کاندولیزا رایس رسما وزیر خارجه بعدی آمریکا معرفی شد


Condoleezza Rice and President George Bush

جورج بوش، رئیس جمهور آمریکا اعلام کرده است که کاندولیزا رایس، مشاور امنیت ملی دولت آمریکا را برای سکانداری وزارت خارجه انتخاب کرده است.

خانم رایس، 50 ساله، جانشین کالین پاول می شود. اگر مجلس سنای آمریکا انتصاب وی را تایید کند، او نخستین زن سیاهپوست در راس وزارت خارجه آمریکا خواهد بود.

آقای بوش گفت که وی در چهار سال گذشته از تجارب، مشاوره و "قوه تشخیص سلیم و پایدار" خانم رایس بهره برده است.

آقای بوش گفت: "وزیر خارجه چهره آمریکا در جهان است و جهان در خانم رایس شاهد توانایی، کرامت و نجابت کشور ما خواهد بود."

آقای بوش همچنین اعلام کرد که او استفان هدلی، معاون فعلی خانم رایس را به مقام مشاور امنیت ملی ترفیع خواهد داد.

خانم رایس گفت که برای او مایه افتخار است که از او درخواست شده بار دیگر به کشورش خدمت کند. وی افزود که جانشینی کالین پاول که وی را "یک وزیر خارجه بزرگ و الهام بخش" خواند برای او "مایه تواضع" است.

آقای بوش بار دیگر به کالین پاول، 67 ساله، که روز دوشنبه استعفا داده بود ادای احترام کرد. آقای پاول گفت همواره قصد داشته است تنها برای یک دوره خدمت کند.

روز دوشنبه سه نفر دیگر از اعضای دولت بوش نیز استعفا داده بودند.

به این ترتیب، تعداد اعضای کابینه پانزده نفره جورج بوش که پس از انتخاب مجدد وی به ریاست جمهوری از سمت های خود استعفا داده اند تاکنون به شش نفر می رسد.

کسانی که در این مدت از مقام های خود کناره گرفته اند عبارتند از: کالین پاول، وزیر خارجه، جان اشکرافت، دادستان کل، دان اوانز، وزیر بازرگانی، اسپنسر ابراهام، وزیر انرژی، آن ونمن، وزیر کشاورزی و راد پیج، وزیر آموزش و پرورش.

دوره جدید ریاست جمهوری آقای بوش از روز 20 ژانویه رسما آغاز می شود و ترکیب جدید کابینه نگرش وی به مسایل داخلی و خارجی در خلال چهار سال آینده را مشخص خواهد کرد.

در مقایسه با کالین پاول و رویکرد نسبتا ملایمتر وی به چالش های موجود در روابط خارجی آمریکا، از خانم رایس به عنوان شخصیتی سختگیرتر یاد می شود که دارای اشتراک نظر بیشتری با رییس جمهوری است و به این ترتیب، انتظار می رود ترکیب کابینه جدید آقای بوش یکدست تر شود.

شخصیت دیگری که از وی به عنوان نامزد تصدی وزارت خارجه نام برده می شد جان دانفورث، نماینده آمریکا در سازمان ملل بود اما به گفته ناظران، کاندولیزا رایس در مقام جدید قاطعانه تر از آقای دانفورث عمل خواهد کرد.

تفاهم با بوش

به گفته جیل مکگیورینگ، خبرنگار بی بی سی در واشنگتن، کاندولیزا رایس به محفل داخلی جورج بوش بسیار نزدیک است و برخی او را حتی عملا عضو خانواده بوش توصیف می کنند.

به گفته خبرنگار ما همچنین گفته می شود که خانم رایس در بسیاری از مسائل با آقای بوش اشتراک نظر دارد و شخصیتی با انگیزه و بسیار بلندپرواز توصیف می شود.

در جریان جنگ افغانستان و عراق، خانم رایس همواره از مواضع قاطعانه جورج بوش حمایت کرد و دانش وی در زمینه روابط بین المللی کمک بزرگی به رییس جمهوری در نخستین دوره زمامداری وی بوده است به خصوص اینکه آقای بوش حکومت خود را بدون آگاهی چندانی در این زمینه آغاز کرد.

کاندولیزا رایس در سال 1954 در ایالت آلاباما متولد شد در حالیکه در آن زمان، تبعیض علیه ساهپوستان در این ایالت بخشی از زندگی عادی آنان تلقی می شد به نحوی که به گفته خانم رایس، وی حتی آن را مساله ای غیرعادی حس نمی کرد.

پدر کاندولیزا کشیش و مادرش معلم موسیقی بود و هر دو نفر پیشرفت تحصیلی را تنها راه برای غلبه یک جوان سیاهپوست بر موانع موجود در جامعه می دانستند.

خانم رایس در سن پانزده سالگی به عنوان دانشجو علوم سیاسی وارد دانشگاه دنور شد و بعد از اخذ درجه دکتری، در مرکز مطالعات امنیت بین المللی و کنترل تسلیحات وابسته به دانشگاه استانفورد پذیرفته شد.

وی در دوره زمامداری جورج بوش پدر به عنوان مشاور امور اتحاد شوروی در شورای امنیت ملی خدمت کرد و پس از پیروزی دموکرات ها در انتخابات، مجددا به تدریس در دانشگاه استانفورد بازگشت.

از خانم رایس، که گاه "شاهدخت جنگجو" خوانده می شود، به عنوان حامی تزلزل ناپذیر سیاست های جورج بوش پس از حملات انتحاری یازدهم سپتامبر و به خصوص در تصمیم گیری در مورد حمله به افغانستان و عراق نام برده می شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد