کمکهای مالی آیالات متحده به جیب طالبان فروریخت

 کمکهای مالی که از سوی نیروهای نظامی ایالات متحده دریک ولایت جنوبی به مردم ملکی صورت گرفت، سرانجام به طالبان تکیه نمود.

گزارش میرویس اتل روزنامه نگار آی دبلیوپی آر از غزنی.

زمانیکه نیروهای ایالات متحده درولایت جنوبی غزنی مساعدتهای نقدی وجنسی را به روسای قریه جات تقسیم نمود، به فکر آن بودند تا مردم منطقه را از آن خود سازند. این کمکها غرض اعمار پلها، حفرچاها، آب آشامیدنی، سیستم آبیاری وغیره پروژه های زیربنائی تادیه گردیده بود تا اهالی منطقه را مقنع سازند که موجودیت عساکر خارجی علاوه از آنکه درمجموع به نفع کشور است، باالاخص به نفع مردم منطقه نیز میباشد.

بعد از آنکه عساکر ایالات متحده در اوائل ماه اکتوبر درولسوالی اندر ولایت غزنی کمکهای نقدی خویش را به ساکنین محل تقدیم نمودند، منطقه را به امید آن ترک نمودند که گویا وظیفه را بوجه احسن انجام دادند وحمایت مردم را بدست آوردند.

این برنامه بخش از عملیات بزرگ علیه طالبان میباشد که بنام یورش کوهستان یاد میشد ودر اواسط ماه سپتمبر توسط نیروهای مشترک ائیتلاف بین المللی تحت رهبری ایالات متحده واردوی ملی علیه طالبان براه انداخته شد.

امااز این برنامه که غرض ازبین بردن نفوذ طالبان براه انداخته شده بود، نتیجه ای معکوس از آن بدست آمد. مردم محل درچندین منطقه ای ولسوالی اندر به آی دبلیوپی آر گفتند، زمانیکه نیروهای ائیتلاف قریه را ترک نمودند، بزودی تمام مبلغ کمک شده به طالبان واگذار گردید، تا آنرا درجهاد علیه نیروهای خارجی بمصرف برسانند.

عبدالجلیل یکتن از روسای یک قریه درزمینه گفت" پول امریکائیها حرام است.ما آنرا غرض بهتر ساختن زندگی خویش به مصرف رسانیده نمیتوانیم، ازینرو ما تصمیم گرفتیم تا آنرا به طالبان بدهیم.کار خیلی مهمی که ما به آن پول انجام داده میتوانیم، آن تقدیم نمودن آن به طالبان است تا جهاد را به پیش ببرند."

جلیل علاوه نمودکه ملاها دریک گردهمائی درمسجد به مردم توصیه نمودند تا از خارجیها حمایت نکنند، بلکه به طالبان کمک کنند.روسای مردم بدان موافقه نمودند وطالبان را فراخواندند تا پول را از نزدشان اخذ نمایند.

یکتن از روسای قریه ای دیگر(قریه ای لشکو) که خواست تا از وی نام گرفته نشود، به آی دبلیوپی آر گفت که اهالی قریه جات بخوبی میدانستند که آنها نمیتوانند تا این پول را بدون موافقه ای طالبان بمصرف برسانند.

وی گفت"این طالبان هستند که هنگام شب با ما هستند.آنها نیرومند هستند،آنها میتوانند قانون خویش را تطبیق نمایند وآنهای را که از قانون آنها سرکشی نمایند، مجازات کنند. یک روز امریکائیها برای ما غرض یک پروژه ای ساختمانی پنجاه هزار افغانی دادند،شام همان روز طالبان آمدند وازنزد ما پرسیدند که بدان پول چه کاری را انجام میدهید، ما درجواب گفتیم که تصمیم آن به شما ارتباط دارد. آنها پول را گرفتند ورفتند."

مطابق اظهارات این شخص، چند روز بعد عساکر امریکائی فرارسیدند تا ببینند که به مبلغ کمک شده چه کاری انجام شده است، مردم محل درپاسخ به آنها گفتند که طالبان پول کمک شده را از نزد آنها بزور گرفتند.

وی گفت" عساکر خشمگین شدند وتهدید نمودند که آنها دیگر درمقابل طالبان به آنها کمک نخواهد کردند."

کمکهای نقدی وجنسی بخشی از عملیات نظامی میباشد و درمناطقی براه انداخته میشود که درآنجا حمایت از طالبان بیشتر باشد.درحقیقت توزیع کمکها توسط عساکری که بعضیها آنها را بدیده ای اشغالگر میبینند، بیشتر خشم شورشیان را برانگیخته است.

سایر پروژه های ساختمانی که بودیجه ای آن از سوی دونرها وتوسط قراردادیها انجام میگیرد، بیشتر موفق بودند، اما باوصف آن براه انداختن این نوع پروژه ها نیز درمناطق مانند غزنی خالی از خطر نیست، زیرا آنها نیز از سوی شورشیان آسیب پذیرمیباشند.

درمورد کمکهای نقدی از لاری فاکنهاؤزن سخنگوی تیم بازسازی ولایتی درغزنی پرسیده شد، او تائید نمود که مشکلات وجود دارد، اما چنین رویدادها اندک بوده.

وی به آی دبلیوپی آر گفت " ولسوال ولسوالی اندر به ما گفت که این قضیه فقط دریک قریه رخداده است."

محمد رحیم دسیوال ولسوال اندر تائید نمود که چنین حادثه دربعضی قریه جات رخداده است، اما گفت که پول به جبر از نزد اهالی اخذ گردیده است نه آنکه آنها برضأ ورغبت خود آنرا برای شورشیان داده باشند.

وی گفت"به ما چنین راپورها از بعضی قریه ها مواصلت ورزیده است. طالبان با استفاده از زور ازنزد مردم کمکهای جنسی ونقدی را گرفته اند واین نشاندهنده ای آنست که چگونه آنها مردم غریب را غارت میکنند وحتی دیگران را نیز نمیگذارند تا به آنها کمک کنند."

آی دبلیوپی آر درمورد سطح استفاده از زور طالبان در زمینه ای مصادره ای کمکها، راپورهای متفاوت را بدست آورده است. مطابق اظهارات اهالی چنان بنظر میاید که تهدید وتبلیغ هردو درمورد اینکه اهالی ولسوالی اندر همکاری را با نیروهای ائیتلاف رد مینمایند،نقش دارد.

غزنی به یکی از مراکز مهم شورشیان که از آنجا به سایر مناطق نفوذ میکنند مبدل شده است وولسوالی اندر قلب این مرکز را تشکیل میدهد و ازهمین جاست که آن ولسوالی هدف مهم عملیات یورش کوهستان را که بمنظور جلوگیری نفوذ طالبان درجنوب براه انداخته شده است، تشکیل میدهد.

مقامات ولسوالی اندر قادرنیستند تا بیرون از محوطه ای ولسوالی گشت وگذار نمایند وپولیس میترسند تا شاهراه عمومی را مسدود سازند. جنگجویان طالبان که توانسته اند به همکاری اهالی شبکه ای استخباراتی خویش را قوی بسازند، با استفاده از راه های فرعی هر وسیله ای حکومتی ... را که از امتداد آنها عبور میکنند، مورد حمله قرارمیدهند.

موضوع ای خیلی نگران کننده اینست که پیشرفت بطی بازسازی ، فساد اداری درمربوطات حکومتی ووضیعت خراب امنیتی باعث آن گردیده است تا همدردی اهالی آن منطقه با طالبان بیشتر شود.

طالبان طی چند ماه گذشته درولایت غزنی بیشتر نفوذ نموده اند واکنون دست بکار شده اند تا نوع مقررات سابق خود شان را تطبیق نمایند.

غزنی شاهد چندین سرقت مسلحانه است وسطح جرایم درآن افزایش یافته است. طالبان مسؤلیت کشتن بسم الله خان یکتن از سارقین را که درامتداد شاهراه عمومی کابل کندهار با چندتن دیگر مورد رگبار قرارگرفت، بدوش گرفتند.

درجریان تابستان طالبان با شبنامه ها مردم را از رجعت دعوی قانونی وتنازع شان به محکمه ای حکومتی ممنوع ساختند.به عوض آن آنها محکمه ای خود شان را بخاطر حل قضایا وتنازع مردم تشکیل دادند و اهالی اندر گفتند که درنتیجه به محکمه ای آنها از سوی مردم لبیک گفته شد.

بخاطر حل تنازع مردم یک شورا درخانه ویا مسجد به رهبری قاضی طالبان مطابق قانون شریعت دایر وبه قضایا رسیدگی میکند. ، مردم این پروسه را سریع، منصفانه، خالی از فساد اداری و ازآنجایکه افراد مسلح طالبان درسراسرمنطقه وجود دارند ، فیصله های این گونه محاکم را قابل تطبیق میدانند.

اهالی غزنی گفتند که عملیات یورش کوهستان که بمنظور تصفیه ای طالبان از منطقه براه انداخته شده بود، در بعضی موارد وضیعت را بیشتر خراب ساخت.

بعضی مردم شکایت نمودند که نیروهای اردوی ملی غرض محافظت آنها اعزام گردید، اما زمانیکه آنها به قریه جات رسیدند خانه های مردم را غارت نمودند. راپورهای استمداد نیروهای اردوی ملی ، همدردی را با طالبان افزایش داده وبرخلاف خصومت را علیه نیروهای ائیتلاف که متحدین نظامی حکومت افغانستان میباشد، برانگیخته است.

مولوی عبدالحکیم یکتن از علمای صاحب نفوذ درولسوالی اندر،دریک خطابه ای خویش در روز عید سعید الفطر آنهای را که کمکهای نقدی وجنسی را از طرف نیروهای ائیتلاف پذیرفته اند، محکوم نمود.

وی به مجتمع مردم درحالیکه صدای بلندگو را خاموش ساخته تا صدای وی دربیرون شنیده نشود، گفت"این کمکها بمنظور آن صورت گرفته است تا حمایت ما را بدست بیاورند وحمله ای خویش را موجه سازند. کسانیکه به آنها کمک میکنند، هرگز توسط خداوند بخشیده نخواهند شد."

حال آنکه دقیقاً دانستن سطح حمایت از طالبان امکان پذیرنیست، اما میتوان تا اندازه ای آنرا از حکایات دریافت نمود. طی یک ویابیشتر از یک ساعت مصاحبه ای آی دبلیوپی آر که با یکتن از قوماندانان متوسط الحال طالبان صورت گرفت، مصاحبه چندین بار بخاطر زنگ تلفونها متوقف شد و آن قوماندان اظهار داشت که این تلفونها از جانب مردم عادی غرض تبادله ای استخبارات به وی مواصلت میورزید.

زمانیکه نیروی های ائیتلاف به یک قریه داخل شوند، مردم محل توسط تلفونهای موبائیل ایشان طالبان را آگاه میسازند وطالبان فرصت بدست میاورند تا به آنها کمین نشینند ویا مائین زمینی را درمسیر حرکت شان جابجا سازند.

اهالی اندر به آی دبلیوپی آر گفتند زمانیکه نیروهای امریکائی از قریه ها بازدید بعمل میاوردند تا بالای مردم کمکهای مالی خویش را توزیع نمایند، طالبان همزمان کمپاین خویش را براه انداختند تامردم را تشویق نمایند تا کمکهای خارجیها را نپذیرند.

نصرالله خان یکتن از اهالی قریه ای بخشی گفت که طالبان به داخل مسجد آمدند وبه مردم هوشدار دادند که اگر آنها کمکهای نقدی ویاجنسی عساکر را پذیرفتند، این گناه خود آنها خواهد بود، زیرا احتمال آن میرود تا آنها به ضد نیروهای خارجی حملات انتحاری را انجام دهند.

مطابق اظهارات نصرالله ، بعد از آنکه عساکر خارجی منطقه را ترک نمودند، بزودی گروپ های طالبان به قریه ها فرا رسیدند وکمکهای جنسی را که تاکنون میان مردم تقسیم نشده بود، ضبط و حریق ساختند. وی گفت که آنها جلو مردم تمام اجناس کمک شده را حریق ویا تخریب مینمودند.

وی گفت" هیچکس اعتراض ویا مانع آنها شده نمیتوانست."

ملا نصیر کاکر یکتن از نمایندگان طالبان دریک ولسوالی غزنی که گروپ ده ها نفری جنگجویان مسلح تحت فرماندهی وی قرارداشت، گفت که افراد وی توسط اهالی قریه پنهان میشوند واصرار ورزید که همکاری با آنها داؤطلبانه میباشد.

وی به آی دبلیوپی آر گفت" ما چیزهای را که عساکر خارجی غرض بدست آوردن همدردی مردم، بالای آنها تقسیم نمایند ،میسوزانیم.ما همینطور پولی را که به آنها داده میشود، از نزد آنها میگیریم.این امر رهبری ماست."

ملا نصیر گفت که از پول غرض خریدن اسلحه، مواد منفجره، موترسائیکل وتلفونهای موبائیل استفاده میشود.

وی گفت"ما اجازه نداریم که یک سنت این پولها را برای خود نگهداریم."

اکنون عملیات یورش کوهستان در ولسوالی اندر به پایان رسید وطالبان بالیدند که به آنها هیچ صدمه ای وارد نشد.اکثرآنها درجریان عملیات ولایت را ترک نمودند. از آنجایکه ولایت غزنی دارای سطح هموار وبدون کوها وجنگلات میباشد، طالبان ترجیح دادند تا علیه قوای ائیتلاف حملات چریکی ومائین گذاری را براه اندازند.

اما مطابق اظهارات اهالی ، وضیعت دوباره به حالت عادی خویش برگشته است، یعنی یکبار دیگر طالبان کنترول منطقه را بدست آورده اند.

۳۳۵۷۵

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد