کرزی: پاکستان می خواهد افغانها غلامش باشند

حامد کرزی، رییس جمهور افغانستان، دولت پاکستان را صریحا متهم کرد که در شورشهای طالبان دست دارد و می خواهد افغانستان را به بردگی بگیرد.

آقای کرزی بارها پاکستان را متهم کرده که پیکارجویان طالبان را برای انجام حملاتی که به کشته شدن حدود چهار هزار تن در افغانستان منجر شده است، آموزش می دهد تجهیز می کند.

این نخستین باری است که رییس جمهور افغانستان با چنین صراحت و احساساتی، دولت پاکستان را به تلاش برای بی ثبات کردن افغانستان متهم می کند.

حامد کرزی که در شهر جنوبی قندهار و درمیان صدها تن از دانش آموزان سخن می گفت، همه شورشها ونا امنی های اخیر را به پاکستان نسبت داد.

دولت پاکستان این اتهامات را قویا رد کرده است.

 به باور آقای کرزی چنین تلاشهایی با این هدف از سوی پاکستان انجام می شود تا افغانستان به خواستهای آنان گردن نهد.

آقای کرزی گفت: "امروز جهان افغانستانی را که به پاکستان داده بود، دوباره آباد می کند ولی پاکستان هنوز این نیت را نسبت به ما (افغانها) از دست نداده که ما باید تا همیشه غلام باشیم."

رییس جمهور افغانستان افزود که مقامات پاکستانی تلاش دارند بخشی از خاک افغانستان را تصرف کنند.

آقای کرزی با اشاره به برهه هایی از تاریخ کشورش گفت: "پاکستان باید بداند که پای خیلی از امپراتوری های بزرگ در افغانستان شکسته است و پاکستان نیز هیچ گاه به اهدافش در افغانستان نخواهد رسید".

 'کرزی تسلیم نمی شود'

حملات مسلحانه و انتحاری بقایای گروه شورشی طالبان که آقای کرزی پاکستان را به حمایت و تجهیز آنها متهم می کند، در ماههای اخیر به طور کم سابقه ای افزایش یافته است.

آقای کرزی با اشاره به شدت حملات انتحاری در برخی شهرهای کشورش گفت: "در قندهار چند روز پیش حمله انتحاری شد و پس از آن تا شش روز پی هم این شهر مورد حملات انتحاری قرار می گرفت و درست همان روزی که وزیر خارجه پاکستان به کابل آمد، این حملات قطع شد. چرا شش روز پی هم قندهار هدف حمله قرار گرفت؟ به این دلیل که تا آمدن وزیر خارجه پاکستان به کابل من را بترسانند که کرزی! ما می توانیم تو را بکشیم و از بین ببریم، تسلیم شو! و کرزی تسلیم نمی شود."

حامد کرزی همچنین با تاکید بر اینکه پرویز مشرف رییس جمهور پاکستان تلاش می کند پشتونها را طالبان معرفی کند گفت اسلام آباد می خواهد با این تلاشها پشتونها را بدنام کند و می خواهد پشتونهای هر دو سوی خط دیورند (مرز مشترک دو کشور) را سرکوب کند".

رییس جمهور افغانستان در سخنانش خطاب به دانش آموزان افغان، تاکید کرد کسانی که مکاتب و مراکز آموزشی را آتش می زنند معلمان، مهندسان، پزشکان و روحانیون مساجد را می کشند، افغان و طالب (طلبعه علوم دینی) نیستند.

 خطاب به ملاعمر

قای کرزی با خطاب از ملا محمد عمر رهبر طالبان خواست که دست از ویرانی کشور و کشتن مردم بردارد، و "اگر در سوختن مکاتب و ویرانی کشورش سهم ندارد پس موضعش را در قبال چنین جنایاتی اعلام کند".

حامد کرزی همچنین از مقامات پاکستانی خواست تا به گفته او دست از سر مردم افغانستان بردارند و مراکز تروریستی در پاکستان را ببندند.

آقای کرزی خطاب به سران اقوام و متنفذان محلی قندهار ارزگان، زابل و هلنمد، هشدار داد که اگر پاکستان این مراکز را نبندد، مردم افغانستان مجبور خواهند شد، "برای بستن این لانه ها در بیرون کشور اقدام کنند".

'مرگ در بی غیرتی را نمی پذیریم'

او گفت: "اگر بدانم که راه دیگری وجود ندارد و منتظر باشم که ما را در خانه های مان بکشند، این مرگ در بی غیرتی است و افغانستان هیچگاه مرگ در بی غیرتی را قبول نکرده است."

حامد کرزی بارها پاکستان را به حمایت از شورشهای در افغانستان متهم کرده است، اما شاید ایراد چنین سخنران تندی علیه پاکستان در قندهار تصادفی نباشد، زیرا ولایات جنوبی افغانستان که آقای کرزی درمیان نمایندگانی از آنها سخن می گفت اخیراً شاهد افزایش شورشها و حملات انتحاری بوده است و مقامات افغان براین باورند پاکستان در این شورشها دست دارد.

از رو آقای کرزی می خواهد احساسات مردم این مناطق را بیشتر علیه پاکستان تحریک کند.

۳۳۸۶۱

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد