رای گیری در انتخابات افغانستان رسما پایان یافت

دومین انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی افغانستان پس از حدود ده ساعت، رسما به پایان رسیده است.

قرار بود رای دهی ساعت چهار عصر به پایان برسد، اما مسئولان کمیسیون انتخابات افغانستان به دلیل آنچه که حضور گسترده مردم در مراکز رای دهی خواندند، مدت زمان رای دهی را تمدید کردند.

حدود هفده میلیون نفر برای شرکت در انتخابات افغانستان ثبت نام کرده بودند.

هنوز آمار رسمی در مورد میزان مشارکت مردم در انتخابات مشخص نشده است اما برخی مسئولان از حضور مردم در مراکز رای دهی رضایت نشان داده اند.

این نخستین انتخابات در تاریخ افغانستان است که از سوی خود افغانها برگزار شد. اولین انتخابات افغانستان در سال 2004 میلادی، از سوی کمیسیون مشترکی از افغانها و جامعه بین المللی برگزار شده بود.

بیش از شش هزار مرکز رای دهی در سراسر افغانستان از ساعت هفت صبح امروز (پنجشنبه، 29 اسد/مرداد) فعالیت خود را آغاز کردند.

کمیسیون انتخابات افغانستان اعلام کرده که در شماری از مراکز رای دهی، به دنبال پایان رای گیری، کار شمارش آرا آغاز شده است.

در انتخابات افغانستان، آرای هر مرکز در همان محل و در حضور ناظران داخلی و بین المللی شمرده می شود و نتایج آن به مرکز انتقال می یابد.

مشارکت مردم

با وجود گزارشهایی در مورد خشونتها در سراسر افغانستان، حضور مردم در مراکز رای دهی کمرنگ نبوده است.

گزارش شده که در ولایت هلمند، با وجود تهدید طالبان، شماری از مردم از خانه های خود بیرون شده و به مراکز رای دهی رفتند، اما در ولایت همجوار قندهار، حضور مردم در مراکز رای دهی چشم گیر نبوده است.

در ولایت ننگرهار، در شرق افغانستان گزارش شده کهدر برخی از مراکز رای گیری مشارکت مردم بسیار پایین بوده است.

با این حال، عزیز الله لودین، رئیس کمیسیون انتخابات افغانستان در گفتگو با یک تلویزیون، حضور مردم در مراکز دهی را قابل توجه خواند.

بخش اعظمی از نفوس افغانستان در مناطق روستایی زندگی می کنند و حضور این شهروندان افغانستان در انتخابات، از اهمیت زیادی برخوردار است.

خبرنگاران می گویند، حضور زنان در مراکز رای دهی، در شماری از ولایات افغانستان از جمله هرات در غرب و جوزجان و فاریاب در شمال افغانستان، قابل ملاحظه بوده است.

انتظار می رود نتایج ابتدایی انتخابات افغانستان تا حدود دو هفته دیگر اعلام شود و برای تایید و اعلام نتایج نهایی انتخابات، حدود دو هفته دیگر لازم است.



۹۳۱۴۲

بیت الله محسود رهبر طالبان پاکستان 'کشته شد'

شواهد بیشتری به دست آمده که نشان می دهد بیت الله محسود، فرمانده طالبان در جریان یک حمله موشکی آمریکا کشته شده است.

بنا به گزارش ها یک دستیار محسود تایید کرد که در اثر هواپیماهای بدون سرنشین به محلی که او در آنجا سکونت داشت، این فرمانده طالبان کشته شده است.

بیت الله محسود از رهبران اصلی طالبان است که به گفته مقامات آمریکایی به دیگر اعضای طالبان و همچنین شبکه القاعده در پاکستان پناه می دهد.

منابع محلی به خبر نگاران گفته اند رهبران طالبان در ناحیه وزیرستان جنوبی جلسه ای تشکیل داده اند تا جانشین او را انتخاب کنند.

به گفته یک گزارشگر خبری در شهر پیشاور، حکیم الله محسود، مولانا عظمت الله و ولی الرحمان، سه فردی هستند که به عنوان جانشین احتمالی بیت الله محسود مورد نظر قرار دارند.

اعضای خانواده محسود قبلا تایید کرده اند که یکی از همسران آقای محسود در حمله موشکی یک هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی در وزیرستان جنوبی در روز چهارشنبه کشته شد.

با این حال مردمی که نزدیک به محل وقوع حمله موشکی زندگی می کنند  گفتند آقای محسود همزمان با همسرش کشته شده است.

 دور افتاده و دور از دسترس بودن ناحیه وقوع حادثه باعث آن شده که تایید اخبار با تاخیر صورت گیرد.

پیشتر هم یک مقام آمریکایی گفت "دلایلی برای این باور هست که گزارش های مرگ او ممکن است درست باشد، اما قابل تایید نیست."

وزیرستان جنوبی پایگاه محسود است که دولت پاکستان او را مسئول یک رشته بمبگذاری های انتحاری در کشور می داند.

از ژوئیه 2007 که نیروهای دولتی یک مسجد تندروها در اسلام آباد را از دست نیروهای وفادار به محسود خارج کردند، حدود دو هزار نفر در حملات افراط گرایان در سراسر پاکستان کشته شده اند.

ظاهرا محل وقوع حادثه خانه پدرزن بیت الله محسود در پانزده کیلومتری شمال شرق شهر لادا در وزیرستان بوده است و موشک هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی در ساعت یک بامداد چهارشنبه پنجم ژوئیه به وقت محلی شلیک شد.

افراد محلی به خبر نگاران گفتند که در حمله چهارشنبه دو موشک به خانه پدر زن بیت الله محسود اصابت کرد.

آنها گفتند که شمار زیادی از خویشاوندان آقای محسود در این حمله مجروح شده اند.

بیشتر حملات انجام شده در پاکستان توسط ارتش آمریکا، علیه مناطق قبیله نشین در شمال و جنوب وزیرستان بوده است و با انتقاد دولت پاکستان مواجه شده است.

۹۲۶۹۰