اجازه اقامت برای خارجیان بلاتکلیف آلمان

وزیران داخله ایالات ۱۶ گانه آلمان توافق کرده اند به خارجیانی که بیش از ۶ تا ۸ سال در المان بدون تکلیف بسر می برند، در صورت داشتن محل کار، اجازه اقامت و کار بدهند.

در آلمان حدود ۱۹۰ هزار خارجی بدون اجازه اقامت زندگی می کنند که شمار قابل توجهی از آنان ایرانی هستند. این توافق برای واجدین شرایط فوری قابل اجرا است ولی دولت در نظر دارد یک قانون کلی و گسترده تر در این زمینه به پارلمان ارائه کند.

توافق مقام های ایالتی آلمان در راستای تلاش هایی است که دولت ائتلافی آلمان اخیرا برای تعین تکلیف ده ها هزار خارجی که سالهای طولانی است بدون داشتن اجازه اقامت معتبر در این کشور زندگی می کنند، انجام داده است.

رئیس کنفرانس وزرای داخله آلمان روز جمعه (۱۷ نوامبر)، در پی نشست دو روزه مقام های ایالتی اعلام کرد که این توافق در حال حاضر می تواند شامل بین ۳۰ تا ۵۰ هزار از حدود دویست هزار خارجی بدون تکلیف ساکن آلمان شود.

بر این اساس کسانی که همراه با خانواده هستند و حد اقل شش سال در آلمان زندگی کرده اند و نیز افراد مجرد که حداقل ۸ سال ساکن این کشور بوده اند، می توانند فورا در خواست کسب اقامت کنند، مشروط بر اینکه دارای کار بوده و یا گواهی اشتغال به کار در آینده نزدیک را ارائه دهند.

کسانی که 'سربار' نیستند، بمانند

به افرادی که این شرایط را دارند، تا ۳۰ سپتامبر سال 2007 میلادی فرصت داده شده تا در پی یافتن کار باشند.

در حالیکه وزیران داخله ایالات در حدود حوزه مسئولیت و اختیارات خود به این توافق دست یافتند، دولت مرکزی هم در نظر دارد یک راه حل کلی و قانونی در این مورد پیدا کند؛ راه حلی که هنوز با اختلاف نظرهایی میان رهبران دولت ائتلافی سوسیال دموکرات و دموکرات- مسیحی روبروست.

قاعده تازه فعلا فقط شامل کسانی می شود که بگفته مقام های آلمانی 'سربار' هزینه های نظام تامین های اجتماعی نباشند و بتوانند بدون کمک دولت هزینه خود و خانواده هایشان را تامین کنند.

بخش بزرگی از خارجیانی که این توافق شامل حالشان می شود، شهروندان یوگسلاوی سابق هستند که بر اثر جنگ های داخلی به آلمان پناه آورده ولی از اجازه اقامت کامل برخوردار نیستند.

همچنین به نظر می رسد شمار قابل توجهی از خارجیان دیگر، از جمله ایرانیانی که درخواست پناهندگی آنها رد شده اما از آلمان اخراج نشده اند، نیز از مزایای این توافق و قانونی که قرار است در آینده تصویب شود برخوردار شوند.

۳۲۴۹۷

تلفات و خسارات سیل در شمالغرب افغانستان

جاری شدن سیل در یک منطقه دور افتاده در غرب افغانستان، دست کم دوازده کشته و شمار زیادی مفقود برجای گذاشته است.

سیلاب به دنبال بارانهای شدید چند روز گذشته در ولسوالیهای بالامرغاب و غورماچ ولایت بادغیس جاری شد و راههای ارتباطی روستاهای کوهستانی منطقه را قطع کرد.

محمد نسیم توخی والی بادغیس گفت بیش از پنجاه هزار تن در اثر سیلاب شدید، خانه، محصولات زراعی و دامهای خود را از دست داده اند.

آقای توخی  گفت تاکنون اجساد دوازده تن در محل یافت شده و دهها تن دیگر مفقودالاثر هستند.

او گفت که هنوز نمی توان آمار دقیقی از تلفات و خسارات سیلاب ولایت بادغیس، در روستاههایی که راههای ارتباطی آنها قطع شده است ارایه داد.

یک مقام دیگر محلی، خواستار کمکهای فوری از سوی دولت و نیروهای ائتلاف تحت فرمان آمریکا شده است.

بادغیس (مرکز: قلعه نو) با بیش از بیست هزار کیلومتر مربع مساحت، از ولایات فقیر و دورافتاده افغانستان است که در همسایگی ولایتهای هرات، غور و فاریاب و کشور ترکمنستان قرار دارد.

پیشه اکثر مردم ولایت کوهستانی بادغیس، کشاورزی و دامداری است.

جمعیت بادغیس، ترکیبی از اقوام تاجیک، ایماق، ترکمن، ازبک و پشتون است.

وجود رودخانه خروشان مرغاب (در افغانستان: دریای مرغاب) به رونق کشاورزی این منطقه کمک کرده است.

گزارشگران محلی می گویند روستاههای اطراف رودخانه مرغاب، همواره در معرض وقوع سیلابهای شدید و ویرانگر قرار دارد.

سال گذشته، در افغانستان، بیش از 220 نفر در اثر سیلاب های ناشی از بارش بارانهای فصلی و آب شدن برفهای سنگین کشته شدند.

۳۲۴۷۱