مذاکره با طالبان بدون حمایت آمریکا به جایی نخواهد رسید

رییس جمهور کرزی این را می داند که بدون حمایت امریکا تلاشها برای مذاکره با طالبان به جایی نخواهد رسید.


این مطلب در روزنامه واشنگتن پست و در مقاله تحلیلی احمد رشید، روزنامه نگار پاکستانی که موضوع مذاکره با طالبان و سفر رییس جمهور کرزی به آمریکا را به تحلیل گرفته است درج شده است.


به نوشته وی افغانها همه در انتظار یک جواب واضح اند و ان اینکه آیا آمریکا گفتگوهای صلح با طالبان را رهبری خواهد کرد یا خیر؟


کشورهای همسایه و تعداد زیاد افغان ها بر این باورند که بازی های قدرت برای نفوذ در افغانستان بعد ازبیرون رفتن نیروهای امریکا، آغاز شده است. نظر به برنامه ای که امریکا طرح کرده است تا ۱۴ ماه بعد امریکا خروج از افغانستان را آغاز خواهد کرد.


برای کنترل اوضاع در آینده افغانستان رقابت ها بین پاکستان، هندوستان، ایران و روسیه شروع شده است.


این واضح است که یک کشور باید در مذاکرات با طالبان میانجی گری کند، اما در نبودن رهبری امریکا این سوال مطرح است که چه کشوری این میانجی گری را انجام خواهد داد، چه وقت و در کجا؟


در این مورد احمد رشید می نویسد که تشنج اخیر بین رییس جمهور کرزی وکاخ سفید تا حدی آرام شده که قسماً این عمل از برکت تلاش های جنرال ستانلی مک کریستال، قوماندان عمومی نیروهای امریکا و ناتو در افغانستان صورت گرفته است. یک بخش از این مشکل موقف امریکا در مورد مذاکرات حکومت افغانستان با طالبان می باشد.


به نوشته وی، اولین سوال رییس جمهور کرزی از آقای اوباما هنگام ملاقات در کاخ سفید این خواهد بود که آیا واشنگتن از تلاش های وی برای مذاکره با بزرگان طالبان حمایت خواهد کرد یا نه؟


در ماه جنوری امریکا و ناتو تصمیم گرفتند که برای جلب و جذب طالبان رده دوم و سوم تلاش خواهند کرد، اما امریکا از مصالحه کامل با طالبان رو گردانده، بر این نظر است که اول باید طالبان در صحنه جنگ ضعیف شوند، بعد از آن موضوع تماس با رهبران بلند پایه این گروه مطرح شود.


اما به نوشته روزنامه، نمایندگان رییس جمهور کرزی در یک سال گذشته در کشورهای خلیج کوشش کردند که با بعضی از رهبران طالبان داخل مذاکره شوند که قسماً این کار را انجام هم دادند.


طالبان چندین بار تمایل نشان داده اند که مستقیماً با امریکا داخل مذاکره شوند و رییس جمهور کرزی این را هم می داند که بدون حمایت و تعهد آشکار امریکا به چنین مذاکرات، کوشش های حکومت افغانستان بجایی نخواهد رسید.


واشنگتن پوست د رادامه می نویسد، افغان ها در انتظار یک جواب واضح امریکا می باشند که آیا در آینده چنین مذاکرات را با طالبان رهبری خواهد کرد یا خیر؟ این بار رییس جمهور کرزی امیدوار است که یک جواب مثبت بدست خواهد بیاورد.


روزنامه می افزاید، کرزی و اکثریت افغان ها ترس دارند که مانند سال های ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ بعد از خروج قوای شوروی از افغانستان، امور کشور بازهم بدست سازمان استخبارات نظامی پاکستان آی اس آی خواهد رسید که در آن وقت همه شاهد جنگ داخلی خونین در افغانستان بودند و آی اس آی نتوانست و یا نخواست جنگ داخلی افغانستان خاموش شود.


اگر نیروهای امریکا نباشد افغانستان امروز بازهم دستخوش رقابت ها بین قدرت های منطقوی از جمله پاکستان، هندوستان و ممالک دیگر مانند ایران روسیه و کشورهای آسیای میانه خواهد شد.


به نوشته احمد رشید، اردوی پاکستان اکنون بر سیاست خارجی این کشور تسلط کامل دارد. از این رو تصامیم پاکستان در رابطه با افغانستان بیشتر به جنون که در اردوی این کشور علیه هندوستان وجود دارد، متمرکز خواهد بود.


به این دلیل کشورهای منطقه و ناتو شدیداً در انتظارند که امریکا با طالبان چگونه معامله خواهد کرد و قبل از آنکه تشنج های منطقوی بیشتر شود، امریکا باید تصمیم خود را اعلام کند.


روزنامه در پایان می افزاید اگر امریکا و ناتو می خواهند که در راه تعیین چهارچوب مصالحه بین حکومت افغانستان و مخالفین آن کمک کنند، زمان آن رسیده است که امریکا در مورد مذاکره با طالبان وضاحت نشان بدهد تا افغان ها چنین احساس نکنند که بار دیگر بدست همسایگان رها شده اند.

۱۰۸۶۸۹

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد