کمال خرازی: تکلیف مذاکرات اتمی باید به موقع روشن شود

مقامهای جمهوری اسلامی، از جمله کمال خرازی، وزیر خارجه و غلامعلی حداد عادل، رئیس مجلس، بار دیگر به کشورهای اروپایی طرف مذاکرات اتمی با ایران در مورد سرعت مذاکرات هشدار دادند.

کمال خرازی که روز چهارشنبه دوم فوریه به مجلس رفته بود تا با اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی دیدار کند، در جمع خبرنگاران گفت: "شرایط ما این است که تعلیق غنی ‌سازی اورانیوم باید محدود و کوتاه ‌مدت باشد ولی خواست اروپا از ابتدا تعلیق طولانی ‌مدت بود."

وی سپس به اظهارات اخیر آیت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی که از اروپایی ها انتقاد کرده بود اشاره کرد و گفت: "این روند نمی ‌تواند دائما ادامه یابد و اروپایی ‌ها اتلاف وقت کنند."

آقای خرازی گفت: باید در زمان مقرر که از قبل پیش‌ بینی شده، به نتیجه قطعی برسیم و تکلیف را روشن کنیم.

آماده باش مجلس در مورد برنامه های اتمی

غلامعلی حداد عادل رئیس مجلس نیز در جمع خبرنگاران گفت: "مجلس در بحث فعالیتهای هسته‌ ای اصولی دارد که آنها را تعقیب می ‌کند."

وی ارائه طرحی تحت عنوان "طرح الزام دولت به فعالیتهای هسته‌ ای" که چندی قبل در مجلس مطرح شد را به عنوان یکی از این اصول معرفی کرد و گفت این طرح در آینده نزدیک در صحن علنی مورد بررسی قرار خواهد گرفت. این طرح دولت را موظف می کند با بهره گیری از امکانات داخلی و همچنین پیگیری اجرای تعهدات آژانس بین المللی انرژی اتمی، نسبت به برخوردار شدن ایران از فناوری هسته ای، از جمله تأمین چرخه سوخت (غنی سازی اورانیوم)، اقدام کند.

آقای حداد همچنین گفت: اگر اروپایی ‌ها این اصول را رعایت کنند، مجلس از مذاکرات هسته‌ ای حمایت خواهد کرد. در غیر این صورت چنانچه احساس شود اروپایی ‌ها به دنبال وقت تلف کردن هستند، جمهوری اسلامی به آنها عکس العمل نشان خواهد داد.

اروپا تضمینهای عینی می خواهد

خاویر سولانا، مسئول سیاست خارجی اروپا، روز سه شنبه در گفتگو با غلامرضا آقازاده، رییس سازمان انرژی اتمی ایران، از جمهوری اسلامی خواست که برای حصول پیشرفت در مذاکرات هسته ای، تضمینهای عینی ارائه دهد که فعالیتهای هسته ای ایران هرگز به سمت تولید بمب اتم پیش نخواهد رفت.

آقای آقازاده در این دیدار از اروپا خواست که در مذاکرات جدی تر باشد و به آن سرعت بیشتری دهد.

صادق صبا، تحلیلگر مسایل ایران در بی بی سی در این زمینه می گوید: با آنکه هر دو طرف باردیگر تاکید کرده اند که همچنان به ادامه گفتگوها برای یافتن یک راه حل دیپلماتیک برای حل مشکل فعالیتهای هسته ای جمهوری اسلامی پایبند اند، ولی از شواهد چنین پیداست که مذاکرات با مشکلاتی مواجه شده است.

ایران که "موقتا" برنامه غنی سازی اورانیوم خود را به تعلیق درآورده، خواستار تسریع مذاکرات است و اعلام کرده تعلیق غنی سازی اورانیوم را برای همیشه کنار نخواهد گذاشت. در مقابل، برخی گزارشها حاکی از این است که طرف اروپایی در مذاکرات خواستار توقف کامل غنی سازی اورانیوم شده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد