حملات مرگبار به سه ساختمان دولتی در کابل

چندین حمله کننده انتحاری و گروهی از مردان مسلح، سه ساختمان دولتی را در شهر کابل، پایتخت افغانستان مورد حمله قرار داده اند.

گزارشها حاکیست که در اثر این حملات، دست کم نوزده نفر کشته و بیش از پنجاه تن دیگر زخمی شده اند.

در یکی از این حملات، مقامات دولتی گفتند که دو بمبگذار انتحاری ساختمان ریاست زندانها را در شمال شهر کابل هدف قرار دادند.

تصاویری که تلویزیونهای محلی پخش کردند، نشان داد که بخشهایی از ساختمان ریاست زندانها ویران شده و ماموران امنیتی در حال بیرون کشیدن قربانیان این حمله از زیر آوار هستند.

همزمان با این، گروهی از افراد مسلح ساختمان وزارت عدلیه (دادگستری) را در مرکز شهر هدف قرار دادند.

یک حمله کننده دیگر نیز که می خواست ساختمان وزارت معارف را مورد حمله قرار دهد، قبل از رسیدن به این ساختمان، در نزدیک کتابخانه عامه شهر کابل هدف تیراندازی قرار گرفت ولی موفق شد بمبهای را که به خود بسته بود، منفجر کند.

گروه طالبان مسئولیت این حملات را به عهده گرفته اند. یک سخنگوی طالبان گفت که این حملات در واکنش به برخورد با زندانیان طالبان در زندانهای افغانستان، صورت گرفته است.

حملات همزمان

گزارشها حاکیست که در حملات روز چهارشنبه، 23 دلو/بهمن در کابل، هفت نفر شرکت داشتند.

پس از حملات انتحاری در ساختمان ریاست زندانها در شمال شهر کابل، چهار مرد مسلح تلاش کردند وارد ساختمان وزارت عدلیه (دادگستری) در نزدیکی کاخ ریاست جمهوری شوند. شاهدان عینی می گویند، دو نفر از این مهاجمان در تیراندازی نیروهای امنیتی کشته شده و متباقی موفق به ورود به داخل ساختمان شدند.

سرور دانش، وزیر عدلیه افغانستان در زمان حمله، در دفتر کارش حضور داشت و در تما سی گفت که به او آسیبی نرسیده و تحت حفاظت ماموران امنیتی در دفتر کار خود مانده و نمی تواند از ساختمان وزارتخانه بیرون شود.

دقایقی بعد، دو فرد مهاجم که وارد ساختمان وزارت عدلیه شده بودند، در اثر تیراندازی نیروهای امنیتی کشته شدند.

یک بمبگذار دیگر نیز پیش از آنکه موفق شود خود را به ساختمان وزارت معارف برساند، هدف تیراندازی قرار گرفت اما بمبهای را که با خود داشت، منفجر کرد.

یک مقام ارشد دولتی گفت که در اثر این حملات، شماری از نیروهای امنیتی افغان نیز کشته شده اند.

صدها دکان و مغازه که در نزدیکی وزارت عدلیه موقعیت دارد، اندکی پس از حملات مسدود شدند و ساحه تحت محاصره نیروهای امنیتی قرار گرفت.

خبرنگاران می گویند، این حملات بدنبال آن صورت گرفت که نسبت به احتمال وقوع چنین حملاتی در کابل هشدار داده شده بود.

سال گذشته نیز حملات مشابهی در کابل صورت گرفت و از جمله، ساختمان وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان هدف یک بمبگذاری قرار گرفت که تعدادی کشته و زخمی برجا گذاشت.

تازه ترین حملات در پایتخت افغانستان در حالی صورت می گیرد که حامد کرزی، رییس جمهور این کشور اخیرا در کنفرانس امنیت جهانی و آینده افغانستان در شهر مونیخ آلمان، یک بار دیگر طالبان را به مذاکره دعوت کرد.

۸۳۳۸۷

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد