تنظیم متن قطعنامه تازه ای علیه ایران بدون تدابیر تنبیهی

 
اعضای دائم شورای امنیت و آلمان، موسوم به گروه 1+5، در حرکتی غیرمنتظره، بر سر پیش نویس قطعنامه تازه ای علیه ایران به توافق رسیده اند.

این سند که احتمال به رای گذاشته شدن آن در روز شنبه وجود دارد، برخلاف میل آمریکا و متحدان غربی آن حاوی تحریم های تازه علیه ایران نخواهد بود و تنها لزوم اجرای قطعنامه های قبلی سازمان ملل علیه ایران را به آن کشور گوشزد می کند.

با این حال برخی مقام های ارشد غربی ابراز رضایت کرده اند که این توافق به تهران نشان خواهد داد که فعالیت گروه 1+5 برای مهار برنامه اتمی ایران متوقف نشده است.

توافق روز جمعه از این نظر غیرمنتظره بود که چند روز پیشتر اعلام شد نشست روز پنجشنبه وزرای خارجه این شش کشور در نیویورک برای بحث درباره قدم بعدی مقابل ایران لغو شده است.

لغو آن ملاقات در پی مخالفت روسیه صورت گرفت و تصور عمومی این بود که تنظیم هرگونه قطعنامه ای علیه برنامه اتمی ایران فعلا منتفی است. اما این وضع ظاهرا در جریان دیدار وزرای خارجه روسیه و آمریکا در روز چهارشنبه در نیویورک عوض شد.

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه پس از آن دیدار در اشاره به ایران گفت: "غیرمسئولانه خواهد بود اگر این مسائل (برنامه اتمی ایران) به خاطر اختلاف بر سر قفقاز زمین گذاشته شود."

به نظر می رسد که مسکو توافق جمعه بر سر قطعنامه ایران را یک پیروزی برای خود می داند.

به گزارش خبرگزاری روسی اینترفکس وزارت خارجه روسیه در بیانیه ای گفت که تنظیم یک پیش نویس ساده و کوتاه در مورد ایران پیشنهاد مسکو بوده است و پذیرش آن را نشانه "غالب آمدن عقل سلیم" توصیف کرد.

این بیانیه حاکیست که پس از موضع گیری روسیه دایر بر نامناسب بودن زمان برای نشست وزرای خارجه شش کشور در نیویورک برای بحث درباره تحریم های تازه علیه ایران، دیگر اعضای این گروه "پذیرفتند که بار دیگر سراغ پیشنهاد روسیه که پیشتر تسلیم شده بود بروند."

واکنش آمریکا، آلمان و بریتانیا

به گزارش خبرگزاری رویتر متن این پیش نویس که تنها حاوی 10 خط است از ایران می خواهد "به طور کامل و بدون معطلی" سه قطعنامه قبلی شورای امنیت را که خواستار تعلیق غنی سازی اورانیوم می شود اجرا کند.

این سند همچنین از ایران می خواهد درخواست های شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی را برآورده کند.

کاندولیزا رایس وزیر خارجه آمریکا گفت که هدف این قطعنامه نشان دادن وحدت اعضای گروه 1+5 پس از بروز اختلاف با روسیه بر سر مناقشه گرجستان است.  

خانم رایس به رویتر گفت: "همچنین به ویژه مهم است که ایرانی ها تشخیص دهند که فرآیند کاری گروه پنج به علاوه یک همچنان به قوت خود باقی است."

آمریکا و متحدان اروپایی آن خواهان تصویب قطعنامه چهارمی حاوی تحریم های بیشتر علیه ایران بودند.

دیوید میلیبند وزیر خارجه بریتانیا گفت که این پیش نویس جمعه بعد از ظهر تسلیم 15 عضو شورای امنیت خواهد شد و ممکن است شنبه به رای گذاشته شود.

او نیز گفت قطعنامه تازه موید عزم شش کشور برای دنبال کردن استراتژی دو وجهی است - یعنی ارائه مشوق ها به ایران در صورت تعلیق غنی سازی اورانیوم و دنبال کردن تحریم های بیشتر در صورت رد آن.

'تهران بیش از حد خوشحال می شد'

فرانک والتر اشتاین مایر، وزیر خارجه آلمان، نیز ضمن آنکه این حرکت را نشانه "اتحاد" این گروه در قبال پرونده اتمی ایران توصیف کرد گفت که هرچند پیش نویس قطعنامه تازه حاوی تحریم های جدیدی نیست اما "آنها را مردود نیز نمی داند."  

وی به خصوص ابراز رضایت کرد که این قطعنامه پیامی برای تهران است.

وی گفت: "نگرانی من این بود که اگر یک اعلامیه مشترک تنظیم نمی کردیم، دولت ایران بیش از حد خوشحال می شد."

آقای اشتاین مایر گفت: "موضع جامعه بین المللی همچنان این است که اولا می خواهیم بگوییم که آماده همکاری با ایران هستیم اما ثانیا تنها به این شرط که ایران تعهدات خود در برابر جامعه بین المللی را اجرا کند."  

او افزود: "اگر (ایران) چنین نکند، ما آماده ایم که مسیری دیگر، احتمالا حرکت به سمت تحریم های بیشتر را انتخاب کنیم. با این حال آنچه کلیدی است این است که عملا بتوانیم در کنار یکدیگر، به عنوان گروهی شامل شش عضو، در این مسیر گام برداریم."

محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران روز پنجشنبه گفته بود که تهران باید توانایی تولید سوخت اتمی را داشته باشد زیرا نمی تواند برای تامین اورانیوم غنی شده بر دیگر کشورها تکیه کند.

وی همچنین در سخنرانی روز چهارشنبه خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک هشدار داده بود که در مقابل "قدرتهای زورگو" که در تلاشند مانع از ادامه فعالیتهای هسته ای ایران شوند، مقاومت خواهد کرد.

روز جمعه در وین، محمد سعیدی معاون امور بین الملل و برنامه ریزی سازمان انرژی اتمی ایران گفت که برنامه اتمی ایران شفاف ترین برنامه در نوع خود در جهان است. وی در گفتگو با خبرگزاری رسمی ایرنا اظهار نظر می کرد.

این درحالی است که آژانس بین المللی انرژی اتمی مستقر در وین هفته گذشته در گزارشی اعلام کرد که بدون اطلاعات بیشتر قادر نخواهد بود درباره ماهیت صلح آمیز برنامه های هسته ای ایران، به جامعه بین المللی اطمینان خاطر دهد.

این آژانس در گزارش خود اعلام کرده بود که پیشرفت معناداری در ارزیابی فعالیت های هسته ای ایران در گذشته به دست نیامده است.

قدرتهای غربی می گویند که ایران قصد دارد از توانایی های هسته ای اش در ساخت تسلیحات اتمی استفاده کند اما ایران با رد این مسئله تاکید دارد که برنامه های هسته ای این کشور صلح آمیز است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد