درگیری های پاکستان و هند بر سر افغانستان!

در حالی رئیس جمهور کرزی روز دوشنبه عازم هند می شود که نگرانی هایی درباره ایجاد ناامنی در کابل توسط رقبای هند در افغانستان، وجود دارد.


براساس گزارش منتشر شده از دفتر ریاست جمهور محترم حامد کرزی، در راس یک هیات بلندپایه دولتی برای گفتگو با مقامات هندی درباره مناسبات دو جانبه در یک سفر دو روزه وارد دهلی نو می شود.


هدف از این سفر گسترش مناسبات راهبردی و ایجاد فرصتی برای گفتگو درباره مسائل جهانی، منطقه ای و علایق دو طرف پس از دومین دور انتخابات ریاست جمهوری یاد شده است.


محترم کرزی که به دعوت مان موهان سینگ نخست وزیر هند و در ادامه سفرهای منطقه ای اش به کشورهای پاکستان، ایران، عربستان و چین به دهلی نو می رود، قصد دارد یک هزار بورس تحصیلی را که از طرف کشور هندوستان هر سال برای جوانان افغان کمک می شود تا جوانان افغان بتوانند در دانشگاه های مختلف هندوستان تحصیلات عالی شان را ادامه دهند، را تثبیت نماید.


اما این سفر که برای دولت افغانستان از جنبه های مختلفی حائز اهمیت می باشد، می تواند باعث ایجاد تنش و درگیری بین نیروهای مسلح پاکستانی با نیروهای دولتی افغانستان گردد.


هند طی هشت سال گذشته یک میلیارد و دوصد میلیون دالر را در عرصه های مختلفی در افغانستان به مصرف رسانیده است. و در عین حال چهار هزار کارگر هندی در پروژه های مختلف بازسازی و پروژه های زیر بنایی مصروف اند. تاکنون 18 شهروند هندی در افغانستان جان خود را از دست داده اند و با وجود حملات انتحاری و تروریستی متعدد بر سفارت هندوستان و دیگر اماکنی که شهروندان آن کشور در افغانستان زندگی می کنند، هندوستان هیچ تصمیمی برای کاهش حضور و فعالیت هایش را در افغانستان روی دست ندارد.


همین مطلب سبب گردیده تا رقیب دیرینه هند یعنی پاکستان از این موضوع دلخوشی نداشته باشد و به هر طریق ممکن باعث جلوگیری نفوذ هر چه بیشتر هند در بین دولت و ملت افغانستان گردد.


واضح و روشن است که کشمکش های هند و پاکستان برای اعمال نفوذ در افغانستان از زمانی اوج گرفته است که سربازان بین المللی قصد خروج از کشورمان را در اواسط سال 2011 میلادی دارند و اسلام آباد و دهلی نو برای اعمال نفوذ بیشتر در افغانستان مجبورند با یکدیگر رقابت تنگاتنگی داشته باشند.


بر همین اساس، دهلی نو پس از کانفرانس لندن که در آن جامعه جهانی از طرح دولت برای مذاکره و ادغام مجدد طالبان حمایت کردند، عمیقا نگران گسترش نفوذ و نقش اسلام آباد در ساختار حکومت افغانستان شده بود و بدین باور است که با به اجرا درآمدن این روند، نقش آنها در افغانستان محدود خواهد شد.


در عین حال مقامات هند فکر می کنند که با برگزاری جرگه مشورتی صلح، راه برای مشارکت طالبان در قدرت سیاسی فراهم گردیده و تحولات بعدی به ترتیبی شکل خواهد گرفت که عمدتا منافع، نقش و نفوذ آنها را در افغانستان تحت تاثیر قرار خواهد داد.


لذا مطمئنا در این سفر تلاش خواهند کرد تا دیدگاه ها و نظرات محترم کرزی را درباره جرگه مشورتی صلح که به دلایل نامعلومی به تعویق افتاد ، را عمیقا بررسی نمایند و در صورت امکان تاثیراتی نیز در نتیجه این نشست اعمال نمایند.


از سوی دیگر پاکستان نیز آرام نخواهد نشست، زیرا هنوز حلقات نظامی و استخباراتی در اسلام آباد به صورت مستقیم و غیر مستقیم از تروریزم در افغانستان حمایت می کند و مسیر توسعه نفوذ استراتژیک خود را در کشورمان از طریق خشونت و ترور دنبال می نمایند که دستگیری یک صاحب منصب پاکستانی در بین هفده تروریست دستگیر شده در کابل، شاهد این مدعاست.


آگاهان مسائل سیاسی بر این باورند که سفر کرزی به هندوستان سبب ناراحتی های جدی اسلام آباد خواهد شد. حتی بعید نیست که واکنش در برابر این سفر با توجه به تجارب قبلی، از طریق موجی از حملات انتحاری و تروریستی در کابل و دیگر شهرهای افغانستان پاسخ داده شود.


بدون شک در این شرایط عده ای تلاش می کنند که روابط میان کابل و دهلی نو را تخریب کنند و کاری کنند که دولت افغانستان روابطش را با هند کاهش دهد، تا به این ترتیب نفوذ و نقش پاکستان پر رنگتر و قوی تر شود.


ولی واقعیت این است که دولت افغانستان زیر هرگونه فشاری از سوی پاکستان، نمی تواند از نقش هند در بازسازی کشور چشم پوشی کند و یا آن را نادیده بگیرد. زیرا هند یکی از مهمترین کشورهای کمک کننده به افغانستان است .

۱۰۸۲۲۴

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد