مراسم تجلیل از سالگرد شهادت استاد مزاری در کابل برگزار شد

مراسم تجلیل از دهمین سالگرد شهادت استاد مزاری رهبر فقید حزب وحدت اسلامی افغانستان، امروز با حضور معاونان رئیس جمهور، اعضای کابینه، رهبران و نمایندگان گروهها و احزاب مختلف، شخصیتهای سیاسی، ملی، علمی، رهبران و بزرگان اقوام مختلف کشور، صدها تن از مقامات دولتی، ماموران عالی رتبه ادارات مختلف، جنرالان، افسران، علما، بزرگان، روشنفکران وهزاران تن از خواهران و برادران از اقشار مختلف، در خیمه بزرگ لویه جرگه در دانشگاه پولتخنیک کابل، برگزار شد.

این مراسم که بی سابقه ترین و با شکوه ترین مراسم تجلیل از رهبر شهید در کابل محسوب می گردد، با قرائت قرآن کریم، حوالی ساعت 30/9 صبح آغاز گردید و با اجرای سرود ملی کشور ادامه یافت، پس از آن پیام آقای حامد کرزی رئیس جمهور کشورمان به مناسبت دهمین سالگرد شهادت رهبر شهید، توسط آقای فاروق وردک رئیس اداره امور قرائت گردید.

در ادامه مراسم استاد خلیلی رهبر حزب وحدت اسلامی افغانستان و معاون ریاست جمهوری به ایراد سخن پرداختند. سخنران بعدی محترم داکتر انورالحق احدی وزیر مالیه و رهبر حزب افغان ملت بود. وی گفت؛ مزاری یک رهبر بود، رهبری که توانسته است، جمعیتی را هدایت نماید و آثار رهبری اش تا هنوز به قوت خود باقی است.

وی افزود؛ گرچه من شناخت کامل از شهید مزاری ندارم، چون در آن زمان نبودم، ولی از استاد خلیلی شناخت دارم، ایشان به وحدت ملی، عدالت اجتماعی، دموکراسی، ثبات، امنیت، صلح و ترقی پایبند است و تاکید ایشان بر پایداری و پافشاری بر آرمان های شهید مزاری، نشان می دهد که آن شهید نیز چنان اندیشه داشته است.

سخنران دیگر مراسم، انجینر احمد ضیاء مسعود معاون اول رئیس جمهور و سرپرست دولت بود. سپس استاد محقق رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان شهادت استاد مزاری را فاجعه ای دانست که بدست تاریک اندیشان شوم برای ضربه زدن به مردم اتفاق افتاد و در عین حال این شهادت را باعث هوشیاری و بیداری مردم خواند.

آقای محقق با اشاره به سالهای طولانی مبارزات و خدمات فرهنگی رهبر شهید با کمترین امکانات، گفت؛ شهید مزاری بر علاوه اینکه یک سیاست مدار و مبارز بود، یک شخصیت فرهنگی و پاکدامن هم بود.

رهبر حزب وحدت مردم افغانستان اظهار داشت که شهید مزاری خواهان وحدت ملی و عدالت اجتماعی بود و می گفت کشور زمانی درست میشود که اقوام ساکن کشور در عوض حذف و کتمان همدیگر، یکی دیگر را بپذیرند و این خواسته رهبر شهید در شرایط فعلی کشور تا حدودی تحقق یافته و برای تحقق یافتن بیشتر آن، تلاش صورت گیرد تا همه مردم کشور خود را عضو یک خانواده احساس کنند و نباید منطق حذف و کتمان کردن حقایق بار دیگر در کشور تکرار شود.

در ادامه این محفل، پیام تسلیت سترجنرال دوستم رهبر جنبش ملی اسلامی افغانستان و درستیزوال سرقوماندانی اعلای قوای مسلح قرائت گردید. بعد از آن محترم حنیف اتمر وزیر انکشاف دهات در سخنرانی خود، شهید مزاری را رهبر ملی افغانستان دانسته، افزود؛ اصول و اهداف او باید اهداف ملی ما باشد و برای ما یک وجیبه است که برای تحقق آن اهداف، تلاش کنیم تا بخون شهید مزاری و شهدای ملی دیگر ارج گذاری کرده باشیم.

وی علاوه نمود؛ من به تمام مردم افغانستان تسلیت می گویم و از طرف دیگر افتخار ما این است که ما رهبرانی در کشور خود داشته ایم که صدای آزادی، عدالت و صلح از گلویی پرافتخار و مبارک آنان بیرون شده و این صدای مبارک را باید هر روز به عنوان یک اندیشه افغانی و انسانی خود ارج گذاری نمود، و در تحقق آن تلاش کنیم.

همچنان محترمه صدیقه بلخی وزیر شهدا و معلولین با مرد نامی افغانستان خواندن رهبر شهید، تجلیل از شهدایی چون استاد مزاری را جزء وظایف ایمانی مردم شهید پرور افغانستان خواند و گفت؛ آرمان عدالت اجتماعی تو برآورده شده و امروز این خواسته تو با حضور نمایندگانی از همه اقوام و مذاهب کشور در این مراسم، تمثیل شده است.

بعداً آقای سید مصطفی کاظمی وزیر سابق تجارت و رهبر حزب اقتدار ملی افغانستان در این مراسم به بیان برخی از خاطرات خود و دیدگاههای رهبر شهید پرداخت. سپس محترم سید حامد گیلانی فرزند و نماینده پیرصاحب سید احمد گیلانی رهبر حزب محاذ ملی افغانستان، گفت؛ جای افتخار است که در مراسم بزرگداشت شهید استاد مزاری پیرو مولا علی که خونش در راه اعتلای کلمه الله و وحدت افغانستان ریخته شد، شرکت میکنم. وی خواستار توجه مردم به حمایت از شرایط کنونی که به بهای خون شهدای زیاد بدست آمده، گردید و خواهان همبستگی بیشتر مردم شد.

از دیگر برنامه‌های این مراسم اجرای سرود بسیار زیبا توسط گروه سرود شیرین هزاره در وصف رهبر شهید بود.

پروفیسور صالح گل شینواری از رهبران قوم شینوار و مهمند نیز طی صحبتی گفت؛ مزاری رهبری بود که به همة ملت افغانستان تعلق دارد. او عدالت خواه، وحدت طلب و صلح دوست، اما نه در حرف بلکه در عمل و خود قربانی این اهداف شد. اکنون نیز وقتی از این آرمانها سخن میگویم در حد حرف نباید باشد بلکه در عمل نیز باید تحقق پیدا نماید.

استاد عرفانی یکه ولنگی آخرین سخنران این محفل با شکوه و بی نظیر، که علیرغم حضورهزاران نفر در آرامش کامل، برگزار شده بود. وی گفت که برازندگی و ماندگاری اشخاص بخاطر شعار و عملکرد آنان است و شهید مزاری بخاطر شعارها و خواسته‌های بحق خود، همچنان محبوبیت خویش را در میان مردم حفظ نموده است. وی اظهار داشت که شهید مزاری را نباید به، یک قوم، سمت و زبان محدود کرد، برای اینکه شعار و خواسته‌های او برای همه مردم افغانستان بود.

آقای عرفانی از یاران شهید مزاری خواست که انسجام و همکاریشان را در تمام صحنه‌ها حفظ کنند. مراسم دهمین سالگرد شهادت منادی عدالت اجتماعی و شهید وحدت ملی با دعا برای حفظ امنیت، آرامش و رفاه مردم افغانستان خاتمه یافت.

8891

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد