نیکپا اولین مدال تاریخ افغانستان را برد

روح الله نیکپا، تکواندوکار زیر ۵۸ کیلوگرم افغانستان با پیروزی در مسابقه رده بندی به مدال برنز دست یافت.

این ورزشکار ۲۱ ساله در مسابقه رده بندی وزن خود خوان آنتونیو راموس، قهرمان اسپانیایی رقابت های جهانی، را با نتیجه ۴-۱ شکست داد تا به مقام سوم المپیک برسد.

آقای نیکپا پس از پیروزی مقابل حریفی از آلمان در دور اول، مقابل گیرمو پرز، حریفی از مکزیک قرار گرفت و شکست خورد.

روح الله نیکپا با کسب دو پیروزی دیگر به اولین مدال تاریخ افغانستان در المپیک دست یافت.

گیرمو پرز که در دور دوم روح الله نیکپا را شکست داد، در نهایت به مقام قهرمانی این وزن و مدال طلای المپیک پکن رسید.

در وزن زیر ۵۸ کیلوگرم، رضا نادریان، نماینده ایران با یک شکست از دور مسابقات حذف شد.

تکواندو یکی از ورزشهای محبوب در افغانستان محسوب می شود که در آنجا بیش از ۷۰۰ باشگاه و ۲۵ هزار ورزشکار در این رشته فعالیت می کنند.

بهترین مقام افغانستان در المپیک، کسب یک رتبه پنجم در جریان مسابقات کشتی در المپیک ۱۹۶۴ بوده است.

تیم افغانستان تنها با چهار ورزشکار در بازی های المپیک پکن شرکت کرده است.

از میان همسایگان افغانستان (به جز چین که صدرنشین است) تاکنون ایران تنها یک مدال برنز در کشتی آزاد، و تاجیکستان یک مدال برنز در جودو کسب کرده اند.

روح الله نیکپا ورزشکار ۲۱ ساله در مسابقه رده بندی وزن خود، خوان آنتونیو راموس، قهرمان اسپانیایی رقابت های جهانی (سمت راست) را با نتیجه ۴-۱ شکست داد.

مسابقه تکداندو کار افغان با حریف آلمانی

روح الله نیکپا، پس از شکست دادن حریف اسپانیایی

نیکپا پس از کسب مدال

افغانستان با چهار ورزشکار در المپیک پکن شرکت کرده است. امید بعدی این کشور برای کسب مدال المپیک، نثاراحمد بهاوی (حامل پرچم) است.

73794

ازدواج همزمان پنجاه زوج جوان در افغانستان

برای نخستین بار صد پسر و دختر جوان در ولایت بلخ بصورت دسته جمعی جشن عروسیشان را برگزار کرده اند. این جشن با حمایت علمای دینی برگزار شده و هدف از آن، فراهم کردن زمینه ازدواج جوانان فقیر عنوان شده است.
 

این پنجاه زوج جوان عمدتا از ولسوالی های ولایت بلخ و دیگر مناطق شمال افغانستان هستند که به علت ناتوانی اقتصادی، قادر نبودند مراسم عروسی خود را با هزینه شخصی برگزار کنند.

 

شماری از آنها دانش آموزان مدارس دینی، برخی دانش آموزان و دانشجو و شماری دیگر هم کارگران روز مزد هستند.

 

بیش از سه هزار نفر برای شرکت در مراسم عروسی گروهی این جوانان در هتل آریانای مزارشریف آمده بودند؛ دهها خبرنگار و اکثر مقامات دولتی نیز در این مراسم شرکت داشتند.

 

مردان و زنان

 

برخلاف مراسم معمول عروسی در ولایت بلخ که با هزینه هزاران دلار - تا حدود ۲۰ هزار دلار – برپا می شود، جشن عروسی گروهی امروز، ساده ولی پرشور و دیدنی بود؛ پنجاه داماد تقریبا هیچ پولی برای عروسی شان هزینه نکرده بودند.

 

مراسم صبح روز آغاز شد و تا ساعت دو بعد از ظهر ادامه یافت. دامادها لباس سفید افغانی با واسکت های (جلیقه های) سیاه بر تن داشتند و عروسها هم لباسهای سفید و چادر.

 

برخلاف معمول، در این محفل عروسی، مردان و زنان بصورت مشترک در یک تالار حضور یافته بودند و عروسها در جمع تمام حاضران حضور یافتند.

در جشن عروسی دسته جمعی مزارشریف، موسیقی معمول محلی نواخته نشد و گروه های ترانه مدارس دینی این نقش را به عهده گرفته بودند.

'اسلامی ترین' عروسی

سید حیدر هاشمی، امام جمعه مزارشریف و نماینده دفتر آیت الله سیستانی – از مراجع تقلید شیعیان – از مبتکران برگزاری این مراسم بود.

والی بلخ، تاجران محلی و برخی سازمانهای محلی نیز در زمینه کمک به برگزاری جشن عروسی این جوانان سهم داشتند.

این مراسم، همزمان با سالروز استقلال افغانستان و میلاد حضرت امام مهدی، آخرین امام شیعیان برپا شد.

آقای هاشمی این مراسم عروسی را "اسلامی ترین" جشن عروسی دانست؛ زیر به نظر او تمام دستورات اسلامی در این جشن، از جمله رعایت حجاب و جلوگیری از اسراف، رعایت شده است.

پس از پایان مراسم در هتل آریانا، پنجاه موتر گلپوش عروسها و دامادها را برای زیارت آرامگاه منسوب به حضرت علی در شهر گرداندند؛ آنها از سوی دهها موتر دیگر بدرقه شدند.

برای ساکنان مزارشریف دیدن عروسی گروهی پدیده ای تازه و دیدنی بود.

علمای دینی و روشنفکران امیدوارند که برگزاری مراسم عروسی به این صورت در افغانستان با اقتصاد ضعیف، الگویی برای شکستن سنت "ناپسند" مصرف هزاران دلار شود.

قرار است تا سه ماه دیگر جشن عروسی گروهی دیگر نیز در مزارشریف از سوی علمای دینی برگزار شود.

۷۳۶۸۹

'کول' موتور جستجوگر تازه - رقیب تازه گوگل

موتور جستجوگر کول
موتور جستجوگر تازه "Cuil" که تلفظ آن "کول" است
 
تعدادی از کارمندان سابق گوگل، از موتورهای جستجوگر بزرگ و پر قدرت اینترنتی، یک موتور جستجوگر تازه را راه اندازی کرده اند.

نام این موتور جستجوگر تازه "Cuil" که تلفظ آن "کول" است، برگرفته از زبان "گیلیک" (از زبانهای قدیمی) اروپا است که مفهوم "دانش" را دارد.

بنیانگذاران این موتور جستجوگر تازه معتقدند که موتور تازه اینترنتی در جستجوهای خود (از رقبایش) بهتر عمل می کند.

آنها می گویند که موتور جستجوگر تازه آنها از تکنولوژیی استفاده می کند که می تواند مواد و ترکیبهای اطراف یک صفحه اینترنتی را درک کند و بفهمد.

اما تحلیلگران امور اینترنتی می گویند که موتور اینترنتی تازه مانند بسیاری از موتورهای جستجوگر دیگر رقابت بسیار سختی با "گوگل" دارد.

سازندگان "کول" می گویند که موتور تازه آنها می تواند بیش از 120 میلیارد صفحه اینترنتی را برای فهرست کردن مورد جستجو، بگردد.

مقامات "کول" می گویند که تکنولوژی موتور جستجوگر آنها از تکنولوژی "گوگل" فراتر رفته است. به گفته آنها فقط بجای نگاه کردن به تعداد لینکهای اینترنتی یا کمیت آنها، که اساس کار "گوگل" است، موتور "کول" تلاش می کند تا اطلاعات یک صفحه و موارد جستجوی مشتریانش را درک کند. همچنین نتایج جستجوها بجای اینکه فهرست وار و پشت سر هم باشد در چارچوب و فرمتی که بیشتر مانند یک مجله است فهرست می شوند.

"کول" همچنین برخلاف "گوگل" اطلاعات درخصوص آنچه را که مشتریانش جستجو می کنند، نگهداری نخواهد کرد.

آدرس انتر نتی "کول"    www.cuil.com

۷۲۶۲۱