توزیع پرتقال 'اسرائیلی' در تهران

 

مقدار زیادی پرتقال که گفته می شود اسرائیلی بوده، در تهران، کرج و سایر شهرستان های استان تهران توزیع و سپس جمع آوری شده است.

بر اساس گزارش ها و تصاویر منتشر شده در خبرگزاری های ایران، روی برچسب این پرتقال ها نام اسرائیل نوشته شده اما روی جعبه های حاوی آنها اسم چین آمده است.

محمدرضا نادری، معاون امور گمرکی گمرک ایران به خبرگزاری ایسنا گفته است: "از آنجا که معامله تجاری با اسرائیل ممنوع است و مردم هم کالاهای اسرائیلی را مصرف نمی کنند، اگر هم پرتقال هایی از اسرائیل به داخل کشور وارد شده باشد، از مبادی رسمی نبوده است".

این در حالی است که خبرگزاری ایلنا می نویسد که این پرتقال ها با مجوز وزارت بازرگانی ایران وارد این کشور شده ولی از آنجا که جعبه حاوی آنها چینی بوده است، مأموران وزارت بازرگانی هنگام ترخیص جعبه ها متوجه برچسب های روی خود پرتقال ها نشده اند.

از سوی دیگر یک وارد کننده میوه به ایسنا گفته است که بازرسان دولتی صبح جمعه ۴ اردیبهشت (۲۴ آوریل) سردخانه های واردکنندگان میوه را بازرسی کرده اند.

او که در خبر ایسنا با نام "ارجمندی" معرفی می شود، گفته است: "به نظر می رسد عده ای در حال تخریب بی رحمانه بازرگانان فعال در حوزه میوه هستند".

این وارد کننده میوه هشدار داده است که نباید اجازه داد "به بهانه وجود انحصار در تجارت"، در مورد فعالیت بازرگانان میوه تردید ایجاد شود. 

 

گفته می شود اجازه واردات برخی کالاهای پرمشتری در ایران به طور محدود در اختیار عده ای قرار می گیرد، در نتیجه رقابت شدیدی برای به دست آوردن مجوز واردات این گونه کالاها وجود دارد.

به نظر می رسد اشاره "ارجمندی" به وجود ارتباط میان توزیع پرتقال های دارای برچسب اسرائیل با موضوع "انحصار در تجارت"، به معنای مطرح کردن این احتمال باشد که توزیع این پرتقال ها برای به دردسر انداختن وارد کنندگان پرتقال بوده است.

در این حال حسین مهاجران، رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران به ایسنا گفته که این پرتقال ها احتمالا از طریق دوبی به ایران وارد شده است.

به گفته او این پرتقال ها به میدان مرکزی میوه و تره بار تهران وارد نشده و "گویا فقط در سطح میادین میوه شهرداری ها توزیع شده اند"

اسرائیل تنها کشوری است که جمهوری اسلامی ایران آن را به رسمیت نمی شناسد.

روابط میان این دو کشور در سال های اخیر و تحت تأثیر برنامه های موشکی و هسته ای ایران و حملات لفظی محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری ایران به اسرائیل از یک سو و حمله اسرائیل به مواضع حزب الله لبنان و تهاجم ارتش اسرائیل به غزه از سوی دیگر، از همیشه متشنج تر بوده است.
۸۶۵۹۳

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد