ایران به نامه وزرای گروه 1+5 پاسخ داد

پرچمهای ایران و اتحادیه اروپا

منابع خبری ایران به نقل از دبیرخانه شورای امنیت ملی گزارش کرده اند که ایران و اتحادیه اروپا بر سر آغاز مذاکرات هسته ای به توافق رسیده اند.

منابع ایرانی روز جمعه، 4 ژوئیه (14 تیرماه)، گزارش کردند که سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی و سرپرست مذاکرات هسته ای جمهوری اسلامی، و خاویر سولانا، نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست های مشترک خارجی و امنیتی، توافق کرده اند که مذاکرات بر سر بسته های پیشنهادی برای حل بحران هسته ای ایران اواخر تیرماه برگزار شود.

به گفته دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی "بر این مبنا، پاسخ جمهوری اسلامی به نامه وزرای خارجه شش کشور و رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز تحویل شد."

منوچهر متکی

روز چهارشنبه این هفته، منوچهر متکی، وزیر خارجه ایران، گفت که به زودی به نامه وزیران خارجه کشورهای گروه 1+5 که آقای سولانا همراه با بسته پیشنهادی به تهران آورده بود پاسخ خواهد داد.

دبیرخانه شورای امنیت ملی از قول آقای جلیلی افزوده است که "جمهوری اسلامی براساس توافقات انجام شده در سفر سولانا به تهران، پاسخ وزرای خارجه شش کشور و سولانا را با رویکرد تمرکز بر مشترکات و نگاه سازنده و خلاق تهیه و ارائه کرده است."

منظور آقای جلیلی ظاهرا اشاره به نظر قبلی مقامات جمهوری اسلامی در مورد گفتگوهای دو طرف براساس مجموعه پیشنهادهای گروه 1+5 برای حل بحران هسته ای این کشور و پیشنهادهایی است که از سوی جمهوری اسلامی برای حل بحران های جهانی ارائه شده است.

مقامات ایرانی گفته اند که بین این دو بسته پیشنهادی وجوه مشترکی وجود دارد که می تواند مبنای مذاکرات را تشکیل دهد.

در عین حال، سرپرست مذاکرات هسته ای ایران در تماس با خاویر سولانا گفته است که "نباید اجازه داد که برخی رفتارها باعث تشدید بی اعتمادی مردم ایران شود، چنانکه برخی اقدامات واکنش افکار عمومی و مجلس ما را به دنبال داشت."

پس از صدور قطعنامه های شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی و شورای امنیت حاوی درخواست از ایران برای تعلیق غنی سازی اورانیوم، نمایندگان مجلس طرح هایی حاوی مواضع سخنگیرانه تر در سیاست های هسته ای تصویب کردند.

امید به مذاکرات سازنده

جلیلی و سولانا

در بیانیه روز جمعه دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی آمده است که آقای سولانا ضمن تشکر از حسن نیت ایران و ارسال پاسخ نامه وزیران خارجه گروه 1+5، از توافق برای آغاز مذاکرات ابراز خرسندی کرد و گفت که "اروپایی ها به دنبال اقدامی که فضای مثبت کنونی را مخدوش کند نیستند."

براساس این بیانیه، سرپرست سیاست خارجی اتحادیه اروپا ابراز اطمینان کرده است که فضای مذاکرات سازنده و امیدوار کننده خواهد بود.

خاویر سولانا روز 14 ماه ژوئن به تهران سفر کرد و بسته پیشنهادی گروه 1+5 - آمریکا، روسیه، چین، بریتانیا، فرانسه و آلمان - برای حل مساله هسته ای ایران را به مقامات جمهوری اسلامی تحویل داد و نسبت به دریافت پاسخ سریع ایران ابراز امیدواری کرد.

چند هفته قبل از آن نیز جمهوری اسلامی بسته پیشنهادی خود را به مقامات اتحادیه اروپا، برخی کشورها و سازمان های بین المللی ارائه داده بود.

پس از سفر آقای سولانا به تهران، مقامات جمهوری اسلامی صرفا اعلام داشتند که پاسخ خود را "پس از بررسی" بسته پیشنهادی اعلام خواهند داشت.

این بسته پیشنهادی حاوی مجموعه مشوق های سیاسی و اقتصادی در برابر تصمیم ایران به تعلیق فعالیت در زمینه غنی سازی اورانیوم تا زمان حصول اطمینان جهانی از صلح آمیز بودن برنامه های هسته ای این کشور است.

در عین حال، تاکید ایران جمهوری اسلامی بر ادامه غنی سازی اورانیوم به عنوان حق انکارناپذیر این کشور تردیدهایی را در مورد حصول توافق بین دو طرف پدید آورده است.

تاسیسات غنی سازی اورانیوم

با اینهمه، رسانه های گروهی در چند روز اخیر گزارش هایی را از اظهار نظر مساعد برخی مقامات ایرانی در مورد آغاز مذاکرات بر سر بسته های پیشنهادی انتشار دادند.

هنوز ترکیب هیات های شرکت کننده، دستور کار و محل انجام مذاکرات و شرایط دو طرف برای آغاز و ادامه این گفتگوها اعلام نشده است.

۷۱۲۸۳

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد