دهها کشته در حمله انتحاری به سفارت هند در کابل

مجروحان حمله انتحاری در برابر سفارت هند در کابل
 
مقامات دولتی افغانستان می گویند یک انفجار انتحاری در کابل، پایتخت، چهل کشته و بیش از صد زخمی برجا گذاشته است.

وزارت صحت افغانستان، پیش از این، آمار کشته شدگان این حمله را بیست و هشت نفر اعلام کرده بود.

یک دیپلمات ارشد هندی و چهار کارمند دیگر سفارت هند، در میان کشته شدگان هستند.

انفجار در ساعات اولیه و پر رفت و آمد صبح (دوشنبه، هفده سرطان/تیر) در برابر ورودی سفارت هند روی داد که فاصله کمی با ساختمان وزارت داخله (کشور) افغانستان دارد.

چندین آمبولانس در عملیات انتقال قربانیان این انفجار به بیمارستانها شرکت کردند و نیروهای امنیتی خیابان منتهی به سفارت هند را بروی رفت و آمد مسدود کرده اند.

عبدالله فهیم، سخنگوی وزارت صحت افغانستان گفت که براساس آمار رسمی، در اثر انفجار چهل نفر کشته و یکصد و چهل و یک نفر دیگر زخمی شده اند.

یکی از مجروحان حمله انتحاری در بیرون سفارت هند

آقای فهیم گفت که این آمار در نتیجه شمارش تعداد قربانیان در بیمارستانهای شهر کابل بدست آمده است.

یک اعلامیه وزارت داخله افغانستان می گوید حداقل شش مامور پلیس و پنج سرباز دیگر از جمله سه نفر از محافظان امنیتی سفارت هند نیز در این حمله کشته شده اند و متباقی قربانیان، همه غیرنظامیان هستند.

این شدیدترین انفجار در کابل، ظرف ماه های اخیر بوده است. سال گذشته یک حمله کننده انتحاری، بمبهای خود را در ورودی ساختمان وزارت داخله افغانستان منفجر کرد که منجر به کشته و زخمی شدن دهها نفر شد.

صدای مهیب

پس از وقوع انفجار، دود غلیط همراه با گرد و خاک از محل وقوع حادثه بلند شد و تا فاصله های دور دیده می شد.

شاهدان عینی می گویند فرد مهاجم، موتر بمبگذاری شده ای خود را در نزدیک دروازه ورودی سفارت هند منفجر کرد.

یک شاهد عینی در محل انفجار

یک شاهد عینی گفت: "مشغول کار در دکان بودم که صدای مهیبی شنیده شد و همه جا را تکان داد. در آغاز نفهمیدم چه اتفاق افتاده و هیچ چیز دیده نمی شد... بعدتر دیدم که شیشه های دکانها شکسته شده و نیروهای امنیتی همه جا را گرفته اند."

آهن پاره ها و بدنه حداقل یک موتر (خودرو) که در اثر انفجار منهدم شده در نزدیک سفارت هند به چشم می خورد.

چندین دکان و غرفه های عکاسی و نامه نویسی در نزدیک سفارت هند وجود دارد که در ساعات اولیه صبح، دهها نفر برای نوشتن درخواست ویزا و یا کارهای دیگر، در نزدیک آن جمع می شوند.

یکی از شاهدان که در انتقال قربانیان این حادثه کمک کرده و آثار خون نیز در لباسهایش دیده می شد، گفت که پس از وقوع انفجار، دهها نفر بروی زمین افتادند و خون همه جا را فرا گرفت.

'روابط عمیق' افغانستان و هند

این نخستین بار است که سفارت هند در کابل، هدف حمله قرار می گیرد. افغانستان و هند روابط خوبی با هم داشته اند و هند در حال حاضر چندین پروژه بزرگ راه سازی و ساختمانی را در افغانستان رهبری می کند.

سخنگوی وزارت خارجه افغانستان می گوید که رنگین دادفر اسپنتا، وزیر خارجه پس از وقوع حمله انتحاری، از سفارت هند در کابل بازدید کرد.

سلطان احمد بهین، گفت که آقای اسپنتا به کارمندان سفارت هند اطمینان داد که "حملات دشمن، روابط عمیق میان افغانستان و هند را خدشه دار نخواهد کرد."

مقامات گفتند که سفیر هند، در زمان حمله به ساختمان سفارت، در محل حضور نداشت.

هندوستان با انتشار یک اعلامیه، حمله به سفارت خود در کابل را "حمله بزدلانه تروریستی" خواند.

یک سخنگوی دولت هند گفت: "این گونه حملات تروریستی، مانع از برآورده کردن تعهدات ما در قبال مردم و دولت افغانستان نخواهد شد."

در ماه آوریل سال جاری حامد کرزی، رییس جمهور افغانستان در جریان مراسم تجلیل از سالروز پیروزی مجاهدین در کابل، هدف سوء قصد قرار گرفت اما جان سالم بدر برد.

این حادثه به برکناری چند تن از مقامات امنیتی کابل منجر شد.

انفجار جدید در کابل چند روز پس از آن روی می دهد که وزارت داخله افغانستان، فرد جدیدی را به عنوان فرمانده پلیس این شهر به کار گماشته است.

۷۱۴۶۳

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد