کوچه: کنسرت مشترک فرهاد دریا و کودکان خیابانی

فرهاد دریا در کنسرتی برای کودکان خیابانی در کابل

فرهاد دریا، آوازخوان مشهور افغانستان در یک اقدام بی سابقه در برابر حدود چهار صد کودک خیابانی افغان در کابل برنامه ای موسیقی و تفریحی اجرا کرد.

حضور این کودکان در برنامه فرهاد دریا موسوم به کوچه، ظاهرا تغییر بزرگی در زندگی روزمره این کودکان بود که هر روز از بام تا شام در خیابانهای کابل مصروف دست فروشی و گدایی هستند.

در آغاز برنامه تلویزیونی کوچه، فرهاد دریا سوار بر یک سرویس (اتوبوس) گروه های کودکان خیابانی را از نقاط مختلف شهر کابل با خود همراه کرد.

فضای این برنامه که در تالار رادیو و تلویزیون افغانستان در کابل برگزار شد، دوستانه و عاری از تکلف هایی معمول بود.

'شما فرزندان من هستید'

فرهاد دریا در میان کودکان خیابانی

او پس از آن، آهنگی را به لهجه محلی هزاره ای اجرا کرد که به گفته خودش برای کودکی پسرش ساخته بود: "یک دانه باچه (پسر) دارم – باچه گک طلایی – چشمکایشی (چشم هایش) وا (باز) میشه – لا لا لا لا یی..."

در این برنامه به شکلی هم تلاش شد هنرهای پنهانی کودکان خیابانی که شاید در لابلایی کار روزانه آنها گم شده است، دوباره زنده شده و به مردم نمایان شود.

فرهاد دریا در بخش های جداگانه از پسربچه های خوردسال که به هنرهای نقاشی، موسیقی و آوازخوانی دسترسی داشتند خواست تا نمایش هایی را روی صحنه اجرا کنند.

دریا به یک پسر بچه ده - دوازده ساله که در یک بایسکل (دوچرخه) سازی کار می کرد و آهنگی را با همراهی هارمونیه اجرا کرد، یک هارمونیه هدیه داد.

این برنامه با اجرای مسابقه هایی میان کودکان و اجرای چند آهنگ دسته جمعی دوام کرد.

فراموش شدگان

او هفته های پیش حدود ده هزار دلار به یک موسسه فعال در زمینه پرورش و آموزش کودکان خیابانی موسوم به آشیانه کمک کرد.

هزاران کودک خوردسال در جاده های کابل و سایر شهرهای افغانستان مشغول دست فروشی، موتر شویی و گدایی هستند.

بیشتر این کودکان پدران خود را در جنگ های داخلی افغانستان از دست داده اند و با اشتغال به این کارها زندگی می کنند؛ مشغولیت هایی که گاهی مانع رفتن آنها به مکتب می شود.

این کودکان ظاهرا در روزمرگی حوادث و جریانات داغ سیاسی افغانستان فراموش شده اند و به نظر می رسد فرهاد دریا با اجرای برنامه ویژه ای برای آنها، تلاش دارد توجه دولت و مردم را به این کودکان جلب کند.

۲۰۹۴۶

داکتر عبدالله کنار گذاشته نشده است

محترم حامد کرزی رییس جمهوری افغانستان روز پنجشنبه در گفتگو با رادیو آزادی گفت : داکتر عبدالله کنار گذاشته نشده‌ است ولی وی از قبول پست وزارت تجارت و صنایع افغانستان سر باز زده است.

وی از نمایندگان شورای ملی افغانستان خواست که بدون در نظر گرفتن مسایل قومی، زبانی و حزبی به اعضای کابینه بر اساس شایستگی و افغان دوستی آنان رای اعتماد دهند.

وی افزود : اگر شورای ملی دلایل قابل قبول برای رد صلاحیت وزیران کابینه ارائه کند، وی وزیر دیگری را به پارلمان برای دادن رای اعتماد معرفی خواهد کرد.

وی افزود: در تعیین کابینه با تعداد زیادی از افراد از جمله معاونان خود مشورت کرده ‌است.

20334

صعود آرسنال و بارسلونا به مرحله نیمه نهایی جام قهرمانان باشگاههای اروپا

بازی آرسنال و یوونتوس

در دومین روز از دور برگشت مرحله یک چهارم نهایی مسابقات جام قهرمانان باشگاههای اروپا، تیم آرسنال به یک تساوی آسان بدون گل مقابل یوونتوس دست یافت و به دلیل پیروزی در بازی رفت به مرحله نیمه نهایی صعود کرد.

تیم میزبان در تورین با ارائه یک بازی ضعیف هرگز موفق نشد آرسنال را تهدید کند.

آرسنال در نیمه نهایی به مصاف ویا رئال خواهد رفت.

در دیگر بازی چهارشنبه شب تیم بارسلونا در ورزشگاه نیوکمپ مقابل بنفیکا به پیروزی دو بر صفر دست یافت و به مرحله بعد صعود کرد. به این ترتیب بارسلونا در نیمه نهایی با آث میلان روبرو خواهد شد.

گل های بارسلونا را ساموئل اِتو و رونالدینیو به ثمر رساندند.

در دیدارهای رفت این مرحله آرسنال موفق شده بود در ورزشگاه هایبری لندن با نتیجه دو بر صفر یوونتوس را شکست دهد. دیدار دو تیم بارسلونا و بنفیکا نیز در شهر لیسبون پرتغال با تساوی بدون گل به پایان رسیده بود.

صعود آث میلان و ویا رئال به مرحله نیمه نهایی

اینزاگی و شوچنکو

در چهارچوب همین رقابتها، سه شنبه شب 4 آوریل تیم‌های آث میلان ایتالیا و ویارئال اسپانیا با پیروزی در مجموع دو دیدار مقابل تیم‌های لیون فرانسه و اینترمیلان ایتالیا گام به مرحله نیمه نهایی گذاشتند.

در این دیدارها ویارئال مقابل اینترمیلان با یک گل به برتری دست یافت. دو تیم در مجموع دو دیدار به تساوی ‪ ۲‬بر ‪ ۲‬دست یافتند که تیم ویارئال به علت زدن گل در زمین حریف جواز حضور در مرحله بعدی را کسب کرد.

در دیگر دیدار تیم آث میلان در ورزشگاه سن سیرو این شهر مقابل لیون با نتیجه ‪ ۳‬بر یک به برتری دست یافت و در مجموع دو دیدار با همین نتیجه گام به مرحله بعد گذاشت.

آندره شوچنکو مهاجم آث میلان با به ثمر رساندن یکی گلهای تیمش در دیدار مقابل لیون برترین گلزن تاریخ رقابت‌های اروپایی نام گرفت.

این ملی پوش اوکراینی در دقیقه سوم وقت اضافه گل سوم میلان و پنجاه و دومین گل اروپایی خود در رقابت‌های باشگاهی را به ثمررساند تا یک گل بیشتر از رائول، مهاجم رئال مادرید، زده باشد.

۲۰۲۳۳

ارتباط برنامه هسته ای ایران و اسرائیل

روزنامه گاردین، چاپ لندن، در مقاله ای که در شماره سه شنبه، 4 آوریل، به قلم دیوید هرست* منتشر کرده به برنامه هسته ای ایران و ارتباط آن با سیاست اتمی اسرائیل پرداخته است.

در این مقاله که تحت عنوان "اگر یک طرف مناقشه هسته ای شود طرف دیگر هم تقلید خواهد کرد" به قلم دیوید هرست* چاپ شده آمده است که جامعه بین المللی به طور گسترده بر این نکته توافق دارد که دستیابی ایران به تسلیحات هسته ای تحولی نگران کننده است اما در عین حال، به دلیل اصلی تلاش ایران، یعنی وجود زرادخانه اتمی اسرائیل توجهی نمی شود.

به گفته نویسنده، این زرادخانه در خلال دهه های اخیر انگیزه ای برای بروز رقابت بالقوه هسته ای در منطقه خاورمیانه بوده است اما اینک، کشوری که قطعا دوست غرب تلقی نمی شود، یعنی ایران، وارد این رقابت شده است.

در این مقاله آمده است که دستیابی ایران به تسلیحات اتمی قطعا باعث ضربه زدن به نظام منع گسترش جنگ افزارهای اتمی می شود که در حال حاضر نیز، به دلیل تلاش کشورهای دیگر در این زمینه، با خطر تضعیف مواجه است.

نویسنده مقاله یادآور می شود که ایالات متحده عملا قدرت های اتمی را به دو گروه کشورهای مسئول و غیر مسئول تقسیم می کند و ایران در حال حاضر از دید ایالات متحده از شمار "رژیم های یاغی" یعنی بدترین نمونه از یک کشور غیرمسئول است که آمریکا آن را رژیمی سرکوبگر، ستیزه جو و از نظر ایدئولوژی منزجر کننده تلقی می کند.

با اینهمه، نویسنده این نظر را مطرح می کند که در صحنه رقابت های هسته ای خاورمیانه، باید اسرائیل را مرتکب "گناه اولیه" دانست زیرا دستیابی این کشور به زرادخانه اتمی و احساس امنیت بیشتر، صرفا باعث شده است تا به جای نرمش در چاره جویی برای اختلافات منطقه ای، عملا موضعی سرسختانه تر اتخاذ کند.

وی از قول یک تحلیلگر اسرائیلی نقل می کند که این کشور حاضر نیست زیر سایه تهدید بمب هسته ای ایران با فلسطینیان مذاکره کند و می افزاید که در واقع اعراب طی چندین دهه همراه با تهدید تسلیحات اتمی اسرائیل با اسرائیل مذاکره کرده اند.

خطرات راه حل نظامی

نویسنده مقاله راه حل نظامی برای بحران هسته ای ایران را مردود می داند و هشدار می دهد که حمله نظامی آمریکا به ایران به فاجعه منجر می شود زیرا جمهوری اسلامی توانسته است تجهیزات ضد دریایی پیشرفته از روسیه دریافت کند و می تواند خلیج فارس را به دامی هولناک برای ناوگان آمریکا مبدل سازد.

این مقاله مسیر دیگری برای بحران کنونی را نیز مطرح می کند که در آن، اسرائیل انحصار اتمی در منطقه را از دست می دهد.

به گفته نویسنده مقاله، گرچه روحانیون که حکومت ایران را در دست دارند، همانند اسرائیل، از قدرت اتمی خود بهره برداری غیر مسئولانه و سیاسی خواهند کرد، اما مانند اسرائیل، هدف آنان از دستیابی به تسلیحات اتمی هدفی دفاعی است.

سرنوشت صدام حسین، رهبر یک رژیم "یاغی" دیگر در منطقه کافی است تا دولتمردان ایرانی را قانع کند که برای حفظ و بقای خود باید به اسلحه های غیر متعارف دست یابند.

راه حل دیگری که برای بحران کنونی می توان منظور کرد این است که اسرائیل نیز تسلیحات هسته ای خود را کنار بگذارد زیرا چنین اقدامی نه تنها بر موازنه قدرت در منطقه تاثیر می گذارد بلکه نشانه ای از تغییر در رویکرد سیاست خارجی ایالات متحده نیز محسوب خواهد شد.

نویسنده مقاله از قول یک تحلیلگر اسرائیلی نقل می کند که این کشور می تواند در حال حاضر، و با برخورداری از انحصار منطقه ای تسلیحات اتمی، به صلح با فلسطینیان دست یابد و سپس بر خلع سلاح هسته ای خاورمیانه گردن نهد.

وی می گوید که در حالیکه جهانیان اینگونه به کجروی ایران توجه دارند، چنین تحولی شاید آرمانگرایانه باشد، اما می افزاید که چنین شرایطی به مراتب بهتر از نتایج عملیات تهاجمی ایالات متحده است که می تواند فضای منطقه را حتی بیش از آنچه که هست به سوی مخالفت با غرب سوق دهد.

نویسنده مقاله می گوید که در چنان وضعیتی، اسرائیل هرگز نخواهد توانست مورد قبول اهالی خاورمیانه قرار گیرد.

* دیوید هرست روزنامه نگار قدیمی بریتانیایی و کارشناس مسایل خاورمیانه است. وی از سال 1963 تا سال 2001 به عنوان خبرنگار منطقه ای روزنامه گاردین در فعالیت داشت.

۲۰۰۸۴

کابینه جدید دولت افغانستان به صورت رسمی به پارلمان معرفی شد

وزاری کابینه (از راست به چپ) رنگین دافر اسپنتا-خارجه، انوار الحق احدی- مالیه، سرور دانش- عدلیه، اعظم دادفر- تحصیلات عالی

محترم احمد ضیا مسعود معاون اول رییس جمهور همراه با‪ بیست و پنج وزیر ، کابینه جدید را برای دادن رای اعتماد به شورای ملی افغانستان معرفی کرد.

محترم محمد یونس قانونی رییس مجلس شورای ملی در آغاز این مراسم گفت: مردم افغانستان در طول سه دهه مشکلات و آلام زیادی را احمل کرده و اکنون وارد مرحله ای طلایی از تاریخ خود شده اند.

وی افزود: اکنون تمام ساختارهای دولت در افغانستان تکمیل شده است و امروز فرزندان و نمایندگان مردم این کشور نیز به کابینه افغانستان رای اعتماد خواهد داد.

محترم احمد ضیا مسعود نیز در این مراسم گفت : شورای ملی افغانستان بر اساس قانون اساسی عالی‌ ترین مرجع قانون ‌گذاری در افغانستان می ‌باشد و نمایندگان نیز به نمایندگی از تمام مردم افغانستان باید منافع مردم این کشور را در نظر بگیرند.

وی گفت: مردم افغانستان برای رسیدن به این مرحله از تاریخ خود مشکلات زیادی را پشت سر گذاشته‌ اند و بر اساس آمار از هر ده نفر در افغانستان دونفر مصدوم، یک نفر شهید و یک نفر نیز مهاجر شده‌ اند که این خسارت جبران ناپذیر می باشد.

وی خطاب به نمایندگان افزود: اکنون مردم افغانستان چشم به شما دوخته و نمایندگان مردم نیز باید تلاش کنند تا با اتخاذ تصمیم درست پایه‌گذار وحدت ملی در افغانستان شوند و دین خود را در برابر مردم و اسلام ادا نمایند. جلسات روز گذشته مجلس شورای ملی که با تنش همراه بود تصویب کرد که نمایندگان بعد از بررسی زندگینامه و برنامه کاری تمام وزیران کابینه به آنان رای اعتماد دهند.

فهرست کابینه جدید

فهرست کابینه جدید که به صورت رسمی به پارلمان افغانستان ارایه شد به این شرح است:

۱- ‪عبدالرحیم وردک وزیر دفاع

۲- ‪دادفر رنگین اسپنتا وزیر امور خارجه

۳- ‪‬انورالحق احدی وزیر مالیه

۴- سرور دانش وزیر عدلی‪

۵- گل حسین احمدی وزیر حمل ونقل و هوانوردی

۶- ‪سهراب علی صفری وزیر فواید عامه

۷- ‪احسان ضیا وزیر انکشاف دهات ‪

۸- محمدکریم براهویی وزیر سرحدات و قبایل

۹- ‬نور محمد قرقین وزیر شهدا و معلولین و امور اجتماعی ‪

۱۰- محمد یوسف پشتون وزیر توسعه شهری

۱۱- ‪ضراراحمد مقبل وزیر داخله

۱۲- ‪محمد حنیف اتمر وزیر معارف

۱۳- ‪نعمت‌الله شهرانی وزیر حج و اوقاف

۱۴- ‪استاد اکبر وزیر امور مهاجرین

۱۵- ‪سید مخدوم رهین وزارت فرهنگ و جوانان

۱۶- ‪محمد اسماعیل خان وزیر انرژی و آب

۱۷- ‪امین فرهنگ وزیر اقتصاد و کار

۱۸- ‪حیدرضا وزیر تجارت و صنایع

۱۹- ‪سید امین فاطمی وزیر صحت عامه

۲۰- ‪عبیدالله رامین وزیر زراعت

۲۱-  ‪اعظم دادفر وزیر تحصیلات عالی

۲۲- ‪امیرزی سنگین وزیر مخابرات

۲۳- ‪ابراهیم عادل وزیر معادن

۲۴- ‪حبیب الله قادری وزیر مبارزه با مواد مخدر

۲۵- ‪خانم ثریاصبحرنگ وزیر امور زنان

رییس جمهور فهرست کابینه را به طور غیر رسمی دوم حمل ماه سال جاری به پارلمان افغانستان ارسال کرده بود که روز گذشته تمام وزیران کابینه را شخصا به پارلمان فرستاد.

قرار است بررسی برنامه کاری و تخصص وزیران کابینه جدید از روز سه ‌شنبه آغاز شود.

۲۰۰۵۴

هر روز دو وزیر در پارلمان

تنها نتیجه بحث های روز دوشنبه وکلای پارلمان آن شد تا که ابتدا هر یک از وزرا تک تک به معرفی خود بپردازند و پس از آن نمایندگان سوالات شان را از آن ها مطرح کنند.

نمایندگان همچنین توافق کردند تا رای گیری به وزرا را به پس از انجام بحث ها بگذارند.

 در جلسه روز دوشنبه احمد ضیاء مسعود؛ معاون رییس جمهور افغانستان اظهار داشت که وزرای جدید بر اساس تخصص مسلکی، شایسته گی و تجربه انتخاب شده اند.

وی اظهار امیدواری کرد که مجلس نماینده گان ازانتخاب رییس جمهور حمایت خواهد کرد.
سپس فاروق وردگ وزیر دولت درامورپارلمانی هر بیست وپنج وزیر پیشنهادی را به طور جداگانه به مجلس نمایندگان را معرفی کرد.

متعاقب آن محمدیونس قانونی؛ رییس مجلس نماینده گان درسخنانی کوتاه اطمینان داد که اعضای مجلس نماینده گان به وزرای پیشنهاد شده بدون هرگونه تعلق رای خواهند داد و در تایید و یا رد آن ها تنها شایسته گی و لیاقت درنظر گرفته خواهد شد.

اعضای مجلس نمایندگان پس از شناسایی، بررسی وشنیدن برنامه های کاری درمورد تایید و یا رد وزرای جدید فیصله خواهند کرد.

جلسه روز گذشته نشان داد که کار بررسی وزرا به این زودی ها به نتیجه نرسیده روزها و هفته ها بطول می انجامد.

 

پوتین: مانع تراشی آمریکا برای پیوستن مسکو به سازمان تجارت جهانی

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه می گوید آمریکا تقاضاهای بیشتری از کشور او به عمل آورده است و در کوشش های مسکو برای پیوستن به سازمان تجارت جهانی موانعی به وجود می آورد.

پوتین این موضوع را روز چهارشنبه در جمع رهبران جامعه بازرگانی روسیه در کرملین عنوان کرد و گفت آمریکا اخیرا فهرستی از تقاضاها و مسائلی که برخی از آنها مدتها پیش حل شده است ارائه داد.

پوتین گفت این اقدام روسیه را به گونه ای مصنوعی به مرحله اولیه روند مذاکرات باز می گرداند. او بر علاقه مسکو به پیوستن به سازمان تجارت جهانی تاکید گذاشت، اما گفت فقط در صورتی چنین خواهد کرد که به سود اقتصاد کشور باشد.

روسیه تنها پس از بستن قراردادهای تجاری دوجانبه با دیگر اعضای سازمان می تواند به آن ملحق شود، و تا کنون این کار را با آمریکا، و نیز با کلمبیا و استرالیا انجام نداده است.

واشنگتن می خواهد مسکو از مقررات حاکم بر فعالیت بانک های خارجی در روسیه بکاهد و چندین مساله دیگر را حل کند.

 

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

عبدالرحمان مسیحی افغان وارد ایتالیا شده است

عبدالرحمان در دادگاه

عبدالرحمان شهروند مسیحی افغان به خاک ایتالیا وارد شده است. دولت ایتالیا اعدام آمادگی کرده که به او پناهندگی بدهد.

سیلیو برلوسکونی نخست وزیر ایتالیا تائید کرده است که عبدالرحمان وارد خاک ایتالیا شده است.

برلوسکونی خطاب به خبرنگاران گفت: "ما بسیار خوشوقت هستیم که در کشورمان می توانیم به شخصی چنین شجاع خوشامد بگوییم."

او به دلیل ترک اسلام، در افغانستان با مجازات اعدام روبرو بود.

بسیاری از سیاستمداران و گروه های حقوق بشر نسبت به جان عبدالرحمان ابراز نگرانی کرده بودند.

اقدام افغانستان مبنی بر اعطای پناهندگی به عبدالرحمان در افغانستان با انتقاد روبرو شد.

"مخالفت با خروج از افغانستان"

دولت افغانستان، اخیرا اعلام کرده بود که محاکمه عبدالرحمان، به دلیل آنچه نامناسب بودن شرایط روانی وی خوانده شده، به حالت تعلیق درآمده است تا نتیجه آزمایشها در مورد سلامت روانی وی، روشن شود.

قوه قضاییه افغانستان یک روز پیش از خروج عبدالرحمان از کشور، موافقت خود را با انجام معاینات پزشکی بر روی وی، در خارج از این کشور اعلام کرده بود، مشروط به اینکه، عبدالرحمان، پس از اثبات سلامتی روانی، برای ادامه محاکمه به کشورش باز گردد.

اما پس از آن، پارلمان افغانستان آزادی عبدالرحمان را محکوم کرد و گفت که وی حتی با اجازه دادگاه، حق خارج شدن از کشور را ندارد.

هنوز، اطلاعی در مورد چگونگی خروج عبدالرحمان از افغانستان در دست نیست.

ایتالیا پناهندگی می دهد

پیشتر دولت ایتالیا، برای اعطای پناهندگی به عبدالرحمان، شهروند مسیحی افغانستان که با مجازات اعدام روبروست، موافقت کرده بود.

ایتالیا، در میان موج انتقادهای فزاینده انتقاد از دولت افغانستان به دلیل محاکمه یک شهروند به جرم تغییر مذهب، این خبر را اعلام کرده است.

پیش از آن، دولت افغانستان از تعلیق محاکمه عبدالرحمان به دلیل "مشکل روانی" و آزادی وی خبر داده بود.

مقامات سازمان ملل متحد در کابل گفته بودند که عبدالرحمان، از چند کشور غربی، تقاضای پناهندگی کرده است.

سلیو برلوسکونی، نخست وزیر ایتالیا در رم گفت که دولت او، خوشحال خواهد شد به مردی که از خود شجاعت نشان داده، خوش آمد بگوید.

واکنش پارلمان

مجلس این کشور گفته بود که عبدالرحمان، حتی با اجازه دادگاه، نباید افغانستان را ترک کند.

یونس قانونی، رییس مجلس نمایندگان افغانستان گفت: "عبدالرحمان باید تحت نظارت باشد."

آقای قانونی افزود که پرونده عبدالرحمان باید مورد بررسی دوباره کمیسیون عدل و دفاع پارلمان قرار گیرد.

طرح موضوع محاکمه و رهایی عبدالرحمان در مجلس نمایندگان افغانستان و واکنش مجلس نسبت به آن، در حالی صورت می گیرد که کارشناسان مسایل حقوقی می گویند هیچ نهادی حق دخالت در تصمیم دادگاه را ندارد.

چند روحانی در کابل و دیگر شهرهای افغانستان خواستار آن شده اند که آقای عبدالرحمان، به دلیل ترک اسلام و گرویدن به مسیحیت، به اعدام محکوم شود.

آنها همچنین درخواست کرده اند که کشورهای خارجی از دخالت در امور داخلی افغانستان دست بردارند.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

مدیر مسوول هفته نامه وطندار تهدید به مرگ شد

 

حمید امینی مدیر مسوول هفته نامه وطندار از سوی مخالفین دولت و دموکراسی تهدید به مرگ شد.

هفته نامه وطندار یک نشریه آزاد غیر وابسته در کابل است که واقعیت های موجود را بدون جانبداری چاپ می کند.

وطندار بنا به نیاز روز جامعه و وضعیت سیاسی و اجتماعی گاها به انتشار روزانه می رسد.
در چند شماره اخیر وطندار ، حمایت علنی از کابینه دولت برخی را واداشت تا بر علیه این نشریه موضعگیری کرده حتی به دلیل دفاع از مواضع استاد اسپنتا مدیر مسوول آن را تهدید به مرگ کنند.

مدتی است که طرفداران داکتر عبدالله وزیر خارجه پیشین ، داکتر اسپنتا را رقیب سرسخت وی در صحنه های سیاسی می دیدند. به همین دلیل بارها تلاش کردند تا چهره این استاد فرهیخته و کارکشته سیاسی را در جهات مختلف موضعگیری های سیاسی و اجتماعی مخدوش سازند.
در همین راستا از افراد جنجال برانگیز در مقابله با استاد اسپنتا استفاده نموده سعی داشتند تا به هر وسیله ممکن وی را از صحنه سیاسی افغانستان خارج کنند.

اما داکتر اسپنتا با درایت و هشیاری کامل از مواضع انساندوستانه خود دفاع کرده بر حقوق حقه مردم افغانستان تاکید ورزید.

 ۱۹۲۰۸

پاکستان از داکتراسپنتا می ترسد

روزنامه نیوى کرالا چاپ هندوستان در شماره روز گذشته خود نوشت که تصمیم حامد کرزى ر ئیس جمهور افغانستان در تعویض داکتر عبدالله وزیر خارجه افغانستان شخصی مخالف پاکستان یعنی داکتر رنگین داد فر اسپنتا را تعیین کرده است .

این روزنامه اضافه کرد : تعویض وزیر خارجه افغانستان مورد استقبال حکومت پاکستان قرار نگرفته است . روز نامه از تحلیلگر مستقل در پشاور نقل قول می کند که داکتر اسپنتا از نظر اسلام آباد در برخورد و پالیسى هایش نسبت به داکتر عبدالله بیشتر ضد پاکستان شناخته شده است .
منابع مطلع در پایتخت پاکستان نیز می گویند که داکتر اسپنتا یک شخصیت جنجال بر انگیز برای پاکستان خواهد بود.

روز نامه خاطر نشان می سازد که در سال 1996 بعد از آنکه طالبان در افغانستان بقدرت رسید داکتر اسپنتا عازم آلمان شد ولى بلا فاصله بعد از آنکه قواى امنیتى امریکا در سال دو هزار و یک طالبان را از کشور راند دوباره به وطن عودت نمود ، بعد از باز گشت داکتر اسپنتا به فعالیت هاى علمى در پوهنتون افغانستان آغاز کرد و بعد بحیث مشاور رئیس جمهور کرزى در امور خارجى تعیین گردید .

روزنامه می نویسد که به عقیده کارشناسان و تحلیلگران مقررى داکتر اسپنتا در کابینه یک شگون و فال نیک براى پاکستان نیست .

این موضوع در حالی نشر گردید که برخی از طرفداران داکتر عبدالله کرزی را به همنوایی با پاکستان متهم نموده جابجایی داکتر عبدالله را یک توطئه پاکستانی خواندند.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

سفیر پاکستان به وزارتخارجه احضار شد

سفیر پاکستان مقیم کابل روز گذشته به وزارت خارجه احضار شد و احتجاج قوی جمهوری اسلامی افغانستان در مورد حمله بر قنسلگری افغانستان در کویته توسط زلمی عزیز معین سیاسی وزارت خارجه به وی اظهار گردید.

دو روز قبل در شهر کویته مظاهره کنندگان که شمار آنان را مطبوعات 400 نفر تخمین نموده است زمانی به قنسلگری افغانستان در کویته حمله ور شدند که بخاطر حضور شوکت عزیز صدر اعظم پاکستان در کویته تدابیر امنیتی شدید اتخاذ گردیده بود .دراین حمله مظاهره کنندگان شیشه های قنسلگری افغانستان را شکستانده و محافظین آنرا لت وکوب نموده اند .

نوید احمد معز سخنگوی وزارت خارجه در مورد گفت : سفیر پاکستان به وزارت خارجه جمهوری اسلامی افغانستان احضار و احتجاج قوی جمهوری اسلامی افغانستان توسط معین سیاسی وزارت خارجه به وی اظهار گردید .

معز افزود : وزارت خارجه افغانستان حمله برقنسلگری کشور را در کویته شدیدا تقبیح نموده از حکومت پاکستان خواست تا با اتخاذ تدابیر امنیتی لازم ، امنیت سفارت ، قنسلگری ها ، دفاتر حکومتی جمهوری اسلامی افغانستان وکارمندان آنان را در پاکستان تامین نمایند تا بار دیگر چنین عمل تکرار نگردد .

چندی قبل سفیر افغانستان در اسلام اباد نیز از سوی مقامات پاکستانی احضار و در رابطه به قتل 16 نفر که والی قندهار آنان را تروریست ها ومقامات پاکستانی انها را تبعه انکشور می دانند ابراز احتجاج نموده بودند.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

شانس دادن جایزه به وبلاگ یک زن عراقی

یک خیابان بغداد

یک وبلاگ بدون نام در فهرست کاندیداهای جایزه ساموئل جانسون، قرار گرفته است.

این جایزه توسط کانال ۴ تلویزیون بی بی سی و برای داستان های واقعی داده می شود. وبلاگ مورد بحث متعلق به یک زن جوان در عراق جنگ زده است.

"بغداد می سوزد"، که روایت دست اول از نا آرامی های عراق است با نام مستعار "ریوربند"، نوشته شده است.

در میان ۱۹ کتاب نامزد دریافت جایزه، یکی از آثار آلن بنت، بنام "داستانهای ناگفته"، نیز دیده می شود که زندگی نامه خانم بیتون، یک نویسنده قرن ۱۹ است که در هنر آشپزی نیز مهارت داشته است.

نامزد دیگر دریافت جایزه ساموئل جانسون، کتابی است که درباره روابط آمریکا و شوروی سابق است.

نام برنده جایزه ۳۰ هزار پوندی در تاریخ ۱۴ ژوئن اعلام خواهد شد.

پرفسور رابرت وینستون، که رئیس هیئت داوران این مسابقه است می گوید که کتابهای کاندید جایزه امسال سوژه های بسیار متفاوت و متنوعی دارند و انتخاب برنده بسیار مشکل خواهد بود.

در میان هیئت داوران امسال نام ریچارد ایر، کارگردان تئاتر، کریستینا اودن، مقاله نویس و مایکل پراچر، سردبیر ادبی هفته نامه ساندی تلگراف دیده می شود.

 

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

آزمایش جت ماوراء صوت با موفقیت پایان یافت

های شات ۳

آزمایش یک موتور جت با طراحی جدید که می تواند هفت برابر سرعت صوت پرواز کند با موفقیت بر فراز استرالیا انجام گرفته است.

موتورجت "های شات 3" که در وومرا، 500 کیلومتری شمال آدلائید در استرالیا، آزمایش شد برپشت یک موشک قرار داده شده بود

پس از پرتاب، باسرعتی که کارشناسان امیدوارند از درحد 9 هزار کیلومتر در ساعت باشد، در ارتفاع 314 کیلومتری موتور "های شات 3" به زمین بازگشت.

در حال حاضر یک تیم بین المللی از کارشناسان سرگرم تجزیه و تحلیل اطلاعات مربوط به این پروژه هستند تا ببینند آزمایش مورد بحث تا چه حد موفقیت آمیز بوده است.

این موتور جت پر سرعت توسط شرکت بریتانیایی کینتیک، سازنده تجهیزات دفاعی، طراحی شده است.

با انجام موفقیت آمیز این پرواز آزمایشی، راه برای دستیابی به پروازهای فرا قاره ای بسیار سریع، هموار خواهد شد.

آزمایش های شات عملی ساختن ایده استفاده تجاری از جت های پر سرعت را بیش از پیش به واقعیت نزدیک خواهد کرد.

در مرحله اول، این موتورها احتمالا برای ارسال ماهواره ها به مدار پائینی زمین مورد استفاده قرار خواهند گرفت اما بسیاری در این اندیشه اند که از این موتورها می توان در هواپیماهای مسافربری نیز استفاده کرد.

هواپیماهای مجهز به موتور های شات می توانند مسیر لندن به سیدنی را تنها در دو ساعت طی کنند.

موتور های شات ۳ با یک موشک متعلق به دانشگاه کوئینزلند پرواز کرد.

این اولین پرواز از سه پرواز آزمایشی برنامه ریزی شده برای این موتور در سال جاری بود.

اولین موتور های شات سال ۲۰۰۱ مورد آزمایش قرار گرفت اما با سقوط موشک حامل آن، این آزمایش به شکست انجامید.

۱۹۰۶۲