آرای 52 نامزد انتخابات عراق بی اعتبار اعلام شد

هیات بررسی انتخابات عراق، از بی اعتبار بودن آرای پنجاه و دو نامزد انتخابات اخیر خبر داده است.

این هیات علت این تصمیم را ارتباط این افراد با حزب بعث عراق که وابسته به صدام حسین رییس جمهوری برکنار شده این کشور بود، عنوان کرده اند.

به گفته خبرنگاران احتمالا این تصمیم می تواند بر وضعیت دو تن از اعضای اتئلاف وابسته به نخست وزیر پیشین ایاد علاوی تاثیر داشته باشد.

در انتخابات پارلمانی عراق، اتئلاف عمدتا شیعه به رهبری نوری المالکی تنها دو کرسی کمتر از اتئلاف به رهبری ایاد علاوی که شامل سنی های سکولار است ، به دست آورد، ولی هیچ کدام از این دو اتئلاف نتوانستند آرای کافی برای این که بتوانند به تنهایی دولت تشکیل دهند، به دست آورند.

پیشتر هیئت بررسی انتخابات پارلمانی عراق، دستور شمارش مجدد آرای انتخابات پارلمانی در بغداد را داده بود.

بغداد یکی از چند حوزه انتخاباتی است که نوری مالکی نخست وزیر عراق خواستار شمارش مجدد آرای آنجا به طور دستی شده است.

آقای مالکی معتقد است سیستم شمارش آرا به طور الکترونیکی، قابل اعتماد نیست.

در حالی که حدود نزدیک به دو ماه از برگزاری انتخابات عراق می گذرد، هنوز نشانه ای از چشم انداز تشکیل دولت جدید در آینده نزدیک دیده نمی شود.

به گفته خبرنگاران تغییر جزیی آرا در نتیجه بازشماری دستی، می تواند موقعیت کنونی احزاب را تغییر دهد و این همان نتیجه ای است که آقای مالکی امیدوار است سبب پیشی گرفتن او از ائتلاف آقای ایادی شود.

چانه زنی و توافق نهایی بر سر جزییات تشکیل دولت جدید در عراق و حتی این که چه کسانی سمت های مهم مثل ریاست جمهوری و ریاست مجلس عراق را در دست خواهند داشت، در شرایط کنونی، واقعا و به طور جدی انجام نشدنی است، مگر این که نتایج نهایی انتخابات رسما تایید و اعلام شود.

پس از آن، مشکل ائتلاف وسیع تر با گروههایی که هیچ از دو ائتلاف اصلی چندان رغبتی به همکاری با آنها ندارند، پیش خواهد آمد.

۱۰۸۲۹۴

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد