کوچی های مهاجر و ساکنان غرب کابل در گیر شدند

 

عکس از محل درگیری در غرب کابل

دراثر درگیری کوچی های مهاجر(عشایر) و ساکنان محلی دارالامان در حومه غربی شهر کابل و همچنین تیراندازی پلیس، دست کم سیزده تن زخمی شده و یک نفر کشته شده است.

این درگیری بامداد امروز (جمعه، ۲۲ اسد/مرداد) در دامنه کوهی در نزدیکی محله دارالامان زمانی آغاز شد که کشمکش میان کوچی ها و ساکنان محل بر سر تصاحب زمین های دامنه های کوههای غربی کابل به خشونت کشیده شد.

کشمکش میان دو طرف بر سر تصاحب این زمین ها هر چند از حدود چهل روز پیش آغاز شده بود، اما امروز به خشونت انجامید.

مردم محل می گویند که دولت زمین های دامنه های این کوه را به عنوان "گورستان عمومی" در اختیار آنان قرار داده است، اما کوچی ها می گویند که این زمین ها متعلق به آنها است و اکنون پس از مهاجرت سی ساله از پاکستان بازگشته و به ساخت و ساز خانه در آنجا آغاز کرده اند.

آن گونه که برخی از شاهدان عینی گفته اند، ظاهراً درگیری امروز در پی آغاز به کار مردم محل برای ساخت و ساز خانه در آن جا آغاز شد. زمین های مورد نظر غیرمزروعی است.

مردم محل کوچی ها را متهم به تیراندازی کرده اند و در مقابل کوچی ها مردم محل را متهم می کنند که خیمه ها/چادرهای کوچی ها را به آتش کشیده و به سوی آنها شلیک کرده اند.

به گفته شاهدان عینی، این درگیری کمتر از نیم ساعت طول کشید و منجر به زخمی شدن چهار تن از افراد محلی شده است.

در پی این درگیری کاروانهای نیروهای ارتش و پلیس به سوی محل درگیری به حرکت درآمدند. هرچند حضور سنگین آنها در محل، به درگیری میان دو طرف پایان داد، اما صدای گلوله باران پایان نیافت.

پلیس تلاش کرد گروهی از ساکنان محل را که در حاشیه محل درگیری جمع شده بودند، متفرق کند، ولی این تلاش پلیس خشم آنها را برانگیخت.  

   

حضور سنگین نیروهای امنیتی در محل به ختم درگیری مسلحانه انجامید، اما خشونت هنوز هم ادامه دارد.

ساکنان محل نسبت به عملکرد پلیس و نیروهای امنیتی اعتراض داشتند و آنها پلیس را متهم به حمایت از کوچی ها کردند. ولی پلیس تلاش کرد با تیراندازی هوایی معترضان را متفرق کند، اما این تیراندازی دست کم یک کشته و چندین زخمی بجا گذاشت.

تیراندازی پلیس در حضور گروهی از خبرنگاران صورت گرفت، اما هیچ یک از ماموران و افسران پلیس و دیگر نیروهای دولتی حاضر به اظهار نظر در باره تیراندازی ماموران پلیس به سوی مردم نشدند.

صدای تیراندازی از چندین نقطه در نزدیک محل درگیری تا چند ساعت دیگر به گوش می رسید. شاهدان عینی می گویند که بیشتر این تیراندازی از سوی پلیس بوده است که تلاش می کرد، اوضاع را تحت کنترل درآورد.

در پی به میان آمدن این وضعیت، شماری از ساکنان محله های نزدیک به محل درگیری در دارالامان دست به کوچ زده اند و شماری دیگر از ساکنان محلات "دشت برچی" و حومه غربی شهر کابل در اعتراض به عملکرد پلیس به خیابان ها ریخته اند. 

 

این مرد در نزدیک محل درگیری گفت که اگر وضعیت به همین گونه ادامه یابد خطرناک است.

شاهدان عینی گفته اند که معترضان عکس های نامزدهای انتخاباتی را در خیابان ها پاره کرده اند و تلاش دارند به سوی قرارگاه حوزه سیزدهم امنیتی پلیس نزدیک شوند. پلیس ضد شورش هم در منطقه برای کنترل اوضاع حاضر شده است. 

هنوز آمار دقیقی از تلفات این حادثه در دست نیست، اما مسئولان بیمارستانی در نزدیکی محل حادثه گفته اند که حد اقل سیزده زخمی به این بیمارستان منتقل شده اند. به گفته دکترهای این بیمارستان، وضعیت سه تن از زخمیان وخیم است.

ساکنان محلی اما شمار کشته شدگان و زخمیان را بیشتر از این می دانند.

کوچی ها نیز می گویند که یک تن از آنها کشته و دو تن دیگر شان مجروح شده اند.

دهها خودرو ارتش و پلیس در محل مستقر شده، ولی صدای تیراندازی هنوز هم به گوش می رسد. شماری از مردم در غرب کابل نسبت به ادامه این وضعیت در آن جا اظهار نگرانی کرده اند.

کشمکش میان ساکنان محلی و کوچی ها سابقه طولانی دارد و در چند سال اخیر درگیری های خشونت باری میان آنها در ولایت میدان وردک، بر سر استفاده از چراگاهها روی داده است. اما این نخستین بار است که حاشیه نشینان شهر کابل و کوچی ها بر سر تصاحب زمین باهم درگیر می شوند.

۱۱۵۴۷۳