فرهاد دریا به وطن برگشت




فرهاد دریا از مشهور ترین آوازخوانان افغان که سیزده سال پیش در زمان حاکمیت داکتر نجیب الله افغانستان را ترک گفته بود ، روز یکشنبه 10 اگست به کابل بازگشت.

برای استقبال از فرهاد دریا شماری از فرهنگیان و ژورنالیستان به فرودگاه کابل آمده بودند.

گروهی از بازیگران کودک تیاتر نیز در میان استقبال کننده ها دیده می شدند، آنان لباس های ویژه ای بر تن کرده بودند و با پا های بلند مصنوعی که برای خود ساخته بودند از فرهاد استقبال کردند.

فرهاد دریا که به تنهایی به کشورش بازگشته است، هدف از آمدنش به کابل را بازدید از وطن عنوان کرد.


فرهاد دریا یکجا با خانواده اش در امریکا زندگی دارند.

دریا در میان جوانان کابل علاقه مندان بسیار زیادی دارد، هرچند او خود هنوز در این باره که کنسرتی در این شهر اجرا خواهد کرد یا نه پاسخی نداده اما گفته می شود که او تشنگان صدای خود در کابل را بی بهره نخواهد گذاشت.

بازیگران کودک تیاتر با پا های بلند مصنوعی و لباس های ویژه شادمانی از فرهاد دریا استقبال کردند

فرهاد دریا، از جمله آواز خوانانی است، که در طول مدت طولانی اقامت در غرب و دوری از وطن هیچگاه چراغ موسیقی اصیل افغانی را خاموش نخواست و با اجرای کنسرت در چندین کشور و انتشار آلبوم های جدید آهنگ هایش این چراغ را همچنان روشن نگه داشت.

در سالهای حاکمیت گروه طالبان در افغانستان که مخالف موسیقی بودند دریا، دریایی از ساز و آواز نو را در قالب لوح های فشرده به هموطنانش ارسال می کرد و آهنگ های تازه او در افغانستان و حتی ایران و پاکستان همواره دوست داران زیادی داشت.

یکی از مهمترین ویژگی آهنگ های دریا این است که او موسیقی امروز افغانستان را وارد فضا های جدید و تجربه های تازه کرد.

او در سالهای نخست آوازخوانی به شعر های قهارعاصی شاعر فقید معاصر آهنگ های ماندگاری ساخت و حتی یک بار دکتر نجیب الله رئیس دولت پیش از مجاهدین در کشور از آهنگ "خیال من یقین من جناب کفر و دین من" او تمجید کرد که شعر این آهنگ را قهار عاصی با روحیه حماسی سروده بود.

دریا اکنون به شهری پا گذاشته است که در مدت دوری او روزهای سیاه زیادی را پشت سرگذاشته و بیش از نیمی از آن به ویرانه بدل گشته است.

تحویل فرماندهی ایساف به ناتو


نفرات ترک و آلمانی ایساف - ناتو رسما فرماندهی ایساف را برعهده می گیرد


سازمان پیمان اتلانتیک شمالی - ناتو - رسما فرماندهی نیروی بین المللی کمک به امنیت افغانستان - ایساف - را در دست گرفته است.

در مراسم تحویل فرماندهی ایساف از آلمان و هلند به ناتو، حامد کرزی، رییس دولت انتقالی افغانستان، و پیتر اشتروک، وزیر خارجه آلمان، حضور داشتند.

این نخستین بار از زمان تشکیل ناتو در بیش از پنجاه سال پیش است که این سازمان رسما در ماموریت عملیاتی در خارج از قاره اروپا شرکت می کند.

خبرنگار بی بی سی در کابل می گوید که رهبران دولت افغانستان خواستار آن بوده اند که حوزه عملیاتی نیروی بین المللی کمک به امنیت افغانستان به خارج از پایتخت و سایر مناطق آن کشور نیز گسترش یابد.

به گفته وی، ناتو نسبت به مداخله برای مقابله با خشونت های ناشی از فعالیت فرماندهان محلی و اقدامات مسلحانه طرفداران طالبان در مناطق خارج از کابل تلویحا ابراز تمایل کرده است.

همچنین، پیتر اشتروک، وزیر خارجه آلمان، گفته است که افرادی را مامور بررسی امکان اعزام سربازان آلمانی به شهر کندوز، واقع در شمال افغانستان، خواهد کرد.



حذف صبحانه برابر با زندگی ناسالم؟

حذف صبحانه از نشانه های زندگی ناسالم تلقی شد

حذف صبحانه از نشانه های زندگی ناسالم تلقی شد.
 
همیشه گفته شده است که صبحانه مهم ترین وعده غذای روزانه است.

اکنون پژوهشگران می گویند که اهمیت صبحانه حتی می تواند از آنچه تاکنون تصور می رفت بیشتر باشد زیرا معلوم شده است کسانی که صبحانه را از رژیم غذایی خود حذف می کنند در مجموع زندگی ناسالم تری دارند.

برخی صبحانه را برای جلوگیری از عقب ماندن از کارهای روزمره و برخی نیز برای کاهش وزن حذف می کنند.

اما پژوهشگران فنلاندی می گویند کسانی که صبحانه نمی خورند معمولا بیشتر سیگار می کشند و الکل می نوشند و کمتر از دیگران ورزش می کنند.

به علاوه کسانی که صبحانه نمی خورند احتمالا چاق تر هستند، که می تواند ناشی از این واقعیت باشد که آنها برای جبران کمبود انرژی در طول روز تنقلات بیشتری مصرف می کنند.

همچنین احتمال آنکه سطح تحصیلات بالایی داشته باشند کمتر است و در نتیجه یافتن شغل را دشوارتر می یابند.

الگوهای تغذیه

پژوهشگران در جریان این مطالعه از 5500 جوان و والدین آنها پرسیدند آیا صبحانه می خورند و اگر بله هرچند روز یک بار.

همچنین از آنها درباره میزان تحصیلات، وزن و عادات مصرف نوشیدنی ها سوال شد.

تحقیقات نشان داد در خانواده هایی که پدر و مادر صبحانه را حذف می کنند فرزندان نیز معمولا چنین می کنند.

دکتر ان کسکی- راکونن، که سرپرستی این تحقیقات را در دانشگاه هلسینگی هدایت کرده است به یک روزنامه فنلاندی گفت: "فرزندان کسانی که صبحانه نمی خورند به احتمال زیاد از پدر و مادر تبعیت می کنند."

"در اوایل و اواسط دوره بلوغ، الگوهای نامنظم غذایی ارتباط تناتنگی با عاداتی مانند کشیدن سیگار و ماریجوانا و مصرف الکل که سلامتی را به خطر می اندازد دارد."

وی افزود: "در این مطالعه کشیدن سیگار، ورزش نادر، سطح پایین تحصیلات، مصرف زیاد الکل و وزن بالا همگی به حذف صبحانه در بزرگسالان و افراد درحال بلوغ مربوط بود. یافته ها نشان داد که این ارتباط در تمام طول بزرگسالی دوام خواهد داشت."

به گفته وی افرادی که صبحانه را حذف می کنند کمتر از کسانی که صبحانه می خورند به سلامتی خود اهمیت می دهند.

اماندا واین از اتحادیه رژیم غذایی بریتانیا در گفتگویی با بی بی سی این تحقیقات را جالب خواند.

اما وی افزود: "محض این که برخی افرادی که صبحانه را حذف می کنند دارای سایر عادات نامطلوب بهداشتی نیز هستند، بدان معنی نیست که یکی به دیگری منجر می شود."

"صبحانه یکی از مهم ترین وعده غذاهای روزانه است، چون سطح انرژی بدن را اول صبح تجدید می کند."

"مطالعه دانش آموزان نشان داده است که خوردن صبحانه میزان تمرکز در طول مدت صبح را بالا می برد."

او همچنین گفت که افرادی که سعی دارند وزن کم کنند اگر صبحانه بخورند موفق تر خواهند بود.

او افزود: "افرادی که صبحانه را حذف می کنند معمولا قبل از ظهر تنقلاتی که معمولا ناسالم است می خورند."

نتیجه پژوهش های اخیر در نشریه اروپایی "تحقیقات کلینکی" چاپ شده است.


باز سازی یک لابراتوار کشاورزی در کابل


لابراتوار فارم زراعتی بادام باغ بعد از بازسازی و احیا مجدد عصر روز سه شنبه در کابل افتتاح شد. 

این لابراتوار یکی از شش لابراتوار تحقیقات زراعتی درکشوراست، که از طرف موسسه بین المللی ایکاردا و حمایت مالی اداره انکشاف بین المللی امریکا بمصرف سه صد هزار دلار بازسازی شده است.


خطر بازگشت به جنگ داخلی واقعی است



اخضر ابراهیمی

اخضر ابراهیمی، فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد برای افغانستان گفت : "لویه جرگه ای که قرار است برای تصویب قانون اساسی برگزار شود و همچنین انتخابات سال آینده، معنی واقعی خود را زمانی خواهند داشت که افغانها قادر باشند، نظرات خود را بدون ترس از تهدید و با آزادی کامل بیان کنند".

آقای ابراهیمی که در سمپوزیوم دو روزه اصلاحات امنیتی افغانستان سخن می گفت، افزود: "برای این منظور نیاز به استقرار نظم و قانون، فوری است".

اخضر ابراهیمی خاطرنشان کرد که "نیاز اساسی مردم افغانستان به امنیت تاکنون تامین نشده است و این موضوع باعث ایجاد نگرانی های جدی در بین مردم شده است".

او گفت: "مسئله امنیت یک معضل روزمره برای مردم افغانستان است، حملات توسط گروههای بنیادگرا، برخوردهای داخلی به ویژه در شمال، و گزارش هایی از تخلفات افراد مسلح مانند اخاذی، ایجاد رعب و وحشت و تهدید مردم از مشکلات همه روزه مردم افغانستان است".

آقای ابراهیمی گفت که اکثر این تخلفات توسط کسانی انجام می شود که خود را وابسته به سازمان های سیاسی و یا دولت درکابل و ولایات می دانند.

اخضر ابراهیمی تعدد احزاب را که تلاش می کنند در آینده افغانستان نقشی داشته باشند، یک نکته مثبت خواند، اما از این موضوع ابراز نگرانی کرد که اکثر این احزاب سیاسی و گروهها، مسلح هستند.

او گفت: "تا زمانی که این گروهها اسلحه در اختیار دارند، بازگشت به یک جنگ داخلی و از دست رفتن هر آنچه که تا به حال به دست آمده است، یک تهدید واقعی و جدی به شمار می آید".

فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد، تنها راه چاره را در جایگزین شدن یک ارتش ملی و پلیس کار آزموده به جای گروهها مسلح موجود دانست.

آقای ابراهیمی بر ضرورت اصلاحات در وزارت دفاع تاکید کرده و گفت که انجام این اصلاحات به وزرات دفاع توانایی رهبری ارتش ملی آینده افغانستان را می دهد.


پاسخ شبکه های خبری الجزیره و العربیه به امریکا


شبکه
 های خبری الجزیره و العربیه در واکنش به اتهامات پل ولفوویتز معاون وزیر دفاع
امریکا، با صدور بیانیه ای نیروهای
ا
مریکایی مستقر در عراق را اشغالگر خواندند.

صالح قالب سخنگوی العربیه گفت:
امریکا نباید انتظار داشته باشد که شبکه العربیه نیروهای ا
مریکا را نیروهای آزادی بخش در عراق به حساب آورد چراکه این نیروها از دید این شبکه اشغالگر محسوب می شوند.

عدنان شریف مدیرعامل الجزیره نیز با انتقاد از اظهارات پل ولفوویتز گفت:
شبکه های خبری غرب انتظار نداشتند که رقیبان قوی در منطقه ظاهر شوند.

پل ولفوویتز معاون وزیر دفاع
امریکا به تازگی شبکه های تلویزیونی الجزیره و العربیه را به تحریف خبرهای عراق و تحریک مردم عراق به حمله به نیروهای آمریکایی متهم کرده است.


بازار مندوی کابل طعمه حریق شد


کابل : در اثر آتش سوزی روز سه شنبه  بازار مندوی کابل ملیون ها افغانی خساره مند گردید. این آتش سوزی از ساعت 3 بعد از ظهر دیروز آغاز شد و تمام شب ادامه داشت.

یک کارمند اطفائیه کابل علت این حریق را شارتی لین برق وانمود کرد ولی تا کنون گزارش رسمی از طرف  مقام ریاست اطفائیه منتشر نگردیده است.


 کشف هشت تن مواد مخدر در روسیه

   
 پولیس روسیه ٫ هشت تن مواد مخدر را از ابتدای امسال تا کنون در این کشور کشف کرده است.

به گزارش خبرگزاری نووستـی, بـوریـس گریزلـف وزیر داخله روسیـه گفـت: در ایـن مدت تنها در مرز تاجکستان‎‎ با افغانستان ۲۷۰۰ کیلوگرم مواد مخدر کشف شده‎‎ است که در این‎‎‎‎ میان ۱۶۰۰ کیلوگرم آن هروئین است.


افراد مسلح، عامل وحشت در کشور




سازمان بین المللی مدافع حقوق بشر طی خبری اعلام کرد: در افغانستان هنوز امنیت کامل برقرار نیست و فرماندهان گروههای مسلح فضایی از وحشت را در کشور حکمفرما کرده اند و همچنین مسئله بنیادگرایی دینی نیز در حقوق زنان اختلال ایجاد می کند.

این سازمان افزود: حقوق بشر در افغانستان توسط سربازان و پولیس نقض می شود، اما سخنگوی رییس دولت انتقالی از فعالیت دولت در ایجاد امنیت ملی و جلوگیری از فعالیتهای رهبران محلی بر ضد دولت خبر داد
.