اعتراض افغانستان به 'صلاحیتهای گسترده' اشداون نماینده جدید سازملل

پدی اشداون

دولت افغانستان می گوید سازمان ملل متحد صلاحیت های فراتر از مسئولیت خود را به نماینده جدیدش در این کشور تفویض کرده است.

مقامات دولت افغانستان می گویند تهیه استراتژی جدید برای افغانستان و نمایندگی از ماموریت اتحادیه اروپا در کنار ماموریت سازمان ملل متحد، از مسئولیت های جدیدی است که در شرح وظایف نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد وجود دارد.

شورای وزیران افغانستان در تازه ترین جلسه خود از سازمان ملل متحد خواست تا در مورد این شرح وظایف توضیحات بیشتر ارایه کند.

فاروق وردک، رییس دارالانشای شورای وزیران

فاروق وردک، رییس دارالانشا (دبیرخانه) شورای وزیران افغانستان میگوید که دولت در حال حاضر سرگرم گفتگو با سازمان ملل متحد در این مورد است.

سر و صداها

با پایان دوره ماموریت تام کونیگز، نماینده سابق سازمان ملل متحد در افغانستان، رسانه ها گزارش دادند که این سازمان، پدی اشداون، نماینده سابق خود در کوزوو را به عنوان جاگزین آقای کونیگز معرفی خواهد کرد.

اما قبل از آنکه نماینده جدید در افغانستان آغاز به کار کند، صلاحیت هایی که از سوی سازمان ملل متحد به او تفویض شد، واکنش هایی را در داخل افغانستان برانگیخت.

پیش از این در شرح وظایف نماینده جدید سازمان ملل متحد، نمایندگی از ماموریت پیمان ناتو در افغانستان نیز شامل بود اما پیمان ناتو این موضوع را نپذیرفت.

آنچه مورد انتقاد دولت افغانستان قرار دارد، نمایندگی همزمان سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا، در کنار مسئولیت استراتژی سازی برای افغانستان است که در شرح وظایف فرستاده جدید دبیرکل سازمان ملل قرار دارد.

فاروق وردک می گوید: "باید همه درک کنیم که افغانستان حالا الحمدالله کشوری نیست که در سال ۲۰۰۲ بود. در افغانستان حالا ما نظام منتخب مردم خود را داریم و ارکان سه گانه دولت موجود است که با هم در هماهنگی کار می کنند."

او می افزاید: "دولت جمهوری اسلامی افغانستان حالا خودش قادر است برای خود استراتژی بسازد."

تا حالا هیچ یک از نمایندگان سازمان ملل متحد در افغانستان، به اندازه نماینده جدید از صلاحیت های گسترده ای برخوردار نبوده است.

به نظر می رسد بحث دولت افغانستان با سازمان ملل متحد در مورد این صلاحیت ها، معرفی رسمی نماینده جدید سازمان ملل در افغانستان و آغاز به کار او را با تاخیر روبرو کرده است.


افزایش نگرانی در هلند با نزدیک شدن به زمان پخش فیلم ضد قرآنی

تصمیم «گیرت وایلدرز» نماینده حزب سبزها در پارلمان هلند درخصوص ساخت فیلمی ضد قرآنی که قرار است در ماه جاری میلادی پخش شود، تنش و نگرانی های فراوانی را در بین مقامات این کشور به راه انداخته است.

«ژان پیتر بالکنند» نخست وزیر هلند گفت: تصمیم «وایلدرز» و توجه مجامع بین الملل به این موضوع باعث ایجاد سردرد در دولت هلند شده است.

وی که با تلویزیون عمومی هلند گفتگو می کرد، افزود: تاکنون شاهد بحران های دیگری بوده ایم، اما این مورد واقعی است.

«وایلدرز» پیش از این اعلام کرده بود که قصد دارد فیلمی 10 دقیقه ای را علیه قرآن، کتاب مقدس مسلمانان بسازد.

برخی ناظرین نگرانند که این فیلم اعتراضات سریعی را از سوی کشورهای مسلمان به همراه داشته باشد. لاهه بیم دارد که این فیلم، ناآرامی های مشابه به انتشار کاریکاتورهای توهین آمیز علیه پیامبر اسلام در روزنامه های هلندی را در بر داشته باشد.

نخست وزیر هلند به روزنامه نگاران گفت: آماده ایم که به سرعت واکنش نشان دهیم. وظیفه ماست که خود را برای بروز بلایا مهیا سازیم.

دولت هلند تلاش می کند این پیام را به گوش جهانیان برساند که اگرچه لاهه در مقابل آزادی بیان «وایلدرز» بردباری نشان می دهد،‌ اما حامی عقاید او نیست.

هنوز مشخص نیست که فیلم قرار است از تلویزیون پخش شود یا در اینترنت به نمایش درآید.

در ماه نوامبر «ماکزیم ورهاگن» وزیر امور خارجه هلند در ملاقاتی خصوصی با «وایلدرز» تلاش کرد تا وی را متوجه خطراتی کند که ساخت این فیلم برای او، اطرافیانش، هلندی ها و منافع آنها در خارج خواهد داشت.

دولت این کشور همچنین سعی می کند تا پیامدهای احتمالی پخش فیلم را در خود هلند به حداقل رساند.

«وایلدرز» تاکنون پیام های تهدیدآمیز بسیاری را دریافت کرده و از زمان قتل «تئو ون گوگ» فیلم ساز و مقاله نویس هلندی در نوامبر سال 2004 توسط یک مسلمان رادیکال، تحت حفاظت شبانه روزی قرار دارد. «تئو» پس از کارگردانی فیلمی جنجال برانگیز درمورد استیلای زنان در جامعه اسلامی، در آمستردام به قتل رسید.

۶۲۴۳۸

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد