حمله طالبان به کابل

صبح امروز دوشنبه (28 جدی/ دی) شهر کابل شاهد چندین انفجار بود که این حملات ظاهراً به وسیله یک گروه از افراد مسلح انتحاری صورت گرفته که به داخل شهر کابل نفوذ کرده بودند.

صبح امروز ساعت 10 ، یک انفجار قوی در چهار راهی پشتونستان در نزدیک دروازه ورودی به قصر ریاست جمهوری رخ داد و دیگر انفجار در ساختمان جدید اعمار شده گلبهار سنتر صورت گرفته است.

گفتنی است که بخش هایی از ساختمانهای هتل سرینا، فروشگاه بزرگ افغان و افغان تله کام  نیز آتش گرفته اند و دو کارمند ریاست امنیت ملی در نتیجه شلیک یک موشک به ساختمان دافغانستان بانک از سوی مهاجمان زخم برداشتند.

براساس گزارشات رسیده یک انفجار دیگر در شهرداری کابل و همچنین انفجارى دیگری نزدیک به سینماى پامیر قسمت اول جاده میوند صورت گرفت که تا کنون نوع ان مشخص نشده است.
پس از این انفجارها، تمام جاده های منتهی به شهر کابل مسدود شده و نیروهای امنیتی اجازه ورود به محل های انفجار را نمی دهند.

وزارت دفاع افغانستان می گوید، در این حملات پنج نفر کشته و دهها تن دیگر زخمی شده اند.

در میان کشته شدگان دو مامور پلیس و سه غیرنظامی است؛ در حالی که بیست و هشت نفر دیگر از نیروهای امنیتی و حداقل سی و پنج غیرنظامی نیز زخمی شده اند.

علاوه بر این، مقامات امنیتی از کشته شدن ده مهاجم مسلح در نتیجه تیراندازی نیروهای امنیتی خبر داده اند.

این حملات در حالی صورت گرفت که در فاصله چند صد متری، در درون کاخ ریاست جمهوری، چهارده وزیر کابینه جدید افغانستان مراسم ادای سوگند وفاداری یاد کردند.

در همین زمینه ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان مسئولیت اجرای این حملات را برعهده گرفته و مدعی شد : طالبان با انجام عملیات امروز خواسته نشان بدهد که توانمندتر از هر زمان دیگری بوده و قادر است به هر هدفی در پایتخت یا هر مکانی دیگری در افغانستان حمله ببرد و آن را نابود کند.

این سخنان طالبان در حالیست که رییس جمهور بارهای از طالبان خواسته است که پای میز مذاکره بیایند و به دولت بپیوندند. این جای سوال است که در حالی که طالبان هر از گاهی آرامش کابل و دیگر نقاط را برهم می زنند و با حملات خود رعب و وحشت و کشتار را برای مردم خسته از سه دهه جنگ به ارمغان می آورند، باز هم دولت فقط به فکر مذاکره و پیوستن طالبان به دولت است؟

 

" امروز ، وزیر داخله ، وزیر دفاع ملی ، رییس امنیت ملی و رییس پولیس کابل استعفا دادند"

این جمله ای است که باید امروز از طریق رسانه های مختلف بگوش جهانیان می رسید و مردم ما به هویت ملی شان افتخار می کردند و می دانستند که افراد بی صلاحیت در مناصب امنیتی آنقدر شهامت دارند که بی کفایتی شان را درک کرده از مناصب قدرت استعفا دهند.

متاسفانه مسولان امنیتی ما با بی کفایتی شان برای چندمین بار متوالی پایتخت کشور را آماده حملات متعدد و مختلف مخالفان افغانستان که هدایت شدگان مستقیم پاکستان هستند ، قرار داده از بروز هرگونه تلاش مضاعف در راستای ایجاد امنیت عمومی ویژه خودداری نمودند.

انتظار استعفا بدور از واقعیت نیست. زیرا این واقعه در هر کجای جهان اتفاق می افتاد ، مسولان امنیتی در آن منطقه بطور یقین استعفا می دادند. اما در کشوری مانند افغانستان که تمثیل دموکراسی را می کند ، هرگز این اتفاق نخواهد افتاد.

جالب تر از این توجیهاتی است که پس از این واقعات توسط مسولان امنیتی کشور ما خواهد شد تا بدین وسیله همانند گذشته بتوانند جایگاه قدرت خود را تثبیت نمایند
.

جای تعجب است که با حضور این همه نیروی امنیتی داخلی و خارجی که در افغانستان برای ایجاد امنیت مستقر هستند ، افرادی می توانند خود را تا قلب شهر کابل با تجهیزات کامل رسانیده کاخ ریاست جمهوری کشور را تهدید نمایند.آیا این رساننده بی کفایتی مسولان امنیتی نیست ؟ 



کشته و زخمی شدگان انفجارهای امروز کابل

هلاکت یک انتحاری بدست سربازان اردوی ملی

۱۰۱۱۸۴

کابل تنها پایتخت تاریک جهان

 

 شب ها رانندگی در کابل آسانتر است زیرا از ترافیک سنگین و وحشتناک روز اثری نیست. اما رانندگی در تاریکی شب در خیابانهای کابل وحشتاناکتر از روز است.

وقتی شب می شود خیابانهای شهر در تاریکی مطلق فرو می رود حتی نازدانه ترین خیابان شهر که فرودگاه را با کاخ ریاست جمهوری وصل می کند نیز شب به تونل تاریک بی انتها می ماند.

مثل اینکه با فرا رسیدن شب، خیابانهای شهر از شرم نمی خواهند چهره زشت خود را که در روشنایی روز زیر ترافیک سنگین پنهان است، نشان دهند. شب با چراغهای موتر به مشکل می توان فاصله ای تا دو متری را دید.ت نها چیزی که در این تاریکی قابل دید است یو نیوفورم شبانه پلیس است که پس از هر چند صد متر فاصله با برخورد نور چراغهای موتر در تاریکی برق می زند.

هشت سال پس از برقراری حاکمیت جدید در افغانستان که میلیون ها دلار برای اعمار راه ها و جاده های در این کشور اختصاص یافت در سیمای خیابانهای پایتخت تغییر مثبتی دیده نشده است.

پس از اجلاس پاریس در مورد تعهدات بیشتر کمک به افغانستان، دولت این کشور تهعد کرده بود که حدود پنج میلیارد دلار از کمک های جامعه جهانی در این اجلاس را صرف راه سازی در افغانستان می کند. 

با انکه در پنج سال گذشته حدود ۴۵۰۰ هزار کیلومتر راه که ولایات را با همدیگر وصل می کند در این کشور اسفالت شده، اما شکایت هایی در مورد کیفیت موادی که برای ساختن این راه ها استفاده می شود، وجود داشته و اتهاماتی هم در مورد حیف و میل میلیون ها دلاری که گفته می شود صرف راه سازی شده، شنیده شده است. 

این در حالیست که دولت افغانستان، راه سازی را یکی از دست آوردهای بزرگ خود در زمینه بازسازی می خواند.

شهرداری کابل هر سال اعلام می کند که چندین میلیون دلار را برای بازسازی خیابانهای درون شهر کابل اختصاص داده است اما وضعیت زار خیابانهای پایتخت نشان می دهد که این پول ها شاید جای دیگر به مصرف رسیده است.

از آغاز حاکمیت جدید در افغانستان در هشت سال گذشته شهرداران کابل شش بار عوض شده اند و بیشتر آنها به دلایل اینکه از عهده کار بر نیامده اند و یا اتهاماتی از فساد علیه برخی از آنها وجود داشته از کار برکنار شده اند. یکی از دلایل دیگر عوض شدن شهرداران کابل این بوده که نتوانسته اند سیمای خیابانهای شهر را تغییر دهند. این در حالیست که برخی از کشور ها امداد رسان از جمله امارات متحده عربی، ترکیه، جاپان (ژاپن) و بانک جهانی تعهد کرده اند که دهها میلیون دلار را برای اسفالت و باز سازی خیابانهای کابل در اختیار دولت افغانستان قرار دهند.

وضعیت بد خیابانهای شهر باعث شده تا پایتخت به شهر مملو از گرد و خاک مبدل شود. از سوی دیگر ازدحام بیش از حد ناشی ازخرابی خیابانها، خدمات عاجل عامه چون آمبولانس ، آتش نشانی و رسیدن پلیس به محل حوادث را با مشکلات مواجه کرده است.

سالهاست که پایتخت از بی برقی رنج می برد. با آنکه اکثر محلات شهر اکنون با برق وارداتی روشن است اما خیابانهای شهر پس از نماز مغرب در تاریکی کامل فرو می رود.

در حالی که استفاده از انرژی آفتابی در بیشتر نقاط افغانستان رایج شده است اما شهرادری کابل شاید هرگز به این فکر نکرده که خیابانهای پایتخت را با انرژی ر ایگان آفتاب که هوای کابل برای آن از هر لحاظ مساعد است روشن سازد. از همین رو کابل کماکان به عنوان تنها پایتخت تاریک جهان باقی انده است. 

۱۰۱۱۴۸

نتایج نظرسنجی جدید در افغانستان

نتایج یک نظرسنجی در افغانستان نشان می دهد که علی‌رغم تشدید خشونت‌ها در بخش‌های بزرگی از این کشور، افغان‌ها در مقایسه با چند سال اخیر با امید بیشتری به آینده نگاه می‌کنند.

همچنین بر اساس این نظر سنجی رییس جمهوری افغانستان که در ماه‌های اخیر با انتقادهای زیادی از طرف حامیان بین المللی خود روبرو بوده، در کشورش از حمایت بالایی برخوردار است.

این نظر سنجی در چند سال اخیر همه ساله به سفارش بی.بی.سی، ای.بی.سی نیوز و ای.آر.دی (ARD) آلمان انجام شده که نتایج آن در چهار سال اخیر با خوشبینی همراه نبوده است.

وضعیت امروز

بیش از هزار و پانصد نفر از سراسر افغانستان در این نظر سنجی شرکت کرده اند و به مجموعه تقریبا کاملی از سئوال ها درباره وضعیت زندگی خود در افغانستان و نگاه خود در رابطه با مسائل جاری این کشور پاسخ داده اند.

دو سوم پاسخ دهندگان، وضعیت فعلی زندگی خود را "عالی" یا "خوب" توصیف کرده اند. بر خلاف ارزیابی هایی که گفته می شود وضعیت زندگی در مقایسه با سال قبل بدتر شده، این رقم حدود ده درصد بالاتر از سال گذشته است، اگرچه به آمارهای پنج سال پیش نمی رسد.

بر اساس نتایج سالانه این نظر سنجی، پنج سال پیش امیدواری های زیادی به بهبود وضعیت زندگی در افغانستان بسته شده بود، که بعد از آن تقریبا همه ساله از این امیدواری کاسته شد.

آنهایی که راضی هستند، می گویند که مثلا در پنج سال اخیر دسترسی مردم به جاده و برق دو برابر شده، استفاده از خدمات بهداشتی و امکانات ارتباطی مثل تلفن همراه آسانتر شده و کشاورزی رشد کرده است.

همچنین۷۰ درصد از شرکت کنندگان در این نظر سنجی فکر می کنند که افغانستان مسیر درستی را انتخاب کرده که این رقم سی درصد بالاتر از پارسال و البته کمی کمتر از ۷۷ درصد پنج سال پیش است.

علاوه بر اینها امید به آینده هم در مقایسه با سال قبل بیشتر شده و حدود دو سوم مردم فکر می کنند که آینده بهتری خواهند داشت.

در ماههای گذشته، تحلیل ها بر خلاف این نتایج بوده، به طوری که "دیوید کولینگ" رئیس بخش پژوهش‌های سیاسی بی.بی.سی را غافلگیر کرده است: "چیزی که خیلی باعث تعجب من شد، افزایش خوشبینی عمومی در سراسر افغانستان است. شرکت کنندگان در این نظر سنجی از سراسر این کشور بودند. بعد از انتخابات ریاست جمهوری من انتظاری غیر از این داشتم ولی ظاهرا افغان ها تصویر دیگری در ذهن دارند."

دولت و رئیس جمهوری

اگرچه حامد کرزی رییس جمهوری افغانستان یک انتخابات جنجالی را پشت سر گذاشت، ولی این ارزیابی وضعیت او را چندان بد نشان نمی دهد.

۶۰ درصد گفته اند که از عملکرد دولت او راضی هستند، ۷۲ درصد گفته اند که شخص خود او را رهبری "توانا" و یا "مناسب" برای افغانستان می دانند و بالاتر از اینها، ۸۰ درصد گفته اند که از دولت مرکزی به رهبری او "حمایت" می کنند. ولی جالب اینجاست که در همین حال، نزدیک ۶۰ درصد می گویند که انتخاب آقای کرزی همراه با تقلب بوده است.

ولی چطور می شود این نتیجه ها را کنار هم گذاشت؟

"دیوید کولینگ" رئیس بخش پژوهش‌های سیاسی بی.بی.سی می گوید که در این باره باید به وضعیت ویژه ای نگاه کرد که افغانستان با آن روبرو است: "گمان می کنم که این دیدگاه می تواند به تجربه تاریخی افغان ها ربط داشته باشد. شاید برای کشورهای دیگر این موضوع دور از انتظار باشد. ولی افغانستان سال ها درگیر جنگ بوده و این کشور هر لحظه می تواند دچار مشکل شود. احتمالا خیلی از کسانی که موافق آقای کرزی نبودند نظرشان را عوض کردند، چون این انتخابات به فروپاشی دولت و خشونت های بیشتر منجر نشد، چیزهایی که احتمالش وجود داشت."

منازعه طالبان و نیروهای خارجی

شکی نیست که در سال های اخیر حمله های طالبان بیشتر و بی مهاباتر شده، ولی شرکت کنندگان در این نظر سنجی گفته اند که این گروه در مقایسه با سال های قبل، خیلی قویتر نشده است. حتی حدود نیمی از پاسخ دهندگان، فکر می‌کنند که طالبان در مقایسه با سال گذشته، ضعیفتر هم شده اند.

البته آنها گفته اند که هنوز طالبان به عنوان یک خطر جدی به حساب می آید.

علاوه بر این، اکثریت بالایی از پاسخ دهندگان یعنی هفتاد درصد آنها، طالبان را مسئول بالاگرفتن خشونت ها می دانند و تقریبا همین تعداد، یعنی (۶۸ درصد) از حضور نیروهای خارجی خصوصا آمریکائی ها در افغانستان حمایت می کنند. همینطور تعداد کسانی که فکر می کنند باید علیه نیروهای خارجی جنگید، از ۲۵ درصد به کمتر از ۱۰ درصد کاهش پیدا کرده که کمترین رقم در مقایسه با نظرسنجی های چند سال اخیر بوده است.

آمریکا، ایران و پاکستان

درباره کشورهایی که در صحنه سیاسی افغانستان نقش دارند هم یافته های این نظر سنجی جالب توجه است. در مجموع نگاه نیمی از پاسخ دهندگان به نقش آمریکا در افغانستان کاملا مثبت و یا مثبت است. در حالیکه ایران در نقطه مقابل آمریکا قرار دارد و خواهان خروج سربازان این کشور از افغانستان است، ولی همین شمار از پاسخ دهندگان گفته اند که نگاهشان به ایران هم مثبت است. در همین حال دیدگاه ها درباره متحد منطقه ای آمریکا یعنی پاکستان تا ۸۱ درصد منفی است.

مشکلات موجود

در پاسخ به این سئوال که بزرگترین مشکل افغانستان را چه می دانید، فقر و بیکاری در درجه اول قرار گرفته و نا امنی و خشونت در درجه دوم.

همینطور تقریبا همه پاسخ دهنده ها گفته اند که شاهد فساد اداری در افغانستان بوده اند ولی فقط حدود ۱۵ درصد گفته اند که فساد اداری و دولت ناکارآمد از بزرگترین مشکلات افغانستان است. شکی نیست که نتایج این نظرسنجی برای رئیس جمهوری افغانستان که سال سختی را پشت سر گذاشته دلگرم کننده است. ارزیابی هایی که اگر درست باشد، نشان می دهد که بار دیگر به او فرصت داده شده است تا وضعیت را تحت کنترل خود درآورد.

نگاهی به جدول ها:

آیا مسیری که افغانستان در پیش گرفته درست است یا نادرست؟

جدول

از نظر شما بزگترین مشکل افغانستان کدام دسته است؟

جدول

در مجموع وضعیت زندگی خود را چگونه ارزیابی می کنید؟

جدول

ترجیح می دهید که چه کسانی بر افغانستان حکومت کنند؟

جدول
۱۰۰۷۴۸

گاز متان درمریخ: موجودات زنده یا آب!!!

یافته های جدید میگوید،گاز متان مریخ از موجودات زنده و یا آب و یا هر دو بوجود آمده است...

یک گزارش نشر شده  این احتمال را رد میکند که متان توسط سیارک ها به مریخ انتقال یافته و در عوض این نظریه تقویت میکند که این گاز های کوتاه مدت توسط موجودات زنده و یا آب و یا هر دو بوجود آمده باشد.

موجودات میکروبی کوچک یا مایکرو ارگانیزم موجود در خاک مریخ شاید گاز متان را به مثابه محصول پروسه سوخت و ساز (میتابولیک) وجود خود بیرون داده باشند و یا هم امکان دارد متان در نتیجه تعامل میان سنگ های آتشفشانی و آب بوجود آمده باشد. به هر صورت این دورنما وجود دارد.



وجود گاز متان در مریخ برای اولین بار در سال 1999 و بار دیگر در سالهای 2001 و 2003 گزارش شده بود، اما اطلاعات زیادی در مورد منشاء یا مقدار این گاز در مریخ وجود نداشت.

در ماه جنوری 2009، دانشمندان اطلاعات بدست آمده از رصد های تلسکوپی و مأموریت های فضایی بدون سرنشین را بررسی نموده و اعلام نمودند که متان در مریخ بطور مداوم به وسیله یک منبع ناشناخته باز تولید میشود و بنابرین خیلی مشتاق بودند تا دریابند که چگونه میزان گاز متان همیشه افزایش می یابد. 

 گاز متان در مریخ عمر کوتاهی دارد و فقط چند صد سال موجود می باشد، زیرا بطور مداوم در اثر یک تعامل یا عکس العمل کیمیاوی (شیمی) در اتموسفیر این سیاره که ناشی از تابش نور خورشید است، مصرف می شود.

بعضی از پژوهشگران پیشنهاد نموده اند که شاید سیارک ها مسئول میزان متان مریخ باشند، زیرا وقتی سنگ ها وارد اتموسفیر این سیاره میشوند و در اثر برخورد شدید و سریع با به شدت داغ میشوند، یک تعامل یا واکنش کیمیاوی (شیمی) را ایجاد میکنند که در اثر آن متان و دیگر گاز ها در اتموسفیر مریخ آزاد میشوند.

اما مطالعات تازه توسط پژوهشگران کالج سلطنتی انگلستان نشان میدهد،حجم متانی که توسط سیارک ها در زمان ورود به اتموسفیر مریخ تولید میشود بسیار کم است و نمی تواند تا این حد متان در اتموسفیر را تولید و حفظ کند. اطلاعات قبلی این احتمال را مطرح نموده بودند که متان در مریخ شاید در اثر فعالیت های آتشفشانی بوجود آمده باشد.

وقتی مقدار گاز تولید شده توسط تجربیات آزمایشگاهی با میزان سقوط سیارک ها به سطح مریخ ترکیب شد، دانشمندان به این نتیجه رسیدند که فقط 10 کیلو متان هر ساله توسط سیارک ها تولید شده و این مقدار به مراتب کمتر از 100 تا 300 تن متان لازم برای جایگزین شدن در اتموسفیر مریخ است.

پژوهشگران میگویند که مطالعات آنها دانشمندان ناسا و ایسا را که در حال برنامه ریزی یک مأموریت مشترک به سیاره سرخ در سال 2018 اند کمک میکند تا بتوانند منبع متان موجود را در مریخ کشف کنند. پژوهشگران میگویند که حالا دریافته اند که سیارک ها منبع متان موجود در مریخ نمی باشند.

دانشمندان سازمان فضایی ناسا و ایسا میتوانند توجه خود را به دو گزینه اخیر یعنی تولید توسط موجودات زنده و یا آب متمرکز سازند. به گفته مارک سیفتون یکی از نویسندگان این مطالعه " این کار یک گام بزرگ در جهت پیشرفت است. درست همانگونه که شرلک هولمس میگوید، محو عوامل دیگر و باقی گذاشتن یک عامل نشان میدهد که همان باید حقیقت باشد. حالا فهرست منابع گاز متان کوتاه تر میشود و حیات موجود و یا حیات بیگانه هم یکی از این گزینه ها برای تولید متان است.

در نهایت آزمایش نهایی شاید در سطح خود مریخ انجام شود.


گرفته شده از سایت انجمن نجوم افغانستان

۱۰۰۴۵۲

یک اردنی عامل قتل ماموران سیا در افغانستان معرفی شد

بر اساس گزارش ها، عامل حمله انتحاری به پایگاه سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در ولایت خوست افغانستان یک اردنی بوده که بر اساس توافق دولت های آمریکا و اردن برای رخنه به شبکه القاعده به افغانستان آورده شده بود.

رسانه های گروهی آمریکا به نقل از مقام های امنیتی این کشور که خواسته اند ناشناس باقی بمانند، متهم را "همام خلیل ابو ملال البلوی" معرفی کرده اند و می گویند که وی پزشک بوده است.

این شهروند اردن روز چهارشنبه (30 دسامبر) پس از ورود به یک پایگاه سیا در ولایت خوست در نزدیکی مرز افغانستان – پاکستان، هفت مامور این سازمان را طی انفجاری به قتل رساند.

قربانی هشتم که از سوی رسانه های گروهی "شریف علی بن زید"، مامور اطلاعاتی اردن معرفی شده، در پایگاه سیا فعالیت داشته است.

گفته می شود که آمریکا و اردن "همام خلیل ابو ملال البلوی" 36 ساله را برای نفوذ در شبکه القاعده به افغانستان آورده بودند و گمان می کردند که وی تظاهر به جهادگر بودن، برای شناسایی محل اختفای ایمن الظواهری، مقام شماره دو القاعده تلاش می کند.

بر اساس گزارش ها، متهم از آنجایی که مورد اعتماد سازمان سیا بود، توانست به راحتی وارد پایگاه شده و جلیقه بمبی که زیر لباس بر تن داشت را منفجر کند.

سیا می گوید در این حمله همچنین شش تن از مامورانش زخمی شده اند.

باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا روز پنج شنبه با ارسال پیامی مرگ مامورین این سازمان را تسلیت گفت.

از زمان بمبگذاری سال 1983 پایگاه نظامی آمریکا در بیروت این مرگبارترین حمله به مامورین اطلاعاتی آمریکا گزارش شده است.

طالبان حضوری قوی در ولایت خوست دارند و درگیری های شدیدی طی سال گذشته در این منطقه رخ داده است.

۱۰۰۴۴۵