افغانستان رقیب آینده ایران در تولید زعفران

 




روزنامه هدف اقتصاد چاپ تهران با گزارشی وضعیت تولید زعفران ایران را مورد بررسی قرار داده افغانستان و

چین را رقبای آینده ایران در صادرات زعفران دانسته است.


این روزنامه افزوده است : تولید و کشت رو به رشد زعفران در افغانستان بهترین گزینه بجای تریاک شناخته شده مورد توجه زارعین افغانی قرار گرفته است.


این روزنامه تولید زعفران در افغانستان و چین را زنگ خطری برای ایران دانسته است.
لازم به ذکر است که ایران برای اولین بار بجای کشت تریاک کشت زعفران را به زارعین افغان پیشنهاد داد اما پس از گذشت چند ماه و استقبال زارعین از کشت زعفران ، از این کار پشیمان شده از ورود تخم زعفران به افغانستان جلوگیری بعمل آورد.


ایران بزرگترین تولید کننده و صادر کننده زعفران جهان محسوب می شود.


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ 


اشرف غنی احمد زی در حادثه کام ایر مقصر اصلی است

 





فرودگاه کابل از هیچ نوع سیستم راهدار بر خوردار نیست و راهدارهای بگرام این وظیفه را انجام میدهند که

 

هفتاد کیلومتر دور تر از کابل اند.
کنترول بر هوای کشور کاملا در اختیار قوای آی ساف و ائتلاف بین المللی قرار دارد و افغانستان هیچگونه نقشی در این رابطه ندارد.


در حالی که تا کنون طی دوسال گذشته بارها توسط وزارت هوانوردی پیشنهاد خرید و یا اجاره هواپیمای استاندارد با نورم بین المللی و تجهیز میدان هوایی کابل به دولت داده شده و جناب اشرف غنی احمد زی با آن مخالفت نموده اجازه نداده است از بودجه دولت در این زمینه استفاده شود.


در دوره حکومت انتقالی که آقای اشرف غنی احمدزی همه کاره و رییس غیر رسمی دولت بود، تصمیم گرفت فرود گاه جدیدی در زادگاه خودش لوگر احداث نماید.


قرار بود مصارف این فرودگاه جدید را سازمان بین المللی هوایی (آیاتا) بپردازد.


هنگامیکه نمایندگان این سازمان بکابل آمدند تا موضوع را از نزدیک بر رسی نمایند ، نجیم یار رییس جدید آریانا با این طرح مخالفت نمود و هیات مذکور راقناعت داد که باز سازی و انکشاف فرودگاه کابل بمراتب بهتر از احداث فرودگاه جدید در لوگر است .


نمایندگان مذکور بعد از سفر به لوگر و مطالعه فرودگاه کابل ، به این نتیجه رسیدند که رییس آریانا بحق است ، لهذا طرح احداث فرودگاه جدید را نپذیرفته و برنامه باز سازی و انکشاف فرودگاه کابل را پسندیدند.


این کار سبب عصبانیت اشرف غنی شد و از همان زمان دشمنی با رییس آریانا نجیم یار را آغاز کرد .
کسانیکه از اخلاق اداری اشرف غنی در دوره کارش البته در افغانستان نه بانک جهانی اطلاع داشته باشند می دانند که وقتی سخن از عصبانیت اشرف غنی بمیان می آید چه معنی دارد.


بدین ترتیب اشرف غنی احمد زی نجیم یار را بخود دشمن گرفت و از هیچ اقدامی برای بر کناری و ناکام ساختن او دریغ نکرد.


اولین قربانی این انتقام جویی خریداری طیارات جدید بود که هر بار پیشنهاد آن توسط نجیم یار به حکومت داده شد ، وزیر مالیه عواید شرکت را در قید حکم خود نگاه داشت تا اینکه از وظیفه بر کنار شد.
اینک نه اشرف غنی وزیر مالیه است و نه نجیم یار رییس آریانا.


دیده شود که وزیر نوجوان آقای عنایت الله قاسمی که از زمان شروع کار به اقدامات شتاب زده متمایل است ، با برکناری نجیم یارو کم ساختن امتیازات پروزای پیلوتان، تغییر وتبدیل نمایندگان آریانا در کشور های خارجی و چند تای دیگرا ز این اقدامات سطحی ، می تواند علت اصلی احتمال مرگ صد ها مسافر دیگر را که همانا کهنه بودن طیارات آریاناست بر طرف کند یاخیر؟

 

 ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

 

بدنه متلاشی شده طیاره کام اییر پیدا شد

 

In this photo taken Saturday, February 5, 2005 by ISAF's AH-64 Apache helicopter and posted on the Web site of the International Security Assistance Force (ISAF), shows the crash site of a Kam Air Boeing 737 on the snow-capped mountain at Chaperi Ghar, Afghanistan. A NATO helicopter searching for an Afghan jetliner that disappeared during a snowstorm with 104 people aboard found what appears to be the wreckage of the plane Saturday February 5, 2005, in a area to the east of the Afghan capital, officials told the Associated Press. Officials believed none of the 96 passengers and eight - at least 24 of them foreigners - had survived, expected to be Afghanistan's deadliest. [AP]


بدنه متلاشی شده طیاره مسافربری بوئینگ مربوط شرکت کام ایر بعداز دوروز جستجو روز گذشته در
ارتفاعات پر از برف بند غازی در 30 کیلومتری جنوب شرق کابل پیدا شده است.

این طیاره با مجموع یکصدو چهار سرنشین به شمول پانزده تعبه خارجی روز پنجشبنه از ولایت هرات حرکت نموده و زمانی لادرک گردید که نتوانست در میدان هوایی بین المللی کابل فرود آید.
نیروهای امدادی تلاش می کنند تا از بقایای هواپیما اطلاعاتی بدست آورند.

 

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ 

هواپیماهای ناشناس تعدادی از مزارع در هلمند را سمپاشی کردند

 


 

هیات ویژه اى از نیروهاى وزارت داخله عازم هلمند شده اند تا از نزدیک از مزارع سمپاشی شده توسط هواپیماهای ناشناس بازدید کنند.
تاکنون مشخص نشده که هواپیماهاى کدام کشور، اقدام به سمپاشى کرده اند.
سخنگوى وزارت داخله گفت : بر پایه شواهد، هواپیماهاى ناشناس یکشنبه شب، مزارع خشخاش را در منطقه نوزاد ولایت هلمند سمپاشى کرده اند.
والى ولایت هلمند
نیز از سمپاشى هوایى مزارع در این ولایت خبر داد و گفت : این امرسبب ایجاد مشکلاتى براى مردم، احشام و طیور منطقه شده است .
دو ماه قبل نیز هواپیماهاى ناشناس مزارع خشخاش را در ولایت ننگرهار در شرق سمپاشى کردند که با اعتراض رییس جمهورى و ساکنان این منطقه روبرو شد
.

۶۰۱۲

نظرات 1 + ارسال نظر
ایران امروز چهارشنبه 21 بهمن‌ماه سال 1383 ساعت 13:52 http://30yasat.blogsky.com

سلام

از اینکه یک وبلاگ از بچه های افغان پیدا کردم خوشحالم. به من سر بزن تا ارتباطی بهتر فراهم شود.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد