دو راکت به کابل اصابت نمود

روز پنجشنبه دو راکت به کابل اصابت نموده و باعث زخمی شدن یک دختر نو جوان شده و خساراتی به منزل وارد نمود. پولیس میگوید یک راکت به مناطق شمال کابل در ناحیه مسکونی خیر خانه اصابت نمود و یک دختر را زخمی ساخته و خانه اش را قسما" تخریب نمود.

راکت دومی به محل بادام باغ در کنار جاده اصابت نموده و بر اساس گفته پولیس تلفاتی را ببار نیاورد. این حملات اخیر به تعقیب دو حمله انتحاری در ماه گذشته بالای نیرو های حافظ صلح در کابل صورت گرفت که در آن یک عسکر کانادایی یک عسکر برتانوی و یک غیر نظامی افغان کشته شدند.

پیشتر از آن پنج تن از نیرو های امنیتی افغان در یک حمله انتحاری بم در پایتخت کشته شدند. یک سخن گوی رژیم بر کنار شده طالبان مسولیت هر سه حمله را بدوش گرفت.



گرفته شده از افغان کارتون


یک مقام بانک جهانی: تورم پولی درافغانستان از بین رفته است

ویلیام برد"  رییس نمایندگی بانک جهانی در افغانستان ضمن تمجید از رشد کنونی اقتصاد کشور گفت: سیاست منطقی اقتصادی دولت انتقالی باعث از بین رفتن تورم پولی با چاپ جدید شده است به گونه ای که مردم در تمام نقاط  کشور از پول رایج افغانستان استفاده می کنند.

ویلیام برد با اشاره به رشد 30 درصدی اقتصاد افغانستان ، اظهار داشت: درآمد سرانه کشور به 200 دالر رسیده است که اگر این درآمد سرانه تا 12 سال آینده به 500 دالر برسد، موفقیتی بزرگ نصیب افغانستان خواهد شد. که با وجود قابلیتهای مختلف افغانستان در صنعت فرش، معادن، ترانزیت کالا و تکیه بر کشاورزی، رسیدن به چنین موفقیتی امری مهال نخواهد بود.

وی پایین بودن ظرفیت ادارات دولتی را از مشکلات دولت در زمینه بهبود وضعیت اقتصادی خواند و گفت: کاهش کیفیت تخصصی کارمندان دولت در طول دو دهه جنگ، آشنا نبودن تاجران به زبانهای خارجی و عدم فعالیت بخشهای خصوصی از مشکلات موجود در راه گسترش اقتصاد کشور است، که دولت باید با بازگشت مهاجرین، چاره ای در این زمینه بیندیشد.


بارش برف سنگین شهر کابل و مناطق اطراف آن را سفید پوش کرده است.


ارتفاع برف که بیش از بیست و چهار ساعت، تقریباً بدون وقفه در حال باریدن بود، به سی سانتی متر رسید.

بارش برف سنگین، در پایان دوره چهل روزه ای که مردم افغانستان از آن با نام چله کوچک یاد می کنند، آنهم پس از خشکسالیهای درازمدت گذشته، تقریبا غیرمنتظره و غافلگیرکننده است، اما با این وجود، لبخند شادی و رضایت مردم و عابرانی را که دستانشان را از سرما در جیبشان فرو برده اند و با احتیاط گام بر می دارند، در هر جای شهر می توان مشاهده کرد؛ مردمی که همواره آرزو داشته اند که کابل شان "بی زر باشد، اما بی برف نه".

گفته می شود که این برف در هفت سال گذشته کم سابقه بوده است.

این بارندگیها، بیش از هر چیز، نوید بخش سالی پربار برای کشاورزانی است که سالهای گذشته را با کم آبی شدید و خشکسالی پشت سرگذاشته اند.

خشکسالیهای درازمدت در چند سال گذشته، اثرات منفی زیادی بر اقتصاد عمدتاً وابسته به کشاورزی افغانستان گذاشته است.

به گفته مقامات برف اخیر، به افزایش ذخایر آب در پشت سدهایی که برق شهر کابل و مناطق اطراف آن را تامین می کند بیانجامد.

محمد یونس نواندیش، معاون وزارت آب و برق افغانستان، در این مورد گفت با توجه به اینکه ریزش برف در این سطح، دست کم در هفت سال گذشته سابقه نداشته است، می توان امیدوار بود که میزان تولید برق در سد های نغلو و سروبی افزایش یابد.

او افزود که کابل روزانه به 130 مگاوات برق نیاز دارد که تا کنون بیشترین میزان تولید برق، کمی بیش از 90 مگاوات در روز بوده است.

بر اثر بارش برف سنگین، پرواز هواپیماها در فرودگاه کابل لغو شد، این موضوع باعث شده است که شماری از مهمانان خارجی همایش بین المللی مبارزه با مواد مخدر در وزارت خارجه افغانستان، نتوانند خود را به این همایش برسانند.

همچنین تمام پروازهای داخلی و خارجی و نیز پروازهای بازگشت حاجیان افغان از عربستان سعودی به پایتخت افغانستان نیز در طول روز گذشته و تا ظهر امروز متوقف بود.

بارش برف سنگین همچنین ترافیک در سطح شهرکابل و اطراف آن را با کندی مواجه کرد اما از حوادث ترافیکی که منجر به تلفات یا خساراتی شده باشد، گزارشی نرسیده است.

از برخی مناطق دیگر مانند ولایات جنوبی پکتیا و پکتیکا نیز خبر می رسد که ارتفاع برف در این ولایات، از سی و پنج سانی متر فراتر رفته است.

بارش برف نه چندان سنگین در مناطق کوهستانی غرب افغانستان نیز گزارش شده است.


برف ریزد برزمین  برف پاک نازنین

            مثل کفتر از هوا مینشیند هر کجا

 روی بام و روی دشت  روی ستل و روی تشت

            بچه های سرجه خور از خوشی در جوشو شور

 برف ریزد برزمین  برف پاک نازنین


نمایی ازشهر سفید شده کابل 





ایران باید سیاست تبلیغات منفی خود را درافغانستان تغییر دهد



رسانه های گروهی و جمعی ایران با انتشار اخبار ناامنی در افغانستان، تبلیغات ناصحیح در مورد کشور را گسترش می دهند.

محترم احمد وکیل دبیر اول بخش اقتصادی سفارت افغانستان در تهران با بیان این مطلب گفت: رسانه های ایران، پیشرفتهای افغانستان را بسیار کمرنگ منعکس می کنند که این خود زمینه ساز عدم بازگشت مهاجرین به کشور خواهد بود.

وی اظهار داشت: طی دو سال اخیر تعدیل و تصویب قوانین باعث 30 درصد رشد اقتصادی در کشور شده است و تا کنون موردی مبنی بر اینکه ناامنی برای سرمایه گذاری خارجی در کشور بوجود آمده باشد مشاهده نشده، اما تبلیغات ناصحیح از وضعیت امنیتی افغانستان سبب شده تا سرمایه گذاری  ایرانی کمترین سهم را در زمینه سرمایه گذاری خارجی در افغانستان داشته باشد.

دبیر اول بخش اقتصادی سفارت افغانستان افزود: تبلیغات منفی ایران از وضعیت افغانستان باعث شده تا به جای 400 هزار مهاجری که قرار بود طی سال میلادی گذشته به کشور باز گرداند 250 هزار نفر آن هم به صورت تقریباَ اجباری به کشور باز گردند.

محترم احمد وکیل تصریح کرد: دولت ایران می تواند به جای فشارهای فیزیکی و گرفتن پول به بهانه های مختلف، از طریق تبلیغات روانی مثبت، مهاجرین افغانی مقیم ایران را برای بازگشت به کشورشان علاقمند نماید.


کمک 250 هزار دالری فیفا برای ورزش افغانستان کافی نیست


مایکل مورارتی کارشناس انگلیسی ورزش فوتبال افغانستان، اعلام کرد: به زودی تیم فوتبال جوانان افغانستان به آمریکا سفر می کند.

وی که با پیشنهاد فیفا و دولت انگلیس به افغانستان آمده است، هدف خود را طراحی یک سیستم قوی اداری- مدیریتی برای ورزش کشور خواند وافزود: کمک 250 هزار دالری فیفا برای ورزش افغانستان کافی نیست و ما باید برای جذب کمکهای بین المللی ، قابلیتهای لازم در رشته های مختلف ورزشی را ایجاد نماییم .

در همین راستا محترم سید ضیا مظفری معاون رییس فدراسیون فوتبال کشور، اظهار داشت: کشورهای آلمان، انگلیس و ایران برای بازسازی زیر بنای ورزشی کشور وعده همکاری داده اند و کنفدراسیون فوتبال آسیا نیز طرح احداث یک ورزشگاه مدرن در کابل را از اول بهار آینده آغاز خواهد کرد.

وی با اشاره به کمبود شدید امکانات ورزشی در کشور، گفت: بسیاری از علاقه مندان به ورزش در افغانستان به دلیل عدم توان خرید توپ، با توپهای پارچه ای دست دوز، بازی می کنند. اما با این حال نیز تا کنون تیمهای ملی فوتبال زیر 15 سال، زیر 17 سال زیر 20 سال شکل گرفته است.

در حال حاضر چمن حضوری کابل تنها ورزشگاه فعال در افغانستان است که علاوه بر فعابلت ورزشکاران 20 رشته مختلف ورزشی در آن، مراسم رسمی دولتی نیز در آن برگزار می شود و سایر ورزشگاههای شهرهای هرات، قندهار، مزار شریف و ... بصورت نیمه ویرانه در آمده است که در زمان طالبان مرکز اعدام و مجازات مخالفان بود.

 
فراه رسیدن عید سعید قربان را بر همه مسلمانان جهان
 و بر ملت افغانستان عزیز تبریک میگویم.

امیل لحود در بیروت به استقبال اسرای آزاد شده حزب الله لبنان رفت

شیخ عبدالکریم عبید
شیخ عبدالکریم عبید از چهره های سرشناس
 حرب الله پس از 15 سال اسارت آزاد شد

انبوهی از مردم در بیروت به استقبال مبارزان حزب الله که از زندانهای اسرائیل آزاد شده اند رفتند.

امیل لحود رئیس جمهوری لبنان در میان هزاران تن از مردمی قرار داشت که در فرودگاه برای استقبال زندانیان آزاد شده اجتماع کرده بودند.

در حالی که صدها تن از مردم در طول خیابانهای منتهی به فرودگاه در انتظار زندانیان آزاد شده بودند استقبال ازآنها در فرودگاه با تشریفات کامل در جریان بود.

رئیس جمهوری لبنان و شیخ حسن نصرالله رهبر گروه شیعه حزب الله از بازگشت زندانیان استقبال کرده اند. در میان آزاد شدگان شیخ عبدالکریم عبید، که 15 سال پیش به اسارت در آمد، و مصطفی دیرانی، اسیر شده در 1994، هر دو از اعضای ارشد حزب الله نیز دیده می شوند.

 در اسرائیل نیز مراسم ویژه ای به احترام بازگشت اجساد سه سرباز به وطن برپا شد. اما یک بازرگان اسرائیلی که بر اساس توافق با حزب الله آزاد شده ممکن است در بازگشت به کشورش با تعقیب قضایی روبرو شود.

مقامات اسرائیلی در این مبادله تاریخی زندانیان، 400 نفر از فلسطینیان را نیز آزاد کرده اند. همچنین، بقایای اجساد 60 تن از مبارزان حزب الله به لبنان بازگردانده می شود.

میانجیگری آلمان

این توافق که با میانجیگری آلمان صورت گرفته، با وجود وقوع بمب گذاری انتحاری در بیت المقدس که دست کم ده کشته بر جای گذاشت، عملی شد.

اولین گروه از یک صد و سی زندانی عرب پس از آنکه کارشناسان اسرائیلی هویت بقایای اجساد سه سرباز اسرائیلی را شناسایی کردند، آزاد شدند.

بقایای اجساد این سربازان با هواپیما از بیروت به آلمان منتقل شده بود.

الحنان ناننبائوم، بازرگان ربوده شده اسرائیلی که در اسارت حزب الله بود نیز با همین هواپیما به آلمان آمد و به یک میانجیگر آلمانی تحویل داده شد.

یک هواپیمای دیگر نیز سی زندانی عرب و یک شهروند آلمان را که به جرم جاسوسی در تل آویو زندانی بود، در همین فرودگاه پیاده کرد.

خبرنگاران می گویند اهمیت این توافق در آن است که طرف توافق رهبر حزب الله لبنان است و نه مقامات فلسطینی.

به گفته آنان، شیخ حسن نصرالله در چشم فلسطینی ها یک قهرمان است چرا که امری را به پای توافق رسانده که سه سال انتفاضه و دو نخست وزیر فلسطینی و روند صلح نتوانست به انجام برساند.

آمریکا به ضعف اطلاعاتی در مورد تسلیحات عراق اذعان کرد

کاندولیزا رایس

کاندولیزا رایس، مشاور امنیت ملی جرج بوش، رئیس جمهوری آمریکا، اذعان کرده که اطلاعات ارائه شده پیش از آغاز جنگ با عراق احتمالا اشتباه بوده است.

خانم رایس گفت کار اطلاعاتی محدودیت های خود را دارد و باید با توجه به شرایط خاص، آن را مورد توجه قرار داد.

وی گفت میان آنچه دولت آمریکا هنگام جنگ در مورد عراق می دانست و آنچه واقعا وجود داشت، تفاوت هایی موجود بود.

اما خانم رایس افزود تصمیم دولت آمریکا در جنگ با عراق همچنان توجیه پذیر است زیرا صدام حسین تهدیدی برای آمریکا بود و با تروریسم بین الملل ارتباط داشت.

تا چندی پیش آقای بوش می گفت که سلاح های تخریب گسترده در عراق پیدا خواهد شد.

اما حالا مشاور امنیتی او در مصاحبه های متعدد ظاهرا پذیرفته است که احتمالا این سلاح ها یافت نخواهند شد.

دیوید کی، رئیس سابق بازرسان تسلیحاتی آمریکا موسوم به "گروه تجسس عراق"، پیش از این اعلام کرده بود که به نظر او در عراق پیش از جنگ، انبارهایی از تسلیحات غیرقانونی وجود نداشته است.

آقای کی از خواسته های دمکرات های آمریکا مبنی بر انجام تحقیقات مستقل در مورد عملکرد آژانس های اطلاعاتی حمایت کرده است.

گزارشگر بی بی سی می گوید این روند برای مقامات کاخ سفید دردناک است و دولت می داند که پس از ادای شهادت آقای کی در کنگره آمریکا، پافشاری بر وجود این سلاح ها غیرممکن می شود.

هشدار در مورد خشونت های عراق

در همین حال، یک ژنرال بلندپایه آمریکایی در مورد شدت گرفتن خشونت ها و نا آرامی های داخلی در عراق هشدار داده است.

ژنرال جان ابوزید، فرمانده کل نیروهای آمریکا در عراق گفت "اگر جوامع مختلف عراق در اثر یک رشته وقایع در مقابل هم قرار گیرند"، خطر افتادن این کشور در ورطه یک جنگ داخلی وجود دارد.

وی گفت در زمینه تقویت وضعیت امنیتی عراق پیشرفت هایی حاصل شده اما حتی اگر به تقاضاهای اکثریت شیعه عراق برای برگزاری انتخابات عمومی عمل شود، درگیری های زیادی پیش رو است.

کوفی عنان، دبیر کل سازمان ملل متحد در پی دریافت تضمین های امنیتی از نیروهای تحت رهبری آمریکا در عراق، پذیرفته است که هیئتی از این سازمان را به بغداد اعزام کند.

این هیئت تصمیم دارد امکان برگزاری انتخابات زودرس را در عراق بررسی کند.