قطعنامه تحریم ایران 'جمعه' به رای گذاشته می شود

در پی اعمال تغییرات تازه از سوی بریتانیا، آلمان و فرانسه در پیش نویس قطعنامه تحریم ایران و تعدیل یکی دیگر از بندهای آن برای قانع کردن روسیه، برخی دیپلمات ها در سازمان ملل پیش بینی می کنند این طرح تا پایان هفته در شورای امنیت به رای گذاشته شود.

ایران در ماه اوت گذشته از پذیرش قطعنامه شورای امنیت که از این کشور می خواست بخش های حساس برنامه اتمی اش به ویژه غنی سازی اورانیوم را معلق کند سر باز زد که به تنظیم پیش نویس قطعنامه جاری منجر شد.

کشورهای اروپایی تنظیم کننده پیش نویس، روز چهارشنبه بخش مهمی از آن در زمینه منع سفر دست اندر کاران بخش های حساس برنامه اتمی ایران به خارج از این کشور را تعدیل کردند.

با این حال هنوز برخی نکات مورد اختلاف باقی مانده و اِمیر جونز پری، سفیر بریتانیا در سازمان ملل در تایید این موضوع گفته است که "لزوما هنوز به مقصد نرسیده ام".

اما آقای پری افزود: "قصد داریم صبح روز جمعه این قطعنامه را به رای بگذاریم - نیت ما این است."

ویتالی چرکین، سفیر روسیه در سازمان ملل، نیز با اشاره به وجود "دو یا سه" مساله که هنوز حل نشده است ابراز امیدواری کرد که اینها در روز پنجشنبه حل شود.

 مقام های جمهوری اسلامی در واکنش به این تحولات بار دیگر علیه صدور قطعنامه علیه ایران هشدار داده اند.

به گزارش ایرنا، خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، منوچهر متکی وزیر خارجه ایران در گفتگو با شبکه ماهواره ای "العربیه" گفت: "صدور قطعنامه علیه فعالیت های صلح ‌آمیز هسته ‌ای ایران، تنها به پیچیده ‌تر کردن شرایط کمک می ‌کند و ما آن را در حوزه امنیت ملی، خصمانه تلقی می‌کنیم."

علیرغم تاکید آقای متکی بر صلح آمیز بودن برنامه اتمی ایران اعضای دائم شورای امنیت به خصوص کشورهای غربی مظنون هستند ایران از این برنامه برای سرپوش گذاشتن بر توسعه سلاح اتمی استفاده می کند.

ایران اذعان کرده است که بخش های حساس برنامه اتمی اش را برای 18 سال از آژانس بین المللی انرژی اتمی مخفی نگاه داشته و این آژانس می گوید علیرغم بررسی های چند ساله از سال 2002 به این سو هنوز نتوانسته برخی ابهامات اساسی در مورد برنامه اتمی ایران را برطرف کند تا قاطعانه نظر دهد که این برنامه اهداف نظامی را دنبال نمی کند. این آژانس همواره خواستار همکاری بیشتر ایران شده است.

تعدیل

پیش نویس قطعنامه کنونی صدور کالاها و فن آوری های مرتبط با غنی سازی یا بازپردازی اورانیوم و راکتورهای آب سنگین و همچنین سیستم پرتاب موشک های بالستیک را به ایران ممنوع می کند.

آلمان، بریتانیا و فرانسه پیشتر در امتیازی به روسیه، هرگونه اشاره ای در پیش نویس به راکتور آب سبک بوشهر که مسکو سرگرم ساخت آن است را از قلم انداختند.

 بنابه گزارش ها این سه کشور اکنون در تازه ترین اقدام برای به کرسی نشاندن قطعنامه بخش مربوط به منع سفرهای خارجی مقام های ایرانی دست اندرکار بخش های حساس برنامه اتمی را اصلاح کرده اند.

ویتالی چرکین سفیر این کشور روز چهارشنبه گفت: "منع سفر اکنون از میان رفته است ؛ مساله به شیوه ای بدیع مورد رسیدگی قرار گرفته است."

وی توضیح بیشتری نداد اما توماس ماتوسک، سفیر آلمان در سازمان ملل، پیشتر گفت که یک امکان این است که ممنوعیت سفر "کاملا الزام آور نباشد."

روسیه از همان ابتدای تنظیم پیش نویس با بند ممنوعیت سفر مخالفت و استدلال می کرد به انزوای بیشتر ایران و دور کردن آن کشور از میز مذاکره منجر خواهد شد درحالی که مسکو می گوید در نهایت خواستار حل بحران از طریق مذاکره است.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، همین دو روز پیش تأکید کرد که روسیه خواهان تصویب قطعنامه ای است که ایرانیها را به بازگشت به میز مذاکره و همکاری فعالانه با آژانس بین المللی انرژی اتمی ترغیب کند نه اینکه باعث انزوای بیشتر ایران شود.

همزمان مقام های آمریکایی گفته اند که هنوز سرگرم بررسی پیش نویس اصلاح شده هستند اما آنها نیز پیشتر نسبت به رای گیری در مورد آن تا پایان هفته ابراز امیدواری کرده بودند.

وزیر خارجه ایران در واکنش به این تحولات هشدار داد "در صورت صدور قطعنامه، سازوکار همکاری های صمیمانه ما با آژانس بین‌المللی‌ انرژی اتمی تغییر خواهد کرد و قطعا در رویکردهای ایران در حوزه‌های مختلف هم بی‌تاثیر نخواهد بود."

وی توضیح بیشتری در مورد رویکرد ایران در "حوزه های مختلف" نداد با این حال مقام های جمهوری اسلامی در ماه های اخیر تهدیدهای تلویحی مشابهی را مطرح کرده اند که می تواند اشاره ای به نفوذ ایران در اوضاع عراق و همچنین لبنان و مناطق فلسطینی باشد.

هدف از تحریم ایران، واداشتن این کشور به متوقف ساختن غنی سازی اورانیوم تا زمانی است که دولتهای غربی از صلحجویانه بودن اهداف فعالیت اتمی ایران اطمینان حاصل کنند.

اورانیومی که با غلظت بالایی غنی شده باشد می تواند در ساخت سلاح اتمی کاربرد داشته باشد اما ایران بارها تصریح کرده که تنها هدفش از غنی سازی اورانیوم، تولید سوخت اتمی مورد نیاز برای نیروگاههای اتمی است.

روسیه به عنوان تأمین کننده اصلی فناوری اتمی برای ایران و فروشنده تسلیحات به این کشور خواهان آن بوده که تحریمی که به ایران اعمال می شود لطمه ای به روابط اتمی و نظامی دو کشور نزند.

 ۳۴۲۰۶

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد