پایان ' معجزه  فورد '

عرضه مدل تازه فورد

شرکت خودروسازی فورد که در سال ۱۹۰۳ به دست هنری فورد تاسیس شد، بیش از یک قرن نماد کارآفرینی و غرور آمریکا بوده است.

این شرکت در سال ۱۹۰۸ با تولید فورد مدل تی پیشگام عرضه خودروهای ارزان قیمت برای توده ها شد و طی دو دهه، بیش از ۱۵ میلیون دستگاه فورد تی تولید کرد.

همین روند کمک کرد تا نام فورد در جهان بر سر زبانها بیافتد و بسیاری از مدلهای فورد مانند موستانگ به نماد فرهنگ عامه تبدیل شوند.

هنگامی که تولید فورد مدل تی سرانجام خاتمه یافت، یک روزنامه نگار نیویورکی مرثیه معروفی نوشت که در آن آمده است: "این معجزه ای بود که خداوند نازل کرده بود!"

امروزه فورد یک غول جهانی است و به عنوان سومین خودروساز بزرگ دنیا هر سال شش و نیم میلیون دستگاه خودرو به ارزش ۱۴۰ میلیارد دلار می فروشد.

اگرچه این شرکت سال گذشته سه و نیم میلیارد دلار سود برد، اما بیشتر درآمدش از محل وامهای خرید خودرو و بهره سایر اعتبارها تامین شد. اکنون بیم آن می رود که اگرنرخ بهره بالا برود، این درآمد کاهش یابد.

فورد در آمریکا بخاطر رقابت شدید تولید کنندگان ژاپنی نظیر تویوتا، هوندا و نیسان و نیز رقبای سنتی خود جنرال موتورز و دایملرکرایسلر برای حفظ سهمش از بازار به صرافت افتاده است.

این خودروساز با ارایه تخفیفهای چند هزار دلاری برای مدلهای تازه می کوشد سهمش از بازار را حفظ کند، اما فورد با کاهش قیمتها در حقیقت از سود خود می کاهد.

فورد در اروپا نیز به تکاپو افتاده و موفقیت سرمایه گذاری اش روی اتومبیلهای مجللی مانند جگوار و آستن مارتین کمتر از حد انتظار بوده است.

این خودروساز آمریکایی همچنین گرفتارهزینه های سنگین برنامه های بازنشستگی و خدمات درمانی کارکنان خود است.

گرام مکستون، تحلیلگر صنعت خودرو، می گوید: "کل هزینه های خدمات درمانی فورد در حدود ۲۴ میلیارد دلار و مستمری بازنشستگی آن نیز چیزی در همین حدود است. مجموع ارزش کسب و کار فورد ۱۷ میلیارد دلار است، بنابراین هزینه های آن به مراتب بیشتر است."

برخی مفسران معتقدند فقط اعتبار خیره کننده فورد است که به این خودروساز امکان می دهد در فضای کنونی به فعالیت ادامه دهد.

شان ایگان، تحلیلگر صریح اللهجه نرخ گذاری اعتبار شرکتها می گوید: "اگر نام این شرکت، فورد نبود، باید تاحالا اعلام ورشکستگی می کرد."

رییس و مدیر اجرایی این خودروساز آمریکایی، بیل فورد، نوه بنیانگذار این شرکت است.

وی نسبت به منتقدان خوش بین تر است، ولی اذعان می کند که باید به مشکلات پرداخت.

آقای فورد می گوید: "ما باید رویکرد تازه ای به خدمات درمانی داشته باشیم، زیرا آن بزرگترین مشکل فراروی راهمان است."

سال آینده برای فورد حیاتی خواهد بود. آگر این شرکت بتواند بر چالش رقبای آسیایی فایق آید و کسب و کارش را احیا کند، آنگاه می تواند آینده درخشانی داشته باشد.

وگرنه، راه فورد به ترکستان ختم خواهد شد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد