کنفرانس جوانان افغان در بریتانیا

نمایش چهره ای متفاوت از افغانستان و ارائه تصویری که در آن، فقط جنگ و خون و خشونت حرف اول را نزند، هدفی است که دراین اواخر، بسیاری از افغانهای مقیم خارج را، به تکاپو واداشته است.

کنفرانس جوانان افغان در بریتانیا، یکی از اینگونه برنامه ها بود که جمعه شب ۱۸ جولای، در باشگاه مشترک المنافع وزارت خارجه بریتانیا (Commonwealth Club) در لندن برگزار شد.

در این کنفرانس که به ابتکار یک نهاد افغانی به نام "شورای افغانهای بریتانیا" برگزار شد، افزون بر دهها تن از افغان ها - به ویژه دختران و پسران جوان - مقام هایی از ارگان های دولتی بریتانیا نیز حضور داشتند.

'نه فقط جنگ'

فقیر میوند مسئول "شورای افغان های بریتانیا" در بخشی از این مراسم، رسانه های همگانی را مورد انتقاد قرار داد که به گفته او، جز جنگ و خشونت، به جنبه های دیگر زندگی در کشورش، از جمله رویدادهای فرهنگی و هنری نمی پردازند.

آقای میوند همچنین گفت: کنفرانس های متعددی در کشورهای مختلف، برای کمک به افغانستان برگزار شده است، اما در هیچیک از این کنفرانس ها، حرفی از جوانان و نقش آنها به میان نیامده است.

مقام های بریتانیایی شرکت کننده در این کنفرانس نیز، تلاش داشتند با استفاده از این فرصت، پیام هایی به جامعه افغانهای مقیم بریتانیا، به خصوص جوانان برسانند.

گرگ هندز (Greg Hands) از نمایندگان حزب محافظه کار در پارلمان بریتانیا گفت که این حزب از حضور بریتانیا در افغانستان حمایت می کند، اما به جای اتکا به اقدام نظامی، به تمرکز بر آموزش و پرورش، رشد اقتصادی و تقویت ارگان های دولتی افغانستان در مناطق مختلف این کشور تاکید دارد.

افغانها در پارلمان بریتانیا؟

آقای هندز همچنین از افغان های مقیم بریتانیا خواست در فعالیت های اجرایی و قانونگذاری نیز سهم بگیرند. او ابراز امیدواری کرد که بریتانیا به زودی شاهد انتخاب نخستین نماینده افغانی الاصل در پارلمان خود باشد.

یک تن از افسران وزارت دفاع بریتانیا به نام پال کلی (Paul Kelly) که می گفت چند ماه در افغانستان خدمت کرده است، به بیان دستاورد های ارتش بریتانیا در افغانستان، به ویژه در ولایت آشوب زده هلمند پرداخت.

او گفت که سربازان کشورش، افزون بر کمک به تامین امنیت در جنوب افغانستان، در فعالیت های عمرانی این منطقه نیز سهم دارند.

ماموران افغانی در پلیس بریتانیا

یک سخنران دیگر، دن استابارت (Dan Stobbart) از افسران پلیس لندن بود. او نیز افغان های مقیم بریتانیا را به سهمگیری بیشتر در اداره جامعه فراخواند. این افسر پلیس، با اشاره به اینکه حدود هشتاد هزار افغان در بریتانیا زندگی می کنند، گفت درحال حاضر، فقط ۲۵ افغان در پلیس بریتانیا خدمت می کنند.

"اعتیاد؛ معضل فراموش شده"، موضوع سخنرانی داوود اعظمی روزنامه نگار مقیم لندن بود که اخیراً با سفر به افغانستان، رشته گزارشهایی در مورد وضعیت این کشور برای سرویس جهانی بی بی سی ساخته است.

آقای اعظمی با ارائه آمار و ارقامی از وضعیت اعتیاد به مواد مخدر در افغانستان، به نقل از مقامات افغان گفت که حدود چهل درصد معتادان به مواد مخدر در افغانستان را زنان و کودکان تشکیل می دهند.

نمایش فیلم مستندی از وضعیت زنان افغانستان و اجرای رقص ملی (اتن) توسط جوانان، از دیگر بخش های کنفرانس جوانان افغان بود.

نمایش مد لباس

در ادامه، شماری از دختران و پسران جوان، به ارائه نمایش مد لباس (Fashion Show) پرداختند. این بخش، که با حضور و هنرنمایی حماسه کوهستانی، ملکه زیبایی سال ۲۰۰۵ انگلستان همراه بود، بیش از سایر بخش ها، مورد استقبال و تشویق حاضران قرار گرفت.

آقای میوند، برگزار کننده کنفرانس، حماسه کوهستانی را به عنوان "پلی میان فرهنگ افغانستان و بریتانیا" معرفی کرد و از جوانان افغان خواست او را الگوی خود قرار دهند.

در پایان کنفرانس جوانان افغان در لندن، اریس پرویز آوازخوان افغانی مقیم آلمان، به اجرای قطعاتی از آهنگ های معروف خود به زبان های فارسی، پشتو، انگلیسی و اسپانیایی پرداخت.

او در لابلای اجرای آهنگ های خود، از هموطنانش خواست از او حمایت کنند تا بتواند آهنگ های متفاوتی چون رپ و آر اند بی را نیز در جامعه افغانی گسترش دهد.

گفتنی است که در حاشیه سالن محل برگزاری کنفرانس جوانان افغان، نمایشگاه عکسی نیز با موضوع تغییرات و تحولات زندگی در افغانستان برگزار شده بود.

72291

نظرات 2 + ارسال نظر
oko.ir شنبه 29 تیر‌ماه سال 1387 ساعت 15:06 http://www.oko.ir

خیلی خوب بود.
موفق باشی...

ashkan چهارشنبه 27 شهریور‌ماه سال 1387 ساعت 23:25 http://www.afggroup.blogfa.com

man kheili khoshhal shodam. man az har etefaghi ke betoone ba ese eftekhare keshvaram va khodam beshe kheli khoshhal misham.va khodam ham kheili talash mikonam ke betoonam ye kare mofidy baraye keshvaram anjam bedam .man ham kare honari aznjam midam .ba tashakor az shoma

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد