هشدار بوش به ایران و سوریه

جورج بوش، رییس جمهوری آمریکا به ایران و سوریه هشدار داده است که اگر می خواهند در هر گونه مذاکره ای درباره آینده عراق دخالت داده شوند، کمک به تندروها را متوقف کنند و از دولت عراق حمایت به عمل بیاورند.

جورج بوش پس از دیدار با تونی بلر در واشنگتن این مطلب را بیان کرد. سران دو کشور در این ملاقات، درباره گزارش گروه بررسی وضعیت عراق که روز گذشته منتشر شد، صحبت کردند.

به نظر می رسد این حرف آقای بوش با پیشنهادهای مطرح شده در این گزارش مبنی بر آنکه آمریکا باید به طور مستقیم و بدون قائل شدن هیچگونه پیش شرطی با سوریه و ایران وارد مذاکره شود، مغایرت دارد.

جورج بوش، همچنین گفت آمریکا و بریتانیا مصمم به برقراری صلح در عراق هستند و با آنکه این کار بسیار دشوار است، موفق خواهند شد.

سران آمریکا و بریتانیا همچنین اعلام کردند که تونی بلر قرار است به زودی از منطقه خاورمیانه دیدار کند و هدف از این دیدار، پیشبرد فرایند صلح میان اسرائیلی و فلسطینی ها است.

به جریان انداخته شدن مذاکرات صلح میان فلسطینی ها و اسرائیل، از دیگر پیشنهادهای مطرح شده در گزارش گروه بررسی اوضاع عراق است.

خبرنگاران در امور دیپلماتیک می گوید هنوز مشخص نیست آمریکا تا چه حد آمادگی دارد که در این راه، تلاش به خرج دهد.

پیشتر، منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران که برای شرکت در یازدهمین اجلاس کنوانسیون سازمان منع تسلیحات شیمیایی در هلند بسر می برد، در واکنش به این گزارش گفته بود که "مشکل عراق با بیرون بردن نیروهای نظامی آمریکا از این کشور حل خواهد شد".

وی افزوده بود که: "آمریکا در مورد عملی کردن تصمیمش برای خروج از عراق نیازی به مذاکره با ایران یا هیچ کشوری ندارد".

در گزارش گروه بررسی وضعیت عراق به دولت آمریکا توصیه شده که هرچه زودتر سیاست خود را در عراق تغییر دهد و استراتژی نظامی تازه ای در این کشور اتخاذ کند.

پس از انتشار این گزارش، جورج بوش از آن استقبال کرد و گفت که پیشنهادهای این گزارش را جدی خواهد گرفت. آقای بوش گفت که موارد مطرح شده، فرصتی را برای دموکرات ها و جمهوریخواهان فراهم کرده که طی آن با یافتن زمینه های مشترک، گامی به جلو بردارند.

این گزارش که توسط گروهی به ریاست جیمز بیکر، وزیر خارجه پیشین آمریکا در دوران جورج بوش پدر تهیه شده، خواهان تغییر در برخی رویکردهای آمریکا در عراق شده است. گزارش فوق خاطرنشان می کند که هیچ فرمول معجزه آسایی برای حل مشکلات عراق وجود ندارد.

به نظر این هیئت، سیاست کنونی آمریکا در عراق بیش از این قابل دوام نیست و برای جلوگیری از "آشوب همه جانبه در عراق" سیاست تازه ای لازم است.

این گزارش اگرچه از لزوم تغییر در سیاست ها سخن می گوید اما از تعیین قطعی زمان بندی خروج نیروهای آمریکایی از عراق خودداری کرده است.

گروه تحقیق عراق، خواهان تلاش های جدید دیپلماتیک برای جلوگیری از لغزش عراق به سوی هرج و مرج شده و هشدار داده که هیچ راهی که بتواند موفقیت در عراق را تایید کند، وجود ندارد، اگرچه چشم اندازها بهبود یافته است.

 ۳۳۵۴۱
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد