نخستین دانشگاه خصوصی افغانستان، مدرک آمریکایی می دهد

نخستین دانشگاه خصوصی در افغانستان به نام 'کاردان' رسما گشایش یافته است.

این موسسه که از سال گذشته در افغانستان آغاز به کار کرده به گفته مسئولان وزارت تحصیلات عالی قادر شده است خدمات تحصیلی را مطابق معیارهای جهانی ارایه کند.

موسسه تحصیلی کاردان در حال حاضر تنها در رشته "مدیریت و حسابداری" فعالیت می کند و مسئولان آن می گویند ظرف سه سال آینده بخش های اقتصاد، حقوق و کامپیوتر نیز در آن ایجاد خواهد شد.

رویین رحمانی، مسئول موسسه تحصیلی کاردان می گوید هم اکنون دوصد نفر در این مرکز مشغول آموزش هستند که از هر کدام این دانش آموزان هر ماه ۱۵۰ دلار شهریه اخذ می شود.

در این موسسه تحصیلی آموزگاران افغان و خارجی مشغول تدریس هستند و به گفته مسئولان آن، اسناد و مدارک تحصیلی برای دانش آموزان این موسسه از سوی دانشگاه پرستون آمریکا داده می شود.

آقای رحمانی گفت که این موسسه تحصیلی تلاش دارد آموزش های بالاتر از لیسانس را نیز آغاز کند.

محمد اعظم دادفر وزیر تحصیلات عالی افغانستان در مراسم گشایش موسسه کاردان گفت که در کنار این، برخی موسسات تحصیلی دیگر نیز از جمله یک موسسه تحصیلی آمریکایی در افغانستان مجوز فعالیت دریافت خواهند کرد.

وزارت تحصیلات عالی افغانستان می گوید به تمامی موسسات تحصیلات عالی که محل مشخص برای تدریس، نظام آموزشی، استراتژی مشخص و منابع تثبیت شده مالی داشته باشند، مجوز فعالیت می دهد.

به گفته این مقامات با گشایش این گونه موسسات خصوصی زمینه آموزش هزاران جوان افغان که شامل موسسات تحصیلی دولتی نشده اند، فراهم می شود.

ولی این نگرانی وجود دارد که تعداد زیادی از جوانان افغان قادر به پرداخت شهریه شمول در مراکز تحصیلی خصوصی نیستند و این می تواند چالشی در برابر موسسات تحصیلات عالی دولتی قرار دهد.

در سال گذشته نزدیک به سی هزار دانش آموز در افغانستان به دلیل ظرفیت محدود موسسات تحصیلات عالی این کشور از ورود به این موسسات باز ماندند.

۲۴۸۶۳

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد