گاز متان درمریخ: موجودات زنده یا آب!!!

یافته های جدید میگوید،گاز متان مریخ از موجودات زنده و یا آب و یا هر دو بوجود آمده است...

یک گزارش نشر شده  این احتمال را رد میکند که متان توسط سیارک ها به مریخ انتقال یافته و در عوض این نظریه تقویت میکند که این گاز های کوتاه مدت توسط موجودات زنده و یا آب و یا هر دو بوجود آمده باشد.

موجودات میکروبی کوچک یا مایکرو ارگانیزم موجود در خاک مریخ شاید گاز متان را به مثابه محصول پروسه سوخت و ساز (میتابولیک) وجود خود بیرون داده باشند و یا هم امکان دارد متان در نتیجه تعامل میان سنگ های آتشفشانی و آب بوجود آمده باشد. به هر صورت این دورنما وجود دارد.



وجود گاز متان در مریخ برای اولین بار در سال 1999 و بار دیگر در سالهای 2001 و 2003 گزارش شده بود، اما اطلاعات زیادی در مورد منشاء یا مقدار این گاز در مریخ وجود نداشت.

در ماه جنوری 2009، دانشمندان اطلاعات بدست آمده از رصد های تلسکوپی و مأموریت های فضایی بدون سرنشین را بررسی نموده و اعلام نمودند که متان در مریخ بطور مداوم به وسیله یک منبع ناشناخته باز تولید میشود و بنابرین خیلی مشتاق بودند تا دریابند که چگونه میزان گاز متان همیشه افزایش می یابد. 

 گاز متان در مریخ عمر کوتاهی دارد و فقط چند صد سال موجود می باشد، زیرا بطور مداوم در اثر یک تعامل یا عکس العمل کیمیاوی (شیمی) در اتموسفیر این سیاره که ناشی از تابش نور خورشید است، مصرف می شود.

بعضی از پژوهشگران پیشنهاد نموده اند که شاید سیارک ها مسئول میزان متان مریخ باشند، زیرا وقتی سنگ ها وارد اتموسفیر این سیاره میشوند و در اثر برخورد شدید و سریع با به شدت داغ میشوند، یک تعامل یا واکنش کیمیاوی (شیمی) را ایجاد میکنند که در اثر آن متان و دیگر گاز ها در اتموسفیر مریخ آزاد میشوند.

اما مطالعات تازه توسط پژوهشگران کالج سلطنتی انگلستان نشان میدهد،حجم متانی که توسط سیارک ها در زمان ورود به اتموسفیر مریخ تولید میشود بسیار کم است و نمی تواند تا این حد متان در اتموسفیر را تولید و حفظ کند. اطلاعات قبلی این احتمال را مطرح نموده بودند که متان در مریخ شاید در اثر فعالیت های آتشفشانی بوجود آمده باشد.

وقتی مقدار گاز تولید شده توسط تجربیات آزمایشگاهی با میزان سقوط سیارک ها به سطح مریخ ترکیب شد، دانشمندان به این نتیجه رسیدند که فقط 10 کیلو متان هر ساله توسط سیارک ها تولید شده و این مقدار به مراتب کمتر از 100 تا 300 تن متان لازم برای جایگزین شدن در اتموسفیر مریخ است.

پژوهشگران میگویند که مطالعات آنها دانشمندان ناسا و ایسا را که در حال برنامه ریزی یک مأموریت مشترک به سیاره سرخ در سال 2018 اند کمک میکند تا بتوانند منبع متان موجود را در مریخ کشف کنند. پژوهشگران میگویند که حالا دریافته اند که سیارک ها منبع متان موجود در مریخ نمی باشند.

دانشمندان سازمان فضایی ناسا و ایسا میتوانند توجه خود را به دو گزینه اخیر یعنی تولید توسط موجودات زنده و یا آب متمرکز سازند. به گفته مارک سیفتون یکی از نویسندگان این مطالعه " این کار یک گام بزرگ در جهت پیشرفت است. درست همانگونه که شرلک هولمس میگوید، محو عوامل دیگر و باقی گذاشتن یک عامل نشان میدهد که همان باید حقیقت باشد. حالا فهرست منابع گاز متان کوتاه تر میشود و حیات موجود و یا حیات بیگانه هم یکی از این گزینه ها برای تولید متان است.

در نهایت آزمایش نهایی شاید در سطح خود مریخ انجام شود.


گرفته شده از سایت انجمن نجوم افغانستان

۱۰۰۴۵۲

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد