر با آریل شارون، نخست وزیر اسرائیل دیدار کند.

برای سفر محمود عباس به ایران هنوز تاریخی تعیین نشده اما آن گونه که خبرگزاری رویتر به نقل از مقامهای فلسطینی گزارش داده است، این سفر در آینده ای نزدیک انجام خواهد گرفت و محمود عباس پس از بازگشت از سفر خود به ترکیه مورد تاریخ آن تصمیم می گیرد.

مقامهای فلسطینی به این خبرگزاری گفته اند که دعوت ایران از محمود عباس به معنی تغییر موضع آن کشور در قبال بحران فلسطین نیست، بلکه به این معنی است که حکومت ایران قصد دارد همان گونه که با گروههای فلسطینی رابطه ای دوستانه دارد به دولت خودگردان فلسطینی نیز رابطه ای دوستانه برقرار کند.

تشکیلات خودگردان فلسطینی از زمانی که بر اثر قراردادهای صلح میان یاسر عرفات، رهبر فقید فلسطینیان و دولت اسرائیل به وجود آمد با انتقاد حکومت ایران مواجه بوده و به "سازشکاری با دشمن" بر سر آرمانهای فلسطینیان متهم شده است.

حکومت ایران همواره تلاشهای یاسر عرفات برای صلح را محکوم کرده و سیاست آن در قبال فلسطین مبتنی بر حمایت از گروههایی همچون حماس و سازمان جهاد اسلامی بوده است که به مبارزه مسلحانه با اسرائیل ادامه می دهند، هرچند بخشی از اصلاح طلبان خواهان حمایت ایران از این تلاشها بوده اند و دولت محمد خاتمی نیز گامهایی در جهت بهبود رابطه ایران با تشکیلات خودگردان فلسطینی برداشته است.

مرگ یاسر عرفات که کدورتهای شخصی میان او و رهبران ایران را برطرف کرد، از دید ناظران به عنوان فرصتی برای آشتی میان ایران و تشکیلات خودگردان فلسطینی به شمار آمد و با اینکه محافل و رسانه های منسوب به محافظه کاران در ایران همچنان به محمود عباس، جانشین آقای عرفات به دید سوء ظن و به چشم "سازشکار" می نگرند، به نظر می رسد، سفر او به ایران بابی تازه در سیاست ایران در قبال فلسطین بگشاید.


کمال خرازی: تکلیف مذاکرات اتمی باید به موقع روشن شود

مقامهای جمهوری اسلامی، از جمله کمال خرازی، وزیر خارجه و غلامعلی حداد عادل، رئیس مجلس، بار دیگر به کشورهای اروپایی طرف مذاکرات اتمی با ایران در مورد سرعت مذاکرات هشدار دادند.

کمال خرازی که روز چهارشنبه دوم فوریه به مجلس رفته بود تا با اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی دیدار کند، در جمع خبرنگاران گفت: "شرایط ما این است که تعلیق غنی ‌سازی اورانیوم باید محدود و کوتاه ‌مدت باشد ولی خواست اروپا از ابتدا تعلیق طولانی ‌مدت بود."

وی سپس به اظهارات اخیر آیت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی که از اروپایی ها انتقاد کرده بود اشاره کرد و گفت: "این روند نمی ‌تواند دائما ادامه یابد و اروپایی ‌ها اتلاف وقت کنند."

آقای خرازی گفت: باید در زمان مقرر که از قبل پیش‌ بینی شده، به نتیجه قطعی برسیم و تکلیف را روشن کنیم.

آماده باش مجلس در مورد برنامه های اتمی

غلامعلی حداد عادل رئیس مجلس نیز در جمع خبرنگاران گفت: "مجلس در بحث فعالیتهای هسته‌ ای اصولی دارد که آنها را تعقیب می ‌کند."

وی ارائه طرحی تحت عنوان "طرح الزام دولت به فعالیتهای هسته‌ ای" که چندی قبل در مجلس مطرح شد را به عنوان یکی از این اصول معرفی کرد و گفت این طرح در آینده نزدیک در صحن علنی مورد بررسی قرار خواهد گرفت. این طرح دولت را موظف می کند با بهره گیری از امکانات داخلی و همچنین پیگیری اجرای تعهدات آژانس بین المللی انرژی اتمی، نسبت به برخوردار شدن ایران از فناوری هسته ای، از جمله تأمین چرخه سوخت (غنی سازی اورانیوم)، اقدام کند.

آقای حداد همچنین گفت: اگر اروپایی ‌ها این اصول را رعایت کنند، مجلس از مذاکرات هسته‌ ای حمایت خواهد کرد. در غیر این صورت چنانچه احساس شود اروپایی ‌ها به دنبال وقت تلف کردن هستند، جمهوری اسلامی به آنها عکس العمل نشان خواهد داد.

اروپا تضمینهای عینی می خواهد

خاویر سولانا، مسئول سیاست خارجی اروپا، روز سه شنبه در گفتگو با غلامرضا آقازاده، رییس سازمان انرژی اتمی ایران، از جمهوری اسلامی خواست که برای حصول پیشرفت در مذاکرات هسته ای، تضمینهای عینی ارائه دهد که فعالیتهای هسته ای ایران هرگز به سمت تولید بمب اتم پیش نخواهد رفت.

آقای آقازاده در این دیدار از اروپا خواست که در مذاکرات جدی تر باشد و به آن سرعت بیشتری دهد.

صادق صبا، تحلیلگر مسایل ایران در بی بی سی در این زمینه می گوید: با آنکه هر دو طرف باردیگر تاکید کرده اند که همچنان به ادامه گفتگوها برای یافتن یک راه حل دیپلماتیک برای حل مشکل فعالیتهای هسته ای جمهوری اسلامی پایبند اند، ولی از شواهد چنین پیداست که مذاکرات با مشکلاتی مواجه شده است.

ایران که "موقتا" برنامه غنی سازی اورانیوم خود را به تعلیق درآورده، خواستار تسریع مذاکرات است و اعلام کرده تعلیق غنی سازی اورانیوم را برای همیشه کنار نخواهد گذاشت. در مقابل، برخی گزارشها حاکی از این است که طرف اروپایی در مذاکرات خواستار توقف کامل غنی سازی اورانیوم شده است.