اخراج سیزده کودک خردسال افغان از عربستان سعودی

کودکان افغان (عکس از آرشیو)
 
مقامات عربستان سعودی هفته جاری سیزده کودک افغان را بطور بی رحمی از آن کشور اخراج کردند. خانواده های برخی این کودکان در عربستان سعودی مانده اند.

دولت عربستان سعودی آنان را ظرف ماههای گذشته دستگیر کرده و روز یکشنبه گذشته (۲۶ جوزا /خرداد) آنان را در کابل به مقامات افغان تحویل داد.

در میان آنان کودکان دوساله و سه ساله نیز دیده می شود. این کودکان می گویند خانواده و بستگانشان در عربستان سعودی مانده و پلیس عربستان آنان را به تنهایی به کابل فرستاده است.

شماری از این کودکان همراه با بستگان نزدیک خود در آن کشور زندگی می کردند.

برخی از کودکان می گویند که در زندان عربستان سعودی مورد لت و کوب قرار گرفته اند.

بر اساس گزارشها این کودکان به دلیل نداشتن جواز اقامت، از تحصیل در مکاتب رسمی عربستان سعودی محروم بوده و تنها زمینه تحصیلی شان رفتن به مسجد برای فراگیری قرآن بوده است. آنان در حال حاضر در پرورشگاه علاء الدین در شهر کابل نگهداری می شوند.

این در حالی است که واصل نور مهمند، معاون وزارت کار و اموراجتماعی افغانستان، می گوید مقامات در نظر دارند کودکان اخراج شده از عربستان سعودی را به خانواده و یا نزدیکانشان، که در ولایات مختلف افغانستان زندگی می کنند، تحویل دهند.

به گفته آقای مهمند، دولت نمی تواند این کودکان را به عربستان سعودی بفرستد. به گفته او، خانواده های این کودکان نیز به صورت غیر قانونی در آن کشور زندگی می کنند.

آقای مهمند گفت: "نکته اصلی این است که پدران و مادران این کودکان اجازه اقامت در عربستان سعودی را ندارند."

او افزود: "اینها عموماً کسانی اند که برای ادای حج به آن کشور رفته و در آنجا مانده اند. بنابراین کودکان آنان هم اسناد قانونی اقامت در عربستان سعودی را ندارند. به این دلیل توسط پلیس آن کشور دستگیر و به افغانستان بازگردانده شده اند. "

چندی قبل پلیس عربستان سعودی سیزده کودک افغان را حین بازی یا دستفروشی در شهرهای جده و مکه دستگیر کرد. مقامات عربستان سعودی گفته اند که این کودکان به صورت غیر قانونی در آن کشور زندگی می کردند.

کودکان دستگیر شده از یک تا شش ماه را در زندانهای عربستان سعودی گذرانده و چند روز پیش در فرودگاه کابل به دولت افغانستان سپرده شدند.

این هم ازعربستان سعودی که مثلاٌ خود را سردمدار مجامع اسلامی میداند.

۷۰۶۶۵

نظرات 1 + ارسال نظر
شهباز ایرج جمعه 7 تیر‌ماه سال 1387 ساعت 01:27

سلام، خواهش می کنم. البته نمی توان همیشه مشغول شعر بود و نمی دانم در چه زمانی به این آرزوی همیشگی خواهم رسید که پیوسته با شعر باشم و از کارهای دیگر دل ببرم.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد