پاکستان از داکتراسپنتا می ترسد

روزنامه نیوى کرالا چاپ هندوستان در شماره روز گذشته خود نوشت که تصمیم حامد کرزى ر ئیس جمهور افغانستان در تعویض داکتر عبدالله وزیر خارجه افغانستان شخصی مخالف پاکستان یعنی داکتر رنگین داد فر اسپنتا را تعیین کرده است .

این روزنامه اضافه کرد : تعویض وزیر خارجه افغانستان مورد استقبال حکومت پاکستان قرار نگرفته است . روز نامه از تحلیلگر مستقل در پشاور نقل قول می کند که داکتر اسپنتا از نظر اسلام آباد در برخورد و پالیسى هایش نسبت به داکتر عبدالله بیشتر ضد پاکستان شناخته شده است .
منابع مطلع در پایتخت پاکستان نیز می گویند که داکتر اسپنتا یک شخصیت جنجال بر انگیز برای پاکستان خواهد بود.

روز نامه خاطر نشان می سازد که در سال 1996 بعد از آنکه طالبان در افغانستان بقدرت رسید داکتر اسپنتا عازم آلمان شد ولى بلا فاصله بعد از آنکه قواى امنیتى امریکا در سال دو هزار و یک طالبان را از کشور راند دوباره به وطن عودت نمود ، بعد از باز گشت داکتر اسپنتا به فعالیت هاى علمى در پوهنتون افغانستان آغاز کرد و بعد بحیث مشاور رئیس جمهور کرزى در امور خارجى تعیین گردید .

روزنامه می نویسد که به عقیده کارشناسان و تحلیلگران مقررى داکتر اسپنتا در کابینه یک شگون و فال نیک براى پاکستان نیست .

این موضوع در حالی نشر گردید که برخی از طرفداران داکتر عبدالله کرزی را به همنوایی با پاکستان متهم نموده جابجایی داکتر عبدالله را یک توطئه پاکستانی خواندند.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

سفیر پاکستان به وزارتخارجه احضار شد

سفیر پاکستان مقیم کابل روز گذشته به وزارت خارجه احضار شد و احتجاج قوی جمهوری اسلامی افغانستان در مورد حمله بر قنسلگری افغانستان در کویته توسط زلمی عزیز معین سیاسی وزارت خارجه به وی اظهار گردید.

دو روز قبل در شهر کویته مظاهره کنندگان که شمار آنان را مطبوعات 400 نفر تخمین نموده است زمانی به قنسلگری افغانستان در کویته حمله ور شدند که بخاطر حضور شوکت عزیز صدر اعظم پاکستان در کویته تدابیر امنیتی شدید اتخاذ گردیده بود .دراین حمله مظاهره کنندگان شیشه های قنسلگری افغانستان را شکستانده و محافظین آنرا لت وکوب نموده اند .

نوید احمد معز سخنگوی وزارت خارجه در مورد گفت : سفیر پاکستان به وزارت خارجه جمهوری اسلامی افغانستان احضار و احتجاج قوی جمهوری اسلامی افغانستان توسط معین سیاسی وزارت خارجه به وی اظهار گردید .

معز افزود : وزارت خارجه افغانستان حمله برقنسلگری کشور را در کویته شدیدا تقبیح نموده از حکومت پاکستان خواست تا با اتخاذ تدابیر امنیتی لازم ، امنیت سفارت ، قنسلگری ها ، دفاتر حکومتی جمهوری اسلامی افغانستان وکارمندان آنان را در پاکستان تامین نمایند تا بار دیگر چنین عمل تکرار نگردد .

چندی قبل سفیر افغانستان در اسلام اباد نیز از سوی مقامات پاکستانی احضار و در رابطه به قتل 16 نفر که والی قندهار آنان را تروریست ها ومقامات پاکستانی انها را تبعه انکشور می دانند ابراز احتجاج نموده بودند.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

شانس دادن جایزه به وبلاگ یک زن عراقی

یک خیابان بغداد

یک وبلاگ بدون نام در فهرست کاندیداهای جایزه ساموئل جانسون، قرار گرفته است.

این جایزه توسط کانال ۴ تلویزیون بی بی سی و برای داستان های واقعی داده می شود. وبلاگ مورد بحث متعلق به یک زن جوان در عراق جنگ زده است.

"بغداد می سوزد"، که روایت دست اول از نا آرامی های عراق است با نام مستعار "ریوربند"، نوشته شده است.

در میان ۱۹ کتاب نامزد دریافت جایزه، یکی از آثار آلن بنت، بنام "داستانهای ناگفته"، نیز دیده می شود که زندگی نامه خانم بیتون، یک نویسنده قرن ۱۹ است که در هنر آشپزی نیز مهارت داشته است.

نامزد دیگر دریافت جایزه ساموئل جانسون، کتابی است که درباره روابط آمریکا و شوروی سابق است.

نام برنده جایزه ۳۰ هزار پوندی در تاریخ ۱۴ ژوئن اعلام خواهد شد.

پرفسور رابرت وینستون، که رئیس هیئت داوران این مسابقه است می گوید که کتابهای کاندید جایزه امسال سوژه های بسیار متفاوت و متنوعی دارند و انتخاب برنده بسیار مشکل خواهد بود.

در میان هیئت داوران امسال نام ریچارد ایر، کارگردان تئاتر، کریستینا اودن، مقاله نویس و مایکل پراچر، سردبیر ادبی هفته نامه ساندی تلگراف دیده می شود.

 

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

آزمایش جت ماوراء صوت با موفقیت پایان یافت

های شات ۳

آزمایش یک موتور جت با طراحی جدید که می تواند هفت برابر سرعت صوت پرواز کند با موفقیت بر فراز استرالیا انجام گرفته است.

موتورجت "های شات 3" که در وومرا، 500 کیلومتری شمال آدلائید در استرالیا، آزمایش شد برپشت یک موشک قرار داده شده بود

پس از پرتاب، باسرعتی که کارشناسان امیدوارند از درحد 9 هزار کیلومتر در ساعت باشد، در ارتفاع 314 کیلومتری موتور "های شات 3" به زمین بازگشت.

در حال حاضر یک تیم بین المللی از کارشناسان سرگرم تجزیه و تحلیل اطلاعات مربوط به این پروژه هستند تا ببینند آزمایش مورد بحث تا چه حد موفقیت آمیز بوده است.

این موتور جت پر سرعت توسط شرکت بریتانیایی کینتیک، سازنده تجهیزات دفاعی، طراحی شده است.

با انجام موفقیت آمیز این پرواز آزمایشی، راه برای دستیابی به پروازهای فرا قاره ای بسیار سریع، هموار خواهد شد.

آزمایش های شات عملی ساختن ایده استفاده تجاری از جت های پر سرعت را بیش از پیش به واقعیت نزدیک خواهد کرد.

در مرحله اول، این موتورها احتمالا برای ارسال ماهواره ها به مدار پائینی زمین مورد استفاده قرار خواهند گرفت اما بسیاری در این اندیشه اند که از این موتورها می توان در هواپیماهای مسافربری نیز استفاده کرد.

هواپیماهای مجهز به موتور های شات می توانند مسیر لندن به سیدنی را تنها در دو ساعت طی کنند.

موتور های شات ۳ با یک موشک متعلق به دانشگاه کوئینزلند پرواز کرد.

این اولین پرواز از سه پرواز آزمایشی برنامه ریزی شده برای این موتور در سال جاری بود.

اولین موتور های شات سال ۲۰۰۱ مورد آزمایش قرار گرفت اما با سقوط موشک حامل آن، این آزمایش به شکست انجامید.

۱۹۰۶۲

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد