جستجوی خانه به خانه برای یافتن متهمان حادثه گلاسگو

بدنبال انفجار خودرویی در ورودی فرودگاه گلاسگو در اسکاتلند و آتش گرفتن آن، پلیس بریتانیا سطح هشدار را در این جزیره به حد «بحرانی» افزایش داد.

پلیس بریتانیا می گوید که این حمله، اقدامی « تروریستی» بوده و بدنبال آن جستجوی خانه به خانه را در گلاسگو، دومین شهر بزرگ اسکاتلند، برای یافتن متهمان این حادثه آغاز کرده است.

براساس گزارش های رسیده، دو مرد که یکی از آنها به شدت دچار سوختگی شده و وضعیت وی وخیم اعلام شده است پس از این حادثه از سوی پلیس دستگیر شدند. دو نفر دیگر در بزرگراهی در شمال انگلستان بازداشت شدند.

در حال حاضر سه نفر از متهمان این حادثه در بازداشت پلیس و نفر چهارم در بیمارستان بستری و تحت مراقبت امنیتی قرار دارد.

بازداشت یک مظنون در بریتانیا

پلیس بریتانیا معتقد است که انفجار در فرودگاه گلاسگو ارتباط مستقیمی با حادثه روز جمعه لندن دارد که در جریان آن نیروهای امنیتی دو خودروی بمبگذاری شده را در این شهر کشف و خنثی کردند.

ویلی رای، افسر ارشد پلیس به خبرنگاران گفت که « به نظر ما حادثه گلاسکو ارتباط مستقیمی با حوادث رخ داده در بریتانیا دارد.»

وی افزود: «شباهت های روشنی میان این دو واقع وجود دارد و از نظر ما این حادثه یک اقدام تروریستی است.»

به گفته وی،« مردی که به شدت سوخته بود یک وسیله مشکوک با خود حمل می کرد که بدنبال کشف آن بیمارستان محل بستری وی به سرعت تخلیه شد.»

در خصوص اینکه آیا این وسیله مشکوک یک کمربند انفجاری بوده است پلیس اظهار داشت که آن، وسیله انفجاری پرقدرتی نبوده است.

بدنبال این حوادث، گوردون براون که روز چهارشنبه جانشین تونی بلر در مقام نخست وزیری بریتانیا شد، جلسه ای اضطراری را با حضور مقامات امنیتی تشکیل داد تا به بررسی اوضاع رخ داده بپردازند.

همزمان وزارت کشور بریتانیا نیز سطح هشدار را در این کشور به «بحرانی» افزایش داد که بیانگر احتمال بروز حوادث مشابه ای در روزهای آینده است.

آقای بروان در سخنانی خطاب به مردم بریتانیا گفت: من از همه مردم می خواهم که هشیار باشند و از پلیس و همه مقامات حمایت کنند...و مطمئنم که آنها کنار یکدیگر متحد، ثابت قدم و قوی باقی خواهند ماند.

اواخر روز شنبه، یک خودروی جیپ سبز رنگ با سرعت بالایی به در شیشه ای ترمینال فرودگاه گلاسگو برخورد کرد و بلافاصله دود غلیظی به هوا برخاست.

این حمله ۳۶ ساعت پس از وقایع لندن و کشف خودروهای بمبگذاری شده در این شهر رخ داد. هنوز هیچ گروه یا شخصی مسئولیت این حملات را به عهده نگرفته است ولی پلیس احتمال می دهد که مجموعه این اقدامات کار گروه القاعده باشد.

خودرو بمبگذاری شده در لندن

همزمان ایالات متحده اعلام کرد که سطح تدابیر امنیتی را در فرودگاه های این کشور افزایش خواهد یافت، اگرچه سطح تهدید تروریستی در حالت عادی باقی خواهد ماند.

دولت استرالیا نیز روز یکشنبه به شهروندان این کشور که قصد سفر به بریتانیا را دارند، هشدار داد. وزارت امور خارجه این کشور اعلام کرد که کسانی که قصد سفر به بریتانیا را دارند باید به شدت مراقب باشند.

۴۶۴۱۹

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد