آمادگی الازهر برای همکاری با دانشگاه های ایران

دانشگاه الازهر مصر برای همکاری با دانشگاه های ایران و تاسیس شعبه ای از دانشگاه الازهر در تهران اعلام آمادگی کرده است.

خبرگزاری دولتی ایران -ایرنا- گزارش داده که در پی دیدار محمد سید طنطاوی شیخ الازهر با حسین رجبی رئیس دفتر حافظ منافع ایران در مصر، الازهر موافقت خود را برای همکاری اعلام کرده است.

آقای طنطاوی در دیدار با حسین رجبی رئیس حافظ منافع ایران در مصر و محمد حسن زمانی رایزن فرهنگی ایران در آن کشور، از مبادله متون علمی و کتاب های آموزشی و همچنین برگزاری جلسات سخنرانی در دانشگاه الازهر استقبال کرده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری های ایران، در خواست همکاری و تاسیس شعبه ای از دانشگاه الازهر در ایران، از سوی دفتر حافظ منافع ایران در مصر مطرح شده و دانشگاه الازهر با این درخواست موافقت کرده است.

در پی ابراز آمادگی ایران و مصر برای از سر گیری روابط دیپلماتیک، تلاش بر برقراری روابط بیشتر شده است.

اعلام آمادگی محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران برای برقراری روابط با مصر، با واکنش مثبت مقامات مصری همراه بود.

آقای احمدی نژاد در سفر به امارات متحده عربی گفته بود که "اگر مصر بخواهد همین فردا در قاهره سفارتخانه تاسیس می کنیم."

احمد ابوالغیط وزیر خارجه مصر از سخنان رئیس جمهور ایران برای از سرگیری روابط سیاسی استقبال کرده بود.

همزمان با اعلام آمادگی دانشگاه الازهر مصر برای تاسیس شعبه ای در ایران و همکاری بین استادان ایرانی و مصری، بحث تغییر نام خیابان خالد اسلامبولی در تهران نیز مطرح شده است.

مرحله ای تازه بعد از سه دهه

ایران و مصر از هنگام روی کارآمدن حکومت جمهوری اسلامی در ایران و پس از آنکه آیت الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی، از به رسمیت شناخته شدن اسرائیل از جانب مصر ابراز بیزاری کرد قطع شد و اکنون دو کشور در پایتختهای یکدیگر تنها دارای دفاتر حفاظت منافعند.

علت قطع روبط ایران و مصر توافق کمپ دیوید بود که با میانجگیری آمریکا در سال 1978 بین محمد انور سادات رئیس جمهور وقت مصر و مناخیم بگین نخست وزیر وقت اسرائیل امضا شد و مصر به عنوان نخستین کشور عربی، اسرائیل را به رسمیت شناخت،

انور سادات در سال 1981 در مراسم رژه نظامی ترور شد و خالد اسلامبولی از حمله کنندگان به انور سادات رئیس جمهور مصر بود که بعد از ترور انور سادات اعدام شد.

بعدها دولت ایران نام خیابان وزرا در شهر تهران را به خیابان خالد اسلامبولی تغییر داد.

در زمان ریاست جمهوری محمد خاتمی اقداماتی برای از سرگیری رابطه با مصر صورت گرفت که واکنش برخی گروههای اصولگرای افراطی را در ایران به همراه داشت و به نتیجه ای نینجامید.

با اینکه دو کشور با یکدیگر رابطه سیاسی رسمی ندارند اما مقامهای طرفین معمولاً در نشستهای بین المللی با هم دیدار و گفتگو می کنند.

اخیراً نیز وزیرامورخارجه ایران برای شرکت در نشستی بین المللی در مورد عراق سفری به تفریحگاه ساحلی شرم الشیخ در مصر داشت.

همان گونه که در ایران مقاومتهایی نسبت به ازسرگیری رابطه با مصر صورت می گرفته، در مصر نیز رابطه با ایران مخالفانی دارد.

عمده اختلافات ایران و مصر به سیاستهای دو کشور در قبال لبنان و فلسطینیان و گروههای فلسطینی و لبنانی باز می گردد که برخی مورد حمایت ایران و برخی مورد حمایت مصرند.

۴۴۷۱۳