خطر بازگشت به جنگ داخلی واقعی است



اخضر ابراهیمی

اخضر ابراهیمی، فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد برای افغانستان گفت : "لویه جرگه ای که قرار است برای تصویب قانون اساسی برگزار شود و همچنین انتخابات سال آینده، معنی واقعی خود را زمانی خواهند داشت که افغانها قادر باشند، نظرات خود را بدون ترس از تهدید و با آزادی کامل بیان کنند".

آقای ابراهیمی که در سمپوزیوم دو روزه اصلاحات امنیتی افغانستان سخن می گفت، افزود: "برای این منظور نیاز به استقرار نظم و قانون، فوری است".

اخضر ابراهیمی خاطرنشان کرد که "نیاز اساسی مردم افغانستان به امنیت تاکنون تامین نشده است و این موضوع باعث ایجاد نگرانی های جدی در بین مردم شده است".

او گفت: "مسئله امنیت یک معضل روزمره برای مردم افغانستان است، حملات توسط گروههای بنیادگرا، برخوردهای داخلی به ویژه در شمال، و گزارش هایی از تخلفات افراد مسلح مانند اخاذی، ایجاد رعب و وحشت و تهدید مردم از مشکلات همه روزه مردم افغانستان است".

آقای ابراهیمی گفت که اکثر این تخلفات توسط کسانی انجام می شود که خود را وابسته به سازمان های سیاسی و یا دولت درکابل و ولایات می دانند.

اخضر ابراهیمی تعدد احزاب را که تلاش می کنند در آینده افغانستان نقشی داشته باشند، یک نکته مثبت خواند، اما از این موضوع ابراز نگرانی کرد که اکثر این احزاب سیاسی و گروهها، مسلح هستند.

او گفت: "تا زمانی که این گروهها اسلحه در اختیار دارند، بازگشت به یک جنگ داخلی و از دست رفتن هر آنچه که تا به حال به دست آمده است، یک تهدید واقعی و جدی به شمار می آید".

فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد، تنها راه چاره را در جایگزین شدن یک ارتش ملی و پلیس کار آزموده به جای گروهها مسلح موجود دانست.

آقای ابراهیمی بر ضرورت اصلاحات در وزارت دفاع تاکید کرده و گفت که انجام این اصلاحات به وزرات دفاع توانایی رهبری ارتش ملی آینده افغانستان را می دهد.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد