اعتراف یک 'مامور استخبارات پاکستان' در کنر

دولت افغانستان از بازداشت یک افسر برحال سازمان استخبارات پاکستان (ISI) در ولایت شرقی کنر خبر داده است.

کریم رحیمی، سخنگوی رییس جهمور افغانستان در کابل به خبرنگاران گفت که ماموران امنیتی اسنادی را از نزد فرد بازداشت شده به دست آورده اند که جزییات ماموریت او را در افغانستان روشن می کند.

مقامات امنیتی افغان ادعا کرده اند که فرد بازداشت شده شهروند پاکستان و از ساکنان منطقه چترال آن کشور است.

از این فرد به نام سید اکبر نام برده شده است.

مقامات افغان ادعا می کنند که فرد بازداشت شده عضو گروهی است که مسئولیت تامین روابط سران القاعده با سرویس امنیتی پاکستان را به عهده داشته است.

این مقامات گفته اند فرد بازداشت شده در جریان بازجویی ها همه جزییات ماموریت خود را در افغانستان بیان کرده است.

این جزییات تاکنون به شکل واضح از سوی مقامات افغان اعلام نشده است.

با آن هم، مسئولان امنیتی می گویند این مامور دستگاه استخبارات پاکستان در اعترافات خود گفته که در ماه رمضان سال گذشته به دستور مسئول منطقه ای دستگاه استخباراتی پاکستان در چترال، اسامه بن لادن، رهبر شبکه القاعده را از منطقه برگمتال نورستان در شرق افغانستان به چترال پاکستان انتقال داده است.

مقامات افغان به نقل اعترافات فرد بازداشت شده می گویند دستگاه استخبارات پاکستان تلاش دارد سران القاعده را از دید نیروهای ناتو و ائتلاف مستقر در افغانستان پنهان نگهدارند تا در موارد ضرورت، بتوانند آنان را به سادگی از یک جا به جای دیگر منتقل کنند.

اگر این ادعاها ثابت شود، حداقل یک موضوع روشن خواهد شد و آن اینکه دستگاه استخبارات پاکستان هنوز از تحریک طالبان در افغانستان حمایت می کند.

همچنین موضوع دیگری که در این صورت از اهمیت برخوردار است اینکه سران گروه القاعده از جمله اسامه بن لادن، فرد شماره یک این گروه، هنوز در مناطقی در خاک افغانستان رفت و آمد می کنند.

در عین حال، سخنگوی رییس جمهور افغانستان خبر بازداشت یک "ژنرال" وزارت دفاع این کشور را که به اتهام "خیانت ملی" و "جاسوسی" به دستگاه استخبارات پاکستان بازداشت شده بود، تایید کرد.

ولی وزارت دفاع افغانستان با انتشار اعلامیه ای هر گونه ارتباط این وزارت با فرد بازداشت شده را رد کرده و گفته که این فرد، نه ژنرال بلکه یک کارمند عادی وزارت دفاع بوده که حدود یک سال پیش برکنار شده بود.

سخنگوی رییس جمهور کرزی گفت که چند ماه پیش یک کارمند ریاست امنیت ملی افغانستان نیز به اتهام جاسوسی به دستگاه استخبارات پاکستان از سوی مقامات امنیتی افغان بازداشت شده بود.

مقامات امنیتی افغان می گویند این دو فرد در جریان جاسوسی به شکل بالفعل بازداشت شده و به جرایم خود اعتراف کرده اند.

۳۴۱۳۸

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد